Tips på att Bila runt i Florida oktober 2014

Av Orrigen
14 apr. 2014 22:11
Visningar: 4123
Vi ska bila från Nashville-Miami i oktober, där vi ska flyga hem ifrån. Vi har 11 dagar totalt. är planen, men vi har inte bokat ännu så vi kan fortfarande ändra våra planer.Är detta på tok för lite tid att hinna uppleva och se Florida, eller vad tror ni som har erfarenhet? Några ställen som vi redan nu vet att vi vill se är. Everglades, Key West och Miami då förstås eftersom vi flyger hem därifrån. Orlando har vi nog tänkt att skippa då vi varit i Kalifornien innan och upplevt Universal Studios etc.
Skulle vara otroligt tacksam för tips vad vi inte bör missa. vet ju att det är olika smak och tycke naturligtvis. Vi reser med våra barn som är 22 och 24 år och vi gillar nog allihop fina stränder,vackra vyer, häftiga unika ställen och billig shopping.
tack på förhand
17 apr. 2014 01:42
Orrigan, Jag har bott i USA i över 35 år varav 15 år i Florida där jag har arbetat inom turistindustrin hela tiden (bodde i Atlanta i slutet på 80-talet så jag har en viss kunskap därifrån likväl). Har också grundat och driver en Svensk websida med information om Florida.

Jag skall försöka att ge dig lite alternative men urvalen är så många. Jag kan nog inte skriva om allt på en gång utan det får komma i omgångar. Det kommer emmellertid att hjälpa mycket om du kan sticka in frågor och kommentarer då och då. Sedan får vi hoppas att fler ansluter sig till diskussionen.

Jag utgår ifån då att ni tänker använd 11 dagar för resan ned till Key West och sedan upp tillbaka till Miami för hemresan. Min första fråga till dig är om ni har något intresse att se andra platser under resan ned till Florida eller har ni för avsikta att sträckköra dit ned? Chattanooga, Atlanta och Savannah har mycket att erbjuda. Atlanta har nog mer än de flesta är medvetna om.

Om ni inte har några intressen att se andra platser utan bara Florida, är ni då bara intresserade av södra Florida eller längre norrut likväl?

Kortaste bilvägen mellan Nashville till KW är c:a 1,800 km. Under absolut perfekta förhållanden skulle den bilresan ta c:a 20 – 22 timmar (effective körtid). Detta existerar inte som du förstår.

En ledande fråga: Vad önskar ni få ut av dessa 11 dagar? Sol och bad, sightseeing av natur, stora städer, små idylliska städer och byar, museer eller……?

Give me a hint…
Av Orrigen
22 apr. 2014 21:06
Hej Floridanu!

Tack för ditt svar och alla bra frågor och tips! Vilken tur att kunna få hjälp av någon som bor i Florida :)
Vad heter websidan som du grundat och driver, kanske kan hitta mer bra tips där.

Du har helt rätt att vi har tänkt använda våra 10-11 dagar till resan ner till Key West och sedan upp till Miami innan hemresan. Vi vill göra stopp på vägen ner till Key West, men det är här de svåra besluten kommer in. Vi tänkte nog att vårt första stopp skulle vara i norra Florida, Pensacola kanske? Tänkte att det kunde vara en lagom körsträcka första dagen, utan att egentligen veta.
Har inte läst in mig på Atlanta eller Savannah, men det skulle säkert vara intressant att göra ett stopp där med. Chattanooga och Huntsville besökte vi för många år sedan. Vad vi tycker är svårt är att välja ut några ställen, Florida verkar ha så mycket att erbjuda. Önskar vi hade haft mer tid på oss.
Men vi vill gärna ha lite sol och bad och hellre små idylliska städer och byar än storstäder. Men våra barn 22 och 24 år, vill gärna se Miami. Så hur många dagar bör man vara där för att få en känsla för staden? Key West tror jag vi alla kommer att tycka om, men svårt att veta hur långt stopp man ska göra. Museer är ingenting för oss men Everglades har jag läst om och verkar intressant, eller är det överskattat?
Håller på att kolla upp hyrbil också, sonen som är 22 år vill gärna köra. Men det blir väldigt dyrt med förare under 25 år. Har du/ ni några tips. Är väl oftast billigare och bättre att boka detta hemifrån?
Är verkligen jätte tacksam för alla råd och tips vi kan få.
22 apr. 2014 21:25
Hej orrigen
Jag ska göra just den resan ni ska i sommar. Åker 3-15 juli, har haft problem att hitta trådar om små smultronställen längst vägen. Man vill ju inte åka på motorvägar hela vägen, så har hittat lite vägar som går till tex Jack Daniels tillverkningsfabrik.
Har ringt runt till alla stora biluthyrare i Sverige och alla rekommenderar att boka innan man åker, då vet man att allt ingår, utan envägshyran som verkar ligga på 250-350 dollar.

