Tips på bra sidor/appar + en fråga

Av Jjonken
31 okt. 2022 17:39
Visningar: 140
Hejsan!🇺🇸
Undrar om någon vet av någon bra hemsida eller app för att hitta boenden i USA enkelt och billigt? Tycker motells liknande boenden är svåra att hitta på vanliga sidor som Trivago eller Hotels.com! Har man en ”reseapp” generellt som är bra med till exempel tips på matställen eller tankstationer så mottages gärna tips.

Sen har jag en till fråga: Bör man ha med sig ett kreditkort till USA eller funkar vanliga Mastercard/VISA bra? Är det kort eller kontanter som gäller på det flesta ställena i storstäderna?

Uppskattar så mycket svar från er mer erfarna resenärer då detta är min första resa till USA.🤍 Blir en roadtrip på 2 veckor (SA, LA, LS)
31 okt. 2022 18:06
Mastercard/Visa funkar utmärkt och det behövs inte kontanter så ofta.

Vet ingen app, men kända motellkedjor är t.ex. Holiday Inn, Days Inn, Motel 6, Super 8, Travelodge, Ramada och Econo Lodge.
Av Johwing
2 nov. 2022 09:07
Hej

Angående kortbetalning så kan det vara bra att känna till att, om du har ett Debitkort/bankkort där pengarna dras direkt så ska du i alla fall alltid välja "Credit" på betalterminalen om den frågar om "Debit" or "Credit". Jag har använt ett Debitkort från Swedbank och där måste man alltid välja "Credit", annars går köpet inte igenom.

Mvh Johan
Av Fallan
2 nov. 2022 09:37
Ha minst två kort med dig. Man vill inte stå på andra sidan jorden när man har en nota att betala och ena kortet krånglar.
Av Jjonken
2 nov. 2022 11:31
Någon som varit i Kalifornien i januari/februari och vet något om vädret? Har försökt googla lite och ser helt okej ut..så liksom det inte är ovärt att åka denna period då vädret kmr förstöra resan?
Av Hawaii
2 nov. 2022 20:26
Kalifornien är ju stort så beror mycket på var du ska resa. Bodde själv i San Diego i 10 år och jan/feb kan vara mycket behagliga där även om det kan bli ett par dagar då och då med regn. E.m. temp runt +18C. Ska du längre norrut (t.ex. San Francisco) får du räkna med svalare dagar (ett par grader lägre) och troligen också större risk för regn.
Av Jjonken
2 nov. 2022 22:16
Citerat från Hawaii:
Kalifornien är ju stort så beror mycket på var du ska resa. Bodde själv i San Diego i 10 år och jan/feb kan vara mycket behagliga där även om det kan bli ett par dagar då och då med regn. E.m. temp runt +18C. Ska du längre norrut (t.ex. San Francisco) får du räkna med svalare dagar (ett par grader lägre) och troligen också större risk för regn.
Tack för svar! Tanken är att landa i San Francisco och stanna där några nätter innan vi beger oss ner mot LA och sist in mot Las Vegas sista dagarna🙏🏼 Är ju iofs ingen solsemester jag åker på och vi har inga förhoppningar att kunna sola/bada men hade varit trevligt om man vet att man får se lite sol iaf!