Upplägg på resa till San Francisco, LA och Las Vegas

9 jan. 2015 15:01
Visningar: 7430
Jag sitter här och planerar en två veckor lång resa till USA:s västkust i vår och skulle uppskatta om jag kunde få lite hjälp får er här på forumet med hur denna lilla roadtrip skulle kunna läggas upp.

Vår tanke är att på dessa två veckor hinna med att besöka San Francisco, köra ner till Los Angeles längs med Highway 1 för att sedan avsluta i Las Vegas. Jag har gjort en preliminär planering:

Dag 1: Flyg från Sverige till San Francisco.
Dag 2 - 4: Heldagar i San Francisco.
Dag 5 - 7: Resa med bil längs med Highway 1 inklusive till Los Angeles.
Dag 8 - 11: Heldagar i LA.
Dag 12: Kör bil upp till Las Vegas.
Dag 13: Heldag i Las Vegas.
Dag 14: Flyger hem från Las Vegas.
Dag 15: Landar i Sverige.

Jag inser att två veckor är kort tid för att hinna med alla platser. Men om man ska få ut det mesta av dessa dagar, hur tycker ni fördelningen ser ut? För få dagar någonstans? Eller onödigt många till något?

Några funderingar som jag har är:

- Om man mest är intresserad av hinna med de största sevärdheterna i SF så som Alcatraz och Golden Gate-bron, kan man hinna med det mesta på två dagar i eller är tre dagar ett måste?
- Hur många övernattningar rekommenderar ni att göra längs med Highway 1? Blir det för lite att bara göra en?
- Är badväder i Los Angeles i april att glömma? I så fall, blir det onödigt att ha flest dagar där? Och hur är det att bo i Santa Monica när det inte är det? Fortfarande ett trevligt ställe att bo på?
- Räcker det med en heldag i Las Vegas eller är det för lite? Kan vara värt att nämna att vi under denna dagen planerar att flyga med helikopter till Grand Canyon.

Vore mycket tacksam för feedback.

(Jag är medveten om att det finns mängder med trådar här på forumet som behandlar den här typen av resa och innan ni uppmanar mig att läsa dessa: ja, jag har gjort det och ska läsa fler. När jag tänkte låna en äldre tråd med mina frågor uppmanades jag dock att starta en ny tråd.)
9 jan. 2015 16:28
Hur länge du behöver i varje stad beror lite på vilken resetyp du är...
Brukar du göra städer snabbt, eller långsamt?

Jag är typen som reser ganska snabbt och dessutom lätt tröttnar på storstäder. Jag skulle absolut kunna göra SF på 2 heldagar.
Sist vi var där, mitt andra besök och min mans första, var vi där 1,5 dagar och hann med Alcatraz, Fishermans warf, Union square, åka spårvagn, pasific hights, lumbard street, china town och ett utsiktstorn som jag inte kommer ihåg namnet på...
På utväg tog vi sen golden gate.
Men SF är en trevlig stad, så du kommer heller inte att ångra dig om du stannat tre heldagar.

Samma med Higway one, vill du mest köra och bara göra kortare stopp; en övernattning.
Vill du se och göra en del grejer; två övernattningar

Vad tänker du göra i LA?
Jag tycker inte att LA är en jätterolig stad. Jag hade nog kapat en dag.

LV är roligast på kvällen... Jag kan tycka att det räcker med en lång eftermiddag/kväll/natt för att göra LV, men det är jag det.
Hur lång tid tar er helikopterflygning?

Som eventuellt framkommit av ovanstående tycker jag att generellt att man ska lägga mindre tid i storstäderna och mer tid i den vidunderliga kaliforniska naturen...

