Tips på resmål i juni

10 okt. 2018 12:04
Visningar: 200
Hej,

Ännu en sådan tråd!

Jag och sambon är ute efter att resa i två veckor till en månad i sommar, vi skulle vilja börja resa någon gång i början av juni och vara hemma senast strax innan början av juli. Givetvis går det tänja lite på gränserna.

Vi är denna gången ute efter något billigare resmål, då förra resan gick till New York, New Orleans och Los Angeles så vill vi bryta av med något billigare ställe detta året.

Priset på flygbiljetten spelar ingen större roll sålänge den inte sticker iväg mot 15.000:-.

Jag är fullt medveten om att det inte är den bästa tiden på året att utforska de billigare delarna av världen men vi jobbar båda två, i alla fall fram till slutet av maj.

Vi vill samtidigt undvika Sydostasien i största möjliga mån då vi redan har spenderat ett par månader där, vi vill även undvika Europa eftersom detta blir den sista resan på ett tag då vi kommer att plugga till hösten. Vore kul att ta sig ut i världen.

Vi är ute efter en mix av äventyr och stränder.

Mina parametrar kan vara smått skeva och lite att gå på men kort så vill vi besöka något billigt land eller länder, utanför Europa som har bra väder och där man både kan sola och bada men samtidigt hitta på annat.

Jag har varit inne på Tanzania, kombinera safari med Zanzibar. Det verkar vara lite tvetydigt med vädret, vissa säger att det är prime time för både safari och Zanzibar medan andra tycker att det regnar mycket. Jag förstår ju att det regnar på nätterna men då sover man ju ändå.

Jag har även tittat på Colombia men där har jag inte en susning av vad man bör titta efter och vilka resmål som fungerar.

Kuba vore jäkligt trevligt men det ligger nog inte rätt i tiden.

Det vore toppen om resmålet är relativt säkert, alltså någorlunda fritt från naturkatastrofer.

Notera att vi reser som backpackers, alltså boende på hostels, mat på gatan/hål i väggen och inga dyrare utsvängningar. Förutom eventuellt safari i Tanzania om det blir av.

Tack på förhand!
Av Jonas73
11 okt. 2018 17:57
Hej,
Colombia är trevligt, relativt billigt, fina ständer och mycket sevärdheter. Tyvärr är det ”lilla regnsäsongen” i maj och juni. Se tidigare diskussionstrådar om Colombia för väder i maj. (Gäller även för juni). Personligen tycker jag att det är värt att åka dit trots vädret.

Även i Centralamerika och Karibien har normalt regnsäsongen börjat i juni.

Har tyvärr inget bra förslag på resmål.

Hälsningar
Jonas
12 okt. 2018 11:34
Citerat från Jonas73:
Hej,
Colombia är trevligt, relativt billigt, fina ständer och mycket sevärdheter. Tyvärr är det ”lilla regnsäsongen” i maj och juni. Se tidigare diskussionstrådar om Colombia för väder i maj. (Gäller även för juni). Personligen tycker jag att det är värt att åka dit trots vädret.

Även i Centralamerika och Karibien har normalt regnsäsongen börjat i juni.

Har tyvärr inget bra förslag på resmål.

Hälsningar
Jonas
Jonas! Tack för svar.

Colombia ser väldigt intressant ut och vi har det på ritbordet just nu. Vi planerar att fara iväg i början av juni och komma hem i början av juli. Som jag fattar det så blir vädret sakta stabilare i samband med månadens gång. Vi tänkte kombinera Peru med Colombia (möjligtvis något mer i mån av tid), då vandra inkaleden och turista smått i Peru i början av månaden för att sedan ta oss mot Cali -> Medellin -> Bogota och till sist, Cartagena och områdena runt om. Tänkte nå Cartagena i slutet av juni.

Dessutom, regnperioden kan väl inte innebära konstant ösregn i två månader, utan mest snabba sporadiska skurar under dagen/eftermiddan och under natten, väl?
Av Jonas73
12 okt. 2018 16:34
Hej,
Ja, vädret blir sakta stabilare i Colombia under juni. På västkusten och karibiska kusten är det varmt, hög luftfuktighet och sporadiska men kraftiga regnskurar. Främst eftermiddag, kväll natt. I Bogota är det kallare, vädret varierar och det regnar mer som det gör i Sverige.

När ni är i Bogota missa inte Museo de Oro, guldmuseet, med fantastiska smycken och guldföremål från Colombias ursprungsbefolkningar. En dagsutflykt till saltkatedralen i Zipaguira rekommenderar jag också.

Om ni har tid rekommenderar jag att stanna ett par dagar längs vägen i Quito i Ecuador. Quito har en trevlig gammal stadskärna som är bilfri på söndagarna då cyklister och familjer tar över gatorna. Passa även på att göra en dagsutflykt från Quito till lördagsmarknaden i Otavalo. Ett besök på mitad del mundo, ekvatorn, kan vara en kul men något turistig aktivitet.

Hälsningar
Jonas
15 okt. 2018 06:14
Citerat från Jonas73:
text
Hej Jonas,

Tillbaka till jobbet så nu finns det tid att fråga mer!

Planen är att från Peru ta oss till Colombia, hur vi nu reser Peru - Ecuador får vi nog låta vara osagt just nu men att åka från Guayaquil mot Quito och vidare till Cali är bestämt och en del av resplanen. Kanske ett stopp på Galapagos men det får nog kommande lön och traktamente avgöra. Hur är det mellan gränsen Ecuador - Colombia? Som jag förstått kan det vara lite tjurigt och att resa på dagen är att föredra, dessutom att man endast bör ta Tulcan/Ipales-övergången.

I vilket fall som helst så tror jag att resan kommer att bli toppen förutsatt att jag inte bryter benen på inkaleden! Har du eller någon annan fler tips så tveka inte att hagla in dem.
Av Jonas73
15 okt. 2018 18:39
Hej,
Om ni vill åka buss mellan Peru och Ecuador så har bl.a. Cruz del sur bekväma direktbussar mellan Lima och Guayaquil. Strandpromenaden, Malecón, i Guayaquil är trevlig men i övrigt är Guayaquil en ganska tråkig stad.

Galapagos är däremot en fantastisk upplevelse. En av mina absoluta favoriter. Om tiden och reskassan tillåter det kan jag verkligen rekommendera er att åka dit. Galapagos är dyrt. Det är dock ofta ”billigare” att boka ”sista minuten” på plats i Ecuador.

Jag är inte helt uppdaterad på säkerhetsläget i Colombia. När jag var där senast 2014 fick jag uppfattningen att paramilitären fortfarande kontrollerade delar av gränsområdena mot Ecuador. Jag har rest med lokalbussar via gränsövergången Tulcan/Ipiales under dagtid utan problem.

Det finns oerhört mycket att se och göra i både Peru och Colombia. Ni har ganska tight med tid och behöver prioritera det ni helst vill göra. Inrikesflygen i Colombia är relativt billiga. Kan vara ett sätt att spara tid då avstånden är långa.

Hälsningar
Jonas