Tips på saker att göra i Sydney?

29 mars 2008 12:03
Visningar: 14104
Jag och en kompis ska resa jorden runt i augusti-september. Stoppen blir i Singapore (2 nätter), Sydney (4 nätter), Fiji (22 nätter)och Los Angeles (5 nätter). Vad man ska se och göra i Sydney? Vad ska man undvika? Vi har boende bokat överallt utom i Fiji, är det någon som har några tips på boende där?
Av Angie72
21 juli 2008 16:22
Hejsan!
Vad kul o resa lite!
Jag, min dotter o min sambo var i sydney över jul nu. Ett tips som är kul o billigt är att gå på
Haymarket. Det är en stor markndsplats i chinatown. Det finns allt o köpa där o till bra priser. Framför allt frukten och maten var billig om man jämnför med i handeln.
Vi firade julafton med att klättra på Habour brige. Dyrt , men tro mig, det var värt varena krona. Botaniska trädgården vid Operahuset är avslappnade o skönt ställe.
Bondie beach är ett schysst ställe men det är ju en bit från själva city.

Hoppas du fått lite tips.
angie
Av Ziesta
21 juli 2008 16:55
Jag rekommenderar också Chinatown.. Flera foodcourts med billig och god mat!
Darling Harbour är fint att promenera runt på..
Vill man köpa typiska australiensiska souvenirer till budgetpris (och budgetkvalitet antagligen..) är Paddy's market ett tips.. http://www.paddysmarkets.com.au/ Ligger i närheten av Chinatown.
Jag har inte klättrat på Sydney Harbour Bridge men väl vandrat över.. och det var också rätt kul att ha gjort..
Glebe och Newtown är två trevliga stadsdelar med lite "studentkänsla"..
Och sist men inte minst så tyckte jag att Blue Mountains var värd en dagstur (minst).

Ha det så trevligt! Sydney är en härlig stad!
24 juli 2008 07:13
Citerat från ziesta:
Jag rekommenderar också Chinatown.. Flera foodcourts med billig och god mat!
Darling Harbour är fint att promenera runt på..
Vill man köpa typiska australiensiska souvenirer till budgetpris (och budgetkvalitet antagligen..) är Paddy's market ett tips.. http://www.paddysmarkets.com.au/ Ligger i närheten av Chinatown.
Jag har inte klättrat på Sydney Harbour Bridge men väl vandrat över.. och det var också rätt kul att ha gjort..
Glebe och Newtown är två trevliga stadsdelar med lite "studentkänsla"..
Och sist men inte minst så tyckte jag att Blue Mountains var värd en dagstur (minst).

Ha det så trevligt! Sydney är en härlig stad!
Tack så mycket för ditt svar! Hur tog du dig till Blue Mountains?
24 juli 2008 07:13
Citerat från angie72:
Hejsan!
Vad kul o resa lite!
Jag, min dotter o min sambo var i sydney över jul nu. Ett tips som är kul o billigt är att gå på
Haymarket. Det är en stor markndsplats i chinatown. Det finns allt o köpa där o till bra priser. Framför allt frukten och maten var billig om man jämnför med i handeln.
Vi firade julafton med att klättra på Habour brige. Dyrt , men tro mig, det var värt varena krona. Botaniska trädgården vid Operahuset är avslappnade o skönt ställe.
Bondie beach är ett schysst ställe men det är ju en bit från själva city.

Hoppas du fått lite tips.
angie
Tack så mycket för tipsen!
Av Ziesta
24 juli 2008 09:40
Jag åkte med en endagstur till Blue Mountains som jag bokade genom mitt vandrarhem. Minns tyvärr inte vad företaget hette. Det fanns flera företag som hade turer dit. Sen tror jag att man även kan åka dit själv med tåg men om ni har knappt om tid kanske det är lättare att åka med en ordnad resa.
24 juli 2008 21:48
Citerat från ziesta:
Jag åkte med en endagstur till Blue Mountains som jag bokade genom mitt vandrarhem. Minns tyvärr inte vad företaget hette. Det fanns flera företag som hade turer dit. Sen tror jag att man även kan åka dit själv med tåg men om ni har knappt om tid kanske det är lättare att åka med en ordnad resa.
Okej tack! Då borde det inte vara så svårt att ta sig dit.. Bara att hoppas på fint väder då =)
24 juli 2008 22:51
Blue Mountains: Lokaltåg går från Sydney´central och tar ca 2 timmar.

Går du av i Leura hamnar du i en liten by som har rykte som trädgårdsstaden nummer 1. Där finns gott om kaféer och restauranger. Jag jobbade på den längst ned på huvudgatan (BonTon) i 10 månader. Bra kaffe, bra käk. The Alex(andra) Hotel som ligger på andra sidan spåret kan det vara bra fest på under torsdagar (traditionell festdag för hotellskolans elever).

