Utlåtande om vår resplan: Hawaii, NZ, Laos, Malaysia, Indonesien (Sulawesi).

21 juni 2016 21:37
Visningar: 127
Hej,

Efter noga övervägande om länder för vår 4 månaders jorden-runt resa så har vi äntligen bestämt oss och bokat! Har planerat våra länder för att komma i så bra säsong som möjligt. Men vi skulle behöva lite hjälp på vägen samt höra med er andra resvana om detta är en bra rutt - både pengamässigt och utan att behöva stressa allt för mycket. Tar även gärna emot tips på boenden, retauranger, seevärdheter med mera.

Vad gillar vi att göra?
Vi är ett par från Hälsingland (27 & 28 år) som vill uppleva fina stränder (även om detta inte är det vi vill göra hela dagarna), snorkling (vill ej dyka), god mat, natur/djurliv, hiking, häftiga platser med mera. Vi är heller inte rädd för att prova på nya saker samt utmana oss själva. Syftet med resan är INTE att festa hela dagarna även om det kan hända nån gång ibland.

Funderar också på visum i dessa länder och om man måste ha utresebiljetten bokad innan. Flygresor vi ej bokat än är mellan Laos - Malaysia samt Malaysia - Indonesien (Sulawesi). Men vi skulle helst vänta med dom ifall att man vi stanna några dagar längre på ett stället alternativt åka tidigare.

Övriga tips och råd i de olika länderna? :)

RESRUTT!
Vi börjar vår resa i slutet av december 2016 och hem igen i slutet av april 2017. Flygresorna är redan bokade (förutom några, men som vi ändå räknat med i flygkostnaderna) och pengarna som återstår efter det att vi bokat flygresorna mellan länderna + ett kiwi busspass i NZ är ca: 145.000 kronor tillsammans.

*Hawaii: 16 dagar. Boendet har vi gratis hos en vän. Har varit där förut.

*Nya Zeeland: 30 dagar. Där har vi bokat ett busspass med kiwi experience (funky chicken + milford sound). Dessa platser vi planerar att besöka är: Aukland, Rotorua, Wellington, Abel Tasman national park, Franz Joseph glasiär, queenstown, milford sound och kaikoura. Sen antar jag att bussen stannar på massa andra ställen där man tvingas sova över, men man borde ju kunna ta sig vidare med någon lokal buss. Någon som har erfarenhet av detta?

*Laos: ca 24 dagar. Flyget landar i Vientiane men de ställen vi vill besöka är Luang Prabang och Vang vieng (åka luftballong bland annat). Sedan är vi lite tveksam hur vi ska göra. Antingen stannar vi kvar uppe i norra laos och besöker några fler ställen där (vilka det nu kan vara?) eller så åker vi bussen ner mot 4000 island och spenderar tid där. Vad skulle du/ni rekommendera? Var bör man ta en tur på Mekongfloden?

Funderar även på hur vi ska ta oss vidare till Borneo sen. Har räknat in priset ungefärligt i budgeten som nämndes ovan. Googlat och läst endel om att man kan ta sig till Siem Reap och flyga därifrån och det kostar drygt 1000kr. Är det en bra plan, eller finns det något bättre alternativ. Hur tar vi oss vidare om vi bestämmer oss för att stanna i norra laos?

*Malaysia + Borneo
ca 30 dagar. Tanken är att börja i Borneo och ta Perhentian Island så sent som möjligt med tanke på väder. Vi har tänkt att besöka Borneo (Kota Kinabalu, Kinabatangan med någon river trip och Kuching), Kuala Lumpur, Penang (fler ställen än Georgetown som är värd att se? eller är det inget att se/göra i Penang? Finns det nåt annat som vi hellre bör se?), Perhentian Island (Kecil eller Besar? Hur tar man sig lättast dit från typ Penang?). Vi funderade även på Pankor men blev så mycket bussresa med mera och kanske stressigt? Hur långt tid bör vi lägga på varje ställe? Mount Kinabalu funderar vi också på och undrar om det är kört om man inte bokar i förväg? Är det värt pengarna?

