Tobago

Av Pean71
14 jan. 2020 23:08 (redigerad)
Visningar: 150
Hej!
Jag reser ensam till Tobago 28 Jan-10 feb för att dyka, se mig omkring och bara sola och ta det lugnt.
Som planen ser ut nu ska jag vara större delen av tiden (10 nätter) vid Speyside eftersom jag hört att dykningen är bäst där. Sen tar jag mig till Crown point o stannar 3 nätter. Någon med erfarenhet av ön som tycker jag borde disponera tiden annorlunda? Jag är lite orolig att det kommer finnas för lite att se och göra och att det är folktomt där uppe i norr ;-) Alltså, jag gillar mysiga ställen med mycket atmosfär, men vill att det finns liv och rörelse såklart. Några barer o restauranger t ex. Ödsligt är inte kul. Speciellt inte om man reser ensam.
Borde jag lägga in några nätter i Castara eller Charlottevile med?
Och en fråga till. Är taxi mest lämpligt för att ta sig från flygplatsen till Speyside?

Vet att det bara är två veckor tills jag reser men hoppas ändå på något tips <3
16 jan. 2020 08:53
Taxi funkar, men svart-taxi är typ en tredjedel av priset och något av en nationalhobby. :-)

Speyside är dexinitivt bäst för dykning. Nordvästra kan vara helt OK, fast kanske mer för snorkling.

Det mesta händer ju söderut, men ingen del av Tobago är direkt folkfyllt - väldigt relaxat - men med hyfsade restauranger och barer. Försök hitta barer för locals och inte ex-pats. Billigare och bättre musik.

Och, bli inte stressad, men hela deras språk talas i presens så "right now" kan betyda om en timme eller två veckor. :-)
Av Pean71
16 jan. 2020 20:55
Åh, tack så hemskt mycket för svaret och råden!!! Så himla bra! :-) Jag ska ändra lite i min plan, lägga några fler dagar i söder efter att ha fått samma tips från fler.
Vore intressant att veta vad du tycker är synd att missa när man är på ön. Har du varit där flera gånger?
Jag fick tips om att bo i Buccoo-området några dar, att det är jättefint och skön stämning. Men verkar lite dyrare... Vad säger du om det tipset?
17 jan. 2020 05:07
Nå't år sedan jag var där nu, men håller alltid koll på destinationer jag gillar.

Bucco är en trevlig stad och besök på Sunday School ett måste. Bodde inte där så oklart. Revet är däremot mer eller mindre dött.

Finns ett ställe som heter Nylon Pool (sandbank någon kilometer ut i haver) som är en kul grej. Se om du kan ta en dagstur med en speedboat som kan ta sig längs västkusten och stränder/rev där - t ex No Man's Land (Lyrebird Beach), Englishman's Bay etc.

Skall du ta en trip på ön se till att ha/åka fyrhjul, annars når du inte de intressanta ställena. Enklast kanske någon på ön som arrangerar (ingen bussresa).

Helt OK tips - ftån ex-pats - på MyTobago.info.
Av Pean71
17 jan. 2020 16:38
Toppen! Ska bli himla spännande att komma dit och se med egna ögon. Tack för goda råd. Känns bra att få lite koll på läget :)
Av Pean71
19 jan. 2020 12:08
En fråga till. Om man vill göra ett antal dyk vid Speyside, är det bäst att boka rum några nätter där, eller tar dykarrangören med en dit med båt från t ex Crown point?
Av Tintani
22 jan. 2020 18:30
Nu var jag där off season så det är säkert helt annorlunda nu men då var Speyside helt stängt och väldigt öde. Hur som tror jag att du kommer tycka 10 dagar där är rätt mycket även om du dyker.
Som sagts ovan är det i Crown Point det händer men jag gillade även Castara väldigt mycket. Där låg det några barer nere vid stranden som såg ut att ha rätt skönt häng. Där är det också beachparty en gång i veckan (har för mig att det är torsdag)
https://cathinkaingman.se/en-resa-till-tobago-har-ar-du-inte-turist-utan-en-av-oss/
Av Pean71
23 jan. 2020 07:51
Tack!! :))
Jag har bokat färre nätter i Speyside och fler i Crown Point och några i Bucco, som jag fått höra är mysigt och ju ligger hyfsat nära CP. Borde väl gå att ta sig emellan om man vill ha mer kvällsliv nån kväll?