TSS-Travel Turkiet resenärer sökes! Vi blev lurade.

Av Cocco
31 dec. 2014 12:50
Visningar: 6614
Den 28/11 reste vi ut från Köpenhamn till Turkiet Egeiska kusten med TSS Travel.
På rundresan besökte vi Juvelfabriken Galata där vi under mycket aggressiva former blev påtvingade att köpa smycken.
Vi fick reda på att den ring vi var intresserade av skulle vara värd 104 000 skr men då Turkiska staten subventionerade köpet avgick halva priset dvs 52 000 skr. Då Galata ville bli av med årets kollektion av juveler gick de ner i pris till enbart materialvärdet på 34 000 skr. Detta kändes som en mycket bra investering för framtiden.
När vi kom hem gick vi raka vägen till en Juvelexpert för att kolla att vi inte blev lurade. Blir ni förvånade om jag säger nu att - det blev vi... Grundligt!
Ringen är värd på sin höjd 5 000 skr.
Vi köpte ytterligare en ring och fick detta på avbetalning. Vi kommer så klart inte att betala mer, våra bankkort är spärrade och händelsen är polisanmäld.
TSS-travel avsäger sig allt ansvar trots att det i deras reseavtal med oss kunder kräver att vi deltar i de rundresor som erbjuds, i annat fall kan man bli debiterad extra flygresekostnader. Detta säger i alla fall mig, att TSS-Travel bör ha avtal med de fabriker och butiker som är inplanerade på resan? Varför skulle resan annars kosta mer för att vi inte följer med på utflykterna?

Nu söker jag efter fler som rest med TSS Travel och som köpt smycken i Juvelfabriken Galata.

Tillsammans blir vi kanske starkare i våra krav på rättelse.
Kontakta mig på mail: (Logga in för att se e-postadress) eller på
telefon:0705-646 789
Vänligen Kristina
Av Birgere
31 dec. 2014 13:15
Som jag har förstått det så finns en viss subvention från Turkiska skattebetalare för själva resan, vidare så subventioneras resan av dom säljare som ni "tvingas" träffa under resan. Så vill man spara några kronor genom att utså detta obehag så är det ju upp till var o en.

MEN att turkiska skattebetalare skulle betala 50% för en ring till en svensk turist håller jag för synnerligen osannolikt.

Jättetråkigt att ni blivit lurade på detta men då resorna fortsätter så är det tydligen lönsamt = fler än ni blir blåsta trots att man alltid läser att "ingen" köpt något.......

Det är ju en intressant balansgång TSS måste ta här, dom ska både se till så att deras sponsorer blir nöjda samtidigt som dom ska hålla sina betalande gäster nöjda. I min mening en omöjlig ekvation.
3 jan. 2015 14:57
Citerat från Cocco:
Den 28/11 reste vi ut från Köpenhamn till Turkiet Egeiska kusten med TSS Travel.
På rundresan besökte vi Juvelfabriken Galata där vi under mycket aggressiva former blev påtvingade att köpa smycken.
Vi fick reda på att den ring vi var intresserade av skulle vara värd 104 000 skr men då Turkiska staten subventionerade köpet avgick halva priset dvs 52 000 skr. Då Galata ville bli av med årets kollektion av juveler gick de ner i pris till enbart materialvärdet på 34 000 skr. Detta kändes som en mycket bra investering för framtiden.
När vi kom hem gick vi raka vägen till en Juvelexpert för att kolla att vi inte blev lurade. Blir ni förvånade om jag säger nu att - det blev vi... Grundligt!
Ringen är värd på sin höjd 5 000 skr.
Vi köpte ytterligare en ring och fick detta på avbetalning. Vi kommer så klart inte att betala mer, våra bankkort är spärrade och händelsen är polisanmäld.
TSS-travel avsäger sig allt ansvar trots att det i deras reseavtal med oss kunder kräver att vi deltar i de rundresor som erbjuds, i annat fall kan man bli debiterad extra flygresekostnader. Detta säger i alla fall mig, att TSS-Travel bör ha avtal med de fabriker och butiker som är inplanerade på resan? Varför skulle resan annars kosta mer för att vi inte följer med på utflykterna?