Var en bekant som bott i oroande en tid som rekommenderade att lägga mer till på Jacksonville och västkusten än Miami.
Ska också finnas någon gigantiskt stort shoppingcenter utanför Orlando.
Jag kan skriva om våran resa här när vi kommer hem.
22 apr. 2014 21:28
Orrigen: Jag kommer att skriva ett mer utförligt svar om ett par dagar. Vi åker till Orlando imorgon men är tillbaka på Torsdag. Skall då påbörja ett utförligt svar. Vi skall dit för att titta på Universals nya hotell, Cabana Bay Beach Resort. Svaret på din fråga om vad sidan heter är: Florida.nu

Hälsningar från Florida, Gunnar
22 apr. 2014 22:09
Phillans, följ med den här diskussionen och du kommer att få en del råd. Men, en sak som jag kan säga redan nu, glöm Jacksonville så till vid du inte är intresserad av hamnar, industrier och militärbaser.

Däremot så är St. Augustine, beläget 45 minuter söder om Jacksonville, en mycket intressant stad. Detta är USA äldsta stad och här finns det mycket sevärt (jag bor själv i den staden sedan fem år). Hit kommer c:a 4 – 5 millioner besökare varje år. År 2015 fyller staden 450 år och då blir det mycket fira.

På återseende, Gunnar
23 apr. 2014 03:23
Orrigen: Jag vände lite på steken och började inte uppe i norra Florida utan längst söderut, i Key West. Av någon anledning hade jag detta färskt I huvudet och skrev ned det snabbt. Ta det som det är för stunden och jag lovar att andra bitar kommer snart. Här är min syn pa KW:

Key West är en av de mest unika turistdestinationer i Florida och får flera millioner besökare varje år. Men, det är också ett av de mest undervärderade och missförstådda destinationer på grund av bristande kunskaper om området. Få har införskaffat kunskaper om ortens alla sevärdigheter innan de åker dit.

Men, det verkar som de flesta känner till tre saker om KW, att det är en lång bilväg dit ned, de känner till den omtalade solnedgången på Mallory Square och att huvudgatan heter Duval Street. OK, de flest känner också till Sloppy Joe’s bar och kanske Jimmy Buffet’s Margaritaville Café (ett måste).

Man kan absolut inte uppleve KW genom att köra fram och tillbaka på en dag (från Miami). Det är också lika svårt att få någon känsla av staden på bara en övernattning. Nej, reser man dit ned bör man ta minst en full dag på själva bilresan till KW. Det finns så mycket att se och upleva bara på den resan.

Väl framkommen till staden reckommenderar jag personligen att bo “mitt i stan” så att man kan gå till alla attraktioner. Visst är det dyrare men så mycket bekvämare. Kom ihåg att parkering i centrum är både svårt och kostsamt. På morgonen slipper man tänka på att hitta parkering och på kvällen är det inget som hindrar att ta ett glas vin till maten om man slipper att köra bil.

Ett bra sätt att börja besöket i Key West är att ta en tur med Old Town Trolley. Det är en guidad tur ombord “tåget” med 12 hållplatser och över 100 “points of interest”. Ett par besök till Key West Shipwreck Museum och Mel Fisher Treasure ger en otrolig tillbakablick på alla rikedomar som gick förlorade på havet strax utanför KW. Mel Fisher’s Treasure museum som inehåller skatter från det spanska skeppet Atocha vilket förliste år 1622. Guld och silver värda över US $450 millioner togs upp ur djupet och finns delvis att beskåda på museet. Här har man chancen att få see en riktigt piratskatt.

Varför inte äta en tidig frukost på Pep’s lilla mysiga restaurang på Carolines Street eller ett aftermiddagsbesök på det svensktägda Schooner Wharf Bar i båthamnen? Ofta har de levande musik framträdande av någon lokal förmåga. Ta en segeltur på en riktig Schooner eller en heldagsutflykt till Dry Tortugas National Park. Hyr en båt eller vattenskoter för en självguidad tur runt öarna. Glöm inte bort Southernmost Point och Hemmingway huset. Det finns massor av små private konstgallerior för den som är intresserad av konst och antikt.

För den som inte har någon form av målsättning med besöket till KW så kan man bara vandra runt i staden och man kommer upptäcka hur många guldkorn som helst. Kvällstid erbjuder Duval Street mycket att beskåda och uppleva. Gatulivet förvandlas när solen går ned och fram kommer leklusten hos den mogna publiken. Går ej att jämnföra med andra platser i Florida.

Givetvis bör man förbeställa rum om man plannerar att bo bekvämt i centrum. Det finns allt från mysiga små Bed and Breakfast till stora lyxhotell. En del mindre hotell och framför allt B&B favoriserar gay communities och därför bör man ställa frågan när man bokar, speciellt om man har barn med sig.

Har man valt Floridas västkust som bas under sitt besök kan man som alternative ta en snabbgående färja frå Ft. Myers.

Key West skall upplevas med alla fem sinnen, syn, hörsel, smak, lukt och känsel.
23 apr. 2014 09:34
Citerat från Orrigen:
Vi ska bila från Nashville-Miami i oktober, där vi ska flyga hem ifrån. Vi har 11 dagar totalt. är planen, men vi har inte bokat ännu så vi kan fortfarande ändra våra planer.Är detta på tok för lite tid att hinna uppleva och se Florida, eller vad tror ni som har erfarenhet? Några ställen som vi redan nu vet att vi vill se är. Everglades, Key West och Miami då förstås eftersom vi flyger hem därifrån. Orlando har vi nog tänkt att skippa då vi varit i Kalifornien innan och upplevt Universal Studios etc.
Skulle vara otroligt tacksam för tips vad vi inte bör missa. vet ju att det är olika smak och tycke naturligtvis. Vi reser med våra barn som är 22 och 24 år och vi gillar nog allihop fina stränder,vackra vyer, häftiga unika ställen och billig shopping.
tack på förhand
Hej!