Kolla gärna min reseberättelse för inspiration runt SF och H1:
http://www.4000mil.se/?cat=64
Av Hawaii
9 jan. 2015 17:06
Badväder i LA börjar i princip i augusti och varar i bästa fall 2 månader. Resten av året är det för vinterbadare. Men Santa Monica är bra att bo i året om. Och med din planering ovan i åtanke är det uppenbart att du vill ha så många upplevelser som möjligt så varför inte kapa av 2 dagar från LA och köra ner till San Diego? (Du har en dag mer i LA än i SF och SF är en intressantare stad). Du kan också lätt köra Highway 1 på två dagar och få en "extra dag" på det sättet. Om du kör till SD kan du ta vägen via Julian uppe i bergen när du kör SD till LV. Sedan ner till Borrego Springs i öknen (en halvtimme nerför berget) och sedan vidare norrut till LV. Blir en mycket annorlunda upplevelse. Kolla via Google för "Borrego Springs metal sculptures" så kan du se vad som är unikt där.
Av Anjav
10 jan. 2015 20:18
Jag gjorde en liknande resa nu under jul och nyår

Dag 1-6 SF Magisk stad - den bästa under hela resan tycker jag. Vi bodde på Stratford Hotell, super centralt men inte så fräsch. Väldigt smårum. Jag rekommenderar 3 dagar, tänk på att du kommer ha jetlag, man pallar inte med allt på två dagar då, anser jag.
Dag 6-11 LA - helt ärligt blev jag inte super imponerad. Bodde på ett bra motell, Super 8. Nyrenoverat med gratis parkering.
Dag 11-15 San Diego, mysig stad!
Dag 15-18 Las Vegas. Du behöver nog två hela dagar, men det räcker med två kände jag. Vi blev rätt snabbt mätta på staden.

Om du undrar något mer specifik så fråga på :)
Av Robtho
20 jan. 2015 10:26
Har tänkt att göra en liknade resa. Vad är det man bör se på highway 1? Kan man inte bara bila ner på en dag?. Jag var i vegas nu under nyår 14-15 och jag tycker inte 2 dagar är för mycket i vegas, jag älskade det vi var där 10 dagar och hann inte med allt och jag är ingen gembler direkt. Bra shower, galet bra shopping och riktigt bra utbud av mat bättre än tex NY o Miami. Dra ut resan till 2-3dagar till så du hinner med allt så man hinner njuta med:)
20 jan. 2015 10:56
Citerat från Robtho:
Har tänkt att göra en liknade resa. Vad är det man bör se på highway 1? Kan man inte bara bila ner på en dag?. Jag var i vegas nu under nyår 14-15 och jag tycker inte 2 dagar är för mycket i vegas, jag älskade det vi var där 10 dagar och hann inte med allt och jag är ingen gembler direkt. Bra shower, galet bra shopping och riktigt bra utbud av mat bättre än tex NY o Miami. Dra ut resan till 2-3dagar till så du hinner med allt så man hinner njuta med:)
Om man bara vill ta sig mellan SF och LA finns det en motorväg som man kan ta istället.
Själva vitsen med att åka H1 är att man VILL ta det lugnt, se vyerna och stanna på olika ställen.
15 mars 2015 16:08
Stort tack för all er feedback!

Jag sitter nu och kollar på flygbiljetter. Tyvärr verkar flighter från Las Vegas till Europa begränsade vilket skapar ett litet dilemma. Som jag ser det finns två olika alternativ:

A: Flyga från Las Vegas med två mellanlandningar, varav den ena inom USA vilket jag förstår är särskilt bökigt. En väldigt lång resa helt enkelt.

B: Köra bil tillbaka till Los Angeles (eventuellt dagen före hemresan) och istället flyga därifrån med bara en mellanlandning och den i Europa. Då tillkommer alltså en bilresa på 4-5 timmar.

Vilket alternativ tror ni är bäst om man vill undvika en allt för jobbig resa? Eller är det pest eller kolera?
Av Birgere
15 mars 2015 16:18
Citerat från Dalecooper:
Stort tack för all er feedback!

Jag sitter nu och kollar på flygbiljetter. Tyvärr verkar flighter från Las Vegas till Europa begränsade vilket skapar ett litet dilemma. Som jag ser det finns två olika alternativ:

A: Flyga från Las Vegas med två mellanlandningar, varav den ena inom USA vilket jag förstår är särskilt bökigt. En väldigt lång resa helt enkelt.

