Undvik Overstay, ger besvärliga problem

11 jan. 2014 08:06
Visningar: 717
Kina, Visum och antal dagar som gäller. Håll reda på dagarna!
När jag bott i Kina i nästan två år blev jag slavig med dagarna. Jag hade visum för 1 år med "multiple entry". Den restriktion som gällde för mig som turist var, att jag måste resa ut ur Kina inom 90 dagar och sedan när jag återvände hade jag 90 nya dagar att vistas i Kina. Första året fick jag bara 60 dagar, men det var inga svårigheter eftersom jag bodde i Zhuhai, som är gränsstad till Macao. Det var bara att notera på almanackan "datum och Macao". Sedan går man inom två månader till "röda huset" som är gränsövergång till Macao och letade efter köerna för utländska besökare. Det finns särskilda köer för invånare i Macao och Hong Kong som bara behöver visa upp sitt id-kort. Kineser har massvis med köer. Personer över 65 år och sådana som har något funktionshinder och behöver hjälp har dessutom egna köer.
Det brukar ta en stund att gå igenom och har man tagit med den del av "hälsodeklarationen" man fyllt vid inresan till Kina går det smidigt. Annars måste man ut och jaga blanketter och fylla i och då får man stå i kö igen. Det är rätt mycket som skall fyllas i och jag har plockat med mig sådana blanketter för både Kina, Macao och Hong Kong och som jag fyllt i hemma, så det är klart när jag skall iväg för att stämpla. När man promenerat från Kina till passkontrollen i Macao och där lämnat "hälsodeklarationen" och fått stämpeln i Macao införd i passet är det en lång gång att gå till första stadsgatan. Många av oss som stämplar uppehåll har en liten genväg tillbaka till "utresa Macao". Sedan bara genom passkontrollerna och allt är ok för 60 dagar igen.
Stämplingen fungerade mycket bra första året. Sedan blev jag mera vårdslös. Jag hade varit i Sverige och skaffat nytt visum för ett år. Man kan inte köpa denna typ av visum i Kina utan måste åka till Sverige för detta.Tiden för första "stämplingen" i Macao närmade sig. Den dagen jag noterat som lämplig dag för detta infann sig och jag skulle efter stämplingen på 9 månader kvar på visumet till Kina. Det var riktigt otrevligt regn den dagen och inte roligt att ge sig ut i. Jag bara tänkte 3 månader á 30 dagar = 90 dagar. Kollade passet och datum. Jodå, jag kan åka i morgon.
Dagen efter var det bra väder och jag frågade min fru om vi skulle "kika lite mera på Macao" tillsammans. Hon tog ledigt och vi åkte från ZhongShan till Zhuhai och ställde oss i kö vid passkontrollen. Även hon tog kön för utlänningar och blev "bortplockad" ur den kön för att hon hade kinesiskt pass. Den "kinesiska" gick snabbare och vi kom fram till kontrollerna samtidigt, fast i olika köer.
Jag lämnade fram mitt pass och det blev annorlunda reaktioner än vanligt hos kontrollören. Min fru hade kommit igenom den kinesiska passkontrollen och märkte att något var fel eftersom de tillkallade "supervisor". De säger att jag har "overstay" 1 dag och måste skaffa nytt visum. Jag pekar på datum och säger i morgon är det 90 dagar. Han skrattade lite och sa att jag inte är den första utlänning som räknat fel på dagarna. "Se här”, säger han, ”november har 30 dagar, december har 31 dagar och januari har 31 dagar". Det har gått 91 dagar sedan du kom till Kina och det är en dag för mycket. Min fru fick "korsade" stämplar och fick vänta på mig. Jag fick ett mobilnummer som jag skulle ringa för att kunna ordna ett nytt visum och gick ut, där jag sa till min fru: "inga problem, det ordnar sig så du kan åka till jobbet". Där bedrog jag mig! Problemen hade inte börjat!
Jag gick till ett lite tystare del och ringde mobilnumret jag fått av superviser. Jo, då det problemet kan vi nog lösa, sa rösten, vilket hotell bor du på? Inte hotell? Var bor du? Jo, jag bor tillsammans med min fru i ZhongShan. Då får du vända dig till passpolisen där eftersom du bor där. -Jag har ju turistvisum och det borde väl gå att ordna här i Zhuhai? -Nej, det är ZhongShan.
