Tips till en semester i sommar Kroatien/Dykning/Avkoppling

30 apr. 2016 11:08
Visningar: 621
Vi planerar två veckor i Kroatien (landa i Split) i juli-augusti.

Vi tänkte snart boka ett flyg till Split och sen bara se vad vi kan göra vidare.
Min kära lillasyster på 17 år kommer en eller två dagar efter oss, hon kan bara vara med oss i 8 dagar men vi ska vara där totalt 14 dagar.

Det vi önskar och vill göra är att dyka samt att njuta av semester på fina stränder och bara mysa. Vi behöver inte vara där exakt ALLA turister är och gärna inte fjortis festning eller liknande.

Vill ha en mysig och avkopplande semester med vackra stränder, ser gärna något fint i naturen men vet inte vart vi ska vidare från Split och hur man tar sig vidare? Tar det 8 timmar att komma på en ö och är det jobbigt att ta sig dit? Båt? Hur mycket kan det kosta och vad ligger priserna på annars? Är det OK mat där eller vad säger ni? Boende vart ska vi bo?

Vi tänkte nog bo i Split 1-2 dagar för att möta min kära syster, men sen vidare med henne, vart tycker ni att vi ska då? Vi vill gärna dyka på något fint ställe, så tips med det tack!! :-)

Behöver inte vara med alla barn familjer och ungdomar som super men kul med allt eller blandat. Är split bra? Vad gör man där?

Vilka öar ska vi till? Orkar inte åka till 4-5 stycker om det tar flera timmar för vi har ju bara 14 dagar... Kom med alla tips, är tacksam för allt!

MVH
Angelica
30 apr. 2016 11:27
PS: Mitt jobb har en lägenhet i Luka, ca 3 km från Ston (Dubrovnik) men vet inte alls vart det ligger eller om det är fint/bra.. Den är 40 kvm och får plats till oss 3 i med balkong, helt ok standard men total priset är 8600,- för två veckor. Jag vet inte om det är bra eller inte men som sagt så känns det lite dyrt?

Hur tar man sig dit från Split, tror det är långt... Så gärna annat alternativ.

Split 2 dagar (jag och killen) är det bäst att kolla på hotels.com eller vart ska jag se?

Dom andra dagarna när min syster kommer, vart är det bäst att vi åker då? :/ har aldrig varit där tidigare...

TACK ALLA SOM KOMMENTERAR!
Av Ansun
30 apr. 2016 14:34
Vattnet i Kroatien är väl klart och fint överallt, men klarast är det ju ute på öarna. Att ta sig ut till någon av öarna utanför Split tar inte så lång tid om man åker Katamaran. Till Korcula ca 2,5 timme, Vis ca 2 timmar, Brac 1 timme eller Hvar drygt en timme. Det är billigt att åka färja i Kroatien.
Om ni har två veckor på er så hinner ni i alla fall besöka två öar, utan att det ändå blir stressigt. Jag skulle nog välja Korcula och Vis eller Brac den tiden ni tänker åka. Hvar är jättevackert, men juli-augusti är det nog väl så mycket folk där.
Låter klokt av er att ta de första två nätterna i Split och invänta systern och sedan bege er ut till någon/ några öarna. Biljetter till katamaranen finns att köpa nere i hamnen, men man kan även köpa biljetterna färdigt hemifrån om man önskar. Under högsäsong så kan det ju vara en fördel att ha gjort det.
Här är en länk till katamaran som man kan köpa på nätet:

http://krilo.aktiva-info.hr/eng/frmPregledSlobodnoEng.aspx

Boenden brukar vi boka genom booking.com. Där finns även många privata hyresvärdar som hyr ut lägenheter vilket är det vanligaste sättet att bo på i Kroatien. Lägenheterna brukar ha fin standard och det är mysigt att bo som lokalbefolkningen gör. Vi gillar det! Men boka i tid, för det är ju högsäsong just när ni tänker åka.

