Upptäcka Mallorca i 10 dagar - bo i Palma eller lite överallt?

15 juli 2015 02:51
Visningar: 1731
Jag och min pojkvän (22 och 24) åker till Mallorca i 10 dagar i slutet av augusti. Vårt mål är att njuta av citylivet i Palma i några dagar (utan bil) och sedan åka och upptäcka resten av ön med bil.

Vad vi nu undrar är vart vi borde bo under dessa 10 dagar. Är det värt att bo i Palma alla 10 dagar och åka ut till de olika platserna på ön med bil, eller är det mer värt att dela upp det så vi kanske är i Palma i 4-5 dagar och någon annanstans på ön de resterande dagarna?

Vi gillar att bada, gå runt och upptäcka mysiga städer/byar, äta gott, titta i butiker. Vi uppskattar en stad med puls, det är därför vi funderar på Palma som utgångspunkt så vi både kan njuta av våra dagsutflykter på ön men sedan komma hem till en levande stad där man t.ex kan äta en sen middag och ta en drink. Samtidigt kanske det känns onödigt att åka långa sträckor fram och tillbaka i jämförelse med att bo på olika platser.

Ja, ni hör ju. Jag är väldigt kluven gällande vart vi bör bo och vilka platser vi bör besöka, så jag uppskattar all hjälp jag kan få! Hur har ni planerat när ni har besökt Mallorca?
15 juli 2015 09:03
Jag är ett stort fan av att flytta runt för att slippa för mycket transporter. Mallorca är ju inte jättestort men det tar ändå lite tid att köra från den ena sidan till den andra. Vi bodde i och för sig lite off.
Ni kan ju lätt använda Palma som bas för att åka runt på västkusten. Sen kan ni t.ex. bo o Cala d'Or på östkusten och se er omkring på den sidan. Det är såklart mer turistigt där, men mysigt och det finns många restauranger.
16 juli 2015 19:43
Hej Marie - tack för ditt svar! :-)

Nä precis, det är mycket mer effektivt att flytta runt. Sen så känns det ganska tråkigt att ha samma ställe som bas i 10 hela dagar.

Som det ser ut nu så kommer vi vara i Palma de första 4-5 dagarna utan bil. Upptäcka staden, shoppa lite, äta gott. Sedan kommer vi plocka upp vår hyrbil och upptäcka resten av ön de 6 resterande dagarna! Finns så många fina ställen att bo i, så vi är väldigt kluvna gällande vart vårt andra bas ska vara - Cala d'Or ser superfint ut men det gör även Alcudia och massa andra ställen också... aaahhh. Får helt enkelt forska vidare bland öns alla vackra platser och bestämma mig snart!

Om du har tips på andra sevärda platser som vi bara inte får missa under de 6 dagarna som vi bilar så tar jag jättegärna emot dem!

Ha det gott!
16 juli 2015 20:02
Jag rekommenderar att köra till Cap Formentor. Där finns fina stränder och en fyr längst ut.

Sen finns det en massa vackra stränder på hela östkusten: Calo des Moro, S'Amarador, Cala Llombards och så Es Trenc på sydkusten.
Sen är ju västkuststräckan fin med Deía, Valldemosa och Port de Sóller.
16 juli 2015 22:44
Citerat från H11resgh:
Hej Marie - tack för ditt svar! :-)

Nä precis, det är mycket mer effektivt att flytta runt. Sen så känns det ganska tråkigt att ha samma ställe som bas i 10 hela dagar.

Som det ser ut nu så kommer vi vara i Palma de första 4-5 dagarna utan bil. Upptäcka staden, shoppa lite, äta gott. Sedan kommer vi plocka upp vår hyrbil och upptäcka resten av ön de 6 resterande dagarna! Finns så många fina ställen att bo i, så vi är väldigt kluvna gällande vart vårt andra bas ska vara - Cala d'Or ser superfint ut men det gör även Alcudia och massa andra ställen också... aaahhh. Får helt enkelt forska vidare bland öns alla vackra platser och bestämma mig snart!

