Tips om flygresa till New York

Av Prj39
19 okt. 2013 21:35
Visningar: 4165
Hej!
Tänker åka till New York nästa år och skulle vilja ha lite råd när man går in på t ex; flygresor och söker efter sin resa och alla bolag som då dyker upp...någon som man bör undvika och vilka är ok?
Någon förbindelse att rekommendera? ....flyger från Göteborg.
Tusen Tack på förhand!!!
Av Peter_o
19 okt. 2013 21:49
Du ska även gå in på bolagen egna sidor. Om du inte är helt låst till vissa resdagar så kan du på bolagens sidor se vilka dagar de har lågpris. T ex ser man att priserna varierar mellan 4.200 till 8.000 inom samma vecka (i november) hos http://www.icelandair.se

Du lär ju inte få tag i något direktflyg, så Island eller London kan ju vara bra att mellanlanda på.

Omdömen om flygbolagen tycker jag mest handlar om vilket som har bästa underhållningspaket. Aldrig vilket som är bäst att sova på.

/PeterO
Av Prj39
20 okt. 2013 09:03
Tack Peter för snabbt svar!!
Har tittat på bolagens hemsidor men finner det dyrare än hos sökmotorn " flygresor" alternativ som då dyker
upp och de olika bolagen som förmedlar dessa resor.Har hört att vissa fungerar sämre......
Funderar på att ta en resa med Lufthansa eller Brussel Airlines.
Hotellet är bokat och klart men har ni några mer tips angående, transfer till Manhattan, bra sevärdheter,shopping m.m för en familj med två tonåringar så är jag ytterst tacksam!!
Peter.
20 okt. 2013 10:12
Hej!

Har du övervägt att boka med Norwegian? Man kan lyckas få riktigt bra pris om man är ute i god tid och inrikesflyg till Stockholm alternativt flyg till Oslo kostar inte så mycket.

Annars har jag rest med American Airlines, United Airlines samt British Airways över Atlanten och är nöjd med alla.

Transfer till och från flygplatsen; Jag rekommenderar att ni tar en gul New York taxi till hotellet. Dels hör det till känslan och sen tycker jag det kan vara krångligt att åka tåg, buss och tunnelbana med bagage.
Av Prj39
20 okt. 2013 10:18
Tack Newyorkchic, ska titta på deras hemsidor, kanon!
Då blir det en gul taxi till Manhattan..Tackar!!
Av Zahide
20 okt. 2013 10:54
Om du inte är så bunden vid Göteborg utan kan tänka dig att flexa lite, så finns det avgång från Oslo med SAS, direktflyg dessutom och relativt förmånligt. Vet ju förstås inte om den här linjen och det här priset gäller just de datum du hade tänkt åka.

Jag är själv på span efter flygbiljetter till New york :)

Lycka till!
Av Prj39
20 okt. 2013 11:19
Zahide, lycka till med resan och jag försöker nog hitta en förbindelse i Europa...kanske via Frankfurt eller Bryssel. Dock fått tips om att undvika Paris och CDG flygplatsen..
Har tidigare rest med Lufthansa och det har fungerat fint med bagage och tider!
Av Peter_o
20 okt. 2013 13:52
Ja, är man 4 så är taxi säkert att föredra. Ni kommer väl till JFK och därifrån har de fasta priser, men det lär vara höjt från ca $50 till ca $80.
Angående sevärdheter så puffar jag alltid för hangarfartyget Intrepid http://www.intrepidmuseum.org/ och amatörtävlingarna på Apollo http://www.apollotheater.org/amateur-night-events men du kan säkert söka fram fler förslag i det här forumet.
Affärer finns ju praktiskt taget överallt, så utan att veta intressen och kön är det ju ganska omöjligt att rekommendera annat än Macy's och Centry21. Converse är väl inte aktuellt att köpa...