Om ni väljer att åka till Ston så kan ni ta bussen från Split dit. Det tar ca 3.5 timme. Vi åkte den sträckan i juni förra året, fast vi fortsatte då till Dubrovnik, och det var en väldigt vacker väg att åka efter.
30 apr. 2016 14:51
Hej,
Tack så hemskt mycket för ditt svar. Men vad tycker du vi ska göra? När min syster kommer ner några dagar efter oss ca två... Ska vi ta färjan direkt ut till en ö (vill som sagt gärna dyka) men vilken ö tycker du är fin och värd att vara på i 7-8 dagar.. Menar du bo där på ön för att sen åka tillbaka till slipt lämna av min syster så hon åker hem och sen njuta resterande dagar på en annan ö? Romantisk och inte fullt av turister. (sista dagarna när vi är och blir själva igen).. Fint att det inte är 7 timmar ifrån varje ö, Supert. Hehe

Kan man bo billigt på öen du tänker rekommendera? Och dyka eller dykning center där? Tack. Är det dyrt att leva i landet? Mvh Angelica
Av Ansun
30 apr. 2016 15:38
Jag vet ingenting om dykning, men Brac som är den ön som ligger närmast Split verkar kunna erbjuda bra dykning. Här är en guide som jag hittade här på reseguiden:
http://www.reseguiden.se/reseguider/kroatiskt-o-liv-pa-brac-5331

Kanske den första veckan på Brac då och sedan åker ni ut till Vis eller Korcula och njuter av resterande dagar. Vilken Ö ni än väljer så blir det bra, det är jag säker på.
Jag har inte själv varit till Vis, men det ligger på min lista att besöka. På Korcula så bodde vi i själva Korcula, men vi besökte Lumbarda och där hade jag mycket väl kunnat tänka mig att bo också. Lite mindre än själva Korcula och flera sandstränder, vilket är ovanligt i Kroatien.

Vad boendet kostar är upp till dig att välja. Vill ni bo billigt så väljer ni det, vill ni bo finare så väljer ni det. Gå in på booking.com och kolla vad som erbjuds de datum ni vill ha och bestäm därefter. Halva nöjet av resan är planeringen av resan tycker jag, så googla bara på så hittar du till slut det du önskar få veta.
Kroatien är inte jättebilligt, men billigare än här hemma och billigare än Spanien och Grekland tyckte jag.

Lycka till med er resa!
Av Desires
30 apr. 2016 19:26
8 timmar att komma ut på en ö???????????
Nej det gör det verkligen inte, från Split går det färjor ut till den underbara övärlden, närmaste ön från Split är Brac - det tar bara 45 min, Hvar 1 tim ca, Vis som ligger längst ut i skärgården tar ca 1,5 tim. Superbilligt att åka färjor i Kroatien, ön Vis som ligger längst ut från Split kostar bara 5 EUR!!!!!!

Brac som här rekommenderas tror jag också på när det gäller dykning! Bo i Bol så har ni nära till den berömda och vackra stranden Zlatni Rat. Vi bor aldrig på hotell, utan väljer alltid privata fräscha lägenheter i Kroatien, det finns en uppsjö av sådana där, kostar allt ifrån 40-100 EUR per natt/lägenhet, beroende på var och vilken standard ni önskar. På BRAC i den söta lilla byn Bol, skulle ni kunna bo t ex här: http://www.nautic-center-bol.com/se-lagenheter-kroatien.php Här får alla gäster även möjlighet att prova på dykning "discovery scuba diving" tillgängligt en gång per vecka – i bassäng eller i havet .MER om Brac http://www.desires.se/#post93

Split är en härlig stad, där kan ni gott tillbringa ett par dagar, numera har vi även hittat en fin strand där! I Split kan man njuta av den vackra medeltidsstaden, palmkantade strandpromenaden, mysiga utetavernor, cafeer, bra shopping m. http://www.desires.se/#post194

Lycka till, vi åker till Kroatien ett par veckor varje år, brukar bli i september! Här är en länk jag skrivit om alla platser jag besökt i Kroatien, med direktlänkar till mina inlägg http://www.desires.se/#post115