Tips på fina resmål!

1 feb. 2015 00:44
Visningar: 176
Hej!

Jag och min pojkvän är nyss hemkomna från vår tredje resa till Asien. Eftersom det är väldigt tråkigt att vara tillbaka i kalla Sverige igen tänkte vi att vi ska börja planera vår nästa resa redan nu så vi har något att längta till.

MEN. Vart ska man resa? Vi har varit i Thailand och Malaysia de senaste resorna och känner oss lite mättade på just de resmålen, vi skulle vilja se något nytt. Men ingen av oss kan komma på något lockande resmål. Det fantastiska med Asien är ju det fantastiska klimatet i kombination med det trevliga folket och det billiga prisläget.

Därför söker vi nu tips ifrån er. Alla tips är välkomna! Önskemål som man kan säga att vi har är att det ska vara relativt billigt att leva där (tänk asien, kanske aningen dyrare). Vi gillar att resa runt lite under några veckor med en blandning av snorkling, solning och storstadsshopping. När högsäsong är spelar ingen roll, men ni får gärna tipsa om när det är som lämpligast att åka dit om ni vet det. Kanske är Bali helt annorlunda ifrån Thailand och Malaysia? Vi vet ju inte, det är just därför vi skulle vilja höra era tips & erfarenheter! Vilket remål skulle du tipsa om och varför?

stort tack på förhand!
:)
Av Annl
1 feb. 2015 14:04
USA och Afrika är ju i princip helt nya kontinenter för er - och där finns massor av spännande att uppleva.

Du skriver att ni gillar Asien -och även där finns mer att se. Shanghai är så häftigt och Beijing väldigt intressant, Hong Kong är häftigt. Vietnam är ett fantastiskt land tyckte jag och Saigon är väldigt kul och spännande. Missa inte en tur till Mekongdeltat. Singapore är kul - men inte billigt. Indien är intressant - men inte helt enkelt om du frågar mig angående de delar av Indien som jag sett/upplevt.

Bali ska vara fantastiskt - säger de som varit där (gäller dessvärre inte mig - ännu). Och Japan ska vara väldigt spännande - dit bär det av för mig i slutet av mars.

Några tips på vägen kanske....
1 feb. 2015 15:53
Kul att höra att det är fler som börjar planera nästa resa så fort de kommer hem från en :)
Det finns så mycket i asien att se och göra.
- Burma är verkligen värt ett besök, vi gillade verkligen det!
- Indonesien är stort och du nämner själv Bali. Bali är spännande på så sätt att kulturen och människorna skiljer sig från resten av landet. Alla gillar vi ju olika saker men vi upplevde delar av Bali som sönderturistat, men jag skulle ändå säg att det är värt ett besök! Vill man bort från väldigt mycket turism men ändå inte helt så är Sulawesi en fantastisk ö. Där finns turister men långt ifrån den utsträckning som många andra delar av Sydostasien. I Bira har ni fina stränder, Rantepao det häftiga Torajafolket, Togian öarna - paradisöar långt ifrån civilisationen med kristallklart vatten, ännu längre norrut finns ett par vulkaner att bestiga och mycket mer.
- Och så finns ju Filippinerna, även det ett stort land med mycket olika saker att se och göra. Väldigt trevligt folk också för den delen! Där skulle jag definitivt rekommendera Palawan.

kolla vår blogg från vår resa genom sydostasien om du vill se lite bilder och så :)
http://onadventureintheworld.blogspot.se/

Hoppas du fick lite nyttiga tips :)
1 feb. 2015 21:01
Ja som ovanstående säger Bali är fint och vackert med god mat dessutom. Jag säger också Indien! Mycket tips och annat kan du få här: www.indien.nu
Så gjorde jag också förr i tiden, innan man kom hem hade man påbörjat planeringen av nästa resa :)
Mvh
2 feb. 2015 18:44
Bali är vackert, underbara människor och god mat. Inte som Thailand utan vänligare. Vietnam och Kambodja är två resmål jag skulle föreslå. Res från Hanoi via Halong Bay till Hue och vidare till Ho Chi Minh staden och på Mekong ner till gränsen till Kambodja. Ta båt till Phnom Penh och res sedan till Ankor Wat. Mycket historia, tyvärr rätt hemsk, mycket att se och göra. Befolkningen är också mycket trevlig och det är fin natur. Klimatet är i Hanoi som svensk sommar och det blir varmare ju närmare Siam Riep du kommer, för där är det tropiskt med hög luftfuktighet.