Tunisien tips

1 nov. 2009 10:39
Visningar: 1903
Hej jag skall till Tunisien till februari . Och undrar vad kan man göra jag skall till Souss och reser själv.
En sak jag skall göra de är att rida kamel
Vad finnes mer att göra Vågar jag mej in i gamla köpcentrat?
Fins de nån som kan ge tipps.
1 nov. 2009 13:39
Hej !
Vi var där i mars i år under en vecka. Det var också i Sousse. Lite för kallt i vattnet för att bada, både i havet och i utomhuspoolen, som inte var uppvärmd. Men det var ihnte därför vi åkte dit utan att uppleva lite kultur och så.
Klart du vågar ge dig in i Medinan, gamla delen, bpde i Sousse och i andra städer. Klart dom försöker sälja till dig, men är du inte intresserad så svara bara no, eller inget alls. Många svenskar tror at man är oartig om man bara går, men man kan inte gå in i dilaog med alla som vill sälja. Är du intresserad så skall du pruta, kraftigt. Det vi kiöpte fick vi väl till ca 1/3 eller 1/4 del av ursprungspriset. Man märker när deras gräns är nådd. Jag brukar gå därifrån och då ropar dom lägre och lägre pris efter mig. I vissa fall kan man gå tillbaks lite senare.
Kamleridning såg jag inte llsa till. Men fråga någon på hotellet.
Vi gjorde långa vandringar längst kusten. Åkte loage, en slags minibuss, som är billgi och lokal, fråga vad stationen finns, oftast lite utanför städernas centrum. Åk till Kairoan, en av Islams viktigaste städer efter Mecka och Jerusslem, ligger några timmar med buss eller loage ifrån Sousse, har också en Medina som är ett världsarv och som är klart spännande att besöka. Vi åkte tåg till huvudstaden Tunis, några timmar det också och helt Ok kvalitet. Åkte därifrån ett annat tåg til resterna av Kartago, inte så stort men kände ändå historiens vingslag där. Även Tunis har en Medina som är ett världsarv, loiksom Sousse.
Folk är alltid hjälpsamma och visade oss tillrätta, om ex var busstationen ligger. Mötte bara vänlighet, några barn ville ha en slant då dom visat oss, annars inte.
Trevlig resa.
Mikael
1 nov. 2009 15:31
Hej igen!
Jag har nu lagt in bilder från Tunissien. Sousse, Kairuoan, Tunis och Kartago. Hoppas du kan få lite inspiration av dessa.
MVH Mikael
Av Wanneli
4 nov. 2009 11:03
Feb.är en lite kallare mån att åka i till Tn.men dock varmare än i sv :) så adet är att rek.attt åka dit då -sedan är det ett helt annat tempo i Tn.denna tid på året och allt har ett skönt lunk inte detta stressande man kan känna av lite under sommartid...

Att åka själv är nog inga problem bara du ej stannar o svarar på alla tilltal du kommer att få-då du dessutom är ensam så kan det vara lite som att du bör ej vara själv de ovanligt för tunisier sen är det krasst så att de stöter på allt o alla mned eller utan partner..
Inge illa ment nu har själv rest flkera ggr.själv dit o har ej haft problem utan det är mer skinn på näsan som gäller,svara ej på tilltal,titta ej i ögona på dem då de hejar o tjoar ,utan bara gå förbi de inte oatrigt utan mer ett sätt atrt isa att man vill vara ifred...
Sedan kan man med att visa med handen en bit i luften ett nejande så förstår de,skaka på handen som ett nej så..
Många har o kommer alltid ha synpunkter på den tn.manliga del av befolkningen där att de e jobbiga osv.men nog kan jag tycka att de va värre i turkiet o jag har som sagt åkt dit ett x.antal ggr.under årens gång o då vart i hela Tn.i princip,bott där osv.o har ej haft direkt problem med detta.

