Tips önskas för båtluff i Grekland!

Av Elicec
30 mars 2016 16:37
Visningar: 1001
Jag och min sambo ska ut och båtluffa för första gången i sommar, vi har bokat flyg till Aten och utgår från hamnen Pireus ut till Paros, sen Naxos och sist Santorini. Resan är drygt 2 veckor.

Jag önskar tips om precis ALLT - vad bör man packa med sig? Vilken typ av väska är bäst? Boendetips? Sevärdheter?

Hur fungerar det med bokning av färjebiljetter mellan öarna?

Tacksam för alla tips :)
14 maj 2016 13:07
Hej Elicec
Fint med båtluff men ni ska veta att båtbilljetter är inte så billigt i Grekland längre. Alternativ hamn till Pireus är Rafina, ligger mycket närmare flygplatsen (15 min med buss) och har lugnare tempo, färjor går till Andros, Tinos, Mykonos och Naxos plus till Marmari-Evia. Viktigast, kolla färjeavgångarna (från båda hamnarna) på internet så att ni hittar något som passar med er ankomsttid.
(Liten) Ryggsäck tycker jag är bäst med så lite som möjligt i, man behöver inte mycket kläder och kan tvätta på plats om det behövs. Grekland är inget U-land så man glömde något absolut nödvändigt köper man det på plats. För två veckor skulle jag lätt åkt med 5 kilos handbagage.
På varje ö står det rumsraggare när båtarna anländer - det är lätt att bli stressad och nappa på något som inte passar en. Gå istället av i lugn och ro och sätt er att äta eller dricka något på en taverna. När anländningshysterin lagt sig frågar ni tavernaägaren - han kommer garanterat att hjälpa er (får provision) så att ni kan titta på rum och diskutera priset (pruta absolut i Jun-Jul).
Färjebilljetter är inget problem - ni köper i någon av de mängder av agenturkontor som ligger vid hamnen. Alla har samma pris. Bara i Aug kan det behövas att köpa några dagar i förväg.
Trevlig resa
25 maj 2016 11:50
Har inga egna svar, men kommer bevaka tråden, vill göra en liknande resa själv =) Tack för bra tips Matheswede =)

//r