Tulum, beach access?

Av Mariat
19 aug. 2017 19:24
Visningar: 902
Planerar att resa till Tulum i januari, två vuxna och en resvan 2-åring, och funderar nu över om vi ska boka ett hotell vid stranden eller ett hotell en bit in med pool (vill inte lägga pengarna på både beachläge och pool). Har dock läst på vissa ställen att stränderna är "private" och att det bara finns en liten sämre public beach. Har man inte tillgång till stränderna om man inte bor på ett hotell på stranden? Hur är det att ta sig från centrala Tulum till stranden, går det att gå enkelt? Finns skugga på stränderna om man inte har ett hotell på stranden, dvs kan man hyra parasoll eller ligga under en palm?

Andra tips om Tulum mottages gärna! Har även tänkt oss lite mindre utflykter runtomkring så har ni tips om det så skriv gärna!

Tack på förhand!
20 aug. 2017 03:44
Hela stranden är allmän. Däremot kan det vara svårt att komma ut på den på vissa ställen eftersom man då måste gå genom hotellområden. Så länge ni väl är där kan ni gå vart ni vill.
Jag tror inte man kan hyra hotellens parasoller, däremot finns det beach clubs där man kan hyra såna.
Det är långt att gå till stranden. Cykla är okej. Stranden är lugnare och finare ju längre söderut ni kommer.
Det är verkligen fantastiskt att bo på stranden. Ett alternativ är ju att ni bor några nätter i stan och några på stranden. Personligen tycker jag pool är överflödigt när det finns ett härligt hav alldeles intill.
Av Mariat
20 aug. 2017 08:23
Tack för råden! Håller fullständigt med om poolen egentligen, men med en liten är en pool väldigt uppskattat! Antar att man inte precis får tag på barnstolar till hyrcyklarna?
20 aug. 2017 09:38
Citerat från Mariat:
Tack för råden! Håller fullständigt med om poolen egentligen, men med en liten är en pool väldigt uppskattat! Antar att man inte precis får tag på barnstolar till hyrcyklarna?
DET har jag ingen aning om...
Av Sanne81
6 sep. 2017 19:10
Hej! Vi kommer vara i Tulum i slutet av december, 2 vuxna och 2 barn. Vi har hyrt en Airbnb lägenhet inne i stan. Otroligt prisvärt, nytt, AC. Vi vill spenderar kvällarna inne i stan och strosa runt innan läggdags. Dagarna tar vi taxi till stränderna, varvar beachclub med att ligga på egen filt på stranden.