Tips och Råd om Marocko

7 feb. 2015 19:14
Visningar: 8042
Hej!

Sana Svensson heter jag och jag vill hjälpa alla som är intresserade att besöka Marocko. jag svarar om Marockansk kultur, traditioner, gastronomi, och turism i Marocko. Jag ger tips och råd om sevärdheter och det bästa sättet att uppleva mitt fantastiska hemland.

Jag skriver också en blogg : upplevmarocko.com . Så ni är välkomna att diskutera och ställa frågor.

Hälsningar.
Sana Svensson,
3 mars 2015 10:11
Hej Sana! Tänkte fråga om det är säkert att bo på en Riad i Marrakesh och kan du rekommendera en bra? Jag tycker de är så himla vackra men mina marockanska vänner råder mig att bo på hotel.
3 mars 2015 12:51
Perfekt!

Håller så smått att skissa på en eventuell resa till Marocko nästa år, 2016.

Tänkte så här:
Marrakech 2 nätter
Köpa en fler (3?) -dagarstur från Marrakech till Atlasbergen, öknen, Ait ben haddou mm.
Fez 2 nätter
Chefchaouen

Vad tror du om det upplägget? Har jag missat något?
Är Chefchaouen så vackert som det ser ut att vara på bilder?
Varifrån flyger jag lämpligast hem sedan om Chefchaouen är sista anhalt?
När är bästa tiden att besöka Marocko enligt dig? JAg tänkte kanske april?
5 mars 2015 09:17
Det verkar som att TS vid närmare eftertanke inte alls ville svara på frågor, åtminstone inte utan ersättning, så när vi ändå är igång, någon annan som varit i Marocko och har några tips till min planering?
Av Basta
5 mars 2015 22:53
Jag har inte varit i Marocko, åker i april. Har läst och googlat, och köpt Lonely Planets Morocco, men tycker inte att den levererar denhär gången. Bäst info hittar jag på tripadvisors forum.
Om man vill åka till den riktiga öknen (t.ex. Erg Chebbi), som ligger långt från Marrakech, rekommenderas minst en 4 dagars tur. Om man lägger till Atlasbergen och Ait ben haddou krävs nog ytterligare dagar. I min värld låter din rutt, som säkert är intressant, som en 14-dagars resa.
Av Mcenroe
5 mars 2015 23:51
Hej Gunilla,

Har varit i Marocko några gånger. Du gör helt rätt som planerar en resa dit. Om jag fick välja skulle jag nog åka dit mars-april, så där tycker jag du tänker rätt. Då tänker på de resmål du nämner. Jag åker inte dit för att ligga på stranden.Om man står med havet i ryggen och tittar mot Atlasbergen så är landskapet grönt mot de snöklädda bergen. Helt fantastiskt vackert.

Marrakech 2 nätter. Ja det är ju bättre än inga nätter:) Men det går att vara där längre. Men det gör det väl alltid på intressanta ställen:)? Jag hyrde en bil och körde till Ouarzazate över Högatlas. Grymt vackert. På vägen kör man igenom en mängd berberbyar där man kan stanna och äta enkel och väldigt god mat. Testa bisarra - en slags bönsoppa. Och sedan såklart en Tagine tillagad över öppen eld. Min favorittagine är gjord på lammkött, potatis, tomat, gul lök, citron och gröna oliver.

Det är ganska precis 20 mil Marrakech-Ouarzazate. Aït ben Haddou ligger några mil hitom O om du kommer från Marrakech. Precis som föregående talare säger - om du vill ut till det åtminstone jag kallar öken (sanddyner) så behöver du sannolikt mer tid. Antagligen bra att åka på en organiserad tur med 4x4 fordon. Precis som du planerar. Skoura ligger inte så långt från Ouarzazate och har också en väldigt fin och välbevarad Kasbah. Det finns en Kasbah mitt i Ouarzazare också. Överhuvudtaget är omgivningarna kring O mycket intressanta. Väl värda att stanna till någon dag för. Tycker jag. Kolla in denna länk: http://looklex.com/morocco/skoura.htm

Och sedan: Fez, Meknes, Chefchaouen är väldigt vackra ställen. Har inte varit i något av städerna. Däremot har jag varit i Essaouira som också är jättefint.