Jag åkte till ZhongShan och passpolisen där. Pappersexercis. De fick kontakta min fru och fick reda på att hon var född i Wuhan. Ni får åka till Wuhan (1200 km norrut) eftersom din fru kommer därifrån. Jag försökte med att jag var turist igen, men bodde tillsammans med min fru i ZhongShan. "Är du anmäld och registrerad som boende på den adressen?" Nej, det var inte bra.
Nästa dag var min fru med till passpolisen. Mycket diskussioner där. Sedan åkte hon till sin bank och senare åkte vi till lokalpolisens kontor. Där var det mycket trevligt folk. Min fru hade papper från banken som visade att jag som gift ägde halva lägenheten och vi fick flera papper från lokalpolisen, där ett par av dem var mycket intresserade av bordtennis. Jörgen Persson var i en turnering och mycket om båten Götheborg och de tyckte om Sverige och svenskar.
Tillbaka till passpolisen för att visa papper och alla dokument, värde på lägenhet, min frus företag och mycket annat. Jag skulle därmed kunna få ett korttidsvisum på fem dagar, men det hade redan gått en dag och det skulle ta tre dagar att expediera. Vidare skulle jag lämna en despositionsavgift på 7000 RMB och därmed visa att jag hade pengar att köpa biljett för. Eftersom jag måste lämna Kina för att åka till Göteborg och skaffa nytt visum.
Jag gick till ICBC, stort bankkontor, där jag varit några gånger och även träffat en kille som jobbade där när vi varit i bassängerna och motionssimmat. Det var något datastrul när vi skulle föra över pengarna till ett deponeringskonto, så jag tog ut dem och tog med till passpolisen nästa dag. Det är ok, nu vet vi att du har pengarna och behöver inte sätta in på konto sa han. Men, var är biljetten till Sverige? Den måste jag ha för annars får du inget utresevisum. Hittade ingen bra resa, bara svindyra. Kollade på nätet med Sverige och hittade en billig flygstol. Skulle betala med kortet, då hade jag tagit ut för mycket på tre dagar och kunde inte betala med kortet. Ringde min bror i Sverige så han kunde köpa biljetten för mig och maila tillbaka.
Till passpolisen, som ville ha originalbiljetten och inte den jag skrivit ut på min skrivare. Min flygbiljett var från Hong Kong med byte av plan i Peking. "Ditt visum gäller bara för utresa ur Kina" "Du måste åka direkt till flygplatsen och skaffa ett endags transitvisum så att du kan byta plan i Beijing. Vi skall försöka hjälpa dig med lite telefonnummer och en förklaring från oss".
Nervösa dagar innan jag var hos passpolisen. Vänta. Vänta och när de skulle stänga och jag var nästan ensam kund där (mer än 2 miljoner invånare i området) kom mitt pass och utresetillstånd.
En liten introduktionslapp fanns med. "Åk nu direkt till flygplatsen så får du nytt transitvisa som kostar ca 800 HKD".
Nästa morgon blev det första buss på morgonen till Hong Kong. Det brukar ta tid genom gränsövergången och sedan fortsätta till Wanchai, ändstation för buss. Annan buss genom tunneln till Kowloon, vidare till hotellet som har incheckning kl 14. Jag var tidigare och fick ställa den i receptionen (bott där flera gånger förut). Sedan iväg till Hung Hom järnväg och busstation i Hong Kong. Buss A21 till flygplatsen. Visade introduktionlappen. Här är det stängt nu, du får åka ner till Wanchai och jag skyndade mig ner till MTR och in till stan igen. Taxi säger här någonstans och sedan fråga och fråga och jag kom rätt. Det var kö på utsidan! Detta var mindre än en vecka till Kinesiska nyåret och då är det folk som skall resa överallt. Efter nästan en timma kom jag in till nästa kö och kölappar. Jag försökte hitta genvägar och frågade alla vakter och personal och det gjorde alla andra också misstänker jag.
Framme i luckan får jag besked att det tar ca 3 dar pga. nyåret, men om jag kan komma tillbaka i morgon vid 10: tiden skulle de se vad de kunde göra. "Men säger jag och visar biljetten, planet går ju före kl 8 på morgonen" Då får du väl köpa ny biljett, sa han och så var det samtalet slut.