Nu söker jag efter fler som rest med TSS Travel och som köpt smycken i Juvelfabriken Galata.

Tillsammans blir vi kanske starkare i våra krav på rättelse.
Kontakta mig på mail: (Logga in för att se e-postadress) eller på
telefon:0705-646 789
Vänligen Kristina
Av Bergabo
3 jan. 2015 18:01
Skrev Missmarple något?

Tack Cocco för att Du delade med Dig av Dina dyra erfarenheter. Alla som reser med TSS behöver vara medvetna om hur försäljningstrixen går till.
För ett par år sedan åkte vi med på en liknande resa i Turkiet. På juvelerarfirman in i ett intimare rum följde tre personer :
försäljaren med en "intressant" ring i näven,
+ en högre chef för nu skulle buden bli så intressanta att dennes tillstånd skulle krävas,
+ en svensktalande person som talade om Sverige o svenska förhållanden och kändes oerhört förtroendeingivande......
Den svensktalande personen översatte sedan till turkarna vad jag och min hustru sa till varandra inför olika bud...
Raffinerat och spännande men vi var inombords bara roade och svåra att övertyga eftersom vi bara ville uppleva proffsigheten och aldrig tänkt köpa något. Men ack vad det är lätt att falla inför dessa "världsmästare" i övertalning.

I april åker vi med TSS Längs Egeiska kusten....
Av Mogui
3 feb. 2015 16:56
Hej
Åkte med TSS början av dec. Var på Juvelfabrik DJewels näst sista dagen. Köpte örhången + halshänge blå Topas och Zirconia. Betalade nästan 6000 SEK. Var idag hos juvelerare för att fixa till att "pinnen" på örhängena är för tjocka. Han visade sig sitta i något slags nationellt värderarråd och berättade att de haft mycket problem med smycken från Turkiet, att folk blivit lurade. Mina var värda ca 2500:-. Lurad? Javisst, men inte så stora summor som en del råkat ut för. Vad man kan göra är väl att varna på olika sätt. Ser nu att det var artikel i DN i maj-14.
I övrigt var jag o min kompis nöjda med resan. Visst var det ett tryck att gå in i matt-smycke- och läderfabrikerna men man kunde gå ut utan att handla. Men lätt att falla för säljarnas stil!
Skriv gärna och berätta hur det gick.
Mvh Monica G Stockholm
Av Cocco
3 feb. 2015 17:18
Hejsan!
För att uppdatera i frågan kan jag berätta att:
-Polisen verkar inte kunna göra något åt saken.
-Kammarkollegiets emblem som finns med på TSS hemsida används trots att de inte har något som helst samarbete med varandra för att verka mer seriösa. Kammarkollegiet kan inte göra något för att få dem att ta bort loggan.
- Galata i Turkiet vägrar att svara på våra mail och har hittills inte gått med på att låta köpet gå tillbaka. Att köpet kunde gå tillbaka sades inte skulle vara några problem.
- Kosumentombudsmannen i Simrishamn kan inget göra.
- TSS avsäger sig allt ansvar och hjälper inte ens till med att medla.

Vi funderar allvarligt på att resa tillbaka till Turkiet och kräva pengarna tillbaka.

Tar tacksamt emot tips och idéer.

