Tips på måsten kring Route 66

5 feb. 2014 08:44
Visningar: 1911
Hej!
Ska åka Route 66 i sommar och skulle vilja ha tips på bra saker att uppleva längs vägen.
Inte jätteintresserad av att till exempel se världens största totempåle och sevärdheter som Grand Canyon, Vegas och så är redan inbokade. Vill ha tips om de lite mer okända guldkornen! :)
7 feb. 2014 17:44
Finns enbok av Jim hinkley som heter "The route 66 encyclopedia"
Den är på knappt 300 sidor och innehåller fakta om rutten, historian, personligheter och kultur.
12 juni 2014 14:24
Har kikat i Lonely Planets road trip-bok och fått lite tips på sevärdheter här. Även kollat mycket på nätet. Verkar som att det är mycket museum och "världens största"-prylar. är det kanske så att vyerna och körandet är de måsten som finns?
Av Marulk
12 juni 2014 19:32
tror du "satte huvudet på spiken" där med din kommentar "vyerna och körandet". För det är precis det som är Route 66. Vi körde dock bara en liten del av denna långa historiska väg men vyerna är fantastiska. En liten "håla" vi passerade är Oatman, förvisso en turisthåla men väldigt charmig sådan där åsnor traskar runt i "staden" som lite extra souvenirer. Det sägs att åsnorna är kvar sedan gruvdrifterna efter guldruschen.
Vägen är bitvis i ganska dåligt skick så det är inte ngn autobahn direkt - man kan därför njuta av vyerna i lugnt tempo. Har ngn bild därifrån här på RG
12 juni 2014 21:08
Citerat från Marulk:
tror du "satte huvudet på spiken" där med din kommentar "vyerna och körandet". För det är precis det som är Route 66. Vi körde dock bara en liten del av denna långa historiska väg men vyerna är fantastiska. En liten "håla" vi passerade är Oatman, förvisso en turisthåla men väldigt charmig sådan där åsnor traskar runt i "staden" som lite extra souvenirer. Det sägs att åsnorna är kvar sedan gruvdrifterna efter guldruschen.
Vägen är bitvis i ganska dåligt skick så det är inte ngn autobahn direkt - man kan därför njuta av vyerna i lugnt tempo. Har ngn bild därifrån här på RG
Låter lovande, då behöver man inte känna att man måste hetsleta efter sevärdheter. :)
13 juni 2014 07:31
Hej!

Vi ska också åka route 66 i september från Tulsa in i Arizona!

Det jag hittills har hittat är bland annat den stora blåa valen precis utanför Tulsa och ett stort museum i Elk City om route 66. Vi ska bo en natt på Big texan steak ranch i Amarillo där man kan få en 2 kg stek gratis om man hinner äta upp den på i timme!

Vi ska också kolla på cadillacbilarna utanför Amarillo, sedan ska vi ta en avstickare upp till Santa Fe.

Jag tror man hittar ställen längs med vägen också, har du hittat något speciellt? Ska du åka hela sträckan?

Med vänliga hälsningar
Lina
13 juni 2014 08:26
Citerat från Cowgirlpower_88:
Hej!

Vi ska också åka route 66 i september från Tulsa in i Arizona!

Det jag hittills har hittat är bland annat den stora blåa valen precis utanför Tulsa och ett stort museum i Elk City om route 66. Vi ska bo en natt på Big texan steak ranch i Amarillo där man kan få en 2 kg stek gratis om man hinner äta upp den på i timme!

Vi ska också kolla på cadillacbilarna utanför Amarillo, sedan ska vi ta en avstickare upp till Santa Fe.

Jag tror man hittar ställen längs med vägen också, har du hittat något speciellt? Ska du åka hela sträckan?

Med vänliga hälsningar
Lina
Jag har med kollat in Big Texan och Cadillac ranch. Sedan ska det finnas svala och djupa sjöar (Blue Hole) i Santa Rosa som ser häftiga ut på bild. Vi har kollat en del på Roadtrippers.com för att försöka hitta guldkorn.
Vi åker inte riktigt hela. Vi ska börja ca en timme söder om Chicago och sedan tar vi avstickaren till Las Vegas innan vi kommer till LA så vi missar kanske 3-4 timmar av vägen.

Vill du se rutt och så kan du kolla här: http://twentyeightdays.bloggo.nu/