Tsarevo, Bulgarien

22 juni 2009 23:00
Visningar: 679
Vi ska till Bulgarien, Tsarevo i juli och bo på hotell Serenity Bay, är det någon som har bott där? Har hört att det är rätt "ogjort" runt om hotellet. Finns det något att utforska när vi bara är där en vecka? Vill veta allt !
23 juni 2009 16:37
Hej,

Har inte varit i Tsarevo, men väl i Bourgas, Sozopol och Primorsko. Tsarevo ligger ytterligare lite närmare den turkiska gränsen.

Bourgas - en trevlig bulgarisk storstad med kaféer och shopping. Ta lokalbussen (kan det vara c:a 100 km Tsarevo Bourgas?) eller gör upp med en taxichaufför. Bussarna stannar vid tågstationen i Bourgas.

Sozopol - en gammal stad med fin-fina stränder (en liten mellan gamla och "nya" stanoch en längre med större vågor). Sozopol är ett fantastiskt vackert ställe med många bra o mysiga restauranger i gamsla stan. Åk dit! Har tillbringat två somrar här. Du kan ta lokalbussen. Borde vara c:a 60 km (kan ha fel) och ta en dryg timme.

Primorsko - ganska fin strand men inte min favorit.

Kiten ligger i samma bukt som Primorsko och skall vara jättefint.

Ahtopol ligger längst ned mot turkgränsen. Många klippbad - har fått detta ställe mig starkt rekommenderat.

I motsats till vad folk skriver här på RG tycker jag att Bulgarien är toppen. Det handlar bara om vart man själv väljer att gå. Naturen och landsbygden i Bulgarien är inget annat än fantastisk. Håller man till i Sunny Beach och tror att man skall uppleva Bulgarien är man fel på bollen. Maten och stränderna i Bulgarien håller även de mycket hög klass. Beställ enkla rätter som Tarator (yoghurtsoppa med gurka) fyllda paprikor och Salata chopska.

Hoppas att du får det toppen. Hör gärna av dig om du tror jag kan hjälpa dig med något.

Christian