Vänligen Cocco
Av Kibbgs
4 feb. 2015 10:47
Vi har noterat att de sista inläggen har aktörer som skapat sina profiler i ”tidslinjen” och i nära samband med TSS-resor. Sign ”INNI, MOGUI, COCCO”. Dessutom är deras engagemang enbart om att ge TSS dåliga resenationer. Det kan knappast vara en slump?
Vi tycker självklart att det är beklagligt att bli lurad och även vi kan intyga att deras välkomstdrinkar och affärskoncept är välsmort med skarpa övertalningsmetoder. Men vi tolkar de inte som typ "kriminella".
Vi kan också bekräfta att TSS är duktiga marknadsförare och har knutit till sig leverantörer, som utöver den turkiska staten, troligen sponsrar resan.
De har också en blandad kompott av guider där vi träffat på bra och dåliga samt ett krav om att drickspengarna skall inte vara ”små bidrag” utan snarare ett stort lönetillskott. Vid båda våra resor blev dricksen ett omtumlade inslag med sura uppstötningar. Res med TSS men lägg dricksen enligt ert egna huvud och inte efter ”någons” grupptryck. Resorna omfattar långa bussresor och många ruiner, men många intressanta upplevelser. Helt OK!
Vi kommer inte att anlita TSS mer. Skälet är att vi har sett det vi ville se.
Men att lägga ansvaret över på TSS för sina egna dåliga beslut är knappast rimligt. Ansvaret har man odelat själv.
19 mars 2015 21:45
Resan var jättebra o billig man var inte tvingad att handla tyvärr kom smolk i bägaren efter hemkomsten. Då min särbo blev oförmögan att delta strax före avresa kunde vi inte kräva nån återbetalning för henne. DVS jag betalade fullt för 2 personer. Men TSS kräver ett enkelrumstilläg för mig på 1360 trots att jag betalt fullt för 2 pers- De anser att jag har enkelrum o då får jaag betala enkelrumstillägget trots att jag betallt fullt för dubbelrum. Ska kontakta allmänna reklammationsnämden
Av Kibbgs
20 mars 2015 08:11
Whitewulf sätter fingret på den bedömning som många har berört för dessa resor med TSS. Det s.k ”enkelrumstillägget” är en kvittens på att ALLA som reser med TSS SKALL slussas igenom alla köptillfällen. Om en resenär avviker så minskas inkomsterna från sponsorerna.

Du skall till TSS bestrida denna extra pålaga. När du sedan får ett brev från Kronofogden skall detta också bestridas med skälet att du har betalt för två resenärer och således för ett dubbelrum. Då har TSS två val: Att lägga ner eller gå vidare till tingsrätten. Det är viktigt att inte ge sig och betala. Betala inte! Stå på er!

Låt oss följa ärendet.
Av Cocco
20 mars 2015 08:36
Vår gemensamma kamp för rätten att få reklamera våra smycken fortsätter!
Är det någon som vill följa med till Turkiet på en resa till för att återlämna juveler till Galata?
Svärmor vill inte resa själv men om ni blir några stycken så åker hon.
20 mars 2015 08:53
Ja jag har bestridit och fört frågan till Sveriges resebyråers förbund. Kommer att fortsätta bestrida. Har talat med mitt försäkringsbolag o advokathjälp ingår om det går så långt.
Av Birgere
20 mars 2015 09:03
Citerat från Kibbgs:
Whitewulf sätter fingret på den bedömning som många har berört för dessa resor med TSS. Det s.k ”enkelrumstillägget” är en kvittens på att ALLA som reser med TSS SKALL slussas igenom alla köptillfällen. Om en resenär avviker så minskas inkomsterna från sponsorerna.

Du skall till TSS bestrida denna extra pålaga. När du sedan får ett brev från Kronofogden skall detta också bestridas med skälet att du har betalt för två resenärer och således för ett dubbelrum. Då har TSS två val: Att lägga ner eller gå vidare till tingsrätten. Det är viktigt att inte ge sig och betala. Betala inte! Stå på er!