*Indonesien (Sulawesi)
ca 21 dagar. Vi kommer att flyga in i Manado och flyga ut från Makassar. Varför vi valt Sulawesi var för att vi tyckte det verkade häftigt med Togian Island och att det inte är så turistigt som exempelvis Bali dit de flesta åker. Fler ställen vi funderar på att besöka i Sulawesi om vi hinner är: Bunaken och Tana Toraja. Fler tips eller låter det bra? Måste man boka boenden i förväg? Är Lake Poso värd att stanna till vid?

Packningen är också ett frågetacken. Men tänkte köpa en ryggsäck på ca 65 liter. Osprey har jag provat och gillar modellen (dam) men har också hört att Bergans ska vara bra.

Bra saker att ha med förutom typ: ficklampa/pannlampa, myggmedel, bra skor, solkräm (köper väl förmodligen det där), myggnät, örngott (att fylla med kläder och ha som kudde)

Behöver man ha med typ handduk och sängkläder eller vad är viktigt? Vi kommer att försöka bo hyfsat billigt och lägga pengarna på annat istället. Men nån gång ibland kan man unna sig ett fint boende. Kanske i slutet av resan då vi ser om budgeten håller.

Vaccin vi kommer att ta är:
Hepatit A+B (tre sprutor)
Polio, stelkramp, difteri
Japansk hjärnhininflammation
Malariatabletter (någon som rekommenderar vilken sort?) - Är Malarone bäst?
+ nåt som man dricker mot magen.

Detta blev ett långt inlägg men vi hoppas att någon orkat läsa och kan ge oss svar på nån av våra frågor :-) Kanske kommer på fler frågor, men det kan vi ta sen :-)

Med vänlig hälsning,
Carro & Marcus
11 mars 2019 09:45
Hej,

Jag såg er resrutt och undrar över hur ni upplevde Sulawesi. Har ni tips på boende, öar, resvägar mm? Jag letar efter platser med bra snorkling från stranden och med härlig laid-back-atmosfär :). Har ni tips på andra länder eller öar tar jag gärna emot det också :).

Tack på förhand!
Tina
13 mars 2019 20:55
Hej!

Vad kul att du frågar och vad kul att du ska ut och resa!! :) ska försöka hjälpa till så gott det går och vill då gärna veta vad du tyckte också sen när resan är klar ;)

Vi reste till dom nämnda länderna och även Vietnam + Singapore.

Av dom länderna var våra favoriter Hawaii, Indonesien (sulawesi) och även Malaysia och Malaysiaska Borneo!

Flyg inte med Lion air om du ska till Indonesien, av 27 flygresor var det den sämsta :p

Vi flög till sulawesi (gotontalo) och därifrån tog vi en 12 timmars lugn båttur till togean island där vi spenderade nästan 2 veckor.

(Man kan numera flyga till ampana direkt och ta en speedboat till togean som tar ca 2 timmar. Mycket smidigare förmodligen)

Togean Island kan vi verkligen rekommendera! Vilket paradis. Det finns dock många öar att välja på men vi återkom till poya Lisa som ligger vid ön ”bomba”. Det var en otrolig utsikt från rummet om
Man väljer att inte bo direkt på stranden. Precis där är det kanske ingen super-snorkling från stranden. Men det är bara att säga till om man vill åka och snorkla så kostar det typ ingenting och man får åka vart man vill (fantastisk snorkling med så bra sikt a dykmöjligheter finns också på ön brevid om man gillar det) vi var även ute och fiska flera gånger (fick upp en stingrocka, det var lite läskigt, hehe men så kul och spännande). Vet att några ”grannar” var ute och lyckades simma med delfiner i havet - vart lite avis. Lysande plankton på natten var så häftigt också tyckte vi.

Maten är god med färsk fisk varje dag! Frukost, lunch och middag och boende kostar totalt ca 80kr/ dag. Dock bor man väldigt enkelt så man ska inte vara för känslig. Inte el alla timmar på dynet och ingen mottagning på telefon. Duschen är ”manuell”. Dvs en skopa och en tunna, hehe men det var charmigt på nåt vis.