Vi gjorde i princip denna rersa för ett år sen fast utan Key West och vi körde andra vägen, Miami - Nashville. Detta lade vi drygt tre veckor på och vi hade gärna haft längre tid, speciellt i Miami Beach som fick lida lite på den resan (det tog vi igen lite i år istället).
Rutten var Miami, Clearwater Beach, Tallahassee, Pensacola Beach, New Orleans, Memphis och Nashville.
Man hinner inte se Florida på 11 dagar men man hinner ju vad man hinner, tiden är alltid en kompromiss, ju längre tid man har ju bättre :-)

Det finns inget man kan säga att man inte får missa, det beror helt på era intressen och hur ni vill semestra, det man i alla fall bör se om man inte är helt ointresserad av natur är Everglades som ju är helt unikt i världen.

Vi hyrde bil genom Avis som alltid varit bra när vi hyrt av dem, de var billiga vid det tillfället vilket varierar gång till gång, Själv föredrar vi att hyra direkt av någon välrenommerad uthyrare som Avis Sixt o.s.v. framför någon agent, bättre service och man slipper en mellanhand som kan ställa till bekymmer om något går snett. Ibland kan en agent (bokar inte av vilken som helst) dock vara så mycket billigare att man knappast kan tacka nej, som alltid en kompromiss när man bokar något.....

Titta gärna lite i mitt fotoalbum här http://foto.floridasidan.se/#!home (albumen från USA 2013 är från denna "roadtrip") och fråga gärna om det är något.
23 apr. 2014 09:48
Citerat från Orrigen:
Hej Floridanu!

Tack för ditt svar och alla bra frågor och tips! Vilken tur att kunna få hjälp av någon som bor i Florida :)
Vad heter websidan som du grundat och driver, kanske kan hitta mer bra tips där.

Du har helt rätt att vi har tänkt använda våra 10-11 dagar till resan ner till Key West och sedan upp till Miami innan hemresan. Vi vill göra stopp på vägen ner till Key West, men det är här de svåra besluten kommer in. Vi tänkte nog att vårt första stopp skulle vara i norra Florida, Pensacola kanske? Tänkte att det kunde vara en lagom körsträcka första dagen, utan att egentligen veta.
Har inte läst in mig på Atlanta eller Savannah, men det skulle säkert vara intressant att göra ett stopp där med. Chattanooga och Huntsville besökte vi för många år sedan. Vad vi tycker är svårt är att välja ut några ställen, Florida verkar ha så mycket att erbjuda. Önskar vi hade haft mer tid på oss.
Men vi vill gärna ha lite sol och bad och hellre små idylliska städer och byar än storstäder. Men våra barn 22 och 24 år, vill gärna se Miami. Så hur många dagar bör man vara där för att få en känsla för staden? Key West tror jag vi alla kommer att tycka om, men svårt att veta hur långt stopp man ska göra. Museer är ingenting för oss men Everglades har jag läst om och verkar intressant, eller är det överskattat?
Håller på att kolla upp hyrbil också, sonen som är 22 år vill gärna köra. Men det blir väldigt dyrt med förare under 25 år. Har du/ ni några tips. Är väl oftast billigare och bättre att boka detta hemifrån?
Är verkligen jätte tacksam för alla råd och tips vi kan få.
Vill ni ha lite paradiskänsla och kritvita stränder så kan jag rekommendera hotellet vi bodde på i Pensacola Beach, Holliday Inn Expresss http://www.tripadvisor.se/Hotel_Review-g1435792-d85574-Reviews-Holiday_Inn_Express_Pensacola_Beach-Pensacola_Beach_Florida.html låg helt fantastiskt fint på stranden, alla rum med havsutsikt, lite avskillt men ändå med gångavstånd till det lilla centrum som finns med lite affärer och restauranger, det var dessutom förhållandevis prisvärt. Även om ni inte gillar museer så tipsar jag i alla fall om att kolla upp National Naval Aviation Museum i Pensacola, otroligt fint och intressant! http://www.navalaviationmuseum.org/

Kör ni ner till Key West så bör ni helst lägga 2 heldagar där för att ens hinna komma in lite i atmosfären där. Miami kan man lägga hur mycket tid som helst i, man har dessutom hela området runt Ft. Lauderdale plus Everglades att utforska därifrån.
Ni kommer kanske även att vilja fylla resväskorna innan hemfärd. Sawgrass Mills i Sunrise väster om Ft. Lauderdale är störst (av alla outlet malls) och bäst av alla tycker jag, tvåa Dolphin Mall, efter dem Premium Outlets International Drive i Orlando, allra största köpcentrat är Aventura Mall i Aventura mellan Miami Beach och Ft. Lauderdale men inte lika fyndvänligt tycker jag.

