Tips om boende och sevärdheter i Bangkok men även boende på en semesterort mottages.

8 dec. 2011 19:37
Visningar: 1289
Vi är en familj bestående av 2 vuxna och 3 barn i åldrarna 17, 15 och 8 år. Den 20:e februari till 12:e mars har vi beställt en resa till Thailand/Bangkok. Där ska vi bo 2 eller 3 nätter för att därefter resa ut i landet. Det vi söker är såklart badmöjligheter, gärna med både pool och strand men även närhet till restauranger, affärer och ett inte alltför hektiskt nattliv.

Ett år tidigare var vi också i Thailand. Efter att vi bott på Khaosan Road i Bangkok flög vi ner till Sura Thani och tog därifrån båten över till Koh Pagnan. Där bodde vi i ca 10 dagar innan vi åkte tillbaka till Bangkok för en vecka. Vi var mycket nöjda med Koh Pagnan men vi vill denna gång undvika inrikesflyget och se något annat.

Har någon tips på såval boende som sevärdheter i Bangkok men även vart vi ska resa därefter?
8 dec. 2011 20:28
Hej!

Kan tipsa om Bossotel Inn, som är ett fint litet hotell, nära Shangri La och floden Chao Praya.

Har själv bott på detta hotell ett antal gånger, lika nöjd varje gång :-)
Om ni funderar att bo här, så skulle jag rekommendera er att boka minst superior rummen!

Angånde saker man kan uppleva i huvudstaden, så skulle jag nog bla bla tipsa om en av värden största marknader, dit jag själv försöker besöka varje gång jag är i Bkk. Markanden heter "Chatuckak Weekend Market" även kallad "JJ" av lokal befolkningen. På Chatuckak kan man köpa så gott som allt bla kläder,skor,väskor,tyg,djur,blommor mm dessutom så finns det små restauranger lite här o där om man skulle bli lite hungrig.
Chatuckak är öppen lör/sön mellan 09-1800.

Ett annat ställe som är lite lugnare är "Dusit Zoo" som är ett stort grönområde i Bangkok, där man får uppleva mycket grönska.exotiska djur,massage,småa sjöar,restauranger mm väl värt ett besök, inträde 100 bath ca 20 kr.

Om ni gillar elektronik prylar, så skulle ni nog gilla Phantip Plaza som är ett varuhus med hela 5 våningar med bara elektronik prylar, så som datorer,kameror,spel,filmer mm...på toppen våningen finns det även restauranger ;-)

Sist men inte minst så måste ni ju besöka nått tempel när ni är i Bkk.
Min favis är Wat Pho, med den gigantiska liggande guldbuddhan, ett annat fint tempel är Wat Arun (The temple of Dawn"

Sedan ville ni ju åka till nått bra bad ställe...kanske inte för långt från Bangkok.
Då har Koh Samet absolut dom finaste stränderna, Samet ligger ca 3 h från Bangkok.
http://www.kohsamet.se/

Lycka till/Muangthai
Av Daquiri
8 dec. 2011 20:33
Koh Chang är också mysigt. Taxi tar 4-5timmar sen ca45min med båt. Vill man shoppa i Bangkok kan man gå på MBK.
9 dec. 2011 00:15
Tusen tack för svaren! Ska genast googla upp dom! :)
9 dec. 2011 10:13
Här bodde vi i våras i Bangkok (Marriot Mayfair Executive apartments) http://www.marriott.com/hotels/travel/bkker-mayfair-bangkok-marriott-executive-apartments/

Lägenheten kostade ca 1.200,-/natt för alla inklusive frukost. Då fick vi en ca 140m2 stor lägenhet med vardagsrum och kök, tre (!) sovrum med dubbla sängar/dubbelsäng, TV & DVD i alla rum. Tvättmaskin och diskmaskin. Lugnt läge och pool & bar på taket (våning 24) samt gym. Lägenhetshotellet har en utmärkt restaurang inklusive room service. I området finns några små närbutiker och restauranger.

Vill ni inte flyga inrikes så är väl Koh Chang det bästa valet med omkringliggande öar. Tycker dock att Koh Chang bara är OK - min favorit är Koh Lanta och dess övärld men då "måste" du ta inrikesflyget från BKK till Krabi.
10 dec. 2011 05:29
Tack så mycket! Dock tycker jag att 1200:-/natt låter lite över våran budget. Eller åtminstone vad jag anser att en hotellnatt ska kosta. Jag går gärna ut på stan efter frukosten och stannar där tills efter sena drinken ;). Förutom ett dopp i poolen och lite häng mitt på dagen.

Däremot ska jag kolla in ötipsen. Vi har även funderingar på att ta oss tin Ban Phe och Koh Samet. Någon som varit där?
10 dec. 2011 16:58
Jag har faktiskt gjort det. :) Men hon har inte hunnit svara än.
Av Modano
10 dec. 2011 20:32
Hej, angående Koh samet, väldig fin med kritvit sand etc. Men..
väldigt mycket turister och med allt det innebär, var 3:e minut
någon som säljer mat, massage, kläder m.m. Fast helt klart värt en tripp
väldigt mysigt på kvällen när resturangerna dukar upp längs stranden.
Området omkring ban phe är mycket lungt, mer av det genuina thailand.
Byn ban phe har en del resturanger och lite klädaffärer ( souvernier)
4 km norr om Ban phe ligger mae ramphung en 10 km lång strandgata med
några hotell och lite resturanger, där kan man ligga och va nästan helt själv. Dock ej lika fin strand som samet men perfekt om man vill ha lugn.
Söder om ban phe ligger "mapes" tillhåll med kim och kens beach som 2
underbara strandresturanger med underbar sand. Ytterligare lite mer söder ut liger mae phim, som har lite mer samlade resturanger m.m
Vet ej strandens kondition men den är nog bra.
I ban phe har de mån och torsdag marknad som kan va kul o gå på, med mycket frukt, fisk och andra thailändska delikatesser.
Själv bor jag på mae ramphung o tycker det är perfekt med lugnet, närheten till ban phe och samet, även till rayong som ligger ca 25 minuter utanför.
Hoppas ni har vägarna förbi och tala sedan gärna om vad ni tyckte..
Magnus.
11 dec. 2011 00:33
Tack Modano! Verkligen matnyttig info. Jag har redan skrivit upp allt :)

Är det någon som har någon erfarenhet av Pattaya. Jag har själv inte så bra bild men det är förstås fördomar eftersom jag aldrig varit där. Om man åker dit, vart ska man isf bo? (Om det finns lugnare resp. livligare områden) Är det en bra stad att besöka?
Av Mape
3 feb. 2012 04:34
Tyvärr kanske för sent ute här,ledsen jag inte sett det tidigare
men hör gärna av dig till oss här i Ban Phe du ser allt på hemsidan. Mvh Mape