Tips på saker att göra i Ayia Napa

Av Chrise
28 juni 2016 10:39
Visningar: 8356
Tjena

Är jag och några kompisar som skall åka ner till Napa den 22e Juli och tänkte kolla runt om det är någon har lite tips på vad man kan hitta på utöver nattlivet vill säga. Har ni tips på bra restauranger eller någorlunda uppdaterade priser så är det jätte välkommet med :) Eller om de är fler som åker vid samma tidpunkt?

Vi skall åka med fritidsresor och bo på Simos magic beach.
3 juli 2016 02:13
Jag var i Cypern nyligen, inte billigt alls, samma priser som Sverige t.o.m dyrare ibland. En lunch kostade runt 130 kr, såklart det finns billigare pizza o burgare osv. Det är svinvarmt, kunde inte alls göra några aktiviteter mellan 9:00-18:00, skit fuktigt, annars skulle jag orkat om det var bara varmt. Sten strand är inte vänligt, stränderna allmänt är inte så fina och staden är slitet o gammalt. Det finns några fina gallerior ändå. Skulle man dit för att feste på nätterna o sova o äta på hotellet på dagarna så skulle det funka, inte annars på juni-augusti.
Nu pratar jag om Paphos kanske är det finare dit du ska.
Av Chrise
4 juli 2016 13:31
Oj tycket du det var så varmt/fuktigt? Får hoppas vi pallar hitta på saker i värmen då, brukar inte ha några problem med det dom gånger jag vart utomlands och brukar åka i Juli för att få den extrema värmen. Priserna har jag nästan förstått att dom är ganska höga eller likvärdiga med här hemma.

Men Ayia Napa skiljer ju sig en del från Paphos skulle jag tro. Får hoppas vi blir mer nöjda med vår resa.
5 juli 2016 14:08
Tjena Chrise,

Har varit på Aiya Napa ett antal gånger nu och det är grymt! Ska dessutom själv ner nu 11/7 på nytt. Ang prisnivån så skulle jag väl ändå påstå att den är hyfsad, det är som vanligt, håll er borta från huvudgatan & strandhaken och ta er längre upp i Napa så ska ni se att det finns bra restauranger med rimliga priser. Angående aktivitet så är "Cape Greco" ett givet val att ta er till och besöka, det är en fantastiskt fin udde ca 1 mil utanför Napa.

Sedan så är även vattenparken att rekommendera, riktigt kul! Nissi beach är även ett måste! Passa även på att ta lokalbussen till Protaras/Fig tree bay och kolla in de fina stränderna där.

Jag är övertygad om att ni kommer få en grym resa!!!
Av Janely
6 juli 2016 14:28
Tja, Vi skall åka med fritidsresor och bo på Simos magic beach även den 22, dock åker vi från Luleå men då ses vi säkert där! :)
Av Chrise
7 juli 2016 08:41
Citerat från Fredrikssontobias:
Tjena Chrise,

Har varit på Aiya Napa ett antal gånger nu och det är grymt! Ska dessutom själv ner nu 11/7 på nytt. Ang prisnivån så skulle jag väl ändå påstå att den är hyfsad, det är som vanligt, håll er borta från huvudgatan & strandhaken och ta er längre upp i Napa så ska ni se att det finns bra restauranger med rimliga priser. Angående aktivitet så är "Cape Greco" ett givet val att ta er till och besöka, det är en fantastiskt fin udde ca 1 mil utanför Napa.

Sedan så är även vattenparken att rekommendera, riktigt kul! Nissi beach är även ett måste! Passa även på att ta lokalbussen till Protaras/Fig tree bay och kolla in de fina stränderna där.

Jag är övertygad om att ni kommer få en grym resa!!!
Tack, skall ta och kolla på detta! Vart i Cypern en gång innan men var ett par år sen. Men Låter grymt, har vi lite att kolla på nu med andra ord!
Av Chrise
7 juli 2016 08:43
Citerat från Janely:
Tja, Vi skall åka med fritidsresor och bo på Simos magic beach även den 22, dock åker vi från Luleå men då ses vi säkert där! :)
Hej
Va kul, det gör vi definitivt! Har ni vart där innan? :)
Av Clim
10 juli 2016 21:33
Citerat från Princesslejla:
Jag var i Cypern nyligen, inte billigt alls, samma priser som Sverige t.o.m dyrare ibland. En lunch kostade runt 130 kr, såklart det finns billigare pizza o burgare osv. Det är svinvarmt, kunde inte alls göra några aktiviteter mellan 9:00-18:00, skit fuktigt, annars skulle jag orkat om det var bara varmt. Sten strand är inte vänligt, stränderna allmänt är inte så fina och staden är slitet o gammalt. Det finns några fina gallerior ändå. Skulle man dit för att feste på nätterna o sova o äta på hotellet på dagarna så skulle det funka, inte annars på juni-augusti.
Nu pratar jag om Paphos kanske är det finare dit du ska.
'Kat
Jag var också i Cypern nyligen och var en av de bästa resorna jag gjort. Det var varmt, ca 33 grader, men i Ayia Napa är det ännu varmare (var där med)Åkte till Paphos, ligger dock långt bort ifrån Ayia Napa, på andra sidan. Cyperns västra sida, Paphos är mer känt för att sina sevärdheter, historia, museum m.m. De bästa stränderna ligger däremot på östra sidan, Nissi Beach bl.a klassas som en av världens vackraste stränder. Paphos har dock Coral Bay, jättefint, ligger ca 4 km fråno Paphos. Så även om ni åker till Ayia Napa, kan man ta en dag i Pafos. Åkte själv till Famagusta "Spökstaden" & Salamis (dock 3 h resa) och det var värt det! Det ligger dock inte så långt ifrån själva Ayia Napa.