Har ni kort tid i Miamiområdet så kan en rundtur med buss eller en "Hop On Hop Of" buss vara bra för att få ett första intryck. Staden är enormt stor och det tar tid att utforska den!
Av Orrigen
23 apr. 2014 18:35
Tack så jätte mycket för alla tips!! Känns som våra 10-11 dagar är på tok för lite. Men som ni skrev, man hinner vad man hinner. Ser verkligen ut som ett paradis, hotellet i Pensacola. Ser mycket lockande ut! Det är inte lätt det här :) Savannah verkar också intressant. Vad tror ni om Daytona beach? Tänkte mest för sonen som är motor intresserad.
Vi vill ju absolut shoppa loss litegrann, speciellt om vi kan göra fynd. Så tack för tipsen på outlet malls. Men det blir väl minst en dag på Sawgrass Mills i Sunrise om det är så stort.
Tack Gunnar för alla tips om Key West. Det får absolut bli 2 heldagar där känns det som. Tittade på en karta över Florida och längtar redan. Men om jag listar ställen som jag såg på kartan vad är det mest mysigaste och finaste. FT Myers som jag läst en hel del om, var ligger det?
°St Augustine
° Daytona Beach
°Palm Bay
°Vero Beach
°West Palm Beach
°Boynton Beach
°Fort Lauderdale
Nu har jag absolut inte tänkt att vi ska stanna på alla dessa ställen, men vill gärna höra era åsikter om det är något av dessa ställen som sticker ut på det ena eller andra sättet. Eller gärna andra förslag som jag missat på kartan.
Phillans: Ska bli spännande att höra om er resa när ni kommer tillbaka. Och du får gärna dela med dig om tips om er planering.
Tack igen/ Rose-Marie
Av Birgere
23 apr. 2014 18:52
Lika bra att boka en ny resa till Florida redan nu.
Gillar grabben Daytona så skulle jag definitivt säga att ni även ska till Kennedy Space Center.

Som du förstår och som alla andra påpekar, ni hinner bara med en bråkdel av det ni kommer vilja se och uppleva. Det finns ju en anledning till att många här på forumet har löst klippkort på flyget till Florida :)
23 apr. 2014 19:29
Väldigt bra tips än så länge måste jag säga! Att hitta något att göra i Florida blir inga problem som det verkar här,
Ros-Marie vad har ni tänkt göra i Nashville och ner mot Florida?
Våra tankar är att åka småvägar och försöka hitta något litet trevligt ställe i Alabama för att sedan ta oss ner mot Panama city och åka längst med kusten mot Florida.
Har letat som sjutton efter en cab eller amerikansk muskelbil utan lycka, alla säger att det är alldeles för varmt i Florida i juli för att köra nercabbat så det kan man väl glömma. Har någon tips på sidor där man kan hitta typ en Camaro ss eller någon pickup?
Har letats på diverse olika sidor (rentalcars,autoeurope avis,hertz mm)
Av Birgere
23 apr. 2014 20:07
Avis tex har Camaro att hyra ut, men dom måste specialbeställdas på deras hemsida. Funkar sällan via hyrbilsmellanhänderna. Bara att söka på deras amerikanska hemsida eller att googla.
23 apr. 2014 22:28
Citerat från Phillans:
Väldigt bra tips än så länge måste jag säga! Att hitta något att göra i Florida blir inga problem som det verkar här,
Ros-Marie vad har ni tänkt göra i Nashville och ner mot Florida?
Våra tankar är att åka småvägar och försöka hitta något litet trevligt ställe i Alabama för att sedan ta oss ner mot Panama city och åka längst med kusten mot Florida.
Har letat som sjutton efter en cab eller amerikansk muskelbil utan lycka, alla säger att det är alldeles för varmt i Florida i juli för att köra nercabbat så det kan man väl glömma. Har någon tips på sidor där man kan hitta typ en Camaro ss eller någon pickup?
Har letats på diverse olika sidor (rentalcars,autoeurope avis,hertz mm)
En cab kan man hyra hos alla uthyrare tror jag, t.ex. Mustang cab är väldigt vanliga. Vill man ha något speciellt finns det som Birgere skriver också, tror att Hertz kallar det Adrenaline Collection och Avis har en hel del att välja på https://www.avis.com/car-rental/content/carGuide.ac?navId=T4M01S00 . Sen finns det mindre hyrbilsfirmor (som http://www.xoticdreamcars.com/exotic-luxury-cars/lamborghini-murcielago-blue/ ) som specialicerat sig på exklusiva bilar där man kan hyra en Hummer, Ferrari, Bentley eller vad som råkar falla en i smaken, men som vanligt, smakar det så kostar det........
26 apr. 2014 13:31
Orrigen: De flesta uthyrare har cabbar att hyra ut i Florida. Men, skall ni hyra den i Nashville bör ni nog förbeställa i god tid. Skall ni sedan återlämna den i Miami så undersök totalkostnaden. Många biluthyrare har har nu tagit bort “drop charge” när man lämnar bilen på ett annat ställer än där man hyrde den. Men, detta gäller oftast standardbilar och inom samma stat. Ni plannerar på att hyra en cab (ej standardbil) i en stat och lämna den i en annan stat. Kolla både tillgång och kostnader innan innan ni slår till. Om cabben blir för dyr att hyra i Nashville och droppa i Miami kan ni alltid byta bil där nere. Det är bara att klaga lite på den första bilen så byter firmorna i regel utan krångel och då begär ni en uppgradering till cab.

