Tips på resa till USA

28 sep. 2015 19:50
Visningar: 273
Precis hemkommen från en månads resa i USA har man fått blodad tand! USA är ett fantastiskt roligt land att resa i. Mestadels av tiden har jag spenderat på en ranch i Wyoming och gjort en hel del utflykter från ranchen till bla Yellowstone och Montana.
Nu har jag bestämt mig för att åka tillbaka på en tre-veckors vistelse nästa år igen men skulle vilja kombinera resan med något annat. Tänkte mig ca 2 veckor. Är lite sugen de angränsande staterna som Colorado, Montana, Utah samt North & South Dakota. Även Texas lockar.

Ni som varit i dessa stater, vad skulle ni rekommendera? Vi vill besöka vackra platser, hitta på roliga saker, shoppa, äta god mat. Ja semestra helt enkelt och se nya spännande platser :-) Tanken är då att vi hyr bil.
29 sep. 2015 13:46
Florida har jag varit i och vill se något annat. New york lockar inte rikigt. Californien kanske.. :)
Av Mipec
29 sep. 2015 13:52
Citerat från Havannaa:
Florida har jag varit i och vill se något annat. New york lockar inte rikigt. Californien kanske.. :)
LA-SF längs Highway 1, finns mycket längs vägen både natur&kultur, lägg tex till Sonoma Valley och/eller Yosemite.

Eller naturparkerna i Utah/Arizona: Grand Canyon, Zion NP, Bryce Canyon, Antelope Canyon mm
1 okt. 2015 12:13
Colorado, Utah, Texas och Arizona är 4 helt underbara delstater att besöka. I Utah, Colorado och Arizona finns så mkt häftiga naturupplevelser att besöka. Som bla arches nationalpark, Bruce canyon nationalpark, Grand staircase-escalante nationalpark, mesa verde nationalpark, great sand dunes nationalpark, Antelope canyon nationalpark, horseshoe bend och The wave. i Kanab, Utah kan du ansöka om tillstånd till the wave. Världens häftigaste upplevelse och har du turen så vinner du en biljett dit( 10 lottas ut på plats och 10 lottas ut på internet 3 månader i förväg).

Texas är bara en härlig delstat. Vi åkte route 66 genom Texas så var inte "nere" i delstaten men gillade de vi såg med roliga route 66 ställen att besöka samt Cadillac ranch i Amarillo :) Palo duro canyon är ett ställe att rekommendera, ligger strax utanför Amarillo :) Bara hojta om du har några mer frågor. Har besökt 40/50 delstater så har hunnit se en del :)
1 okt. 2015 13:52
Åh nu blev jag nyfiken!! Får läsa på om the Wave. Ja kanske men kan hinna Colorado/Utah/Arizona på två veckor.
Har du varit i SD/ND? Är det nåt värt att se? Efter denna resa kände jag verkligen hur mycket mer än de vanligaste turistställena som tidigare tipsats om i tråden d finns att upptäcka.
1 okt. 2015 14:09
Ja det är verkligen en Once in a lifetime grej om man får ett tillstånd dit, helt klart de häftigaste jag gjort :D Ja det är nog precis vad man kan behöva. De tar ju mkt på krafterna att gå omkring och besöka alla parker och vissa ser man inte klart på en dag :) Nej tyvärr det är en av de staterna jag inte besök än. Tanken är att vara borta 8v nästa sensommar och flyga till Denver och besöka alla dessa nationalparker igen och sen upp via Salt Lake city och in i Montana och Yellowstone och sen utforska resten av de delstater jag inte sett :)
Var Yellowstone sevärt? Ser helt magiskt ut på alla bilder :D
1 okt. 2015 22:32
Åh, var det svårt att få tillstånd? Är det ett stort område?
Yellowstone är helt underbart vackert. Vi åkte in via Cody och ut via Cooke city i Montana. Båda vägarna var väldigt vackra men vägen från Cooke City var helt makalöst vacker! Jösses vika vyer. Vi spenderade bara en dag i Yellowstone och det var på tok för lite. Nästa år när ja åker vill jag ha två dagar där minst.
Av Hawaii
2 okt. 2015 02:04
Glacier National Park, MT (längs kanadensiska gränsen) också mycket vacker.
Av Tango
2 okt. 2015 18:31
Utah kan jag varmt rekommendera med nämnda platser men Colorado har blivit våran favorit delstater med fantastiskt natur , magiska senic roads och levande småstäder