Katoomba: Många och bra kaféer och några riktigt bra restauranger - The Rooster, Mes Ami t ex - samt knytpunkten för bergens äventyrsturism. High 'n' Wild nästan längst upp vid tågstationen är en bra och säker arrangör.

Sydney: Tja, beror på vad du vill göra... man kan göra allt i stan. Håll dig undan från området Centralstation-Elisabeth Street-Liverpool-Paddys Market kvällstid för där finns bara backpackers.

Nere i Darling Harbour finns många bra klubbar/barer - The Loft, Room etc - och nedåt Circular Quay en hel del andra - Tank, Establishment.

I The Rocks har du många gamla pubar och även OK restauranger. dock lite högre (turistpriser) ibland. Där finns även Vivaz om du gillar salsaklubbar.

Annars är det väl jklassikerna Operahuset, Harbour Bridge samt stränderna som gäller - Jag gillar Manly bäst men även Bondi, Maroubra och Coogee är bra. Surfmässigt kanske snatrare Tumbarumba eller Queenscliffe.

Utsiktsmässigt kan jag tipsa om Sydney Tower. Hoppa över bufférestaurangen där men ta gärna några drinkar på 360.

Liverpool Street från George Street nedåt Darling Harbour har Lilla Spanien med många bra restauranger. Jag kan tipsa om Capitan Torres som är lite småkitschigt men har bra mat samt Don Qixote som har en grym "suckling pig".

Ska funta på mer...
26 juli 2008 07:30
Citerat från robbowan:
Blue Mountains: Lokaltåg går från Sydney´central och tar ca 2 timmar.

Går du av i Leura hamnar du i en liten by som har rykte som trädgårdsstaden nummer 1. Där finns gott om kaféer och restauranger. Jag jobbade på den längst ned på huvudgatan (BonTon) i 10 månader. Bra kaffe, bra käk. The Alex(andra) Hotel som ligger på andra sidan spåret kan det vara bra fest på under torsdagar (traditionell festdag för hotellskolans elever).

Katoomba: Många och bra kaféer och några riktigt bra restauranger - The Rooster, Mes Ami t ex - samt knytpunkten för bergens äventyrsturism. High 'n' Wild nästan längst upp vid tågstationen är en bra och säker arrangör.

Sydney: Tja, beror på vad du vill göra... man kan göra allt i stan. Håll dig undan från området Centralstation-Elisabeth Street-Liverpool-Paddys Market kvällstid för där finns bara backpackers.

Nere i Darling Harbour finns många bra klubbar/barer - The Loft, Room etc - och nedåt Circular Quay en hel del andra - Tank, Establishment.

I The Rocks har du många gamla pubar och även OK restauranger. dock lite högre (turistpriser) ibland. Där finns även Vivaz om du gillar salsaklubbar.

Annars är det väl jklassikerna Operahuset, Harbour Bridge samt stränderna som gäller - Jag gillar Manly bäst men även Bondi, Maroubra och Coogee är bra. Surfmässigt kanske snatrare Tumbarumba eller Queenscliffe.

Utsiktsmässigt kan jag tipsa om Sydney Tower. Hoppa över bufférestaurangen där men ta gärna några drinkar på 360.

Liverpool Street från George Street nedåt Darling Harbour har Lilla Spanien med många bra restauranger. Jag kan tipsa om Capitan Torres som är lite småkitschigt men har bra mat samt Don Qixote som har en grym "suckling pig".

Ska funta på mer...
Tack så jättemycket för tipsen!
26 juli 2008 17:55
Just ja: Kings Cross är också lite sisådär... En kombination av backpackerhak och strippbarer. Å andra sidan finns en otroligt posh och laid back bar/klubb/restaurang som heter Hugo's bara några minuter från huvudgatan i KX.

I anslutning till Darling Harboutr finns King Street Wharf och det är egentligen där The Loft och en hel hög schyssta barer ligger. Vill du ha riktigt genuin kinesisk mat (ej de mest kända köken) så kan jag rekommendera Red Jujube som har ett mer udda kök - i västvärlden har vi ofta kantonesiskt samt sechzuan som bas för våra restauranger - från... Ja, jag borde veta, jag jobbade där lite kort.

Sedan, som Angie72 skrev, så är ju Botaniska trädgården schysst. Men i augusti-september är det nog inte riktigt picknickväder då det fortfarande är vinter/tidig vår. Räkna med 15-20 grader och ev en del regn.
Av Wictor
6 aug. 2008 00:13
Hej, Sannabus. Bodde i Sydney i ett halvår så förhoppningsvis kan jag vara till lite hjälp. För en tur till Blue Mountains hade jag hyrt en bil. Kostar ca 60 dollar att dela på. Kör bara västerut längs Parramatta Road mot Penrith. Sen är det väldigt bra skyltat. Enkelt. China Town och Haymarket är bra tips från andra skribenter. En dag hade jag kollat in "Northern Beaches" Hoppa på bussen "L90" som går hela vägen upp till Palm Beach. Finns 26 stränder att välja på norr om Sydney. Gudomligt vackra.