Jag gick ut och tänkte kanske det går att boka om på något sätt. Frågade efter Air China och de hade sitt stora kontor i grannhuset. Dit och berättade mina problem med visum och bokningar och möjligheter för ombokning. Hon sa: "Jag tror att du har 24 timmar transit på flygplatsen i Beijing och eftersom du åker med oss båda planen skall jag kolla upp mera, hur du tid att vänta". Inga problem sa jag och fick ett mycket gott the där. Hon kom tillbaka efter en stund och sa: "mina kolleger säger du har 24 tim transit, men nu ringer jag Beijing och vår personal där. Det vet bättre hur det är i Beijing". Mera the och även kex och nu känner jag hur hungrig jag var. När hon kom tillbaka hade hon checkat in mig och jag fick både hennes och hennes chefs kort och mina nya biljetter. Om en liten stund kommer ett fax från Beijing som du skall visa i vår lilla monter före gater´na. Du skall inte gå in där. Du har haft så mycket bekymmer att det räcker nu. Faxet kom och med ytterligare instruktioner, samma som hon redan givit mig förut.
Efter att ha tackat för all hjälp tog jag sedan färjan över till Kowloon och därefter en promenad till hotellet. Duschade av mig "nervositeten" och gick till MacDonald och köpte både kyckling och dessutum min första hamburgare på ett år. På hotellet bara jag slöade, sova gick inte för hela tiden kom tankarna "det kanske inte fungerar". Vid 3: tiden började jag plocka ihop och tog en promenad till busstationen. Frågade en "nattbuss" om buss N21 och han sa den går inte den här vägen men du kan följa med några hållplatser så säger jag till var du skall gå av. Hyggligt, det var en både snabbare och billigare sträckning.
Hong Kong Airport, inga problem och när jag kom till Beijing var det nära jag missat Air Chinas lilla minidisk. Visade faxen och fick vänta lite sedan kom en vakt och tog min ryggsäck och sedan fick jag följa med flygpersonalen till väntsalen för stockhomsflyget. Först då kändes det ok.

En dags "overstay" ger problem, att det kostade ca 15 000 RMB, ca 17 500 kr, var mera en kostnad medan allt krångel runt denna "overstay" det var de verkliga problemen. Jag lyckades också komma hem till ZhongShan kl 20:45 på den kinesiska nyårsaftonen med sista bussen från Shenzhen och den bussen hade blivit försenad redan vid avfart och det gjorde att vi var 4-5 st som kom från flygplatsen som hann med bussen.
Jag är mycket glad och tacksam för all hjälp jag fått och många tack till Air China och i synnerhet Air China personal i Wanchai, Hong Kong.
Mitt råd blir: Var noga med att räkna dagarna. Att stanna en dag för länge rekommenderas inte! Det kan tyckas spännande, men för egen del hade jag gärna slippa den spänningen.
11 jan. 2014 09:16
Harrejävlar!
Hittar inga andra ord.
Nåja, jag antar att du har koll på dagarna i fortsättningen? :P
11 jan. 2014 09:30
Citerat från Ixploretheworldcom:
Harrejävlar!
Hittar inga andra ord.
Nåja, jag antar att du har koll på dagarna i fortsättningen? :P
Hej, jag är betydligt noggrannare nu.
Inte Kinas fel att jag klantar mig.
Jag gillar Kina och tycker det är mycket spännande där.
11 jan. 2014 09:50
Jag har bara varit i Hong Kong en 4-5 dagar och gillade stället. Kina är väldigt intressant och planer för en resa i Kina smides i detta nu. Kommer dock bli ett projekt för 2016 kanske då vi har lite andra planer först. :)
11 jan. 2014 10:17
Bra hotell bakom floden med massor av båtar . Rekommenderar rum mot kanalen .Lugnt och fridfullt hotell . Ovanligt billigt för Shanghai , för 300 RMB , men bara (maj 2011 endast 180 RMB) Jag har varit där senare,
kommer ej ihåg priser)
Gångavstånd till Nanjing Road , Metro och Bund .
Tunnelbanan är nästa stopp TV-tornet , Pudong .
Tunnelbanan ansluter till höghastighetståg Maglev tåg som går till 431 km / tim .
Hotellet heter Lakesid Holiday Inn Hotel och ligger vid vattnet . Taxi har ibland lite svårt att hitta hotellet .
Jag hade skrivit ut adress och karta från Agoda , men eftersom jag kom till Shanghai South Railway Station , tog jag tunnelbanan, röd linje 1 till People Square .
Den här gången , visste taxi var hotellet låg . Ingen skiss över behövdes .