Tunnelbane kort London?

Av Lella27
3 maj 2012 17:26
Visningar: 10145
Har försökt förstå mig på hur man ska beställa ett Oysterkort. Men förstår inte...

Är det bäst att beställa det innan man åker till London?
Eller vad är skillnaden om jag skulle köpa det på plats?

Det står ett pris innan jag gjort klart bestä'llningen och ett annat senare...

Allt verkar så struligt...
3 maj 2012 21:39
Tror att det lättaste är att köpa ett Oysercard i London. Går nog att köpa på dem flesta stationer.
Av Asok
4 maj 2012 18:46
Beror nog på var du beställer den från? På Visit Londons hemsida är det ett pris och sen tror jag man får betala någon fraktavgift. Jag åker oftast med SAS till Heathrow o då är det smidigt att ha kortet i handen o bara kliva på t-banan.
Av Lella27
5 maj 2012 23:45
Tack

Jag ska flyga till heathrow.
Kan jag använda kortert från flygplatsen och in till stan?
Av Asok
6 maj 2012 09:46
Ja om du väljer att åka t-banan in till stan. Beror ju på var i stan man bor vad som är smidigast. Vi bor oftast i Kensington eller runt King's Cross/Bloomsbury o då är t-banan enklast.

Heathrow Express är snabbtåget som går till Paddington men den kostar. Kommer inte ihåg hur mycket men runt £27 t/r kanske? Tar 15 min.
Av Amandah
12 maj 2012 10:43
När jag åkte till London tyckte jag det var enklast att ta en minibuss in till stan, biljetter går att förbeställa enkelt på easybus.co.uk. Oystercardet köper man enklast på första bästa tunnelbanestation. Glöm inte att lämna tillbaka det innan du åker hem, då får du tillbaka dispositionsavgiften plus de pengar som du eventuellt inte har åkt upp.
Av Jennzie
13 maj 2012 16:52
Jag har åkt tunnelbanan säkert hundra gånger, det är nog lättast att köpa på stationen. Det är ingen skillnad om du köper på plats och det där med priserna vet jag inte :)
http://www.nattstad.se/Jennzie
Av Asok
16 maj 2012 22:43
Varför lämna tillbaka Oystercardet?? Ja har du inte tänkt att nånsin åka tillbaka till London kanske annars behåller man det inför nästa besök. Man kan även låna ut det till vänner o bekanta.
Av Amandah
17 maj 2012 09:13
Visst är det så! Men möjligheten finns ju, och är man fattig student som jag så kan det vara värt att veta att det går att få tillbaka alla pengar man inte åkt upp ;)
Av Kkkatie
25 juli 2012 22:19
Hej!
Jag ska också åka till London och undrar lite om det här med vilket kort man ska köpa.
Jag ska vara där i 8 dagar, är det inte värt då att köpa 7 days Travelcard och sen ett dagskort off-peak? Jag kommer bo i zon 2 så jag kommer att behöva åka minst två ggr per dag. Jag har räknat på det och det blir billigare om man köper ett veckokort och ett dagskort- har jag rätt eller fel?

Och hur tar man sig bäst och billigast in till London från Stansted Airport?

Är väldigt tacksam för om någon kan svara på detta!

Mvh
Katarina
Av Amandah
26 juli 2012 05:59
Angående hur man tar sig smidigt till och från flygplatsen: boka biljetter hemifrån (blir billigast om man är ute i god tid) eller på flygplatsen med Easybus. Har för mig att de stannar på Earls Court eller på Victoria station, finns många förbindelser därifrån med tunnelbana. Hemsida: easybus.co.uk. Jag har bokat de två gånger tidigare, både hemifrån och på flygplatsen, och det har fungerat jättebra båda gångerna.

Vänligen
Amanda
Av Kkkatie
26 juli 2012 13:21
Tusen tack Amanda! Då ska jag gå in och kolla på deras hemsida :)

Mvh
Katarina