USA, efterdyningar av Corona

Av Annaer
31 mars 2020 00:44
Visningar: 5193
Nu när det är väldigt lugnt här och på andra reseforum så tänkte jag slänga ut en ren diskussionfråga 👍

Tror ni att det kommer bli några förändringar i ESTA-programmet som efterdyningar av Corona?
Jag har läst någonstans att Trump inte är "ett fan" av ESTA-programmet då det underlättar för terrorister att komma in eller missbrukas av turister som åker dit och jobbar eller stannar kvar för länge.

Vad tror ni, kan Trump utnyttja den nuvarande situationen med reseförbud och sedan använda det för att införa nya regler?

// Anna
31 mars 2020 08:03 (redigerad)
Med tanke på att han drar in en stams rättigheter att förvalta reservatets mark nu i dagarna - kanske antog att ingen skulle reagera p g a den stora krisen som kallas Corona - så är det fullt möjligt att han kommer försöka ändra så'nt han kan ändra som han inte gillar.

Men, det är ren spekulation.
31 mars 2020 11:09 (redigerad)
Har ingen uppfattning om ESTA, men funderar mycket på hur vårt resande kommer ändras efter detta. Jag har sedan 2005 varje september rest några veckor i USA men kan inte tänka mig att det går att genomföra min redan bokade resa i dag. Det vi ser i dag i NY tror jag kommer om några veckor drabba övriga större städer och om några månader även landsbygden. Detta är ju ren spekulation av mig men ingen kan säga att det inte kommer att bli så heller.
Tänk er alla superöverviktiga i USA utan fysisk kondition kommer att få kämpa för sin överlevnad om de blir smittade.
USA kommer bli så otroligt beroende på turismen efter detta, frågan är hur många i turistnäringen kommer att överleva stålbadet? Byggnaderna och parkerna står ju kvar så de återuppväcks väl efter kk auktion med nya eller samma ägare. Trump kommer att se vilka milijarder vi omsätter i landet så jag tror att han inte kommer att försvåra turismen. Man kan undra vad detta gör för timeshare marknaden i Orlando/Kissimmee.........
31 mars 2020 15:50 (redigerad)
Citerat från Brycecanyon:
Har ingen uppfattning om ESTA, men funderar mycket på hur vårt resande kommer ändras efter detta. Jag har sedan 2005 varje september rest några veckor i USA men kan inte tänka mig att det går att genomföra min redan bokade resa i dag. Det vi ser i dag i NY tror jag kommer om några veckor drabba övriga större städer och om några månader även landsbygden. Detta är ju ren spekulation av mig men ingen kan säga att det inte kommer att bli så heller.
Tänk er alla superöverviktiga i USA utan fysisk kondition kommer att få kämpa för sin överlevnad om de blir smittade.
USA kommer bli så otroligt beroende på turismen efter detta, frågan är hur många i turistnäringen kommer att överleva stålbadet? Byggnaderna och parkerna står ju kvar så de återuppväcks väl efter kk auktion med nya eller samma ägare. Trump kommer att se vilka milijarder vi omsätter i landet så jag tror att han inte kommer att försvåra turismen. Man kan undra vad detta gör för timeshare marknaden i Orlando/Kissimmee.........
Kanske kan fynda lite på bostadsmarknaden till vintern :) ?
En liten lgh på Floridas västkust står högt på önskelistan.
Av Erik777
31 mars 2020 17:11
All bets are off. Bäst att vänta och se. Ärligt talat så vet vi inte ens om Schengenavtalet eller den nordiska passunionen kommer återupprättas. Man brukar säga att man inte ska slösa bort en bra kris. De politiker som vill stänga gränser har fått en väldigt bra ursäkt att göra så.
31 mars 2020 17:56
När det gäller Trump, kan man aldrig va säker på vad som händer från dag till dag. Det som var ok idag, kan vara "fake news" i morgon.
Esta är ju ingen garanti för att man ska komma in i USA, utan det är han/hon (hatar ordet hen) vid passkontrollen som avgör om du får komma in. Antingen så har Trump inte förtroende för personalen som bevakar USA`s gränser, eller så har han något annat i baktanken. Ungefär som Erik77 säger... en ursäkt för att.. ja vad det nu är..
31 mars 2020 21:43
Men frågan gäller ju egentligen ”kommer man, som turist, kunna resa till USA efter Corona-epidemin?”

Det är naturligtvis helt självklart att man kommer kunna göra. Även om visa waiver-programet (ESTA) skulle avvecklas (vilket skulle innebära att EU också inför visum för alla amerikaner) så kommer man fortfarande kunna resa till USA.

Det är lätt att prata stort och yvigt om något, men en annan sak att genomföra något som skulle innebära ofantligt stora inkomstbortfall och djup diplomatisk kris.
31 mars 2020 21:54
Citerat från Jensohlsson:
Men frågan gäller ju egentligen ”kommer man, som turist, kunna resa till USA efter Corona-epidemin?”

