Tips om Patagonien & El Cahalafate?!

Av Villa18
4 nov. 2013 21:10
Visningar: 1080
Hej!

Vi skulle vilja se följande:
-glaciären Perito Moreno
-mount Fitz Roy
-Cerro torre

Har ni tips på något mer?

Hur tar man sig runt? Hyr man bil eller går det bussar? Ska man boka boende innan man flyger till El Calafate?

Hittade på nätet företaget Say Hueque (sayhueque.com) någon som vandrat med dem?
Eller är det mesta lätta dagsturer som man lätt löser på egen hand?
Är det lätt att boka utflykter på plats?

Tacksam för tips.
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Villa18
4 nov. 2013 22:52
Tack för svaret!

Hur många dagar bör man ha på sig? 6-7 dagar, är det på tok för lite?
Var ni över i Torres del Paine?

Hur är lederna? Behöver jag ta med vandrarskorna
eller räcker det med gortex-skor?
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Villa18
10 nov. 2013 11:58
Kollad in din film från Patagonien, superfin!
Vart var alla pingvinerna?
10 nov. 2013 15:27
Hej,
vi var i Patagonien 2005, nu har jag väl glömt en del men det jag skulle vilja säga är väl följande.. Fantastiskt resmål! Bra val! Mkt enkelt att ta sig runt. Vi åkte mest buss (mkt bekväma bussar) fanns ingen direkt anledning att hyra bil.
Vi hade med oss eget tält o dyl. och kunde därmed sköta oss helt själva. Känner du dig bekväm med vandring i Sverige behöver du ingen guide i Patagonien heller. Argentinare och chilenare gillar också friluftsliv så man är inte ensam på lederna och de är väl utmärkta.
Jag tror inte alls att du behöver boka boende, det finns en hel del att välja på.
I Torres del Paine rekommenderar jag hela varvet runt bergsmassivet!
Vi köpte LP: s bok Trekking in the Andes (eller ngt liknande), mkt bra guidebok.
Ha en suverän resa!
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Villa18
10 nov. 2013 15:43
Hur tog ni er från El calafate
till Torres del Paine?
Buss och båt eller bara buss?
11 nov. 2013 15:20
Vi åkte åt andra hållet, alltså buss från Natales (Torre del Paine) till El Calafate. Därifrån gjord vi Perito Moreno. Sedan tog vi bussen till El Chalten för Fitz Roy. Vet inte vilken tid på året ni tänkte åka, men vi var där i feb och mars och ska man tälta så är det vintersäckar som gäller (åtminstone för mig som tjej).