Att gå ut i sydney på kvällarna är en fröjd. Lördagar är Hela Darling harbour och cockel bay bra. Torsdagar är det Greenwood hotel i North Sydney som gäller. En gammal kyrka ombyggd till uteställe med ett flertal dansgolv både inne och utomhus. Ta annars färjan från Circular Quay till Manly. Mycket tid på dig att fotografera fin natur samt Bron och operahuset.

Det var lite kort info. Hör av dig om du undar över något mer.
Av Bpacker
8 aug. 2008 00:09
1990 bodde jag på ett Hostel i Nadi (Fidji) som hette Sunseekers var helt OK, billigt och nära flygplatsen. Vi hade inget bokat när vi kom till Fidji, men fixade det på flygplatsen. Det är ett tag sedan, vet inte hur det är nu. Men det står säkert hotell fixare fortfarande utanför flygplatsen sådant brukar vara ganska statiskt i länder typ Fidji.
8 aug. 2008 05:11
Alltså, nu vet jag ju inte exakt vad du är intresserad av men:

BILLIG shopping: Paddy's Market, George street nedanför Liverpool Street.

MEDEL: World Square (George-Goulbourne-Pitt-Liverpool Street). Flera restauranger och barer där också.

DYR shopping: Macquarie-Elisabeth-Phillip Street samt en del på Castlereagh Street.

QVB (Queen Victoria Building) har ganska exklusiv shopping och dessutom ett schysst Tehus på översta våningen om du vill känna dig lite brittisk.

Det finns också många hål-i-vägen (temporära) utförsäljningar.
Av Ellinor
8 aug. 2008 09:07
Vi gick en endagars surfkurs på Bondi Beach, det va riktigtt kul, även om vi inte direkt blev några proffs på den korta tiden. ;-) En utflykt med båt till exempelvis Manly Beach kan också vara kul och det är en fin tur dit. Food courts är bra för billig mat och det finns ofta mycket att välja på.
Av Kallle
11 aug. 2008 12:59
Citerat från ellinor:
Vi gick en endagars surfkurs på Bondi Beach, det va riktigtt kul, även om vi inte direkt blev några proffs på den korta tiden. ;-) En utflykt med båt till exempelvis Manly Beach kan också vara kul och det är en fin tur dit. Food courts är bra för billig mat och det finns ofta mycket att välja på.
får man fråga vad en sådan endagarskurs kostar med utrustning inräknat? Vad kostar det generellt att hyra bräda sedan i Australien eller är det så att man köper och säljer innan hemresan om man är där ett par månader?
Av Ellinor
15 okt. 2008 15:54
Citerat från kallle:
Citerat från ellinor:
Vi gick en endagars surfkurs på Bondi Beach, det va riktigtt kul, även om vi inte direkt blev några proffs på den korta tiden. ;-) En utflykt med båt till exempelvis Manly Beach kan också vara kul och det är en fin tur dit. Food courts är bra för billig mat och det finns ofta mycket att välja på.
får man fråga vad en sådan endagarskurs kostar med utrustning inräknat? Vad kostar det generellt att hyra bräda sedan i Australien eller är det så att man köper och säljer innan hemresan om man är där ett par månader?
Kursen vi gick (och även andra varianter) kan du läsa om på: http://www.letsgosurfing.com.au/
Många hostel längs kusten har brädor till låns så det blir nog inga problem. Om du verkligen är där för att surfa 100 % kanske du dock ska fundera på att investera i en egen bräda och då surfingen är en riktig nationalsport i Australien ska det inte vara några problem att få tag på det heller. Lycka till med vågorna!
Av Pogge
15 okt. 2008 19:43
Tja. Jag va i Sydney typ 8 dagar. Fanns ju massa att göra, Skitmysigt att gå till Operahuset på kvällen eller Darling Harbour, men dom tipsen är ju ganska värdelösa för det e ju sånt man inte missar, hur man än bär sej åt :-)
Men kan jag få tipsa om ett "Matställe" som heter DeliFrance, om jag minns rätt!? det är ett ställe där dom säljer Baguetter, och där man lägger på det man vill typ, eller från en färdig meny... så jäkla goda. jag sprang där titt som tätt.
Ligger på George St. (ungefär i höjd med Darling harbour)

ha så kul
Johan
15 okt. 2008 22:31
Johan: DeliFrance låg 50 meter ifrån min lägenhet men finns tyvärr inte längre... Tja... Tror att de har ungefär samma koncept men har bytt namn.
17 okt. 2008 09:11
Om ni gillar at ligga på stranden rekommenderar jag La Perouse i Botany Bay. Och ett område som är helt underbart att besöka är Watsons Bay.

På Fiji rekommenderar jag ön Nacula och Oarsman's Bay Lodge. Fantasiskt strand och god mat.

Ni kan läsa mer på min hemsida http://www.worldofmarie.com/jordenrunt
Diskussionen är stängd för nya svar