Det är naturligtvis helt självklart att man kommer kunna göra. Även om visa waiver-programet (ESTA) skulle avvecklas (vilket skulle innebära att EU också inför visum för alla amerikaner) så kommer man fortfarande kunna resa till USA.

Det är lätt att prata stort och yvigt om något, men en annan sak att genomföra något som skulle innebära ofantligt stora inkomstbortfall och djup diplomatisk kris.
Sanningen är väl att ingen vet... Eller jobbar du inom Trump administrationen och har senaste info?
31 mars 2020 22:18
Varför skulle jag jobba inom Trump-administrationen?

Det jag skrev var att det är fullständigt otänkbart, uteslutet och osannolikt, att USA skulle stänga ned alla möjligheter att besöka USA. Inte ens Nordkorea har gjort det.

Skulle man avskaffa visa waiver-programmet (högst otroligt, eftersom EU direkt skulle svara med samma mynt, samma sak skulle andra VWP-länder, som Australien, Japan, Storbritannien m.fl. göra) så går det ändå att söka turistvisum, även om det är omständigt.
31 mars 2020 22:26
Citerat från Jensohlsson:
Varför skulle jag jobba inom Trump-administrationen?

Det jag skrev var att det är fullständigt otänkbart, uteslutet och osannolikt, att USA skulle stänga ned alla möjligheter att besöka USA. Inte ens Nordkorea har gjort det.

Skulle man avskaffa visa waiver-programmet (högst otroligt, eftersom EU direkt skulle svara med samma mynt, samma sak skulle andra VWP-länder, som Australien, Japan, Storbritannien m.fl. göra) så går det ändå att söka turistvisum, även om det är omständigt.
Tänkte du hade nån insiderinfo... Vad som är fullständigt otänkbart i dina tankar, är ju inte de samma i Trumps värd...
Av Birgere
1 apr. 2020 00:34
Ingen presidentkandidat kan gå till val på att stänga ute Européer från USA.
Men visst kan saker hända med ESTA. Det var ju inte långt borta för några år sedan att Sverige förlora sitt ESTA status pga att så många svenska pass "försvann". Det fanns folk som brukade tappa 3-4 pass per år.
Sedan Sverige stramade upp reglerna så nu kan du bara tappa passet 3ggr per 5-års period så har den diskussionen lagt sig.
Kanske kan det komma krav på något friskhetsintyg i framtiden men då blir nog inte USA unika med sådant.
1 apr. 2020 01:22 (redigerad)
Citerat från Valpolicella:
Citerat från Jensohlsson:
Varför skulle jag jobba inom Trump-administrationen?

Det jag skrev var att det är fullständigt otänkbart, uteslutet och osannolikt, att USA skulle stänga ned alla möjligheter att besöka USA. Inte ens Nordkorea har gjort det.

Skulle man avskaffa visa waiver-programmet (högst otroligt, eftersom EU direkt skulle svara med samma mynt, samma sak skulle andra VWP-länder, som Australien, Japan, Storbritannien m.fl. göra) så går det ändå att söka turistvisum, även om det är omständigt.
Tänkte du hade nån insiderinfo... Vad som är fullständigt otänkbart i dina tankar, är ju inte de samma i Trumps värd...
Jag vet inte vart du vill komma med de där insinuationerna. Jag har ingen insider-information. Men jag begriper att det 1. Inte kostar speciellt mycket att prata vitt och brett om att stänga gränser och 2. Att det kostar ofantligt mycket att faktiskt göra det.

Jag resonerar bara utifrån vad som är praktiskt möjligt att göra, utifrån vilka följder saker skulle få. Det finns i princip inget land som (permanent) har stängt sina gränser för turister - inte ens Nordkorea har gjort det. Skulle USA göra det? Nej.
4 juni 2020 10:24
Det har hänt mycket sedan senaste inläggen och här kommer nått jag just läst.

1/ Internationella Luftfartsverket ICAO har gått ut till sina medlemmar och föreslagit att man förbjuder handbagaget för "hyllan"! Bara godkänner det som passar under stolen framför.

2/ En annan idé är att toaletterna enbart är tillgängliga för Besättningen.

3/ Alla ska bära munskydd, både i terminaler och ombord...
12 juni 2020 19:46
Citerat från Elcanario93:
Det har hänt mycket sedan senaste inläggen och här kommer nått jag just läst.

1/ Internationella Luftfartsverket ICAO har gått ut till sina medlemmar och föreslagit att man förbjuder handbagaget för "hyllan"! Bara godkänner det som passar under stolen framför.

2/ En annan idé är att toaletterna enbart är tillgängliga för Besättningen.

3/ Alla ska bära munskydd, både i terminaler och ombord...
Förslag 3 är rimligt. Förslag 1 och 2 låter fullständigt vansinniga.