B: Köra bil tillbaka till Los Angeles (eventuellt dagen före hemresan) och istället flyga därifrån med bara en mellanlandning och den i Europa. Då tillkommer alltså en bilresa på 4-5 timmar.

Vilket alternativ tror ni är bäst om man vill undvika en allt för jobbig resa? Eller är det pest eller kolera?
Varför skulle det vara bökigt med en mellanlandning i USA på vägen hem, det är ju hur smidigt som helst och du får möjlighet att sträcka på benen. Att plåga sig igenom öknen till LA o sedan en långflygning till Europa...det är både Pest OCH Kolera
Av Hawaii
15 mars 2015 17:16
Håller helt med Birgere. Vad som blir bökigt, bortsett från själva körtiden LV-LA, blir trafiken i LA eftersom du måste lägga till en hel del extra tid med tanke på ev. trafik problem där. Plus att LAX är en bökig flygplats rent allmänt, med långa köer. 2 mellanlandningar är inte idealiskt, men långt bättre än att ta vad som i princip blir en hel dag att köra till LA. Mellanlandningen i USA bör vara helt smärtfri. Var någonstans blir det och hur lång tid mellan flygen?
15 mars 2015 17:23
Citerat från Birgere:
Citerat från Dalecooper:
Stort tack för all er feedback!

Jag sitter nu och kollar på flygbiljetter. Tyvärr verkar flighter från Las Vegas till Europa begränsade vilket skapar ett litet dilemma. Som jag ser det finns två olika alternativ:

A: Flyga från Las Vegas med två mellanlandningar, varav den ena inom USA vilket jag förstår är särskilt bökigt. En väldigt lång resa helt enkelt.

B: Köra bil tillbaka till Los Angeles (eventuellt dagen före hemresan) och istället flyga därifrån med bara en mellanlandning och den i Europa. Då tillkommer alltså en bilresa på 4-5 timmar.

Vilket alternativ tror ni är bäst om man vill undvika en allt för jobbig resa? Eller är det pest eller kolera?
Varför skulle det vara bökigt med en mellanlandning i USA på vägen hem, det är ju hur smidigt som helst och du får möjlighet att sträcka på benen. Att plåga sig igenom öknen till LA o sedan en långflygning till Europa...det är både Pest OCH Kolera
Mellanlandningar tar tid och att behöva göra två stycken på en redan lång resa känns inte så kul. Vad jag förstår så behöver man vid mellanlandningar i USA dessutom både gå igenom immigration och hämta ut sina väskor vilket även skapar en oro för om man ska hinna med nästa flight.

Men, att åka bil till LA gör förstås inte resan kortare. Det får väl helt enkelt bli att flyga får Las Vegas då. Hur mycket tid är det rekommenderat att ha på sig vid mellanlandning i USA? Två timmar?
Av Hawaii
15 mars 2015 17:32
Immigration går du bara genom vid ankomst till USA. Eftersom du redan kommer att befinna dig i USA, och bara lämnar landet är det inga extra kontroller eller konstigheter. Det finns mellanlandningar som är så korta som 50-60 minuter mellan flygen. Personligen föredrar jag 1.5-2 timmar. Och baggaget kommer att checkas in hela vägen och du ser det inte förrän vid ankomst till slutdestinationen.
Av Birgere
15 mars 2015 17:37
Citerat från Dalecooper:
Citerat från Birgere:
Citerat från Dalecooper:
Stort tack för all er feedback!

Jag sitter nu och kollar på flygbiljetter. Tyvärr verkar flighter från Las Vegas till Europa begränsade vilket skapar ett litet dilemma. Som jag ser det finns två olika alternativ:

A: Flyga från Las Vegas med två mellanlandningar, varav den ena inom USA vilket jag förstår är särskilt bökigt. En väldigt lång resa helt enkelt.

B: Köra bil tillbaka till Los Angeles (eventuellt dagen före hemresan) och istället flyga därifrån med bara en mellanlandning och den i Europa. Då tillkommer alltså en bilresa på 4-5 timmar.

