TIPS PÅ RESA

26 nov. 2018 15:13
Visningar: 98
Hej!
Jag och min pojkvän har bestämt oss för att resa två veckor i mars-april, men vi har inte bestämt oss för vart. Jag är lite inne på Kambodja men han vill Thailand.
Så nu vill jag ha tips så att vi kan slå ihop våra önskemål. (tror att vi ska hålla oss till asien men kom gärna med tips på andra ställen!). Vi ska också hålla oss till ett hotell och resa runt utifrån det.
Vi vill att det ska vara varmt, helst över 30 grader.
Uppleva kultur och mat
Åka på utflykter
Komma "hem" till ett hotell där det är lugnt och harmoniskt.
Det får gärna inte vara en allt för svår väg dit. Vi ska vara borta 2 veckor och känns inte bra att behöva byta flyg allt för ofta.
Hoppas jag kan få lite tips på vår resa. Ha det bra. Kramar
27 nov. 2018 08:10
Kambodja över Thailand alla dagar i veckan.

Kambodja, relativt orört av massturismen. Visst, det är mycket folk vid platser som Angkor Wat och Killing Fields men i övrigt, inte överdrivet. En riktigt härlig stad i norr, Siem Reap, en bullrig och stressig huvudstad i centrala Kambodja och en partystad i södra delen av landet. Extremt fina öar i längst kusten. Ta en taxi till Ha Tien och far över till Phu Quoc i Vietnam, så har ni besökt två extremt billiga och vänliga länder.

Thailand, massturismen och barnfamiljernas drömresemål. Svenskar (och övriga turister) överallt. Åk till nån ö, hör alla möjliga spännande svenska dialekter och ta en titt på en av många svenska skolor. Ärligt talat, vill man ha en resa med sol, bad och charter, välj Thailand och åk söderut. Vill man ha mer äventyr, dra till Bangkok, åk norrut och skippa stränderna. Min upplevelse var att folk var generellt otrevliga, förmodligen för att de får utstå massturismen förödande våg.

Kolla in Sri Lanka, kanske. Varmt, stränder, bergsbyar, vandringsleder, teplantager, safari, spännande kultur där människorna är väldigt välkomnande. Malaysia är också trevligt, bergsbyar, Langkawi, Penang.

Notera att detta är rent subjektivt, andra tycker säkert att Thailand är jättebra.
27 nov. 2018 19:36
Tack för svar.
Har besökt Thailand två gånger och min bror var där och reste påväg till Australien i våras. Han sa att Thailand tyvärr har blivit sämre med åren. Han sa även att Bali är smutsigt och folk slänger skräp överallt. Synd ..
Sri Lanka verkar väldigt fint med mycket kultur, kanske blir Sri Lanka istället, lite enklare rutt än Kambodja.
27 nov. 2018 22:36
Finns fortfarande trevliga ställen i Thailand också, beror lite på vad man är ute efter och även när man åker. I mars-april är det betydligt lugnare nästan överallt än i dec-feb. Var nästan helt ensamma på en liten jättefin ö i södra Thailand förra året.
Annars gillade jag också Kambodja, har bara varit i Siem Reap men gillade verkligen staden, skulle gärna se mer av Kambodja. Tyckte dock att det var minst lika mycket turister där som i Thailand, bara inte svenskar. Min favorit än så länge är Vietnam och har gjort två längre resor dit, 2017 och 2018 men har inte fått nog, hoppas att kunna åka tillbaka inom en inte alltför avlägsen framtid.
28 nov. 2018 12:51
Hej Linda
Tack för ditt svar.
Vart i Vietnam var ni då?
28 nov. 2018 14:35
Citerat från Teklatingstrom:
Hej Linda
Tack för ditt svar.
Vart i Vietnam var ni då?
Vi har reste runt i en månad 2017 och två månader nu 2018 och har varit i Hanoi (2 ggr, varav en gång i över en månad), Hue, Hoi An, Whale island, Ho Chi Minh City (3 ggr), Cai Be i Mekongdeltat, Rach Gia och på Phu Quoc. Gillade alla dessa ställen, både storstäder, landsbygd och sol-och badställen.Har även kort besökt Nha Trang och Danang, dock inga ställen jag kan rekommendera, åkte därifrån nästan direkt, inte vår grej.
28 nov. 2018 14:51
Citerat från Teklatingstrom:
Tack för svar.
Har besökt Thailand två gånger och min bror var där och reste påväg till Australien i våras. Han sa att Thailand tyvärr har blivit sämre med åren. Han sa även att Bali är smutsigt och folk slänger skräp överallt. Synd ..
Sri Lanka verkar väldigt fint med mycket kultur, kanske blir Sri Lanka istället, lite enklare rutt än Kambodja.
Ja, det är definitivt smidigare att resa runt i Sri Lanka. Funkar bra med tåg och buss. Där kan ni även passa på att åka den kända rutten mellan Ella och Kandy. https://nerdnomads.com/sri-lanka-train-travel-ella-kandy