Utflykter från Orlando

Av Trem
17 feb. 2020 14:02
Visningar: 204
Planerar för fullt allt vi vill hinna se och göra under våra tre veckor Florida... Tanken är att vi ska klara oss utan hyrbil veckan vi är i Orlando (starten på resan), så jag har letat efter transportsätt till Kennedy Space Center och det enklaste verkar ju vara att köpa en utflykt dit som inkluderar bussresa. Hittade på något ställe en kombo KSC och airboat tur. Det jag undrar - kan en sådan här airboat tur ersätta ett besök i Everglades?
Tanken är ju att vi ska ta ett stopp i Everglades, men när jag hittade denna utflykt börjar jag fundera på om man ska skippa det. Är det dumt?
Av Birgere
17 feb. 2020 14:26
Om ni ändå ska förbi Everglades så ska ni naturligtvis dygn in i träsket där😁
Varför ingen hyrbil i Orlando? Om ni ska hänga i Disney World 24/7 så kan jag förstå men inte annars.
Av Trem
17 feb. 2020 15:15
Citerat från Birgere:
Om ni ändå ska förbi Everglades så ska ni naturligtvis dygn in i träsket där😁
Varför ingen hyrbil i Orlando? Om ni ska hänga i Disney World 24/7 så kan jag förstå men inte annars.
Vi planerar inte att göra några turer utanför Orlando, mer än till KSC då, så jag ser ingen anledning till att ha bil där. Det finns ju transfer till parkerna från hotellet och det bör väl finnas andra transportmedel som buss och taxi t ex om detta nu skulle behövas.
Känner att vårt schema är ganska fullspäckat och det är inplanerat en dag i Everglades, MEN är turen med airboat som jag nämnde i förra inlägget nåt likvärdigt kan man ju använda den dagen till något annat. Eller är Everglades så mycket bättre att vi bör ta det istället?
Av Me83
17 feb. 2020 15:20
Om ni ska till Everglades city, ta en airboat tur i mangrooven och inte bara i öppet landskap. Mycket roligare! Om ni har bil i Orlando passa på och åk till Kissimmee och titta på rodeo!
17 feb. 2020 16:11
Tror inte det är i närheten av samma landskap och naturliv som i Everglades, men om det är själva airboat-turerna som lockar i Everglades så kan det säkert vara likvärdigt. Vi tog en dag i Everglades där vi först stannade i Shark valley och gick en bit där längs ett mindre vattendrag. Såg massor med alligatorer, fåglar, sköldpaddor mm. Sedan åkte vi västerut till Everglade city där vi läst om bra airboattur. Då fick vi mer se mangrovelandskapet, och lyckades skymta ryggen på en manat. En toppendag med två väldigt olika upplevelser, så det beror ju helt på vad man är intresserad av.
När det gäller KSC så kände vi att vi behövde hela dagen i princip från öppning till stängning. Man tar en buss ut till Apolloutställningen så bara den tar en bra stund, sedan är Atlantisutställningen häftig, man kan se 3D-bio, uppleva en uppskjutning i en simulator, mm. Så är man ändå där behöver man tid, ta med det i beräkningen.
Av Birgere
17 feb. 2020 16:36
Citerat från Trem:
Citerat från Birgere:
Om ni ändå ska förbi Everglades så ska ni naturligtvis dygn in i träsket där😁
Varför ingen hyrbil i Orlando? Om ni ska hänga i Disney World 24/7 så kan jag förstå men inte annars.
Vi planerar inte att göra några turer utanför Orlando, mer än till KSC då, så jag ser ingen anledning till att ha bil där. Det finns ju transfer till parkerna från hotellet och det bör väl finnas andra transportmedel som buss och taxi t ex om detta nu skulle behövas.
Känner att vårt schema är ganska fullspäckat och det är inplanerat en dag i Everglades, MEN är turen med airboat som jag nämnde i förra inlägget nåt likvärdigt kan man ju använda den dagen till något annat. Eller är Everglades så mycket bättre att vi bör ta det istället?