Vilket alternativ tror ni är bäst om man vill undvika en allt för jobbig resa? Eller är det pest eller kolera?
Varför skulle det vara bökigt med en mellanlandning i USA på vägen hem, det är ju hur smidigt som helst och du får möjlighet att sträcka på benen. Att plåga sig igenom öknen till LA o sedan en långflygning till Europa...det är både Pest OCH Kolera
Mellanlandningar tar tid och att behöva göra två stycken på en redan lång resa känns inte så kul. Vad jag förstår så behöver man vid mellanlandningar i USA dessutom både gå igenom immigration och hämta ut sina väskor vilket även skapar en oro för om man ska hinna med nästa flight.

Men, att åka bil till LA gör förstås inte resan kortare. Det får väl helt enkelt bli att flyga får Las Vegas då. Hur mycket tid är det rekommenderat att ha på sig vid mellanlandning i USA? Två timmar?
Från en mer östlig flygplats kan du nog hitta direktflyg till skandinavien.
Immigration har du vid ankomst till USA, när du lämnar så sköts den registreringen vid disken vid gaten, mao du märker inte av det. Har du tur står flighten du ska iväg med vid gaten bredvid den du kom in med så du kanske bara behöver några minuter, men 30-45 min är skönt att ha så man verkligen kan dra nytta av mellanlandningen. Är det terminalbyte så bör man nog ha en timme. Men dom gränserna sätter IATA så det behöver du inte bekymra dig om.
15 mars 2015 18:18
Jaha, då har jag fått det om bakfoten vad gäller immigration. Nu känns det plötsligt inte alls lika bökigt med mellanlandningarna. Tack så mycket för hjälpen!
15 mars 2015 23:55
Passar på att slänga iväg ytterligare en fråga: behöver man hyrbilen i San Francisco eller är det bättre att vänta med att hämta ut den tills vi lämnar staden?
Av Hawaii
16 mars 2015 01:38
Om du enbart skall röra dig centralt i SF är bil en stor nackdel där - trafikproblem och problem och kostnad med att parkera bilen. Du klarar dig fint med en kombination av kommunala transportmedel och att gå och ev. taxi. Kan även hyra cykel.
17 mars 2015 17:50
Citerat från Hawaii:
Om du enbart skall röra dig centralt i SF är bil en stor nackdel där - trafikproblem och problem och kostnad med att parkera bilen. Du klarar dig fint med en kombination av kommunala transportmedel och att gå och ev. taxi. Kan även hyra cykel.
Jag misstänkte det, då hämtar vi ut den vid ett senare tillfället i området där vi bor istället för på flygplatsen vid ankomst. Jag antar att bil inte heller behövs i Las Vegas, så den lämnas också tillbaka vid hotellet när vi kommer dit istället för flygplatsen när vi åker hem. Det verkar som att Hertz och Avis har kontor på platser som passar oss så det lär bli någon av dem.

Angående bilresan längs Highway 1 så är den preliminära planen att slå ut den över tre dagar för att slippa stressa och göra den första övernattningen i Carmel/Monterey och den andra i Cambria. Bör jag boka boenden i dessa städer i förväg, eller är det möjligt att göra på plats?

Jag tänker att det kunde vara skönt att ha möjligheten att vara lite flexibel - exempelvis är det ju inte särskilt långt till Carmel/Monterey från San Francisco och väl där kanske man känner för att fortsätta att köra. Men det kanske blir krångligt att behöva lösa på plats?
Av Hawaii
18 mars 2015 17:47
Inget speciellt krångligt med att fixa det på platsen - förutsatt att hotellet/motellet har tillgängliga rum. Ju mindre ort, ju färre övernattningsmöjligheter och desto större risk att allt kan vara fullbokat. Men om du vill vara flexibel funkar det säkert - du kan ju alltid fortsätta till nästa ort. Och i Monterey/Carmel tror jag inte det är några problem.
Av Marulk
18 mars 2015 20:18
Övernattning i Monterey eller Carmel rekommenderas även om du kanske tycker det är för kort avstånd från SF. Först o främst eftersom det är ett trevligt stop där det finns mycket att se o göra i båda dessa städer. En annan anledning är att efter Carmel är det ganska långt till nästa möjliga övernattning.
26 mars 2015 13:49
Citerat från Lett_o_resglad:
Hej.
Vi gjorde en tur längs Kaliforniens västkust förra sommaren. Jag tyckte också att San Francisco och San Diego var de mest intressanta städerna.
I havet är det aldrig badväder på västkusten, men ni kan säkert bada i poolen i LA.
Jag håller på att skriva inlägg om vår resa i min blogg.
http://city-lover-reser.blogspot.se/