Låt oss följa ärendet.
Om man har bestridit en faktura från TSS så får dom inte skicka en fordran via Kronofogden. Skulle dom ändå göra detta vilket är helt fel, är det en kopia av att man bestridit fakturan som man ger till kronofogden och inget annat. Kronofogden tar ingen ställning vem som har rätt eller fel.
Så det viktiga är att tydligt dokumentera att fakturan har bestridits annars hamnar man i kronofogdens register.
20 mars 2015 11:15
Räcker det med e mail dr jag bestridit facturan då alla krav kommit via e mail
Av Birgere
20 mars 2015 11:43
Citerat från Whitewulf:
Räcker det med e mail dr jag bestridit facturan då alla krav kommit via e mail
Ska man vara helt korrekt ska du skicka ett rekommenderat brev till TSS där man tydligt skriver att fakturan bestrides. Men har man fått ett svar på ett bestridande via email bör det fungera.
Men för att inte några oklarheter skall föreligga så är det viktigt att det tydligt framkommer att fakturan BESTRIDES och inte bara i allmänna ordalag ifrågasätts.
20 mars 2015 13:43
Birgere skriver: ” Om man har bestridit en faktura från TSS så får dom inte skicka en fordran via Kronofogden”

Så kan man ju tycka men verkligheten är en annan. Mitt råd är att mejla att du bestrider den extra kostnaden. TSS kan därefter mycket väl återföra ärendet till Kronofogden. Det gör man av skälet att visa att det är skarpt läge och många betalar då i rädsla av att bli registrerad och i tron att få en betalningsanmärkning. Men man får ingen anmärkning om föreläggandet skriftligen bestrides med saklig grund. (Kan annars avgöras i en s.k summarisk rättegång)

Du lär få en delgivning från Kronofogden där hela processen tydligt framgår. Du har < 10 dagar på dig att skriftligen motsätta dig sökandens yrkanden. (Från att du sänt delgivningskvittot)

När du har bestridit yrkandet kan inte längre Kronofogden göra något utan valet för TSS är att återkalla ansökan om föreläggandet eller begära att Kronofogden överlämnar ärendet till tingsrätten.

Nu har du att svara på yttrandet från TSS via tingsrätten. Rättsprocessen är igång och leder till en muntlig förberedande förhandling. Men min erfarenhet är att detta kan avgöras på de handlingar som du sänder in till tingsrätten. Så det blir det underlag som domen baseras på. Därför skall du lägga ner arbetet på detta dokument.

För att ge dig mer underlag så hänvisar jag till en tråd om Indcen Resor som "visade" på en verkligt dålig professionell gruppresa där det mesta gick snett. Sök länkar om detta företag:
India center eller Indcen Resor fälld i tingsrätten. Indcen Resor förlorade men var dåraktigt envisa i att få rätt. Kostnaden blev hög för Indcen Resor. Tar lärdom och sök upp länkarna.
Av Birgere
20 mars 2015 15:02
Resglad44.
Vi säger väl eg samma sak. Vill man vara ännu mer pragmatisk så brukar företagets första instans vara en inkassofirma. Även här gäller samma regelverk. Har man en bestridan, som jag jag utgår ifrån är saklig, så skall inte inkassofirman driva ärendet gentemot svarande.
Du har däremot helt rätt att att många företag skramlar med kronofogdshotet då de flesta inte vet om att om en tvist föreligger så hanteras den i domstol och inte av en handläggare på kronofogden.

Dessutom som du skriver, skulle TSS ändå blanda in Kronofogden så räcker det med att påvisa att man tydligt bestridit fakturan (sakligt grund) för att dom ska släppa taget.
Hur Kronofogdsmyndigheten hanterar företag som missbrukar processen vet jag inget om.
Av Asasven
20 mars 2015 15:35
Ja det är uppenbart att Reseglad44 och Birdere vill väl, men skillnaden är att Birgere anförde att:
” Om man har bestridit en faktura från TSS så får dom inte skicka en fordran via Kronofogden”. Det är självklart att TSS får. De får också gå direkt till tingsrätten utan att passera kronofogden.

