Tropical Islands

Av Fdp
22 apr. 2009 22:34
Visningar: 17981
Att semestra i en tropsik inomhusvärld är något som blivit alltmer populärt på kontinenten. Många mellaneuropeer har tröttnat på att punga ut med en massa euro och bidra till charterresornas ökade koloxidutsläpp för att uppleva ett par veckor i Bortre Asien.

Europa största äventyrsbad ligger 50 km sydöst om Berlin och är extremt i varje avseende.Badet är inrymt i en hangar som i storlek motsvarar 6 stycken Globen. Ytan är 66000 kvm. Lufttemperaturen ligger på 26 grader och i vattnet är 31 grader. De stenlagda gatorna kantas av hus från Thailand och Borneo. Man kan vandra på slingrande stigar i regnskogen med en enastående artrikedom och brusande vatttenfall. Badar gör man vid laguner med generösa sandstränder. Restauranger på området serverar asiatisk mat av alla slag, liksom vanlig snabbmat (en pizza med dryck kostar ca. 10 euro).

Inträdet är 25 euro för vuxen och 19,50 för barn mellan 4 och 14 år och i övrigt är prisnivån relativt hög inne på anläggningen. Själva inträdesavgiften tycker jag är acceptabel när man jämför med de stora äventyrsbaden i Florida. Badet är öppet varje dag året runt, dygnet runt och anläggningsdygnet börjar klockan 12.00.

Badet ligger 3,5 mil söder om flygplatsen Berlin Schönefeld och lågprisflyg dit kostar ca. 300 kronor. Regionala expresståget RE2 går varje timme från Berlin till Brand och från Brand går det gratisbussar i skytteltrafik till anläggningen. I området finns ett antal hotell där man kan bo för ca. 400 kronor per person och natt. Om man står ut med värmen och luftfuktigheten kan man också tälta på anläggningens sandstränder. Kostnaden blir då 250 kronor per skalle.. Planer finns på att bygga 2500 uthyrningsvillor och då räknar man få kapacitet att ta emot 14000 besökare per dag. Man kan också köpa all-inclusive-paket som då kostar 249 euro per dygn.

Stannar man en vecka eller mer kan det finnas skäl få ett avbrott från värmen och de höga priserna genom en eller annan dagsutflykt till Berlin. Berlins Zoo och Museum fur Naturkunde (med kompletta dinosaurieskelett) är tänkbara utflyktsmål. Finns det något yngre barn i familöjen kan man välja Legoland Discovery Center vid Potzdamer Platz.

För den som åker till Thailand enbart för bad och värme och för att äta Thaimat borde Tropical Islands vara ett alternativ i vart fall kostnadsmässigt trots anläggningens relativt höga prisnivå. Dessutom slipper man ju den långa resan.
Av Marika
22 apr. 2009 23:42
Vad kul att du berättar om denna anläggning. Har hört talas om den och blivit lite nyfiken men längre än så har det inte kommit.
Låter som ett bra alternativ i finanskrisens tider. Verkligen ett bra tips!

MVH / Marika
Av Marcoe
23 apr. 2009 07:45
Jag vet inte riktigt om jag gillar den. 25 euro tycker jag är lite väl mycket för att gå in på ett badhus, för en tvåbarnsfamilj blir det ju över 1000 kronor...

Däremot måste jag ändå ge den ett plus för att den har öppet dygnet runt, och för att de har shower på kvällarna.
http://www.tropical-islands.de/en/visitors.html

Men jag måste säga att jag föredrar Hansedom utanför Stralsund istället.
http://www.hansedom.de/
Av Fdp
24 apr. 2009 23:50
Citerat från marco_hecimovic:

Men jag måste säga att jag föredrar Hansedom utanför Stralsund istället.
Jag har inte besökt Hansedom så jag kan inte göra någon jämförelse, men av deras hemsida att döma är det för att använda ditt eget uttryck "ett badhus".
Grejen med Tropical Islands är att man försöker skapa en illusion av en badort i Bortre Asien. Är man bara ute efter ett "badhus" om än av det lite mer äventyrliga slaget finns det sådana i Sverige och där entrén understiger vad man behöver betala i Stralsund eller varför inte en färja på Östersjön med badparadis i Karibisk stil.

Ett substitut kan aldrig bli som originalet men mitt tips var avsett att ge t.ex. Thailandsvännerna ett alternativ att prova i ekonomiskt kärva tider. Det är givetvis en fördel om det är lätt att komma dit för en billig peng om man bara tänker vara borta 4-5 dagar.