Såg att någon nämde (kanske i ett annat inlägg) att Florida kan vara för varmt under sommaren för att köra nedcabbad. Det håller jag fullständigt med om men bara under mitt på eftermiddagen. På förmiddag och kvällaran är det hur underbart som helst.

Var också lite försiktig med att göra långkörning (i hög fart på motorvägar) och ned cabbad. Solbränna och huvudvärk!
26 apr. 2014 13:36
Orrigen: Om jag läser rätt så är det södra Florida som är mest intressant för er. Floridasidan föreslog en mycket spännande rutt men, som han säger, den är tidskrävande och körsträckan ganska lång. Han föreslog också ett stopp uppe runt Pensacola med sina fina stränder.

Jag håller fullständigt med om att norra Florida (vi kallar det för Floridas panhandle) har enormt fina stränder. Det sträcker sig från Pensacola till Panama City Beach. Men, detta är i stort sett det enda intresse som den biten av Florida har att erbjuda. OK, det finns en massa artificiell “tourist traps” att spendera både tid och pengar på men det kan man leva utan (min uppfattning). Man bör också vara medveten om att under helgerna kommer det ned en massa “lokal befolkning” från storstäderna uppe i Alabama och Georgia.

Jag förutsätter att ni då lägger vikten på södra Florida och, igen håller med Floridsidan att ett bra väg är att köra västkusten på Florida. Jag återkommer med förslag inom kort. Kommer sedan att diskutera andar alternative på östkusten.

Under tiden titta på den här länken.: https://www.google.com/maps/@29.1354325,-83.0301385,0a,14.8y,2.12h,93.34t,359.4r/data=!3m5!1e4!3m3!1s9666390137919069190!2e3!3e9?hl=en https://www.google.com/maps/@29.1354325,-83.0301385,0a,14.8y,2.12h,93.34t,359.4r/data=!3m5!1e4!3m3!1s9666390137919069190!2e3!3e9?hl=en

Ha en fin dag i gamla Swedala, Gunnar
26 apr. 2014 14:49
Orrigen: Jag får nog backa lite när jag skrev att Florida Panhandle inte har mycket vad beträffar sevärdigheter. Jag blev snabbt påmind om Florida Caverns State Park i den lilla staden Marianna i norra Florida. Det är en av Floridas finaste grottor och om man är intresserad av sådana saker så är det nog värt ett besök. http://www.floridastateparks.org/floridacaverns/

På tal om grottor så finns det faktiskt några i Florida men de flesta är vattenfyllda och då blir intresset mest för de som är intresserade av dykning. (Uppe i Appalachian Mountains finns det massor av droppstensgrottor att besöka).
26 apr. 2014 16:42
Orrigen: Tillbaka till hyrbilen.

Jag ringed Avis i Nashville, TN (Tel: 604 341 0477 och pratade med en som heter Michael. Ringde idag April 26, 2014).

Jag frågade på en Mustang Convertible om man kunde hyra den och sedan läman den nere i Miami. Den här typen av bil klassas som “specialty cars” och får inte lämnas i annan stat. Du får köra den var du vill men måste återlämnas där du plockade upp den.

På min fråga vad en standard sedan bil skulle kosta i Oktober för att avhämtas i Nashville och lämnas tillbaka I Miami så gav han mig ett pris på $1,344.00 och för 11 dagar. Men, han sa något som är viktigt och många uthyrare inte vill berättar. Om man hyr en bil för att droppa av den på annan ort bör man lämna tillbaka den så fort som möjligt och få ut en “lokal” bil. I detta excempel, om man byter bil, räknade han ut att kostnaden skulle bli c:a $750 - $800 för alla 11 dagar inclusive båda bilarna.

Jag gick inte in på detaljer varför det är dyrare att behålla orginalbilen.

Försäkringar ingick inte i priset och där måste du utbilda dig vad som gäller. Det har nog skrivits splatkilometer i detta diskusionsforum om det ämnet. Om du inte hittar vad du söker så logga in på vår sida.
26 apr. 2014 22:01
Orrigen: Tillbaka till själva bilresan. Jag utgår från Tallahassee och attni nu är trötta på att köra motorvägar. Dax för att se lite av landsbyggden (men det blir inte för någon längre sträcka).

Strax öster om Tallahassee ta Hwy 19 South. Den kommer att ta er söder ut ned mot Tampa område men inte via några motorvägar. I början på sträckan är det landsbyggd, träskmarker, skog och en del utspridda byar och småstäder. Om ni kör den här sträckan på sen eftermiddag eller tidig kväll så föreslår jag att ni åker ned till Cedar Keys för en övernattning. Det är en liten by nere vid den Mexikanska Gulfen, visserligen har den inte mycket att erbjud vad beträffar lyxiga restauranger och hotell men en mycket pitoresk by. A diamond in the rough.

Längre söderut på Hwy 19, så kommer ni till Crystal River och Homosassa. Dessa orter är kända för sina varma källor och sjökor (Manatees), stora som elefanter simmande i vattnet. Sjökor finns det visserliggen runt hela södra Floridakusten men just här i det varma vattnet trivs de utmärkt och beståndet är stort. Ett måste om man åker den här vägen.

Just i detta området i Florida finns det många varma källor, vattenfyllda grottor (meka för grottdykare) och fina vattenvägar för kanotpaddlare.