Rocky mountain national park har fantastisk natur.
Durango, Estes park, Telluride, , Manitou springs är alla mysiga små städer .
million dollar hwy och trail ride road är magiska med sina vyer men man måste vara stadig på ratten:)
dessutom är det väldigt mycket festivaler, farmers market och outdoor aktiviteter mm sommar tid och är man öl intresserad så vimlar det av Micro bryggerier.

Black hills i South Dakota är definitivt en plats jag vill uppleva igen.
5 okt. 2015 14:44
Svårt o svårt. Det var 69 personer som ansökte om tillstånd den dagen vi sökte och 10 får ju en "plats" sen testade vi att söka 3 månader i förväg på nätet och det var 600 sökande så det gäller att ha tur :)
Själva området är stort och det är väl en hike på ca 5-6 timmar beroende på pauser osv men så häftigt. Tycker verkligen om du är i närheten att testa o få ett tillstånd för det är så coolt!
Tack för tipset, Yellowstone kommer jag verkligen besöka!
15 jan. 2016 08:01
Nu börjar det närma sig att planera den här resan lite närmre. Der ser ut att bli en hel del tid i Colorado då det verkar finnas mycket skoj att upptäcka där! Tanken är också att åka upp till Cheyenne ett par dagar och jag skulle även vilja se South Dakota. Min erfarenhet att guldklimparna i USA finns i alla dessa fantastiska småstäder :)
3 feb. 2016 10:34
Nu har vi velat lite till och har kommit fram till en ny rutt :)
Utgå från Oklahoma city och göra en avstickare till Dallas/Forth worth för att sedan köra en bit på route 66 genom Amarillo/albuquerque/Santa fe för att sedan köra upp i Colorado och göra det vi tänkt där samt Cheyenne i Wyoming.
Men först och främst ni som varit i Dallas/Amarillo/Santa Fe finna det mycket att se? Va tyckte ni?
4 feb. 2016 23:02
Citerat från Havannaa:
Nu har vi velat lite till och har kommit fram till en ny rutt :)
Utgå från Oklahoma city och göra en avstickare till Dallas/Forth worth för att sedan köra en bit på route 66 genom Amarillo/albuquerque/Santa fe för att sedan köra upp i Colorado och göra det vi tänkt där samt Cheyenne i Wyoming.
Men först och främst ni som varit i Dallas/Amarillo/Santa Fe finna det mycket att se? Va tyckte ni?
Jag älskar Colorado, missa inte att åka ångtåg Durango-Silverton, man åker buss en väg och ca 4 tim. tåg den andra. Så många fina vägar att köra där t.ex. Red pass, och upp till Pikes Peak om det är klart väder.
Jag har inte varit i Texas trots 10 år i rad i USA. Åker man på hösten finns många husbilar som ska flyttas som man får hyra billigt, suveränt sätt att se USA där soppan är billig och lätt att hitta gratis ställplatser över natten.
http://www.cruiseamerica.com/rent/hot_deals/
http://www.apollorv.com/reloc.aspx
6 feb. 2016 15:11
Tack så mycket för ditt svar! Kul att du kan rekommendera dessa ställen för vi har kikat lite på dom :)

Nu var flyget bokat och jag tar tacksamt emot tips på mer saker att göra i Dallas/ Fort Worth/ Oklahoma city med omnejd samt norra NM ( Santa Fe osv)
Av Moth63
6 feb. 2016 21:22
Jag gillar Arizona och speciellt Sedona väldigt vackert