Kolla upp det där med hoteltranfer, tyvärr brukar inte tiderna vara optimala. En kombo Gatorland och Airboat i Kissimmee trakten skulle vara en fullgod ersättare till Everglades om ni har knappt med tid.
Av Trem
18 feb. 2020 07:34
Tack för alla svar! Jag inser att jag nog får läsa på lite mer om Everglades innan vi tar ett slutgiltigt beslut. Tanken från början var att vi skulle ta en övernattning där, men med alla önskemål som tillkommit, har gjort att vi fått tänka om. För mig var nog Everglades att åka airboat i träskmarkerna och se alligatorer :) men förstår att det är mycket mer än så - MEN om jag håller mig till den tanken är vi kanske nöjda med den turen som jag hittade från Orlando.
Jag ska kolla lite mer om transfer till parkerna i Orlando, har en liten fundering på att ta en natt på ett av hotellen som ger expresspass till Universal.
Men jag undrar - är det så svårt med lokala transporter i Orlando? Tänker då buss, taxi bl.a.? Eller är det att det är väldigt dyrt?
18 feb. 2020 09:32
Citerat från Trem:
Tack för alla svar! Jag inser att jag nog får läsa på lite mer om Everglades innan vi tar ett slutgiltigt beslut. Tanken från början var att vi skulle ta en övernattning där, men med alla önskemål som tillkommit, har gjort att vi fått tänka om. För mig var nog Everglades att åka airboat i träskmarkerna och se alligatorer :) men förstår att det är mycket mer än så - MEN om jag håller mig till den tanken är vi kanske nöjda med den turen som jag hittade från Orlando.
Jag ska kolla lite mer om transfer till parkerna i Orlando, har en liten fundering på att ta en natt på ett av hotellen som ger expresspass till Universal.
Men jag undrar - är det så svårt med lokala transporter i Orlando? Tänker då buss, taxi bl.a.? Eller är det att det är väldigt dyrt?
Du får tänka på att det är i Florida och Orlando där ALLA turister (nästan i alla fall) hyr bil. Avstånden är större än man tror.
Nu skriver ni inte när på året ni skall åka eller var ni planerar att bo. Bor ni längs med International Drive kan ni säkert nyttja I-Drive Trolley och hotellen längs med har säkert shuttle-service till parkerna.
Själv skulle jag, efter fyra besök i Orlando, inte välja bort bilen. På kvällarna vill ni kanske besöka Disney Springs eller olika Premium outlets eller bara ut och äta. Att då börja leta efter bussar eller ringa taxi känns inte optimalt.
Av Birgere
18 feb. 2020 11:09
Citerat från Nisse524:
Citerat från Trem:
Tack för alla svar! Jag inser att jag nog får läsa på lite mer om Everglades innan vi tar ett slutgiltigt beslut. Tanken från början var att vi skulle ta en övernattning där, men med alla önskemål som tillkommit, har gjort att vi fått tänka om. För mig var nog Everglades att åka airboat i träskmarkerna och se alligatorer :) men förstår att det är mycket mer än så - MEN om jag håller mig till den tanken är vi kanske nöjda med den turen som jag hittade från Orlando.
Jag ska kolla lite mer om transfer till parkerna i Orlando, har en liten fundering på att ta en natt på ett av hotellen som ger expresspass till Universal.
Men jag undrar - är det så svårt med lokala transporter i Orlando? Tänker då buss, taxi bl.a.? Eller är det att det är väldigt dyrt?
Du får tänka på att det är i Florida och Orlando där ALLA turister (nästan i alla fall) hyr bil. Avstånden är större än man tror.
Nu skriver ni inte när på året ni skall åka eller var ni planerar att bo. Bor ni längs med International Drive kan ni säkert nyttja I-Drive Trolley och hotellen längs med har säkert shuttle-service till parkerna.