Fortsätt söderut till Weeki Wachee men här bör ni definitivt plannera ett stopp. Ytterliggare ett område med varma källor och en unik Mermaid show (Sjöjungfru show) under vattnet. Den är bäst beskriven på deras web sida: http://www.weekiwachee.com/

Efter Weeki Wachee är ni tillbaka till civilisationen. Nu ökar trafiken på Hwy 19 ned mot nästa rekommenderade stopp, Tarpon Springs. Efter att ni har kört igenom New Port Richey och Holiday så håll utkick efter Alt 19 som är en avstickare från Hwy 19. Den är lite svår att se men det finns skyltar. Ta Alt 19 in till Tarpon Springs. Omedelbert när ni kommer in i Tarpon Springs så kör ni över en bro, ta till höger direkt efter bron. Nu har ni anlänt till the Spoon Docks. Parkera direkt till vänster och gå resten av biten.

Denna lilla stad grundades av Greker som kom över på 1800-talet och började fiska efter tvättsvampar. Denna industry fungerar ännu idag och här kan man köpa svampar i varje affär och gatuhörn. Grekiska restaurnager och barer finns det också. Hellas restaurang är nog den mest populära.

Vidare söder ut på Alt 19 tar er in till en liten stad som heter Dunedin. I själva staden gör Alt 19 en 90 graders högersväng men kör ni till vänster så kommer ni in i det lilla centrum med en del små affärer, konstgallerior och restauranger. Nere vid vattnet ligger ett hotell med en toppenrestaurang. Bra mat, utsikt över vattnet och pianomusik på kvällarna.

Från Dunedin kan man också åka ut till Honeymoon Island. Stranden är ofta framröstad som en av de bästa i Florida (här råder det emmellertid skilda uppfattningar). Härifrån kan man ta en båt tur ned till Caladesi Island som är en förlängning på Clearwater Beach. Gå inte ifrån gånglederna, ormar.

Efter Dunedin är vi framme på Clearwater Beach. Här är det mycket att skriva och jag ber dig kolla in på vår sida (nu åker jag förmodligen ut från det här forumet för så får jag inte säga).

Nästa avsnitt blir en summering om Tampa Bay och Sarasota området.

God Natt i Sverige, Gunnar
Av Tjofan
28 apr. 2014 14:46
HEJ.

Jag ska också bila runt i sydöstra USA och tänkte hyra en bil i en stat och lämna i en annan.
Vad jag har förstått genom att läsa runt på nätet är det svårt att göra just detta. Stämmer det?
Har även läst att man både behöver internationellt körkort och att man inte behöver det. Någon som vet exakt vad som gäller?

Tack på förhand!
Tjofan
28 apr. 2014 22:26
Tjofan, jag vet exakt vad som gäller beträffande Internationellt körkort i Florida och det är att du behöver det INTE. Lagen har ändrats men det kan fortfarande finnas gammal information ute på nätet.

Vad gäller i andra stater vet jag inte och vill därför inte uttala mig om det.

Sedan kan du titta på mitt inägg ovan vad beträffar att hyra bil i en stat och lämna tillbaka i en annan. Jag skriver precis om det du frågar, läs hela inlägget.
28 apr. 2014 22:44
Citerat från Tjofan:
HEJ.

Jag ska också bila runt i sydöstra USA och tänkte hyra en bil i en stat och lämna i en annan.
Vad jag har förstått genom att läsa runt på nätet är det svårt att göra just detta. Stämmer det?
Har även läst att man både behöver internationellt körkort och att man inte behöver det. Någon som vet exakt vad som gäller?

Tack på förhand!
Tjofan
Det är inte svårt alls, men oftast tillkommer en avgift för envägshyra.
Internationellt körkort krävs inte någonstans i USA. Florida antog (som första och hittills enda delstat) en lag men den hann inte genomdrivas innan protesterna blev så stora att den förpassades till cylinderarkivet, förhoppningsvis för gott :-)
Av Birgere
28 apr. 2014 22:57
Citerat från Floridasidan:

Internationellt körkort krävs inte någonstans i USA. Florida antog (som första och hittills enda delstat) en lag men den hann inte genomdrivas innan protesterna blev så stora att den förpassades till cylinderarkivet, förhoppningsvis för gott :-)
Men är det inte så att lagen fortfarande existerar men att polismakten sagt att dom fullständigt ignorerar den?
En jäkla soppa var det iaf när dom försökte införa den.

Ingen förstår väl än idag hur dom tänkte. Däremot måste man ha internationellt körkort om man inte har latinska bokstäver på körkortet, men sist jag kollade på mitt så såg det normalt ut.
29 apr. 2014 07:28
Citerat från Birgere:
Citerat från Floridasidan:

Internationellt körkort krävs inte någonstans i USA. Florida antog (som första och hittills enda delstat) en lag men den hann inte genomdrivas innan protesterna blev så stora att den förpassades till cylinderarkivet, förhoppningsvis för gott :-)
Men är det inte så att lagen fortfarande existerar men att polismakten sagt att dom fullständigt ignorerar den?
En jäkla soppa var det iaf när dom försökte införa den.