Priserna är ganska likt Sverige då man äter ute, men inte när man kommer in i livsmedelsbutiken, mycket billigare!
Av Clim
10 juli 2016 21:39
Citerat från Chrise:
Oj tycket du det var så varmt/fuktigt? Får hoppas vi pallar hitta på saker i värmen då, brukar inte ha några problem med det dom gånger jag vart utomlands och brukar åka i Juli för att få den extrema värmen. Priserna har jag nästan förstått att dom är ganska höga eller likvärdiga med här hemma.

Men Ayia Napa skiljer ju sig en del från Paphos skulle jag tro. Får hoppas vi blir mer nöjda med vår resa.
Paphos skiljer sig runt 3 grader svalare typ, märkte stor skillnad när man åkte från östra sidan till västra. Var runt 33 i Pafos och 40 i Famagusta, det var riktigt varmt! Rekommenderar solskyddsfaktor 50 :) I slutet av juli och augusti sägs vara den varmaste perioden! Temperaturen kan ofta vara uppe i 40 grader, men finns gott om svalkande stränder :)
Av Simons9
13 juli 2016 20:41
Tja chrise
Jag å nogra polare dra ochså ner till napa 22/7;) åker ni från landvetter då?:)
Av Chrise
13 juli 2016 21:01
Citerat från Clim:
Citerat från Chrise:

Oj tycket du det var så varmt/fuktigt? Får hoppas vi pallar hitta på saker i värmen då, brukar inte ha några problem med det dom gånger jag vart utomlands och brukar åka i Juli för att få den extrema värmen. Priserna har jag nästan förstått att dom är ganska höga eller likvärdiga med här hemma.

Men Ayia Napa skiljer ju sig en del från Paphos skulle jag tro. Får hoppas vi blir mer nöjda med vår resa.

Visa merPaphos skiljer sig runt 3 grader svalare typ, märkte stor skillnad när man åkte från östra sidan till västra. Var runt 33 i Pafos och 40 i Famagusta, det var riktigt varmt! Rekommenderar solskyddsfaktor 50 :) I slutet av juli och augusti sägs vara den varmaste perioden! Temperaturen kan ofta vara uppe i 40 grader, men finns gott om svalkande stränder :)
Låter perfekt, kanske man lyckas bli lite brun med. Spökstaden såg jag sist men får kolla närmre på coral bay när vi kommer dit, låter sjukt. Tack :)
Av Chrise
13 juli 2016 21:04
Citerat från Simons9:
Tja chrise
Jag å nogra polare dra ochså ner till napa 22/7;) åker ni från landvetter då?:)
Gött, vart hamnar ni då? Yes vi åker från Landvetter. Ni med eller?
Av Simons9
13 juli 2016 21:18
Citerat från Chrise:
Citerat från Simons9:

Tja chrise
Jag å nogra polare dra ochså ner till napa 22/7;) åker ni från landvetter då?:)

Visa mer
Gött, vart hamnar ni då? Yes vi åker från Landvetter. Ni med eller?
aa gött vi hamnar på hotell melpo antia åker ner från landvetter på kvällen;)
Av Chrise
14 juli 2016 08:01
Citerat från Simons9:
Citerat från Chrise:

Citerat från Simons9:

Tja chrise
Jag å nogra polare dra ochså ner till napa 22/7;) åker ni från landvetter då?:)

Visa mer
Gött, vart hamnar ni då? Yes vi åker från Landvetter. Ni med eller?
aa gött vi hamnar på hotell melpo antia åker ner från landvetter på kvällen;)
Visa mer
Samma här, Syns säkert där nere om inte tidigare ;P
17 juli 2016 01:19
Citerat från Chrise:
Oj tycket du det var så varmt/fuktigt? Får hoppas vi pallar hitta på saker i värmen då, brukar inte ha några problem med det dom gånger jag vart utomlands och brukar åka i Juli för att få den extrema värmen. Priserna har jag nästan förstått att dom är ganska höga eller likvärdiga med här hemma. ¨
Men jag glömde säga att jag äter nåt medicin som gjorde huden så känslig, så jag vågade inte gå runt när det var så varmt, annars brukar jag gilla värmet med.
Men Ayia Napa skiljer ju sig en del från Paphos skulle jag tro. Får hoppas vi blir mer nöjda med vår resa.
Av Kaiza
24 juli 2016 16:41
Ayia Napa är inte alls som Phafos.
Det finns mängder med fantastiska stränder med klarblått vatten och vita stränder. Staden är ren och fräsch bara man håller sig från Party och ungdomslmrådet. Det bästa området att bo på är runt Grecian Bay.
Citerat från Chrise:
Oj tycket du det var så varmt/fuktigt? Får hoppas vi pallar hitta på saker i värmen då, brukar inte ha några problem med det dom gånger jag vart utomlands och brukar åka i Juli för att få den extrema värmen. Priserna har jag nästan förstått att dom är ganska höga eller likvärdiga med här hemma.

Men Ayia Napa skiljer ju sig en del från Paphos skulle jag tro. Får hoppas vi blir mer nöjda med vår resa.