/PeterO
Av Prj39
20 okt. 2013 14:15
Tack snälla för tipsen Peter O.
Ja, det lutar väl åt Jfk men en tur med Lufthansa från Dusseldorf landar på Newark men det blir en gul NYC
taxi till hotellet även därifrån.
Mina tonåringar är 15 och 17 år...kille och tjej..så listan på shopping är låååång för min fru och dotter...
Hur är priserna på typ Centry 21 och Macy's?
Peter O, du har inga trevliga Diners att rekommendera?
Tusen Tack på förhand!!
Peter.
Av Peter_o
20 okt. 2013 15:29
Tjejerna har Abercrombe & Fitch och Hollister på 5e avenyn i närheten av 53e gatan. Men de lär väl dammsuga 5e avenyn.
På Macy's ska man först visa upp passet på informationen så får man 10%. Det är ett normalt varuhus (världens största?). Centry21 har två affärer och är ett Outlet. Den som ligger vid WTC är lite stökig.
Södra delen av Broadway har några butiker som säljer Convers (bl a en med bara detta märke).
Det finns ju även 2 stora Outlet utanför Manhattan, men det tar en hel dag att handla där (enligt uppgift).

Vid södra sidan av Union Square har du ett par affärer vid skylten DSW. Det börjar med en trappa upp.

Lite norr om Union Sq på Park Avenue S vid 19th Street har du Big Daddy en nyöppnad Diner/Restaurant i 50-tals-stil.

/PeterO
Av Prj39
20 okt. 2013 16:24
Har varit här och läst lite tidigare kring New York och ser att Du svarar på det mesta med
din breda kunskap...fantastiskt angagemang !!! och vilken tur för oss andra...

Jag tackar för dina tips Peter O...otroligt värdefullt för oss!!!! och det kan komma mer frågor och funderingar framöver,vi åker inte förrän i början på juni nästa år..:))
Peter med familj.
22 okt. 2013 13:56
Lånar din tråd lite om det är ok.

Vet någon vad det kostar att åka taxi från Newmark till 440 West 57th Street.
Peter O, du skrev att det är fasta priser, kanske du har koll?
Tacksam för svar
22 okt. 2013 13:59
Citerat från Robieaqvilin:
Lånar din tråd lite om det är ok.

Vet någon vad det kostar att åka taxi från Newmark till 440 West 57th Street.
Peter O, du skrev att det är fasta priser, kanske du har koll?
Tacksam för svar
Hej! DEt finns nästan alltid info om detta på flygplatsernas hemsidor, så även på Newarks ;-)
Här står allt Du behöver veta http://www.panynj.gov/airports/ewr-taxi-car-van-service.html .
22 okt. 2013 14:03
Ja där var jag lite lat, sorry. Tack för länken, ska kolla där!
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Robieaqvilin:
Lånar din tråd lite om det är ok.

Vet någon vad det kostar att åka taxi från Newmark till 440 West 57th Street.
Peter O, du skrev att det är fasta priser, kanske du har koll?
Tacksam för svar
Hej! DEt finns nästan alltid info om detta på flygplatsernas hemsidor, så även på Newarks ;-)
Här står allt Du behöver veta http://www.panynj.gov/airports/ewr-taxi-car-van-service.html .
Av Reseguiden - Medlemssupport
22 okt. 2013 16:55
I Reseguidens flygtjänst kan man, om man vill, filtrera på vissa flygbolag, om man föredrar att åka med någon speciell. Man kan även filtrera på vissa mellanlandningsflygplatser. Se filtret till vänster om resultatet efter du har gjort en sökning på dina datum:
http://www.reseguiden.se/flyg/goteborg--new-york/got-nyc
Ett annat tips är att klicka på fliken +/- 3 dagar för att hitta prisvärda resor på närliggande datum.
23 okt. 2013 19:33
Jag har åkt rutten Arlanda - Dusseldorf - Newark med Lufthansa och det gick jättebra, kanske lite besvärligare att landa på Newark än JFK kan jag tycka men för vissa kvittar det. Problemet med denna rutt är att man landar när det är rusning och det tog oss först 1 timme att komma igenom passkontrollen då det var otroligt långa köer (första gången vi var där tog det 10 minuter!) sen tog det drygt 2 timmar att komma in till Manhattan med taxi, vilket egentligen ska ta 40 minuter max.