Själv skulle jag, efter fyra besök i Orlando, inte välja bort bilen. På kvällarna vill ni kanske besöka Disney Springs eller olika Premium outlets eller bara ut och äta. Att då börja leta efter bussar eller ringa taxi känns inte optimalt.
Håller med dig, visst går det att åka taxi/Uber men det blir bara omständligare och dyrare än att ha bil.
Enda anledningen till att skippa bilen är väl om man vill supa sig full varje kväll.
Man måste ju inse storleken på Orlando, bara Disneyworld är ju dubbelt så stort som Manhattan. MCO är världens största biluthyrningsställe...finns ju anledning till detta.
Men man ska ju även i ärlighetens namn säga att det finns många charterturister i Orlando som parkerar sig på I-drive och hänger där under hela resan och då även skippar bilen.
Av Trem
18 feb. 2020 11:53
Jag får kanske tänka om när det gäller bil i Orlando, kanske lika bra att hämta bil direkt på flygplatsen när vi anländer, så har man i iallafall möjlighet att använda den när det behövs. Vi kommer att bo på I-drive och har skapligt nära till Universal, så där tror jag vi klarar oss utan, men till allt annat är det ju lite avstånd och det lilla jag hunnit kolla på bl.a. bussar, så tar det ju väldigt lång tid och tillbringa timmar på buss är väl inte det ultimata.
Av Daytona
18 feb. 2020 16:44
Däremot mot så är Uber ett ypperligt alternativ ifall man någon kväll vill dricka något alkoholhaltigt ute på lokal. Men att vara helt utan bil känns inte optimalt alls. Som tidigare svarat, Orlando är större än man tror.
Av Trem
19 feb. 2020 11:06
Citerat från Nisse524:
Du får tänka på att det är i Florida och Orlando där ALLA turister (nästan i alla fall) hyr bil. Avstånden är större än man tror.
Nu skriver ni inte när på året ni skall åka eller var ni planerar att bo. Bor ni längs med International Drive kan ni säkert nyttja I-Drive Trolley och hotellen längs med har säkert shuttle-service till parkerna.
Själv skulle jag, efter fyra besök i Orlando, inte välja bort bilen. På kvällarna vill ni kanske besöka Disney Springs eller olika Premium outlets eller bara ut och äta. Att då börja leta efter bussar eller ringa taxi känns inte optimalt.
Efter alla kommentarer här överväger vi nog att hämta ut bil redan när vi anländer på flygplatsen. Hotellet vi bor på har shuttle-service till parkerna, men in något inlägg här verkar det inte vara så pålitligt. Vad är din erfarenhet av det? Som jag förstått det bor vi nära Universal, men har en bit till Disney och har man bil är det ju smidigt att ta sig dit med den - MEN ibland är det ju så skönt att bara få sätta sig på en buss och åka... OM det funkar!
Av Trem
19 feb. 2020 13:23
Ytterligare frågor och funderingar om Orlando.... Här är det vår son som i första hand får sina önskemål uppfyllda, så tanken är två dagar i Universal (Harry Potter) och en dag i Disney (Starwars), min fråga är; hinns det med två av Disneyparkerna på en dag? Jag tycker själv det hade varit så roligt att uppleva Magic Kingdom.

Var är bäst Outlet shopping i Orlando? Hade först tänkt ta shoppingen på Sawgrass Mills, men vill hellre utnyttja dagarna i Miami Beach, just till att uppleva Miami Beach... Känner att shopping är något som får bli, om tid och pengar räcker till. I Orlando har vi lagt in nån pausdag mellan parkerna och där kunde man ju klämma in lite shopping :)
Av Birgere
19 feb. 2020 14:30
Citerat från Trem:
Ytterligare frågor och funderingar om Orlando.... Här är det vår son som i första hand får sina önskemål uppfyllda, så tanken är två dagar i Universal (Harry Potter) och en dag i Disney (Starwars), min fråga är; hinns det med två av Disneyparkerna på en dag? Jag tycker själv det hade varit så roligt att uppleva Magic Kingdom.

