Tips om vandring i Nepal. April

Av Nikitas
6 juli 2014 21:03
Visningar: 1753
Hej!
Är insatt på att resa till Nepal i april 2015 och skulle behöva alla slakts råd som går, det speciella jag kan tänka på är;
Väder/kläder?
Rekommenderade vandringsleder?
Mat? Vatten?
Farliga djur? (Tänkte tälta en del)
Kostnader i Nepal?
Och allt som vore till hjälp! :)
Och om nån vore intresserad och följa med? Hör gärna av dig på (Logga in för att se e-postadress) så berättar jag mer om mig själv. :)
7 juli 2014 16:00
Hej! Jag vandrade där i december och då hade jag med mig en du jacka men jag behövde bara använda den en gång, annars körde jag på fleecetröja lr t-shirt och när du åker är det ju varmare så tror inte du behöver ha med jättevarmt kläder, men sedan beror det ju på hur högt upp du vill vandra. Jag har för mig att min högsta höjd som jag va uppe på va ca 3500 vilket inte är jättehögt men det kändes lagom eftersom det var min första vandringsresa. Stavar kan vara bra att ha med som stöd för benen när du blir trött. Sköna och tåliga skor är självklart jätteviktigt.
Mat och vatten kan man köpa i s.k teahouses som finns längs med vägen men det är ju restauranger så om du ska tälta kanske det är bra att ta med sig lite mat, eller om du stannar vid teahouses som även har campingplatser. Om du bokar en organiserad resa så har din guide koll på allt sånt.
Allt där är väldigt billigt, det som kostar är guide och resan dit men att köpa saker och mat och sånt är jättebilligt.
Av Nikitas
7 juli 2014 16:15
Tack för dit svar! :)
Har vart lite fundersam gällande dun jacka men får nog bli ett där på plats i sånt fall. :) har inga direkta planer angående höjder men tänjer gärna på gränserna så högt jag orkar, har bra styrka och psyche :)
Hur är det med sovsäck? Har hör om -20 på 3000 möh på nätterna?
Har du några leder att rekommendera? :)
Av Hawaii
7 juli 2014 18:45
Jag var där i mitten av april 2013. 12 dagars trek Lukla-Namche Bazaar-Gokyo och tillbaka,. Jag köpte en bra dunjacka i Kathmandu för US$40 och du kan också hyra grejer där. Jag hyrde t.ex. en utmärkt sovsäck och det var billigt (kommer inte ihåg priset). Temperatur beror helt på hur högt upp du ger dig. Vi var uppe på c:a 5.000 meter (ett berg vid Gokyo) och det var c:a -10C tidigt på morgonen. Namche Bazaar (c:a 3.500 m.ö.h.) var behagligt under dagen - troligen runt +18C/20C eller så. Vi upplevde snö någon dag senare strax innan vi passerade 4.000 meters höjden så vädret kan variera enormt. Mat och vatten kan du alltid köpa i ett "tea house" oavsett om du bor där eller ej. Och några farliga djur tror jag inte du behöver oroa dig för. Och rent allmänt med kläder - bra att ha flera lager på sig. Det kan vara kallt på morgonen men ganska behagligt på e.m., och det kan också snabbt skifta från regn eller snö till solsken. Jag använde själv inte stavar, men de flesta i vår lilla grupp av 9 personer använde dem. Helt personligt, och själv tyckte jag det fungerade bäst för mig att ha händerna fria.
9 nov. 2014 08:55
Finns alla val möjligheter när du väl är i Kathmandu, frågan är vad du vill uppleva. Höga höjder, djungel, landsbygd hur lång tid har du tänkt dig? Finns vandringar från några dagar till flera veckor. De vackraste vyerna utan att behöva vandra för många dagar är Poonhill utgår från Pokhara. De populära lederna har The house, det är enklare boende. Standarden beror på vilken led man väljer. Finns ett område som heter Ganesh himal inte långt från Kathmandu som inte är utbyggt med The house som de andra områdena. Mer landsbygd än höjder. Ha respekt för höjder över 3.000m ta reda på vad som gäller angående acklimatisering innan du ger dig iväg. Jätte viktigt!!! Nepal är ett helt underbart land att vandra i. Har varit där 4ggr :) Har vandrat 3dgr utanför Ktm, Annapurna Circuit, 6dgr i Ganesh Himal och Manaslu Circuit. Har kontakter där ifall du vill tas kontakt med någon arrangör innan du åker.
Av Nikitas
9 nov. 2014 19:10
Min tillfälliga plan är en enkel biljett till Katmandu, ta ett inrikes flyg till lukla för att sedan påbörja en trevlig och sevärd (hoppas jag) vandring upp till Everest base camp. Men siktar på en ca 16dagars tur. Gällande höjder och schema läggning av vandringen så har jag kollat upp hur arrangerande guider lägger upp sina dagar gällande höjder och tar efter deras schema.
Har du vandrat rutten mellan lukla - Everest base camp? :)
15 nov. 2014 09:30
Nej har inte varit i det området. Mountain Delight Treks & Expedition är en seriös arrangör, viss procent av vinsten går till skolor, sjukhus osv. Har vandrat med guiden Mahesh Adhikari 2ggr, otroligt mån om att alla ska ha det bra och vill dela med sig av sin kultur. Du kommer att få se underbara vyer, man vill bara tillbaka.
Av Emelie
22 dec. 2014 20:56
Citerat från Nikitas:
Hej!
Är insatt på att resa till Nepal i april 2015 och skulle behöva alla slakts råd som går, det speciella jag kan tänka på är;
Oj, vad kul!
Jag planerar också att åka i april...
Har du bokat?
Av Nikitas
23 dec. 2014 06:08
vad komiskt, bokade en billjet igar kvall! aker till nepal den 13e och ar framme den 14e april.
har du bokat? skicka garna ivag ett mejl pa (Logga in för att se e-postadress) :)
ursakta skrivnigen, befinner mig i thailand jusst nu.
25 mars 2015 11:33
Hejsan!
Jag ska också resa till Nepal i April, åker från Sverige den 18 på en enkelbiljett. Någon som vet hur det fungerar med att skaffa visum på plats? Har som sagt ingen biljett ut ur landet eller tillbaka till Sverige i nuläget, kan detta bli ett problem?
/Maria
Av Mgoser
30 mars 2015 18:50
Visum : kan knappast bli lättare , både vid flygplatsen och landgränsen. Fyll i visumansökan , lämna över tillsammans med passfoto och avgift i dollar - färdigt. Dom har börjat med ett onlinevisum i år oxå , men det finns ingen riktigt klar anledning att lägga ner det exraarbetet innan.