Tips resrutt Langkawi - Koh Lipe (Koh Mook, Koh Ngai, Koh Khradan?) - Langkawi

15 dec. 2016 11:19
Visningar: 611
Hej,

Jag och min sambo reser till Malaysia och Langkawi den 31 januari 2017 och flyger hem från Langkawi den 27 februari 2017. De första 5 nätterna har vi bokat på Langkawi, men sedan är tanken att resa vidare till Koh Lipe och stanna i Thailand i de 15 nätter som vi "får" stanna. Vi har tänkt att stanna på Lipe i 5 nätter men sedan är resten oplanerat mer än att vi reser tillbaka till Lipe efter 9 nätter och då är tanken att stanna där en natt för att sedan åka tillbaka till Langkawi och avsluta resan där. Nu till våra frågor...

Har någon av er tips och erfarenhet, vilken ö är värt att resa vidare till från Lipe? Ska vi resa vidare till en eller två öar i Thailand? Vad annars bör vi inte missa?

Sen skadar det inte om det slinker in något Langkawi tips här i tråden heller.... ;)

/Hanna & Tommy
Av Sierra
15 dec. 2016 22:21
Citerat från Hanna94modig:
Hej,

Jag och min sambo reser till Malaysia och Langkawi den 31 januari 2017 och flyger hem från Langkawi den 27 februari 2017. De första 5 nätterna har vi bokat på Langkawi, men sedan är tanken att resa vidare till Koh Lipe och stanna i Thailand i de 15 nätter som vi "får" stanna. Vi har tänkt att stanna på Lipe i 5 nätter men sedan är resten oplanerat mer än att vi reser tillbaka till Lipe efter 9 nätter och då är tanken att stanna där en natt för att sedan åka tillbaka till Langkawi och avsluta resan där. Nu till våra frågor...

Har någon av er tips och erfarenhet, vilken ö är värt att resa vidare till från Lipe? Ska vi resa vidare till en eller två öar i Thailand? Vad annars bör vi inte missa?

Sen skadar det inte om det slinker in något Langkawi tips här i tråden heller.... ;)

/Hanna & Tommy
Ni får 15 dagar i Thailand (14 nätter) när ni kommer från Langkawi.
29 dec. 2016 14:09
Tack för svaret, Sierra. Jag rörde till det lite där med dagarna. En fråga till dig, har sett att du har så bra och informativa svar här på siten. Vad tror du om detta upplägg för vår resa som jag stolpat upp nedan? Tänker oss några lugna dagar på Langkawi för att sedan resa upp till Koh Lanta några dagar för att sedan resa vidare till antingen Koh Mook eller Koh Bulon för att sedan ta oss ner till Koh Lipe i en dryg vecka innan tillbakafärd till Langkawi för att avsluta resan där.

* 1 feb - 5 feb på Langkawi
* 5 - 10 feb på Koh Lanta
* 10 - 13 feb antingen på Koh Mook eller Koh Bulon
* 13 - 19 feb på Koh Lipe
* 19 feb - 27 feb på Langkawi
Av Sierra
29 dec. 2016 16:07
När ni lämnar Langkawi 5 feb för Lanta måste ni stanna en natt på Lipe då båttransporterna norrut redan har lämnat då de två färjorna från Langkawi ankommer.

I övrigt tycker jag att det ser ok ut med tanke på att ni endast har 15 dagars uppehållstillstånd i Thailand.
3 jan. 2017 07:03
Det blir en ganska lång resa från Koh Lipe till Koh Lanta, även med speedboat. Med tanke på er begränsade tid skulle jag rekommendera er att stanna vid öarna närmare Lipe. Det finns gott om dom och de är lika fina som Lanta, eller finare till och med. Det beror sig i och för sig på vad ni söker, det kanske är så att nåt särskilt lockar på Lanta...
3 jan. 2017 08:10
Det är det som vi förfarat och det är egentligen inget speciellt som lockar med Lanta. Vi tänkte mest att det var en rimlig öluff med Lipe -> Lanta -> Bulon (eller någon annan ö) -> Lipe. Men vi har grunnat på att det är en bra bit till Lanta. Analeina, vilka öar nämre Lipe rekommenderar du i sådant fall? (Helst öar som man kan bo på). Vi har kollat på Koh Bulon iallafall då vi kommit i kontakt med en familj som äger en resort där. Men andra tips på öar i närheten av Lipe mottages gärna :)
3 jan. 2017 14:10
Förra året besökte vi, förutom Koh Lipe, även Koh Ngai och Koh Mook. Vi tyckte om Koh Ngai, men blev besvikna på Koh Mook. Mest kanske för att hotellet där, Charlie Beach, var så dåligt. Det kan ju vara bra att veta att stranden där är brun och inte vit, så man inte blir besviken över det. Gäller vid Charlie Beach alltså, tror det varierar på ön. Emerald Cave som ligger på ön är i alla fall värt ett besök, men det kan man göra från andra öar däromkring. I år besöker vi Koh Lipe igen, klar favoritö i familjen, utöver det Koh Bulon och Koh Kradan. Vi åkte förbi och hämtade upp folk på Koh Kradan förra året och det såg så himla fint ut! Vita stränder, klart vatten, små bungalower som skymtade i den strandnära vegetationen. Väldigt idylliskt! Däremot ska det väl vara låg standard på boendena där och rätt dyrt. Det är ju så olika vad man vill ha och vad man tycker om. Jag tycker ditt eget förslag på Koh Lipe och Koh Bulon låter bra. Lägg till Koh Kradan eller Koh Ngai så är du i hamn! Om du nu inte är ute efter hålligång förstås, men då hade du nog inte åkt till de trakterna alls...
Av Atjima
3 jan. 2017 21:58
Bodde 3 nätter på koh kradan förra året på reef resort. en lugn ö men väldigt fin med vita stränder o blått vatten. inte så mkt att göra..har själv inte varit på koh lanta såg jag kan inte råda i den frågan...