Tips på smultronställen i Toscana tack!

13 feb. 2011 20:55
Visningar: 25864
Jag och min sambo ska till Pisa i april och åka runt i Toscana i nästan 1 vecka. Är sugen på att stanna till i Florens och Sienna, men vilka fler ställen får man inte missa??

Sen så undrar jag om man även kan köpa bebiskläder på outletsen som finns i regionen eller säljer dem bara vuxenkäder??
Av Maryo
14 feb. 2011 13:42
Hej!
Låter härligt att åka runt i Toscana i april.

Missa inte San Gimignano. En liten mysig stad som ligger bland gröna kullar! Den är inte lika turistig som Siena.

Ovanför Florens, på en av kullarna ligger den lilla staden Fiesole. Inte så många hittar hit, men det är mysigt även här.

Annars så tycker jag att ni ska stanna till i Chianti-området och prova vin, t ex Brunello di Montalcino! Produceras i Montalcino, söder om Siena.

Jag vet inte om de har bebiskläder på outletsen, men det går säkert att googla fram. Hör av dig om du behöver hjälp m det eftersom många sidor är på italienska.

Hoppas ni får en jättetrevlig resa!
Av Asok
14 feb. 2011 18:09
Håller med, San Gimignano är en helt underbar lite by. Det finns många små smultronställen runtomkring som man lätt hittar när man bilar runt i den regionen.
15 mars 2011 16:05
Jag gillade Lucca, en liten medeltida stad omgärdad av en mur.
Av Annl
16 mars 2011 12:05
Hej

San Gimignano är en liten pärla och Siena är så häftigt.

I Florens fanns i vart fall när vi var där en kanon restatarurang som heter Zaza - supergod mat och mycket lokala gäster (=bra betyg för att det är ett bra ställe). Även om det är kö till Zaza bör ni vänta och inte slinka in till grannstället som är en turistfälla,

Montalcinon och Montepulicano är också väldigt mysiga små byar som är värda ett besök där man kan köpa gott italienskt vin.

Trevlig resa!
21 mars 2011 22:56
Vi ska till Toscana i sommar med små barn. Är det någon som vet något om bra badställen för barn? Finns det fler restaurangtips?
Av Annl
22 mars 2011 06:09
Hej

västkusten i Toscana finns några fina badställen ungefär i höjd med Elba (fast på fastlandet) vill jag minnas. De delar av Toscana som ligger i inlandet tenderar ju att bli väldigt varm på sommaren så att åka till havet med barnen är ju inte fel.

Beträffande restauranger så kommer du att äta kanon i hela Toscana - maten där är sagolikt god. Enligt min uppfattning bland de allra bästa delarna i hela Italien.

Och beträffande små barn och Italien så kommer det att bli hur bra som helst - italienarna älskar barn och barn är välkomna över allt och inget är något problem.
22 mars 2011 14:12
Låter bra, har du något mer specifikt ställe (badstrand, sjö, brygga, badtunna) någonstans du kan rekommendera.
22 mars 2011 14:26
Håller med kommentarerna oven MEN missa framförallt inte Voltera! Helt undbar liten stad på sin egen kulle med fantastiska gränder, restauranger och små mysiga butiker.
Av Asok
22 mars 2011 15:46
Skall man ha med små barn i Italien på sommaren så kanske det är läge att hyra nånstans där det finns tillgång till pool så är ni inte beroende av stranden om hettan skulle bli olidlig.

Det finns alltid något på menyn som går hem hos barnen. Vi hade en 7-åring med när vi var i Toscana och hon åt allt från vildsvin till hare och allt dessemellan.
Av Annl
22 mars 2011 19:22
Hej,

qartianella eller porto santo stefano är två tänkbara alternativ.

Porto santo Stefano ligger längre ifrån Florens (och närmare Rom) men har fina sandstränder medan Qartiantella ligger närmare Florens men inte har sandstränder, vilket ju är synd med tanke på barnen.

Caste Gli Oncello ligger strax söder om Qartiantella och det är en känd badort och där tror jag att det finns sandstränder.

Ni kommer att få fantastiska dagar i Italien!