Var är bäst Outlet shopping i Orlando? Hade först tänkt ta shoppingen på Sawgrass Mills, men vill hellre utnyttja dagarna i Miami Beach, just till att uppleva Miami Beach... Känner att shopping är något som får bli, om tid och pengar räcker till. I Orlando har vi lagt in nån pausdag mellan parkerna och där kunde man ju klämma in lite shopping :)
Att springa igenom Disneyparkerna är ganska meningslöst, Magic Kingdom behövs det eg 2 dagar till, övriga parker min 1 dag.
För outletshopping så finns flera stycken, dom två största är Premium outlets där en ligger vid norra delen av I-drive och den andra någon mil söderut vid södra delen av I-drive. Utbudet är i stort detsamma.
Sedan har du ju även dom stora shoppingcentren inkl Macy's o andra varuhus, Ross o TJMaxx och om inte märket är viktigt så har Walmart riktigt prisvärda kläder. Försök inte trycka in all shopping på en dag, lägg hellre några timmar per kväll o kika runt. Orlando är en bättre shoppingstad än Miami framförallt för att butikerna är lättare att nå spontant.
Sök här på forumet så får du en massa tips om hur man handlar smartast i Orlando.
Av Trem
19 feb. 2020 14:53
Citerat från Birgere:
Att springa igenom Disneyparkerna är ganska meningslöst, Magic Kingdom behövs det eg 2 dagar till, övriga parker min 1 dag.
För outletshopping så finns flera stycken, dom två största är Premium outlets där en ligger vid norra delen av I-drive och den andra någon mil söderut vid södra delen av I-drive. Utbudet är i stort detsamma.
Sedan har du ju även dom stora shoppingcentren inkl Macy's o andra varuhus, Ross o TJMaxx och om inte märket är viktigt så har Walmart riktigt prisvärda kläder. Försök inte trycka in all shopping på en dag, lägg hellre några timmar per kväll o kika runt. Orlando är en bättre shoppingstad än Miami framförallt för att butikerna är lättare att nå spontant.
Sök här på forumet så får du en massa tips om hur man handlar smartast i Orlando.
Tack för bra svar och tips! Jag får väl kanske leva med att inte få uppleva Magic Kingdom denna gång, med hopp om att vi kommer hit igen :) Det är Starwars som gäller i första hand, sen var ju min tanke lite om man skulle kosta på sig en park-to-park biljett ifall tiden räcker till en snabbvisit i Magic Kingdom - men det är kanske utkastade pengar, kostar ju trots allt en del extra....
Jag ska leta runt här om för tips om shopping, har ju ett par lediga dagar i Orlando där jag sprida ut det. Har dock bestämt mig för att denna resan ska va fokus på upplevelser - shopping blir lite bonus (om tid finnes).
19 feb. 2020 18:17
Köp två dagars park
to park på Universal så att ni får tid och möjlighet att uppleva allt. Här köper vi alltid till fast pass för wn behagligare upplevelse (fås fritt på vissa Universal hotell)

Star Wars håller till på Hollywood Studios och för att överhuvudtaget få en slot-tid till attraktionen Rise of the Resistance måste ni vara där i samband med öppningen (07:00, kolla detta) med appen nedladdad och kopplad till era biljetter/besökare. Här delas ut ett begränsat antal tider i en virituell kö så det går ej att komma senare och ställa sig i en fysisk kö. Till Smugglers run går det däremot att köa. För övrigt har ni möjlighet att boka på tre attraktioner åt gången i era Fast Pass + (appen) och här väljer ni såklart själva, men Aerosmith, Tower of Terror och Toy Story Mania går åt först. Det går alltså inte att ta bussen hit om ni vill vara i tid.

Huruvida man vill klämma in Magic Kingdom är väl en smaksak. Där finns knappt några attraktioner som tilltalar en ungdom, men ett riktigt bra fyrverkeri i samband med stängning
19 feb. 2020 21:12
Vill bara tillägga att öppettiderna på Outletsen är riktigt bra, man kan alltså shoppa sent på kvällen. De stänger kl 11 på kvällen! 23.00!>Citerat från Trem:
Citerat från Birgere:
Att springa igenom Disneyparkerna är ganska meningslöst, Magic Kingdom behövs det eg 2 dagar till, övriga parker min 1 dag.