Jag menar vidare på att TSS har fel och är övertygad om att då felet blir känt av ansvarig för TSS så återtas kravet. Annars är det bara att stå på er. Lycka till och återkom i saken.
Av Birgere
21 mars 2015 00:47
Citerat från Asasven:
Ja det är uppenbart att Reseglad44 och Birdere vill väl, men skillnaden är att Birgere anförde att:
” Om man har bestridit en faktura från TSS så får dom inte skicka en fordran via Kronofogden”. Det är självklart att TSS får. De får också gå direkt till tingsrätten utan att passera kronofogden.

Jag menar vidare på att TSS har fel och är övertygad om att då felet blir känt av ansvarig för TSS så återtas kravet. Annars är det bara att stå på er. Lycka till och återkom i saken.
Ordet får kanske var lite olyckligt men vad jag ville få fram är att Kronofogden inte kommer att driva frågan om det finns en skälig bestridan och rätt uttryck skulle nog varit SKALL istf FÅR.
När det gäller processen från TSS sida så är det rätt att vända sig direkt till tingsrätten och inte gå via inkasso/fogden.

Men om vi skippar småsakerna och tittar på fallet som det är beskrivet så kan jag mycket förstå att TSS begär betalt för enkelrums tillägg. Detta står säker klart och tydligt i deras villkor (som jag inte har lust/ork att läsa).
Åker man själv skall detta betalas.
MEN
Att driva detta i tingsrätten vore enbart korkat av TSS, troligtvis skulle dom förlora målet gentemot en privatperson plus att dom skulle dra på sig ytterligare negativ press. Det är illa nog med denna tråd.

Av Lillann
6 apr. 2015 14:04
Citerat från Bergabo:
Skrev Missmarple något?

Tack Cocco för att Du delade med Dig av Dina dyra erfarenheter. Alla som reser med TSS behöver vara medvetna om hur försäljningstrixen går till.
För ett par år sedan åkte vi med på en liknande resa i Turkiet. På juvelerarfirman in i ett intimare rum följde tre personer :
försäljaren med en "intressant" ring i näven,
+ en högre chef för nu skulle buden bli så intressanta att dennes tillstånd skulle krävas,
+ en svensktalande person som talade om Sverige o svenska förhållanden och kändes oerhört förtroendeingivande......
Den svensktalande personen översatte sedan till turkarna vad jag och min hustru sa till varandra inför olika bud...
Raffinerat och spännande men vi var inombords bara roade och svåra att övertyga eftersom vi bara ville uppleva proffsigheten och aldrig tänkt köpa något. Men ack vad det är lätt att falla inför dessa "världsmästare" i övertalning.

I april åker vi med TSS Längs Egeiska kusten....
Vi hade inga problem, på försäljningsställen, sa bara nej tack vänligt. Var bara två i vår grupp som handlade. Tyckte att resan var bättre än vi trott, bra hotell och en väldigt bra och kunnig Guide.
Av Hel09
19 juni 2015 16:51
Halloj!
Vi reste med TSS till Turkiet i slutet av mars, början av april. Jag bokade redan hösten 2014, och läste den här tråden innan vi betalade anmälningsavgiften. Det här fick mig att googla vidare, men fann att risken att "bli lurad" var inte så stor, om jag inte avsåg köpa dessa dyra varor. Och visst. Under resans gång konfronterades vi med mattförsäljare, guldförsäljare samt läderförsäljare. Men vi upplevde aldrig några problem. Nej tack räckte för att de skulle fatta läget och dra sig tillbaka. Jag hoppas ingen av de resenärer som köpte varor blev lurade, och att ni får hjälp i er sak. Det jag dock reagerade starkt på var deras säljargument; "Nu när ni har 0-ränta i Sverige gör era pengar ingen nytta på banken, investera dem i guld istället". De flesta som åkte med oss (25 av 30) var pensionärer. Och dagens pensionärer har förhållandevis god ekonomi, så flera av dem handlade på alla ställen, men hur det gått för dem vet jag ju inget om.

