Två vuxna från norra till södra Vietnam på 15 dagar?

Av Mitch01
2 juni 2017 09:21
Visningar: 836
Planerar att köpa resa till Hanoi och flyga hem från HCMC. Resan skall vara 15 dagar för att slippa Visum.

Så hade jag tänkt:

Hanoi, ca 3 dagar. Är mer intresserad av staden, inte intresserad av Halong bay.

Sedan flyg till antingen Danang eller Nah Trang, (kanske båda??). Är ute efter strand, och inte efter lyx och dyra resorter...

Sedan avsluta i HCMC, ca 3 dagar. Är inte så intresserad av tunnlarna. Mer intresserad av att se flodmarknad.

Skulle detta funka på 15 dagar utan att stressa ihjäl sig (med någon eller några inrikes flyg).

Eller ska man hoppa över någon ort?

/Mitch
Av Mitch01
2 juni 2017 09:36
Glömde tillägga att resan planeras under september! /Mitchell
2 juni 2017 11:14
September är ju då regnen börjar i mellersta Vietnam, Danang och Hoi An har förmodligen hunnit bli riktigt blöta, så vill ni ligga några dagar på stranden så får ni nog satsa på Nah Trang.
Om ni vill åka och titta på flodmarknader så vill ni nog göra en tur till deltat - då kanske ni ska lägga till en dag på Saigondelen av resan.
Av Mitch01
2 juni 2017 15:44
Citerat från Lillaannaj:
September är ju då regnen börjar i mellersta Vietnam, Danang och Hoi An har förmodligen hunnit bli riktigt blöta, så vill ni ligga några dagar på stranden så får ni nog satsa på Nah Trang.
Om ni vill åka och titta på flodmarknader så vill ni nog göra en tur till deltat - då kanske ni ska lägga till en dag på Saigondelen av resan.
Okey. Va bra. Hur har du åkt mellan Nah trang och Saigon, flyg, tåg?
2 juni 2017 18:53
Nej jag har aldrig varit i Nah Trang. När jag var i Vietnam så flög vi - flyg är otroligt billigt, eftersom vi just bara hade 15 dagar och ville hinna till lite olika ställen. Vi var i Saigon, Phu Quoc, Hue, Danang och Hoi An.
Av Emma885
20 juni 2017 11:54
Citerat från Idawilliamsson:
Jag och min väninna åkte nattbuss mellan Nha Trang och HCMC. Funkade utmärkt!
Hur lång tid tog bussresan? :)
22 juni 2017 07:55
Det tar ca 8 timmar.
Olika tider och bussar. Det är bättre att ta buss (avgång: 21:00 eller 21:30 -->framme i Saigon i backpacker området vid 06.00)
Bussar: Huynh Gia, Tra Lan Vien, Phuong Nam ...
Citerat från Emma885:
Citerat från Idawilliamsson:
Jag och min väninna åkte nattbuss mellan Nha Trang och HCMC. Funkade utmärkt!
Hur lång tid tog bussresan? :)
22 juni 2017 08:15
Hej Mitch,

Hoppas att din resa i Vietnam blir spännande.
Som andra sagt Sept är inte riktigt bra att man besöker i mellersta Vietnam. Värdet brukar vara blåsigt och regnigt. Det gäller i Da Nang, Hoi An, Quy Nhon, Nhatrang, Phan Thiet.... Men det kan vara undantag som vi hade fått september förra året. mycket regn i Nhatrang, Phu Quoc men inte i Hoi An i 3 dagar i rak ! ... lucky oss!

Du kan göra såhär:
1. Landar i Hanoi
2. Hanoi - Mai Chau village
3. Hanoi
4. Hanoi
5. Hanoi - Da Nang - med flyg (transfer direkt to Hoi An)
6. Hoi An
7. Hoi An
8. Hoi An
9. Hoi An
10. Hoi An - Can Tho ( via Da Nang) med flyg
11. Can Tho (flytande marknaden)
12. Can Tho - Saigon (med buss)
13. Saigon
14. Saigon - flyg hem till Sverige.

Eller: du kan korta dagar i Hoi An och spendera nån dag i Phu Quoc ö eller Con Dao ö från Can Tho.
Kolla värdet och bestämmer senare på plats...

Skicka email till mig om ni undrar något mer...

MVH,
Steve
Av Mitch01
22 juni 2017 08:55
Hej och tack för alla tips!
Flyger den 5 sep från Sthlm till Hanoi och hem från Saigon den 20 sep. Har gjort så att jag kommer stanna 3-4 dagar i Hanoi. Sedan flyger jag till Danang. Har kollat runt och det verkar finnas mycket intressant i Danang. Älskar bergsområden och där fanns det mycket att välja på. Så Danang och Hanoi i ca 7 dagar. Sista 3 dagar i Saigon. Där har jag inte riktigt bestämt vad jag ska göra förutom lite shopping.
Eftersom jag åker någorlunda i början av september så hoppas jag på några soltimmar under dagen i Danang området. Har läst att vädret är sämre i oktober…

Har bokat inrikesflyg med Vietjet.

Ser fram emot all mat som man kommer få prova på under resans gång!
Av Mitch01
26 sep. 2017 09:07
Nu är jag tillbaka från resan. Allt gick mer än bra. Besökte Halong Bay över dagen från Hanoi. Kan säga att det regnade totalt 2 hela dagar under våra 15 dagar i Vietnam. Danang och Hoi An var höjdpunkten. Hyrde moppe i Danang och körde till Monkey Mountain.

Sammanfattat bra väder för att vara regnsäsong i centrala Vietnam.