Om du har tips på andra sevärda platser som vi bara inte får missa under de 6 dagarna som vi bilar så tar jag jättegärna emot dem!

Ha det gott!
Alcudia som du nämner är fint, men väldigt mycket barnfamiljer. Väldigt mycket. Vill ni se mer av riktiga Mallis åk bara en sväng till Alcudia men bo inte där. (Säger jag som varit flera gånger i Alcudia fast med barn)
Cap Formentor är otroligt fint! Grottorna på östkusten är sevärda.
17 juli 2015 10:15
Citerat från H11resgh:
Hej Marie - tack för ditt svar! :-)

Nä precis, det är mycket mer effektivt att flytta runt. Sen så känns det ganska tråkigt att ha samma ställe som bas i 10 hela dagar.

Som det ser ut nu så kommer vi vara i Palma de första 4-5 dagarna utan bil. Upptäcka staden, shoppa lite, äta gott. Sedan kommer vi plocka upp vår hyrbil och upptäcka resten av ön de 6 resterande dagarna! Finns så många fina ställen att bo i, så vi är väldigt kluvna gällande vart vårt andra bas ska vara - Cala d'Or ser superfint ut men det gör även Alcudia och massa andra ställen också... aaahhh. Får helt enkelt forska vidare bland öns alla vackra platser och bestämma mig snart!

Om du har tips på andra sevärda platser som vi bara inte får missa under de 6 dagarna som vi bilar så tar jag jättegärna emot dem!

Ha det gott!
Jag säger tvärtom, hade ni haft 14 dagar kanske en flytt till t.ex. Alcudia kunde vara aktuellt mest för att lära känna mer än ett ställe. När det gäller att se ön är det helt onödigt då den är så liten så man lätt kör runt överallt från en utgångspunkt.
Jag hade bott i t.ex. Playa Palma (delen närmst stan) då har man strandliv men samtidigt en kort busstur in till centrum, inne i Palma är bil mest ett hinder.
Vi bodde i Cala Dór och gjorde ön därifrån men vi hade inte stått ut om vi skulle vara där utan att göra utfärder de flesta dagarna, superturistigt och nästan ingenting genuint, i princip ingenting att se i byn tyvärr.
Av Babbo
17 juli 2015 16:19
Först måste jag säga att i slutet av augusti kommer det att vara MÅNGA turister på Mallorca! Lite synd - men så är det. Att köra ut till Cap Formentor eller att besöka stranden ES Trenc blir mest att köa :(. Stranden Es Trenc är fullproppad med badande då!

Ert val att bo i centrum av Palma tycker jag är bra! Hur mysigt som helst. Men tänk på att delar av stan är stängd på söndagar så välj bort den dagen.
Sen skulle jag bo några dagar i Soller eller Port Soller och avsluta någonstans på östkusten. Om ni har bil så behöver ni ju inte bo vid kusten utan kan välja någon stad inåt land t.ex. Santanyi eller Arta och ta bilen till stranden. Städerna en bit ifrån kusten är ofta mysiga på kvällen och mindre turistiska.
Vill ni bo vid kusten så finns Cala Ratjada eller Colonia Sant Jordi. I närheten av Colonia Sant Jordi finns underbara stränder med vit sand och turkost vatten. Man kan gå till Es Trenc därifrån men det är mycket folk i augusti......

Jag skulle inte heller välja att bo i Alcudia - men kanske besöka den fina stranden.
10 aug. 2015 21:20
Skulle varmt rekomendera Rosa Del Mar, i Palma Nova/Magaluf. as bra hotell och nära till stränder, palma, och det härliga party livet. :D
Av Gronden
11 aug. 2015 11:56
I Alcudia är det en fördel att bo nära hamnen där det mesta av nöjesutbudet ligger och promenadavstånd till den gamla stadsdelen innanför murarna. Porto Polentia är väldigt mysigt med sin pinjekantade strandpromenad och själva byn Polentia en bit inåt landet är värt ett besök´.