Tips om Jordanien

4 maj 2010 13:59
Visningar: 10091
Hej!
Vi är ett par på drygt 40 års som funderar på att åka till Jordanien i slutet på november med Apollo. Är det någon som har varit dit och som kan tipsa om det är bättre att bo i Aqaba eller Taba? Hur är maten, bör man boka All Inclusive eller?
Vi har varit i Egypten
tre gånger och klarat oss skapligt från magsjukan, hur är det i Jordanien med magsjukor?
Tipsa mig om allt tack!!!
5 maj 2010 07:05
Hej!
Kan varmt rekomendera att resa till Jordanien. Var där i november och bodde då i Tala Bay.
Hotellen är byggda för bara några år sedan och det mesta är i lyxklass. Varje hotell har
minibussar som är gratis och går flera gånger om dagen in till Aqaba.
Att hyra bil är både enkelt och billigt, dessutom kostar bensinen strax under 5kr/l!

Vi hade inga problem med maten, åt dels på hotellet eller i Aqaba. Eftersom vi hade lägenhet
så lagade vi lite mat själva också. Det mesta är mycket billigt om man jämför med Sverige.

Finns inget negativt att säga om Jordanien, männsikorna är mycket vänliga och nyfikna men aldrig
påträngande eller tjatiga. Man får helt enkelt var ifred var man än befinner sig. Inga försäljare på stranden.

Stranden kan vara stenig bitvis, men det glömmer man snart när det är så underbart att bada i Röda havet.

Hör gärna av dig om du har fler frågor!

Mvh Jenny
7 maj 2010 08:10
Hej! Har varit både i Taba och i Aqaba på egen hand och skulle välja Aqaba. Jordanien är ett fantastiskt turistland med en enorm potential. Från Aqaba kan du göra utflykter till Petra och Wadi Rum. Jag har besökt både Jordanien och Egypten två gånger och medan många blev magsjuka i Egypten blev ingen det i Jordanien. Vad gäller all inclusive har många skrivit om nackdelarna tidigare.
Av Lotang
31 juli 2010 20:16
Hej
Vi funderar också på att åka i november (20/11) och bo i Tala bay, det finns inte all inclusive bara hel eller halvpension, har förståt att dricka är dyrt på hotellen, en drink för 100:- och en kaffe för 30:-. Vi hoppas kunna få tips på ställen att äta lunch på i närheten och vart man kan handla vatten & dyl till hotellet. Vi får invänta tips här... Hoppar nog på detta med privat atxichaufför i grön taxi, för vi vill se både döda havet, Wadi rum och Petra.
Vem vet vad det är för badtempratur då?
Enda anledningen om vi åker till Marsa AAlam istället (Egypten) är väder & badtempratur :-)
2 aug. 2010 12:33
Hej!
Jag har flera kollegor som varit i Jordanien och älskat det! Mina kollegor har bott i Aqaba som de beskriver som en härlig stad med ett myller av restauranger i olika prisklasser och en souk där det finns möjlighet att göra fynd om du gillar att shoppa. Alla har varit mycket nöjda med maten. Tala Bay är ett exklusivare område med en lugn och rofylld miljö, och om du väljer att bo här kan det vara en god idé att lägga till dina måltider redan hemifrån.

Med vänlig hälsning Sara, Apollo - säljare
Av Tjabo1
13 sep. 2010 14:38
Hej!

Tänkte åka till Mövenpick Tala Bay i november. Funderar om man skulle ha helpension eller inte. Varför rekommenderar du Sara från Apollo helpension? Kollade priserna på apollo:s hemsida angående detta.För två personer kostar det 6000 kr extra för helpension. Blir det inte billigare att ta taxi och åka ner till aqaba och äta?

Mvh Mikael
14 sep. 2010 10:52
Hej Mikael! I Tala Bay finns det inte så mycket restauranger och det är 14 km in till Aqaba. Jordanien är ett relativt dyrt land att vistas i, så jag skulle rekommendera dig att köpa till helpension. Hotellen serverar mycket god mat och du kommer nog tjäna på det i slutändan. Hoppas detta gav dig svar på din fråga! Med vänlig hälsning Maria A
Av Monobe
4 aug. 2011 10:15
Hej!
Vi är 4st som ska åka och bo på Radisson BlueTala Bay i februari, undrar lite över vädret då, I Apollo katalogen står det att det är ca.20 grader och på andra håll BARA 12-15 grader. I havet hur många grader är det där?
Hur är det med restauranger i Tala Bay?
Har även läst att det inte är tillåtet att föra med dryck m.m upp på rummet ,är det så?
Tack på förhand//
Av Annl
4 aug. 2011 19:49
Cattis66,

På turmässan sa mannen som gjorde reklam för Jordanien att man inte kan åka dit på jullovet för då är det snö så tänker du dig att resa dit i slutet av november kan det nog vara en klar fördel att kolla upp vädret.

Och så skriver du att ni tänker er att resa med Apollo. Min fråga är då om det är Apollos rundresa som ni tänkt er. Skälet till att jag ställer frågan är att jag har en kollega som reste med dem och hon var inte alls nöjd. Det finns andra paketresor -King Tours bl.a - som får bättre rating när man lyssnar med dem som varit på plats.
Av Mutter4
21 okt. 2011 21:25
Citerat från monobe:
Hej!
Vi är 4st som ska åka och bo på Radisson BlueTala Bay i februari, undrar lite över vädret då, I Apollo katalogen står det att det är ca.20 grader och på andra håll BARA 12-15 grader. I havet hur många grader är det där?
Hur är det med restauranger i Tala Bay?
Har även läst att det inte är tillåtet att föra med dryck m.m upp på rummet ,är det så?
Tack på förhand//
Ja, det är inte tillåtet att föra med sig alkohol på hotellen och dom scannar bagaget, men vi pratade snällt med vakterna och kunde få med oss en och annan vinflaska.....:)
Av Stgypsy
12 mars 2013 01:02
Men ute på stan och så vad får man räkna med o betala för en middad för 2.^^

va en bira kostar? Hyra moped eller bil? Är det varmt från 15/3-13

Många barer?

Måste man ha visum till jordanien?

o.s.v
Av Mutter4
12 mars 2013 01:34
stgypsy,

Visum behövdes inte då vi var där 2011.

vi var där i mitten på maj, lite kyligt första dagarna, speciellt på kvällarna, men sen blev det bara bättre och bättre.

Mat finns i alla prisklasser, från 50 och uppåt. De lokala matställena i gamla stan är billiga, men många serverar inte alkohol. Falaffel från "hål i väggen" kosta c:a 10 kronor för en portion.

Minns inte vad ölen kostar, men kan tänka mig att deras lokala öl (Petra) är hyfsat billigt.

Jordanien är väl inget "publand" precis och jag såg inte så mycket barer.

Jag vet inte vad nu är ute efter, så det är svårt att ge tips.
Petra är väl ett måste, jeepsafari i öknen verkar vara väldigt uppskattat. Snorklingen ska vara fantastisk.

Men som sagt, det beror alldeles på vad ni vill göra.

Ska ni på utfykter så är taxi ett bra alternativ, chaufförer som kan ta er lite överalt för en ganska billig penning,

Finns mycket bra tips i tråden....
Av Mutter4
12 mars 2013 02:57
korrigering till mitt inlägg

vi var där i mitten av mars, inte maj som jag felaktigt angav
Av Stgypsy
12 mars 2013 12:37
OK tack för hjälpsamma svar :)