Vill man ha mottagning kan man ta en tur över till grannön kadidiri. Där bodde vi också (kadidiri paradise). Maten var ännu godare där men inte alls lika charmigt.

En udda upplevelse är ”jellyfish lake” där man simmar i en sjö full av maneter som inte bränns. Väldigt märkligt hehe men kul ändå.

Jag kan skriva mer om togean om du bestämmer dig att åka dit :) och det beror ju på när du ska resa också, det är ju bara öppet visst många månader/år pga vädret.

Sen var vi vidare till Tana toraja där vi önskar vi hade mer tid än 2 nätter. Spännande ställe.

Stannade även en natt i poso, men var väl inget märkvärdigt.

Makassar (inget vidare förutom hotell rinra som vi unna oss innan hemfärd)

Bira som ligger längre ner i landet verkade vara bra, hade nog åkt dit med om vi hunnit.

Nog om Indonesien ;-)

Malaysia har mycket bra snorkling. Vi besökte dessa ställen; perhentian island, melaka, kuala lumpur, penang och ön Borneo

Melaka var väldigt mysigt och väl värt ett besök, fanns rolig shopping och nåt riktigt bra matställe (the daily fix café var sååå bra) och massa roliga målningar överallt (är inte intresserad av sånt men det blev en härlig känsla).

Perhentian island for vi till och det är ett ställe vi skulle kunna åka tillbaka till, verkligen!! Väldigt bra snorkling, bra mat, riktigt djurliv både på land och i vattnet; såg hajar, Nemo massa jättestora fiskar, sköldpaddor, bläckfiskar osv osv. Kan åka på massa turer och även direkt från stranden. Olika bra på olika stränder (kan ge dig mer info om du bestämmer dig för att åka dit)

Borneo är också en favorit, vilket häftigt och djurrikt ställe alltså, ett måste är nån 2-3 dagars djungeltur på kinabatangan. Det var såååå häftigt! Säg till om du vill ha info om hur du bokar å så.

Man kan bestiga ett högt berg också men vi gjorde det inte tyvärr.

Bra snorkling och dykning(vi är ju inga dykare) ska det vara har jag hört men vi hann bara med några dagar så utforskade inte Borneo så mycket som vi hade velat. For därifrån tidigare för det blev jättedåligt väder så stranden var inget alternativ. Åker gärna tillbaka dit nån gång.

Är man i Malaysia och råkar ha nära till Singapore så rekommenderar jag universal studios, det var verkligen så roligt där! Men annars är inte Singapore nåt jag rekommenderar.

Sen Hawaii har vi varit till 2 gånger och älskar allt(!) med stället utom att det kostar rätt mycket att va där. Åker du dit så här av dig.

Berätta gärna din resrutt sen så kanske jag kan ha nåt mer tips, lättare att skriva lite mer detaljerat då :)

Mvh carro och Marcus
15 mars 2019 15:08
Hejsan och tack så jättemycket för ditt svar!

Vilken härligt resa ni verkar haft! 😊 Jag har länge funderat på Sulawesi och Borneo men av olika anledningar inte kommit dit. Men nu blev jag verkligen inspirerad.

Vi är precis hemkomna från tre veckors resa i Mexiko och Belize, så innan vi ger oss i väg på nytt så måste vi planera och spara lite pengar… 😊 Nästa längre resa blir nog om sisådär ett och ett halvt till två år, och just nu är resplanen ett oskrivet blad.

Togeanöarna verkar vara precis det vi söker. Men hur är vädret där under december/januari (vilket förmodligen blir den tid vi kommer resa)? Indonesien för övrigt brukar väl vara lite regnigare den perioden? Samma fråga gäller för Borneo, jag har fått för mig att det är bättre att åka dit då vi har sommar?

Vi funderar också på en resrutt till Nya Zeeland i kombination med någon Söderhavsö. Jag har tidigare varit på Tonga och Samoa, vilket var helt fantastiskt, så nu letar vi efter någon annan ögrupp där snorkling står i fokus.

Ja, som du ser, vi undersöker för tillfället olika alternativ och hoppas den perfekta resplanens ska uppenbara sig 😊.

Mvh
Tina