USA Roadtrip 2 månader

14 okt. 2016 09:24
Visningar: 977
Hej, ska förhoppningsvis iväg med 3 grabbar på en roadtrip när vi fyller 21 och undrar om ni skulle ändra något i vår resrutt!

Southampton (7 nätter)
Vi tar oss till Southampton för att sedan kryssa över Atlanten till New York.

New York (5 nätter)
Hyr bil i New York
för att bila till San Francisco.

Cleveland (1 natt)

Motell på vägen (1 natt)

Chicago
(1 natt)

Motell på vägen (1 natt)

Cheyenne (1 natt)

Motell på vägen (1 natt)

Salt Lake City (1 natt)

San Francisco
(3 nätter)
Här lämnar vi tillbaka bilen, för att sedan efter vår vistelse hyra en ny som ska ta oss till LA, San Diego och Las Vegas.

Monterey (1 natt)

Santa Maria
(1 natt)

Santa Barbara (1 natt)

Los Angeles
(7 nätter)

San Diego
(2 nätter)

Las Vegas
(3 nätter)
Flyg från Las vegas
till Miami.

Miami (7 nätter)
Hyr bil och utforska

Orlando
(3 nätter)

Key West
(3 nätter)
Sen tillbaka till Miami
och lämna tillbaka bilen.

Karibien (7 nätter Med kryssning från Fort Launderdale)
(Jamaica, Haiti, Mexico etc.)

Allt är gjort för 4 personer med priserna per person.
Mat: 20 000?
Boende: 23 000?
Alkohol: 7 200?
Kryssningar (båda två): 9 000?
Flyg: 10 000?
Hyrbil kostnad: 5 000?
Bensin:1 500?
Upplevelser och aktiviteter: 5 000?

Klarar man sig på dessa utgifter?
Något vi ska ändra i vår rutt?
Tack på förhand!
Av Marulk
14 okt. 2016 14:41
nej, din budget ser inte helt relevant ut,
hyrbilskostnad inkl bränsle samt flyg är nog alldeles för lågt beräknad - hur har du hittat dessa priser? dessutom i relation till din budgeterade utgift för alkohol ?? du skriver att ni är 21 = tillkommande kostnad för hyrbil samt i vissa delstater kan det nog bli problem både med hotell m.m.

dagens tips - sök i trådar här på RG - här finns mängder av nyttig info inför er resa - som er plan ser ut ovan lär ni få lyfta fram 6siffrigt belopp ..........sorry!
16 okt. 2016 15:28
Okej tack för svar! Hur mycket mer på ett ungefär kostar hyrbilen för att vi är 21? Finns det ingen hyrbilsida som inte tar extra för de?
Av Birgere
16 okt. 2016 16:38
Ärligt talat tycker jag ert Cannonball race över kontinenten ser helt värdelöst ut. Kommer kosta skjortan o ni kommer bara att uppleva tråkiga vägar då ni inte lagt in några vettiga stopp.
Ang hyrbilskostnad så är det ju bara att peta på någon hyrbilssida o se vad det kostar, se upp bara så att verkligen envägshyran och förare o extraförare under 21 ingår i priset ni får fram. Ibland debiteras det lokalt.
Hur ska ni sova, ska alla 4 dela 2 bäddsrum på hela resan.
Du får nog vara lite tydligare med hur syftet o upplägget ser ut.
Av Challen
16 okt. 2016 16:54
Det är ofta mycket dyrare med hyrbil om man kör genom flera delstater och lämnar den i en annan delstat än den man hämtade den i.
16 okt. 2016 18:42
Ni har ju lagt in alldeles för
lite på er resa. Kanske kan man få in ytterligare en kryssning och självklart måste ni ha fler nätter i LA och ett stopp i Acapulco. Priset är också lite väl tilltaget. Det räcker med 40000kr och då kan alkoholen stå för 10000 ungefär. Have fun 😂
17 okt. 2016 16:34
Du skriver att ni är tre som skall åka men har räknat budgeten för fyra.