Ingen förstår väl än idag hur dom tänkte. Däremot måste man ha internationellt körkort om man inte har latinska bokstäver på körkortet, men sist jag kollade på mitt så såg det normalt ut.
Kan inte svara på om lagen rent formellt är borttagen eller man bara beslutat att inte använda den, vad jag minns skulle man ta upp beslutet igen men sen hörde jag aldrig något om hur det gick efter att man beslutade att den tills vidare inte skulle genomföras.

Stämmer ju det Du säger men är inte alla svenska körkort skrivna med latinska bokstäver? Får tänka på det i fortsättningen om det skulle vara någon som kanske kör på något annat än svenskt, accepterar förresten svensk polis i så fall ett körkort som de inte kan läsa eller behöver man ett internationellt körkort här också då?
29 apr. 2014 10:11
Kopierat från Motormännens hemsida:

"Tillfälligt besök i USA eller Kanada - som turist eller i jobbet?

Internationellt körkort rekommenderas. Amerikansk polis är inte skyldig att känna till svenska körkort. Saknar du internationellt körkort kan en poliskontroll ta lång tid. En del biluthyrare vill också se internationellt körkort"

Sen kanske Motormännen har ekonomisk anledning till att rekommendera körkortet vad vet jag?
Ska man till Florida lär man inte behöva ngt men om man tänkte bege sig till lte mer avlägsna trakter kanske det kan vara en god ide'. Kostnaden på 125 kr är väl rätt försumbar.
29 apr. 2014 12:04
Lagen om Internationellt Körkort finns INTE längre i Florida.

Lagen infördes 1:a January, 2013 och togs bort bara 4 månader senare.

Våran Guvernör Rich Scott signerade det godkännande i April 2013.

Hoppas detta tar bort alla tveksamheter, funderingar, gissningar och antagande om lagen finns eller inte.

Här kan ni läsa ett News Release om det: http://www.flgov.com/2013/04/02/governor-scott-signs-international-drivers-license-bill-at-florida-chamber-of-commerces-international-days/

Givetvis är det som Nisse524 säger en fördel att ha ett Internationellt körkort. Det är trots allt en bekräftelse på att man har ett gilitigt körkort i hemmalandet och då går eventuellt kontroller mycket snabbare.

Igen lagen är borttagen men ni kan förmodligen hitta gammal information på Internet som säger att den finns. Kolla då datum när det är skrivet och publicerat.
18 juli 2014 10:17
Hej orrigen
Jag kom igår hem från ena resa i USA. Nashville - key west.
Nashville var riktigt bra. Kanske beror på att vi va där 3-5 juli, men tror det är bra där hela tiden ändå. Massa bra barer och annat trevligt i stadskärnan. Var även på lovelesscafe men det var 2-3 timmars väntan på att få bord så va där tidigt om ni ska dit.
Resan neråt gick via Jack Daniels och lite småvägar innan vi tog motorvägen ner mot Montgomery, där tycker ja inte det fanns något av värde, var svårt att hitta info om intressanta saker också så vi sov sen fortsatte tidigt morgonen efter mot daytona beach. Du hittar nog bättre info om florida på forumet än jag kan ge. Ändå ja kan säga är att stränderna på key west var en riktigt stor besvikelse. Hade sett fram emot långgrunda stränder men klart vatten och fin botten hela vägen. Långgrunt ja, klart vatten ja, men det var tång eller någon annan skit precis överallt, kanske har orkanen som va en bit ut dragit in det i slutet av juni? Fick inga bra svar av någon där nere. Vägen dit tycker ja inte va finare än någon annanstans, lite mer vatten och se men då kan man åka e4an från Gränna ner mot Jönköping en fin sommarkväll lika väl.
Hör av dig om du undrar något. Var i sant agustine daytonabeach clearwater beach, nalles, fort lauderdale Miami beach och key west.
Nashville och clearwater var bäst.
Av Juhag
18 sep. 2014 12:10
Vår familj håller på att planera en resa til USA sommaren 2015. Önskemålet nu är att vi ska flyga från Arlanda till New Orleans och spendera några dagar där och sedan antingen flyga eller åka bil till Florida.
Har två killar på 13 och 15 år som skulle vilja besöka ett nöjesfält samt uppleva en storstad.
Ärd et någon som har några bra förslag på rutt m.m ?

Hälsningar
Juha
18 sep. 2014 12:53
Citerat från Juhag:
Vår familj håller på att planera en resa til USA sommaren 2015. Önskemålet nu är att vi ska flyga från Arlanda till New Orleans och spendera några dagar där och sedan antingen flyga eller åka bil till Florida.
Har två killar på 13 och 15 år som skulle vilja besöka ett nöjesfält samt uppleva en storstad.
Ärd et någon som har några bra förslag på rutt m.m ?