Vi betalade strax över 80 dollar Newark - Midtown Manhattan ;-)
Av Annl
2 nov. 2013 18:37
Vi har åkt till USA och NYC ett antal gånger från Göteborg med tonåringar och med lite olika bolag och rutter.

Min erfarenhet är att det inte är bra att byta i London på grund av tiden - flygresan från NYC till London är förhållandevis kort och innan drinkvagnen och maten är bortplockad och det lugnat ned sig i kabinen så är det inte så många timmar att sova på och då man landar i London på morgonen så var i alla fall jag helt slut. Detsamma gäller Island.

Parisoch CDG är no no precis som du själv skriver - h-t på jorden om du frågar mig.

Vi har bytt i Bryssel och det funkade fint. Liten och smidig flygplats och väldigt hjälpsam personal.

Det var också väldigt bra att åka från Arlanda - då får ni en lång sammanhängande nattflygning och man vaknar OK utsövd på morgonen och kan ta kärran till GBG. Smidigt. Och detsamma gäller ju Köpenhamn också. Och förstås Oslo.Fördelen med dessa destinationer är att man inte spiller så mycket onödig tid att ta sig ned till Europa för att sedan byta där.

När jag väljer flyg så är det några parametrar som jag tycker är viktiga och det är priset förstås men också den totala restiden samt att tiderna är bra. Jag har fått lära mig att det smartaste för att minimera jetlagen är att när man reser till USA ska man flyga ut så tidigt som möjligt på morgonen från Europa och när man lämnar USA ska man göra det så sent som möjligt på kvällen.

Ta bara med halvfulla resväskor - tonåringarna kommer att älska att handla där och det är billigt. Men bered dig på mycket tid på Victoria Secret, Hollister, A&F och de andra butikerna - jag har tonåringar som är nästan jämngamla med dina.... Senast stoppade jag ned en bok i fickan då Victoria Secret skulle besökas.
Av Prj39
2 nov. 2013 19:04
Citerat från Annl:

Vi har åkt till USA och NYC ett antal gånger från Göteborg med tonåringar och med lite olika bolag och rutter.

Min erfarenhet är att det inte är bra att byta i London på grund av tiden - flygresan från NYC till London är förhållandevis kort och innan drinkvagnen och maten är bortplockad och det lugnat ned sig i kabinen så är det inte så många timmar att sova på och då man landar i London på morgonen så var i alla fall jag helt slut. Detsamma gäller Island.

Parisoch CDG är no no precis som du själv skriver - h-t på jorden om du frågar mig.

Vi har bytt i Bryssel och det funkade fint. Liten och smidig flygplats och väldigt hjälpsam personal.

Det var också väldigt bra att åka från Arlanda - då får ni en lång sammanhängande nattflygning och man vaknar OK utsövd på morgonen och kan ta kärran till GBG. Smidigt. Och detsamma gäller ju Köpenhamn också. Och förstås Oslo.Fördelen med dessa destinationer är att man inte spiller så mycket onödig tid att ta sig ned till Europa för att sedan byta där.

När jag väljer flyg så är det några parametrar som jag tycker är viktiga och det är priset förstås men också den totala restiden samt att tiderna är bra. Jag har fått lära mig att det smartaste för att minimera jetlagen är att när man reser till USA ska man flyga ut så tidigt som möjligt på morgonen från Europa och när man lämnar USA ska man göra det så sent som möjligt på kvällen.