Jag tycker som många andra att ni skyndar på lite för mycket. Ni skall ta er från en kust till en annan på en vecka, vilket innebär att ni tänker köra 5-7 timmar effetkiv tid varje dag. Varför? Ni har lagt in strategiska stopp, det kan jag se och förstå, men varför skall ni in och bo i Chicago? Och ändå inte stanna där mer än nödvändigt (för natten). Varför inte då ta nattsömnen utanför, borde bli både billigare och snabbare? Bara att ta sig in i Chicago kan ju ta sin lilla tid.

Vad kryssningarna och flyget kostar borde ni kunna spika själva. Mat och dryck o aktiviteter är svårare (även för oss andra). Men att er matnota skulle gå på drygt 300 spänn per dag känns i överkant - visst går det väl lätt att äta för 500-1000 kr/dag, men eftersom ni är ute efter att sätta en budget så antar jag att ni ändå har begränsat med pengar, och då kan ni äta mycket billigare.

100.000 för boende i 43 nätter (i kryssningen ingår ju sovplats, och kanske även mat??) - ingen aning, men det finns ju alla prisklasser. Även här måste ni kunna spika priset genom att boka i förväg. Som birgere frågade skall ni sova i samma rum i 2 Queensize beds?

Aktiviteter för 5000 per skalle - här är det kanske biljetter till parker ni tänker på? Även här bokar ni i förväg så vet ni vad det går på.
17 okt. 2016 17:53
Så du vill ha reda på vad detta kostar om 3 år? Eftersom du är 18 enligt din profil. Då förstår jag att du inte kan kolla flygpriser, kryssningspriser, bilhyra mm. Det vet ingen nu.

Mycket köra bil blir det...och va sjutton ska ni göra i Southampton i 7 dar? Har ni nån koll på vad ni vill göra i New York? Orlando? mm mm.
20 okt. 2016 11:35
Vi är 4 stycken som ska åka, jag + 3 till. Det som tar 7 dagar i Southampton är alltså kryssningen inte övernattningar i staden. Om ni undrar varför jag "planerar" så långt i förväg är för att jag tycker det är hemskt kul att planera resor, och ville helt enkelt ha hjälp och tips av er angående vår tänkta rutt. Efter att ha läst era svar så tänker vi i princip skippa hela kust till kust resan och istället flyga till San Francisco och ta resan därifrån, för att sedan göra en helt annan resa något annat år med kust till kust.
I Orlando är tanken att vi ska besöka lite nöjesparker. Och överlag är egentligen tanken att vi inte ska boka för mycket boenden i förväg utan ta det som det kommer och ifall vi trivs i till exempel Orlando så kanske vi beslutar att stanna där lite längre.
Fick en hel del hjälp av era svar, även om vår tänka resrutt kanske bidrog till mer hån än hjälp :)
Pengarna till "aktiviteter" ska väl gå till sådant som biljetter till museum, nöjesparker och andra roliga aktiviteter som kostar pengar.
Den budgeten vi har per person är 85 000, men vi behöver ju nödvändigtvis inte göra av med allt, utan kan ju va skönt att komma hem med lite också!

Flygpriser med mera förstår jag inte går o säga vad det kostar om 3 år, eller egentligen inget går väl o säga med säkerhet. Men på ett ungefär i alla fall!

Är det något ställe ni tycker att vi inte får missa som ligger i närheten av vår rutt? Kanske något ställe vi kan ta bilen till i Florida eller i Kalifornien.
Tack på förhand
20 okt. 2016 18:23
Äsch, vi är inte såna som hånar...men håll med om att du gav oss lite bränlse...
Det är kul att planera och ni gör helt rätt i att fråga. Mycket klokt att vänta med kust till kust och ta det senare, då vet ni mer om hur allt funkar i USA och får säkert ut mer av resan. Beroende på årstid och säsong är det svårt att svara på om ni ska förboka hotell, jag skulle inte ha bokat upp för mycket utan gjort det efterhand. Trevlig resa om några år!