Vidare kan både jag och mannen i mitt liv varmt rekommendera dessa resor, och vi kommer att resa med dem igen. Dock är vi lite trötta på alla gatusäljande turkar just nu och styr kosan åt annat håll för ett par år.

Jag kan vidare garantera att vare sig mannen eller jag har något ytterligare samröre med TSS, annat än som över förväntan nöjda resenärer. Var annars kan man få se ett halvt land, få väckning, medföljande guide, helpension (utom det dagliga vattnet), övernattning i 3-5-stjärniga hotell för under 10 000 för 2 personer? Det blev ett oerhört tempo, men vi kom hem med minnesbagen proppfylld och åker som sagt gärna igen.
Bengt och Helena Nyberg
Av Nase
14 sep. 2015 19:52
Hej Kristina!
Jag är också en av de lurade. Vi reste med TSS-travel runt i Turkiet, hamnade på D jewls, köpt en ring som efter rabbat!? kostat 75000kr. Sedan jag betalade 40% av priset fick jag den hemskickad. Som alla ni har gjort så vände vi oss till en svensk smyckbutik och efter värdering fick vi veta att ringen kostar 24000kr. Polisanmälan har gjorts och resterande summan fast de har ringt och t o m hotat har inte betalats.

Nasir

(Logga in för att se e-postadress)
0735783778

30 nov. 2015 10:00
Hej alla!

Vill bara instämma i allt som sagt tidigare och varna andra för att handla i dessa juvelbutiker som TSS travel bussar oss till. I de flesta fall är det nog bra varor som säljs men till otroliga ÖVER PRISER och med förslagna försäljningsmetoder.

I mitt fall köpte jag en ring i vitt guld med briljanter för motsvarande 17 000 SEK och, som det visade sig vid hemkomsten, jag hade kunnat köpa i Sverige för 11 000 kr. Ingen jätteskillnad mot vad många andra råkat ut för men ändå irriterande och kränkande när de påstår att man gjort ett mycket bra köp.

Har varit i kontakt med butiken, Djewels i Antalya, ett antal gånger, både via mejl och telefon för att få till stånd någon form av överenskommelse, t ex dela på överprissumman. Till deras försvar ska sägs att de både svarat på mejl och ringt upp men däremot vägrat någon som helst förlikning utan bara hänvisat till att man har rätt att komma tillbaka och byta ringen. Låter ju bra men hur många kan/vill göra det och hur vet man att man i så fall inte blir lurad igen?

Så: akta er noga för att handla vid dessa tillfällen om ni inte har goda kunskaper om juvelers värde och dessutom kan hantera de turkiska försäljningsmetoderna!

Mvh Gunilla
30 nov. 2015 10:27
Kan inte låta bli att skriva...

Förstår inte att så många köper dessa rundresepaket av TSS.
Turkiet är ett fantastiskt land att resa i på egen hand. Billigt och enkelt. Extremt vänliga människor överallt.
För under 5000 kr per person kan man sy ihop en egen rundresa på en vecka till t.ex. Istanbul och Kappadokien.
Inga konstiga shoppingstopp eller "scams".

Berättar här om vår resa till Turkiet i maj:
http://www.4000mil.se/index.php/istanbul-numrut-dagi-och-kappadokien-maj-2015/
Av Cocco
8 juni 2016 13:09
Hej Allihop!
Vill återkomma då jag varit tyst länge och inte orkat dra vidare. Det är ju så TSS-Travel lever vidare - genom att trötta ut tills man inte orkar bråka mer.
Jag får löpande fortfarande samtal från personer som blivit lurade på mycket pengar och som känner sig oerhört kränkta.
Är det någon mer som vill prata så svarar jag gärna på mail (Logga in för att se e-postadress) eller i telefon: 0705-646 789 och berättar om min upplevelse.
Mvh Cocco