Att gå in i medinana gamla stadsdelen tycker jag du borde absolut!! Missa ej "fis/köttk hallen"en del inne i Medinan där man säljer dagens fångst kul o se :)
Sen kan man gå vilse i Medinan men de märker mnan då man kommer tills tällen ,gränder där det är mindre handling osv.de bor fortfarande folk inne i medinan som förr i tiden så de märjker du -men inga problem att ta sig ut...bara gå lite så :)
Lite kul fakta Medinan byggdes på 1100talet o blev världsarv 88.
Pruta pruta på allt som ej har prislapp! 1/3 av de de vill ha från början då är det ett bra pris..
Kolla in på Soula Center,shoppingcentrum innan MEdinan först för att se ungefärliga priser på saker o ting...
Sedan louagen som de skrivs om är långfärdstaxi som går från stad till stad,louagestationen ligger i utkanten av staden alltid,så ta en taxi säg louagestation,dock är det ej långt att gå men då man ej hittar så.,...

I dessa betalar man per plats då du delar denna taxi med andra åkande som ska tioll samma plats.Ett tips är att ska du åka långt så är det lättast att ta sig dit på morgonen då de ärt då alla åker oftast då man sitter o väntar på att den blir fylld så far man iväg-vill man åka snabbare så bet.de resterande platser så far man iväg..
Sen akn man även vinka in en louage taxi,de kännetecknas genom att de har en blå rand på mitten av bilen.Vissa taxin försöker lura en turist som ej vet detta då louagen ser likadan ut som vanliga taxin,då det finns oxå kombin som går som louage.

Utanför medinan i ena hörnet liger Katakomberna,gamla kristna gravar som ligger i underjorden i en slags labyrint,de kan vara värt ett besök kul o se...
Ta en taxi på hamnsidan då det är kortaste vägen de inte alls långt men men hittar man ej så kan man gå vilse...
När man åker taxi gör aldrig upp om priset utan alltid med taxameter-är det trasig?ta en annan så vips så funkar den :)
Kvällstid är det dyrare att åka dock i sv.mått superbilligt!!!

KAntaoui en plastg turistort men mysigt att åka till över en kväll ,dag elelr ngt.sådant därifrån kan man fortsätta till Hergla där den nya flygplatsen finns då den öppnas nu i dagarna :)
Sen rek.jag som alltid att ta sig utanför själva turistzoonerna då bara de är en upplevelse i sig att strosa runt,se de vardagliga livet rulla på ,man tar in på ett cafe,sätter sig med sin kafffe,the o insuper atmosfären ,ser grannarna tala med varann i en livig disskusion,katterna springa omkring o se sig om efter mat,barnen leka o stoja -kanske ägna sig en blick åt dig som turist,i väntan mat osv...dfe är en upplevelse i sig kan jag lova !

Tunis,huvudstaden är värt ett besök där man kan strosa runt o även där medinan...

Finns så mycket med beror helt på vad man e intr.av att göra/se...
Mosaikernas land kommer ni att upptäcka att ni hamnat i allafall de består massor av just detta fenomen :)
Vackert o fint..
Så berätta lite mer om vad ni är intr.av så kan man se vad som finns :)

Just ja-kamelridning,i Tn.rider man dromedar hehe...men de finns lokala försäljare som har dessa turier och även arrangörer man åker med,de måste ej vara samma arrangör som man rest med.
Finns 1/2dagsturer och 2dagars turer.
2dagars åker man en massa buss nedåt i södra Tn.där man besöker MAtmatha,den gamla starwarsbyn,olivodlingar osv...
Själv är jag inget fan av just denna slags massturism så jag åker hellre själv på en egenarrangerad tur :) än dessa då man känner sig som en packad sill hehe...
Sen dessa halvdagsturer,utgår från sousse(med buss eller taxi eller likande) till utkanten av stan fast det heter för dem utkanten av öknen som det egentligen ej e...men ändå...lite fint om man bara stannar en v.
Så där finns häst/vagn,åsna oftast,dromedarer(kameler säger de)så får man rida en bit eller åka häst o vagn,sedan får man se en kvinna baka bröd,smaka på de o se lite omkring,sen tillbaka till bussen.
Så de är en smaksak vilket man väljer en lokal arrangör eller resebyråernas turer.Själv som sagt är det mysigare o kanske lättare att få kontakt med folk om man väljer en lokal...
Menar nu lokalbef.så khar man tur kanske man blir bjuden på mat i deras hem de är en upplevelse!
Sen får ni ej missa de tn.köket vilketni ej hittar på truristiqzoonerna...