Trevlig blogg, väldigt inspirerande och otroligt fina bilder måste jag säga.

San Diego är en stad som jag gärna besöker, det blir dock tyvärr svårt att hinna med det på den här resan. Som upplägget ser ut nu (vissa ändringar har gjorts sedan tråden skapades) skulle jag kunna kapa en av dagarna i LA, men jag känner att en dag inte är tillräckligt för att inkludera San Diego i resan. Det får nog bli en annan gång helt enkelt.
26 mars 2015 15:48
Tack för dina positiva ord.
Ska du till LasVegas, kanske finns det skäl att lägga din extra dag där i någon av nationalparkerna? Jag har inte varit där men kan tänka mig att våren är mycket bättre att vistas i Grand Canyon än sommaren.
1 apr. 2015 04:18
Jag funderar på om det skulle kunna gå att klämma in ett besök till Yosemite, eller om det då blir för mycket under kort tid då. Om jag lägger till en ytterligare dag på resan skulle det kunna se ut något sånt här:

Dag 1: Flyg från Sverige till San Francisco.
Dag 2-3: San Francisco.
Dag 4: Hämta ut hyrbil och köra till Yosemite.
Dag 5: Yosemite.
Dag 6: Köra till Monterey/Carmel.
Dag 7: Köra längs med Highway 1 till Cambria.
Dag 8: Köra sista sträckan till LA.
Dag 9-11: Los Angeles.
Dag 12: Köra till Las Vegas.
Dag 13-14: Las Vegas.
Dag 15: Flyga hem från Las Vegas.

Vad tror ni, är det genomförbart eller blir det för stressigt?
Av Suprice
22 apr. 2015 08:25
Hej! vi ska göra en liknande resa som er nu i Maj, 15 dagar.
Vi har lagt upp det såhär:

S.f 4dagar
Highway1 2dagar
L.a 2dagar
Route66 till grand canyon 2nätter på vägen dit
Las vegas 2 dagar
Death valley 1natt
Yosemithe park
1natt på vägen till s.f
S.f 1dag
Hem.

Hmm kommer inte ihåg hundra nu hur vi la dagarna men ungefär såhär.
Vill hinna se så mycket som möjligt men ändå inte stressa och vill stanna på lite mindre orter tex mellan l.a och grand canyon.
22 apr. 2015 16:19
Hej! Kul att se hur andra väljer att lägga upp det. Ser ut att vara en fin resa där ni får in ett helt varv med många av de mest klassiska stoppen. Kalifornien med omnejd har verkligen mycket som man vill besöka.

Ja, det är ju en slags balansgång när man planerar den här typen av resa, där man å ena sidan vill hinna se så mycket som möjligt (vi har behandlat den lite som en once-in-a-lifetime-resa), men å andra sidan inte vill att det för den sakens skull ska bli allt för hektiskt. Det är ju trots allt semester och inte ett rally som man ska köra.

Vi har nu bokat enligt det upplägg som jag skrev senast. Det blir en hel del bilåkning under dessa två veckor och vår tid på de olika ställena är begränsad - men efter många timmar av planering är min bedömning att vi kommer att hinna med det som vi främst vill se och göra i ett tempo som förvisso är högt men inte orimligt.
26 apr. 2015 14:44
Har som sagt redan bokat boende men allt ska gå att ändra utan kostnad så jag känner mig fortfarande inte helt bestämd kring hur vi ska göra. Funderar över följande:

1 Sverige > San Francisco
2 San Francisco
3 San Francisco
4 San Francisco > Yosemite
5 Yosemite
6 Yosemite > Monterey
7 Monterey > Cambria
8 Cambria > LA
9 LA
10 LA
11 LA
12 LA > Las Vegas
13 Las Vegas
14 Las Vegas
15 Las Vegas > Sverige

Alt.