För outletshopping så finns flera stycken, dom två största är Premium outlets där en ligger vid norra delen av I-drive och den andra någon mil söderut vid södra delen av I-drive. Utbudet är i stort detsamma.
Sedan har du ju även dom stora shoppingcentren inkl Macy's o andra varuhus, Ross o TJMaxx och om inte märket är viktigt så har Walmart riktigt prisvärda kläder. Försök inte trycka in all shopping på en dag, lägg hellre några timmar per kväll o kika runt. Orlando är en bättre shoppingstad än Miami framförallt för att butikerna är lättare att nå spontant.
Sök här på forumet så får du en massa tips om hur man handlar smartast i Orlando.
Tack för bra svar och tips! Jag får väl kanske leva med att inte få uppleva Magic Kingdom denna gång, med hopp om att vi kommer hit igen :) Det är Starwars som gäller i första hand, sen var ju min tanke lite om man skulle kosta på sig en park-to-park biljett ifall tiden räcker till en snabbvisit i Magic Kingdom - men det är kanske utkastade pengar, kostar ju trots allt en del extra....
Jag ska leta runt här om för tips om shopping, har ju ett par lediga dagar i Orlando där jag sprida ut det. Har dock bestämt mig för att denna resan ska va fokus på upplevelser - shopping blir lite bonus (om tid finnes).
Av Trem
20 feb. 2020 07:09
Citerat från Marcus_p:
Köp två dagars park
to park på Universal så att ni får tid och möjlighet att uppleva allt. Här köper vi alltid till fast pass för wn behagligare upplevelse (fås fritt på vissa Universal hotell)

Star Wars håller till på Hollywood Studios och för att överhuvudtaget få en slot-tid till attraktionen Rise of the Resistance måste ni vara där i samband med öppningen (07:00, kolla detta) med appen nedladdad och kopplad till era biljetter/besökare. Här delas ut ett begränsat antal tider i en virituell kö så det går ej att komma senare och ställa sig i en fysisk kö. Till Smugglers run går det däremot att köa. För övrigt har ni möjlighet att boka på tre attraktioner åt gången i era Fast Pass + (appen) och här väljer ni såklart själva, men Aerosmith, Tower of Terror och Toy Story Mania går åt först. Det går alltså inte att ta bussen hit om ni vill vara i tid.

Huruvida man vill klämma in Magic Kingdom är väl en smaksak. Där finns knappt några attraktioner som tilltalar en ungdom, men ett riktigt bra fyrverkeri i samband med stängning
Marcus_p - tack för denna infon om Starwars och Hollywood Studios! Tycker jag försöker leta och lusläsa all info för att allt ska kunna flyta på så bra som möjligt... Har du något tips på om var man kan läsa mer om detta eller är det info man får när man köpt biljetterna? Behöver man vara där redan kl 7 på morgon så är det ju ingen tvekan utan att man behöver bil. Tror jag tar åt mig ditt råd och struntar i Magic Kingdom, satsar på en hela dagen i Hollywood Studios.
Vad gäller Universal funderar jag på att boka en natt på ett av deras hotell för att få Expresspassen... Rent kostnadsmässigt gör det ingen skillnad för vår del, men det kan kanske va värt det för att få komma in en timme tidigare och dessutom ha väldigt nära dit.
Av Trem
20 feb. 2020 18:59
Fler frågor uppstår hela tiden... Är det någon här i tråden som vet om man får ta med sig egen matsäck (typ lite mackor och dricka) in i parkerna?
Av Mr_ok
13 mars 2020 13:02
Kan även tipsa om krokodil och airboat ställe utanför Kissimmee , "Wild Florida Airboats". Trevlig park som har utökat sitt område med drive in safari nu i år.