Oj nu känsn de som jag skrivit en hel bok hehe...men jag älskar att skriva o hjöälpa folk så ;)
Av Guess
22 dec. 2009 16:38
Tunisien

En gång. Aldrig mer. Varför? Ingen glädje, ingen färg, ingen musik, ingen grönska , dålig mat mm. Saknade helt `atmosmfär`. Dessutom skulle Tunisierna, förutom deras påflugenhet, ständigt lura en på pengar. Växlade fel. Gav för litet tillbaks o.s.v. när man trots allt handlade något. MYCKET tråkigt och jobbigt fast det inte handlade så stora penger för oss. Tror att 9 av 10 resenärer tillsammans med mig tycker detsamma.
Av Wanneli
10 jan. 2010 20:50
Citerat från guess:
Tunisien

En gång. Aldrig mer. Varför? Ingen glädje, ingen färg, ingen musik, ingen grönska , dålig mat mm. Saknade helt `atmosmfär`. Dessutom skulle Tunisierna, förutom deras påflugenhet, ständigt lura en på pengar. Växlade fel. Gav för litet tillbaks o.s.v. när man trots allt handlade något. MYCKET tråkigt och jobbigt fast det inte handlade så stora penger för oss. Tror att 9 av 10 resenärer tillsammans med mig tycker detsamma.
"Guess"trist att du känner så om Tn.som land :(
ALLA har vi ju vår upplevelse och ser saker o ting ur individens betraktande ögon..
Nu vet jag ju ej var i Tn.du va någonstans men kan ej dela din uppfattning om landet vare sig som turist eller som en "mer van"tn.besökare,de jag menar e att då jag enbart var på turistområdena en gång i tiden så kände jag ej samma sak som du och inte heller då jag va mer överallt i Tn.på landsbygd,byar där turismen ej finns alls osv...
Å Utan för mig ser och lär jag mig ngt nytt var gång jag är i Tn.vare sig det är på tursitort eller ej så ser/lär jag mig mer..
Kan ej påstå att landet saknar vare sig glädje,musik,färg,grönska osv. som du säger..
MEN sen beror de självklart på var i Tn.man vart.Hänger man bara på turistorten o håller sig till turistgator osv.så kan jag hålla lite mer om att det saknar grönska allafall då man ser bara gata o en massa restauranger ;)
MEn musik DET som finns i varje gatuhörn,i varje affär i princip,i resturanger,på gator o torg,männsikor som sjunger,skrattar, tillsammans...kallar jag inte ett färglöst och musiklöst land ;)
Sen brölopp osv.antar du ej vart på det? eller kanske ej ens sett de men där finns en massa färger,glädje och musik o mat i massor ;) man kan se dessa brölopp även på gatorna utan att vara bjuden på ett o känna brudparet,vill man hänger man på kortegen o är med på festen;) lite annorlunda än i sv.där man måste ha en inbjudan för att kuna delta men här nope behövs icke :)
Sedan detta med pengar,visst händer de,men då bara mestadels på turistorterna inte inne i landet mm.Då man kan ha i åtanke att en tunisier får i princip lön genomsnitt på ca 2500-3000 skr.så då tycker jag inte man ska tjafsa om småpengar utan låta de behålla sin lilla glädje i dessa pengar,MEN man kan säga en kommentar att "behåll växeln"eller ngt.sådant för vem är det då som känner sig lurad ;) ?
Jag uppmanar icke att man ska stå positivt i det att de lurtar turister men kanske man kan ha en bakjtanke i huvudet allafall eller så säger man rent ut bara att man fått för lite tillbaka o räknar sina pengar direkt då man får dem i hand.De kommer ej att neka er då era pengar tillbaka.
TIPS till er som ska åka,på 1 dinar går det 1000millim,dvs.köper du en grej för 1,750 dinar betalar med en 5 dinars mynt så 3,250 dinar tillbaka.



Men som sagt är det en betraktares ögon de ligger i och ens upplevelser -de inte mitt jobb o omvända ngn som tycker si och så alla är vi olika o detta va din upplevelse av Tn.