1 Sverige > San Francisco
2 San Francisco
3 San Francisco
4 San Francisco
5 San Francisco > Monterey
6 Monterey > Cambria
7 Cambria > Santa Barbara
8 Santa Barbara > LA
9 LA
10 LA
11 LA
12 LA > Las Vegas
13 Las Vegas
14 Las Vegas
15 Las Vegas > Sverige

Det som det står i mellan är i huvudsak Yosemite eller ett lite lägre tempo. Jag vill gärna se Yosemite, men är rädd att det ska bli för mycket bilåkning och stressigt och på så sätt förta upplevelsen på de olika platserna. Vad tror ni? Vore tacksam för era åsikter.
28 maj 2015 13:48
Åker med familjen i juli/augusti, men har valt bort Las Vegas.

Vårt upplägg blir följande:

Dag 1-4 SF
Dag 5-6 Lake Taho
Dag 7 Monterey
Dag 8-9 Big Sur
Dag 10-12 Santa Barbara
Dag 13-17 Los Angeles

Vi eftersökte storstad, naturupplevelse, möjlighet till SUP och surf samt nöjes- och strandlivet.
Av Marulk
29 maj 2015 09:50
@Dalecooper: tycker din resplan ser mycket rimlig ut och Yosemite är väl värt ett besök. Tänk på att boka övernattning i god tid. Det blir snabbt fullbokat runt i kring NP. Närliggande park är Kings Canyon som också är fantastiskt vackert. Men den får du kanske pga tid lägga till din 'bucket list'. Med ditt vägval SF-Yosemite-Monterey kommer du passera Central Valley. Man kan inte åka till Californien utan att passera CV ;)
Detta är jordbruksbygd med stor J :) Har förövrig släkt här som odlar meloner, mandel, sparrris, tomat på enorma arealer. Vägen mellan SF o Yosemite lär du förmodligen passera Lodi som är berömt vinstad. Vinet '7 deadly Zins' är ett exempel. Ekbackarna när du börjar klättra mot Yosemite är fantastiskt vackra.
Innan ni börjar köra mot Y, ta en titt på deras websida (finns även App) för att kolla trafikstatus. Vissa dgr är det trångt i parken. Då är kanske alternativet Kings Canyon.

ni kommer få en härlig resa :) vill ni ha lite försmak på resan har jag album här på RG
/Catarina
Citerat från Dalecooper:
Har som sagt redan bokat boende men allt ska gå att ändra utan kostnad så jag känner mig fortfarande inte helt bestämd kring hur vi ska göra. Funderar över följande:

1 Sverige > San Francisco
2 San Francisco
3 San Francisco
4 San Francisco > Yosemite
5 Yosemite
6 Yosemite > Monterey
7 Monterey > Cambria
8 Cambria > LA
9 LA
10 LA
11 LA
12 LA > Las Vegas
13 Las Vegas
14 Las Vegas
15 Las Vegas > Sverige

Alt.

1 Sverige > San Francisco
2 San Francisco
3 San Francisco
4 San Francisco
5 San Francisco > Monterey
6 Monterey > Cambria
7 Cambria > Santa Barbara
8 Santa Barbara > LA
9 LA
10 LA
11 LA
12 LA > Las Vegas
13 Las Vegas
14 Las Vegas
15 Las Vegas > Sverige

Det som det står i mellan är i huvudsak Yosemite eller ett lite lägre tempo. Jag vill gärna se Yosemite, men är rädd att det ska bli för mycket bilåkning och stressigt och på så sätt förta upplevelsen på de olika platserna. Vad tror ni? Vore tacksam för era åsikter.