Ta bara med halvfulla resväskor - tonåringarna kommer att älska att handla där och det är billigt. Men bered dig på mycket tid på Victoria Secret, Hollister, A&F och de andra butikerna - jag har tonåringar som är nästan jämngamla med dina.... Senast stoppade jag ned en bok i fickan då Victoria Secret skulle besöka
Hej Anni!
Tack för ditt svar och tips kring våran resa till New York!!
Vi har nu bokat klart med flygresa...det blev flyg med Lufthansa (tidigt) mot Dusseldorf och där byte mot Newark. Total flygtid 11:30tim känns helt ok med byte!
Hem blir det från JFK mot Frankfurt och vidare mot Göteborg..11:45tim.
Ska bli oerhört spännande att under 9 dgr vara i NYC..och tackar för ditt tips med en bok vid shopping...
listan på affärer är lika lång som en toarulle...:))
Mvh/ Peter
Av Annl
2 nov. 2013 19:22
Skojar du - det är galet med alla butiker som de ska in i. En annan tanke än bok kan vara att ta en kaffe eller en öl medan man väntar - vi var på Victoria Secret-butiken nära Macys och jag hade gärna velat hitta en Starbucks men det fanns inte såvitt jag kunde se tyvärr.

Bra att veta om ni besöker Macys så ta med passen och gå ned till kundtjänst och där får ni en rabattkupong som ger 10 procent rabatt för alla köp.

Har ni bokat boende? Annars har jag bra tips när man reser en familj med tonåringar.
Av Prj39
2 nov. 2013 19:33
Citerat från Annl:
Skojar du - det är galet med alla butiker som de ska in i. En annan tanke än bok kan vara att ta en kaffe eller en öl medan man väntar - vi var på Victoria Secret-butiken nära Macys och jag hade gärna velat hitta en Starbucks men det fanns inte såvitt jag kunde se tyvärr.

Bra att veta om ni besöker Macys så ta med passen och gå ned till kundtjänst och där får ni en rabattkupong som ger 10 procent rabatt för alla köp.

Har ni bokat boende? Annars har jag bra tips när man reser en familj med tonåringar
Tack för tipsen...en öl låter bra..:))
Jag fick tips av en kompis om hotel Stanford på 32:a gatan (Koreatown) södra Midtown...tror man rundar hörnet så är man på Macys...mellanklass hotel, inget speciellt men läget känns fint..:))
Av Annl
2 nov. 2013 22:53
I ungefär samma läge har du Affina Dumont Hotell -ett lägenhetshotell där vi bodde senast. Väldigt bra boende med tonåringar - de sov i vardagsrummet och jag och maken sov i sovrummet. Perfekt att kunna stänga om sig om man själv vill sova och de ska pilla på datorn eller spela spel. Tillgång till wifi naturligtvis - annars klarar sig ju tonåringarna inte i fem minuter....

Ett bra och helt OK kök fanns också med diskmaskin och kaffemaskin m.m. och det är inte så dumt att ha tillgång till det och kunna ta hem en take away om man är trött efter en hel dags flanerande. Det är ju inte alltid man är sugen på att gå på restaurang på kvällen. Också en fördel att man har mycket mera plats än på ett reguljärt hotell.

De gånger vi bott på regelrätta hotell i NYC så har vi bara bokat ett rum - sängarna är så stora att man får plats fyra personer i ett rum. Sparar massor av pengar.

Det var mina inspel för nu....
6 feb. 2014 09:03
Vi är en familj, 2 vuxna & 2 barn (10,14) som ska åka till NY i Juni, fick biljetterna för 15 000 kr t/r 16 dagar m Air Berlin. Vi flyger från Köpenhamn -(1 stopp) NY. Vi ska boka hyrbil hemifrån, men bara boende för de första tre nätterna. Skulle gärna vilja ha lite tips på vad man INTE får missa när man är där. Då vi är där många dagar och har bil tänkte vi köra till Washington & Philadelphia. Barnen vill ju såklart shoppa märkes kläder så ett bra outlet är ju inte fel ;) Tacksam för alla tips med städer, mat, shopping och sevärdheter// Mvh Ann-Sofie