Tips om Malaysia och Koh Lipe, sim-kort , hotellbokning

Av Hilmis
26 sep. 2019 09:01
Visningar: 315
Hej!
Mitt uppe i planering av en resa till Kuala Lumpur - Langkawi - Koh Lipe och skulle gärna vilja ha lite tips av er resvana.

1. Bokat ett B&B nära flygfältet i Kuala Lumpur, är det möjligt att ta en Grab-taxi dit eller kan man tryggt hoppa in i första bästa taxi på flygfältet utan risk för att bli blåst?

2. SIM-kort, var kan man i Malaysien skaffa sig ett SIM-kort med internetanslutning, för att bättre kunna använda Grab osv.... ?

3. Är det alltid bäst att boka färjan till Koh Lipe i förväg på nätet. Eller kan det löna sig att boka på plats. Dyrare? Eller finns det till och med risk att man inte kommer med? (restid början av December)

4. Haft en hel huvudbry med hotellbokningar eftersom vi är två vuxna och en tonåring som reser. Verkar som om man räknas som vuxen redan som 11-åring i Malaysien. Så jag har matat in hen som vuxen i bokningssystemen. Har nu allt bokat utom tre sista nätterna i Kuala Lumpur där jag har fastnat för Hotel Istana Kuala Lumpur, men agoda och booking är lite förvirrande. Skiljer väldigt mycket i pris och uppgifter om boende per rum. Kollade hotellets egen hemsida med det är då och andra sidan mycket dyrare. Får inte ihop det riktigt. Hur gör ni? Vad händer om man bokar dubbelrum med två stora enkelsängar och klarar sig på det. Hur ställer sig hotellen till det?

5. Ni som varit på Koh Lipe, kommer hotellen alltid och hämtar till stranden eller traskar man iväg själv. Finns väl inte så många bilar på ön har jag förstått :)

Vår resa blir 1natt i Kuala Lumpur, 4 nätter Langkawi, 7 nätter Koh Lipe och sist tre nätter i Kuala Lumpur för hemfärd. Andra tips mottages gärna.

Tacksam för all hjälp!
Av Erik777
26 sep. 2019 09:59
1. Ta absolut Grab, om inte dit B&B ligger längs med tåglinjen in mot stan, då tar du den till närmaste station och Grab därifrån.
2. På flygplatsen, passnummer krävs när du köper simkort.
3 -
4. Min erfarenhet är att de inte bryr sig om hur många som sover i rummet bara man betalar för det. Köp den variant ni är bekväma med. Om ni inte vill bo i ett fönsterlöst rum så kolla upp, screenshotta och skriv ut rumsbeskrivningen där det står att rummet har streetview/garden view etc etc... Annars är risken enormt hög att ni får ett rum utan fönster.
5 -
Av Joheng
30 sep. 2019 22:11
Hej!
Var i KL-Langkawi-Lipe förra julen.
Gick med i "svenskar i malaysia" på FB. Där vi hittade tips på privat chaufförer med en del bra recensioner. Vi använde oss av en till o från flygplatsen och en annan som "sydde ihop en heldags utflykt"(Guide som var svensktalande+chaufför) med allt vi ville se plus saker som kanske turister hade missat. Till bra pris. Betalade gjorde vi vid turens slut.
I KL bodde vi på Verdant Hill med närhet till allt på gångavstånd, mat gatan, shopping, Chinatown, KL tower, Petronas tween tower mm.
hoppar till fråga 3: Boka hemifrån
4: De flesta boende vi var på i asien hade benämningen enkelsängar men de var ju gigantiska som våra dubbelsängar här hemma i sverige.
5: Du bokar hämtning med hotellet om du ej har promenad avstånd med bagage till ditt boende. Sen utan bagaget går du kors o tvärs på ön. Men med bagage är det svettigt. Sen tullen på Lipe är också lite speciellt. Många båtar kommer samtidigt och allt tar tid. Så er du en ledig plats på restaurangen precis bredvid sätt dig där och ta något att dricka medan du väntar:) ut tiden....
På Langkawi gick vi till ett "taxi bås" finns lite överallt. Bokade någon dag längre fram för heldagsutflykt med chaufför.Där var det verkligen billigt. Läge att driksa! Langkawi var enligt mig billigaste stället vi var på under vår resa.
Av Hilmis
2 okt. 2019 12:58
Stort TACK för fina tips!
Ännu en sak, hur smidigt är det att komma från Koh Lipe till Langkawi. Vi flyger samma dag från Langkawi till Kuala Lumpur och det är lite över två timmar mellan, båten kommer iland och flyget. Är det för tight?
Av Joheng
2 okt. 2019 13:42
Kan funka eller ej! Hmm.......
De har ju inte bråttom i Asien precis. De är ju tullen på Langkawi som kan vara lite seg. Även förseningar på lipe kan ske. Åker ni till Telga harbour? Boka bil till flygplatsen redan innan. Så allt är klart.