Hälsningar
Juha
Hur länge? Intressen? Hur vill ni semestra? Krav? Berätta vad ni är ute efter så är det lättare att komma med relevanta förslag :-) Mer detaljerat, ju bättre tips kan ni få....
1 feb. 2015 16:21
Vi är en familj pers som ska bila Miami-key west -new orleans sedan åter Miami på 21 dagar, verkar detta vettigt? Det jag undrar är om man måste boka boende i förväg ? vill inte gärna göra det utan ta det som det kommer.
Vi landar 19/6 Vi tänkte vara i New orleans 30/6. Undrar också över 4 juli om det är en bra idé att vara i New Orlean då eller t.ex. Memphis (om vi nu ska dit). Är key west nåt att se eller kan hoppa detta och lägga tiden mer på everlglades och sedan följa på den sidan mot new orleans ? det där med sjökor låter ju intressant.
1 feb. 2015 17:20
Hej
Jag kan varmt rekommendera Nashville för 4 juli. Var där från 3-5 juli och det var helt sanslöst mycket folk ute på gatorna. Hörde något om 250,000 personer.
Fyrverkeriet var någonstans runt 30 minuter långt.
1 feb. 2015 17:36
Tack för tipset! hur är det med att förboka boenden längs vägen ? finns det risk att de billiga motellen är uppbokade perioden jun-juli?
1 feb. 2015 21:18
Ska ni till Nashville borde ni boka. Boka isåfall ett nära Broadway som huvudgatan heter. Eller med gångavstånd dit. Vi åkte till starbucks ( gratis wi-fi) nästan varje morgon, köpte en kaffe och bokade ett boende till kommande natt. Var inga problem med boende. Fanns både billiga motell om vi bara skulle sova och åka tidigt, och hotell med högre standard.
1 feb. 2015 23:02
Sill1960
Du skriver inte hur gamla barnen är och därför blir det lite svårt med någon form a reckommendation. Vidare nämner du heller inte vad era intressen ligger men jag antar att Orlando parker och liknande nöjen inte är av intresse.

Däremot verkar två orter såsom Key West (KW) och New Orleans (NO) vara av stort intresse. Dessa två destinationer är inte kända precis som familjedestinationer utan mer för nöjesliv på vuxen nivå.
Jag kan då i samband med detta berätta att jag deltog just i ett möte anordnat av the “Attraction Association” här i Orlando i Fredags. Där var det en av delatagarna som beskrev skillnade mellan NO och KW som så här. NO is 100% “adult entertainment” and KW är 75% “adult entertainment and the rest mixed use”. Stor applåd.

De få orden säger mycket men kanske inte allt. Min business partern brukar säga att resan ut till KW (från Miami) är halva nöjet och jag håller med honom till hundra procent. Det finns mycket att upptäcka på den resan och man bör ta tid på sig. Däremot resan från norra Florida till NO har mindre sevärdigheter att bjuda på.

Förutom nöjeslivet på Duval Street och “hamnkvarteren” så har KW mycket andra saker såsom kultur, historia, sightseeing turer, båtturer, festivaler, bad och så den kända solnedgången plus mycket mer.
Tänk på att körsträckan Miami till NO är 865 miles (1385 Km) på motorvägen. Det motsvarar minst 12 timmars bilkörning utan stopp inräknade. Skall ni sedan köra mindre vägar så tar det betydligt längre tid. Mao, tur och return Miami/NO blir då c:a 4 dagar i bilen bara för att transportera sig. Bara där gick det 4 semesterdagar.

Du frågade sedan om man behöver boka hotell efter vägen. Mitt svar är “nej” inte för billiga hotell, det brukar finnas lediga rum. Men, tänk på ett par saker. Bensinen är mycket billig just nu jämnfört mot tidigare år. Pga detta förväntar sig turistindustrin ett mycket bra år då vi kommer att se mycket mer bilturister jämnfört mot tidigare år. Detta kommer givietvis att påverka hotellbeläggningen och vi kommer att se betydlig högre boknigsgrad än vad vi har sett de tidigare åren. Många kommer också att resa utan förbokningar och tillgången kommer att bli mindre och priserna kanske något högre. Åker ni utan förbokningar så vänta bara inte till den sena timme för att hitta ett rum, speciellt inte om vädret är dåligt. Folk stannar då betydligt tidigare på kvällarna.

Däremot skulle jag definitivt förboka hotellrum vid era destinationer. Där ni skall stanna några dagar. Ni kommer mitt i högsäsongen och ni kan vara sent ute redan nu. Speciellt i KW bokas rummen upp tidigt. Dyrt att bo i innerstaden. Visst kan man bo en bit utanför men då faller mycket av KW upplevelsen. Bilen blir ett problem.

Fourth of July (4th of July) är en stor helgdag här i USA. I år inträffar den på en Lördag och det kommer att vara mycket folk i farten överallt, packat. Nästan alla städer har enorma fyrverkerier. De större städerna kan i regel kosta på mer än de mindre. Men, mitt råd är följande. Sök upp en mindre stad för att uppleva den här dagen. Undvik de större städerna. Visst har de imponerade fyrverkerier men allt blir så konstgjort runt det hela. I en mindre stad kommer man närmare hela firandet, där stängs ofta gatorna av, många restauranger och barer flyttar ut stolar och bord på trottoarerna och gatorna, affärerna är öppna mycket längre och oftas förekommer det mycket underhållning. Det blir ett helt annat folkliv på en mindre ort som du kommer att sakna i en storstad. Sök på Google.com (ej Google.se) på “Fourth of July 2015 celebration, Florida”. Jag bor I en lite stad, St. Augustine, och här är det fest helad dagen och natten. Även om staden är lite så är fyrverkeriet enormt och pågår upp mot 45 minuter. Det är bl. a. syncat med musik som dånar över hela stadskärnan. KW är också ett bra val.

Memphis……är man en gammal Elvis fantast kan det vara kul. Men, var beredd på att bli besviken.

Gunnar, St. Augustine, FL