Turista i Stockholm

Av Missx
7 aug. 2006 00:09
Visningar: 2158
Ni som varit i Stockholm för att turista får gärna ge mig lite tips... Eftersom jag bott här hela mitt liv blir man lite hemmablind ;) Ska få besök av en amerikansk vännina som kommer hit första gången.. Min fråga är följande: vilka sevärdheter i Stockholm uppskattade ni mest? Är det värt att gå på t.ex guidade turer i Slottet osv?
Kan tillägga att hon är intresserad av historia.. Gamla Stan, Vasaskeppet...ungefär där tar mina ideer slut....
Av Lotz
7 aug. 2006 07:58
Hej!
Jag tyckte Hallwylska palatset var väldigt kul. Nu var det väldigt längesen jag var där, men som jag minns det var grevinnan von Hallwyl en tokig tant som gjorde om sitt hem till ett museum medan hon fortfarande bodde där. Hon var en samlare av stora mått, så där finns lite av allt! Jag har för mig att de brukar ha teaterföreställningar på gården nu på sommaren också. Det kanske kan vara nåt?
/Lotta
Av Crista
7 aug. 2006 17:56
Hej, mina amerikanska släktingar var i Sthlm några dagar i förra veckan innan de åkte tillbaka hem och de hade besökt flera museer det finns ju en del fråga vad hon vill se. Även Gamla stan och Skansen är populära. Tänker också på Birka eller en tur med skärgårdsbåtar om årstiden är den rätta vår natur är alltid uppskattad. Eller bara att flanera runt i stan våra städer är annorlunda än vad de är vana vid. Vardagsting som att gå och handla och se vad som finns i tex mataffärer och jämföra priser. De höll på att svimma när de såg bensinpriset. Mvh Crista
Av Missx
8 aug. 2006 00:39
Tack för tipsen!
Fjäderholmarna kom jag precis på, det är ju nära o bra... Och Skansen tror jag går hem för hon älskar djur...
Av Davoodo
28 aug. 2006 14:10
Olika snabba (historiska) tips:

• Skansen
• Vasamuseet
• Livrustkammarn
• Historiska museet
• Medeltidsmuseet

Fördelen med många museer är ju att dom idag har gratis inträde.
Det är kul att gå på museer men också lätt att man tröttar ut dom med för många.

Svårt med avvägningen.
30 okt. 2006 17:51
Föreslår Millesgården. Carl Milles, vår store skulptör, är enormt välkänd i USA och amerikaner brukar älska hans konst. Millesgården är helt fantastisk, där den ligger med utsikt in mot Stockholm. Ta Lidingötåget från Ropsten, åk till Herserud och gå uppför backen, så hittar du snart skyltar.

Vill du ha ännu mer Milles så finns en enormt vacker och imponerande staty i Nacka Strand.
Av Annans
30 okt. 2006 19:00
Helt klart Hallwylska palatset, en mycket kul rundvandring.
Prins Eugens Waldermarsudde där man kan avnjuta textilkonstnären Kaffe Fassets underbara alster. Å gott fika...
Fortsätt till Rosendals trädgård och ät en god lunch i deras växthus.
Street marknaden vid Hornstull är kul att gå på (www.streetinstockholm.se).