Själv har jag rekat en resa där jag vill vandra mellan berberbyar. Och besöka ett ställe som heter Ait Bougmez. Kolla in den här länken:http://looklex.com/morocco/ait_bougmez.htm

Hälsar,

J.
6 mars 2015 07:25
Tackar så mycket för råd och svar.

På grund av den besvärande faktorn "övriga livet" blir mina resor oftast något mer stressade än vad som annars vore optimalt...
Marrakech, tänkte att 2 nätter skulle räcka när jag har Fez också...det blir väl ganska mycket på samma tema där, eller?

Har hittat denna tour:
http://morocco-excursion.com/Marrakech-to-fes-3days-desert-trip.htm

Då avslutas touren också i Fez, så man slipper lägga till den resan sen.

Är detta alltså inte den riktiga öknen?

Essaouira har jag varit inne på, men får nog inte plats med det om jag ska lyckas få till en 9-10 dagars resa som planerat.

Men som sagt detta är bara på planeringsstadiet ännu, jag ska kolla upp er tips.

Basta, återkom hemskt gärna efter din resa och berätta hur det var!

Lite input om publika transportmedel inom Marocko skulle även uppskattas om någon har det. Har läst att de är ganska tidsödande och att avgångstider är lite relativt...?

Just nu känns det trixigaste som att hitta en flygresa med en rimlig totaltid (och utan övernattning i typ Lissabon) till ett rimligt pris nu när Norwegian är ett osäkert kort.
6 mars 2015 12:09
Citerat från Basta:
Jag har ju ingen egen erfarenhet, men har läst en del, och jag tycker att turen verkar väldigt forcerad. Beror förstås på vad man är ut efter. Läs gärna länken
http://www.tripadvisor.ca/ShowTopic-g293734-i9196-k3995828-Info_about_Desert_Trips_from_Marrakech-Marrakech_Marrakech_Tensift_El_Haouz_Region.html
Det finns massor av tips på den sidan.
Hur ser upplägget på din resa ut? Åker du egenarrangerat eller har du använt dig av någon arrangör?
Av Basta
7 mars 2015 12:58
Jag spontanbokade biljetter t/r Marrakesh med Norwegian. Billigt, men tydligen osäkert…
Hade inga planer alls vid bokningen, förutom att jag länge velat uppleva Marrakesh. Började sen läsa på och upptäckte att det finns så otroligt mycket intressant i Marocko. Vi har bara en vecka och den kommer vi att tillbringa i Marrakesh och Atlasbergen. Kommer att boka bergsturen med någon arrangör, men avvaktar lite med tanke på att det kan gå åt skogen med resan.
8 mars 2015 19:57
Citerat från Basta:
Jag spontanbokade biljetter t/r Marrakesh med Norwegian. Billigt, men tydligen osäkert…
Hade inga planer alls vid bokningen, förutom att jag länge velat uppleva Marrakesh. Började sen läsa på och upptäckte att det finns så otroligt mycket intressant i Marocko. Vi har bara en vecka och den kommer vi att tillbringa i Marrakesh och Atlasbergen. Kommer att boka bergsturen med någon arrangör, men avvaktar lite med tanke på att det kan gå åt skogen med resan.
Som sagt, återkom gärna när du kommit hem om erfarenheter!
Av Basta
9 mars 2015 14:29
Jadå, jag återkommer.
Av Basta
27 apr. 2015 15:33
Citerat från Gunillad:
Som sagt, återkom gärna när du kommit hem om erfarenheter!

Nyligen hemkommen från Marocko. Vi hade fem dagar i Marrakesh, med facit i hand så hade fyra dagar varit tillräckligt. Vi gjorde en 2-dagars trekking i Atlasbergen och det var fantastiskt! Turen utgick från Imlil, över ett bergspass och ner i Azzadendalen. Jag bokade vandringen ca 4 veckor i förväg med http://www.atlastrekshop.com. Vädret var toppen och regnkläderna förblev i ryggsäcken.
27 apr. 2015 16:09
Hej! Jag var i Marrakech i början av april och jag måste säga att jag blev otroligt imponerad av Marocko. Jag har fått höra att man ska vara försiktig men det är väl så i alla länder, jag kände mig dock aldrig otrygg i Marrakech då jag har varit i "värre" länder som bl.a. Pakistan.
För att samanfatta Marrakech så skulle jag säga 'Tusen och en natt' upplevelse. Väldigt mycket påminde mig om filmen Aladdin, jag älskade arkitekturen och den sagolika miljön spec på det stora torget Djema Fna.

Vi bodde på Chems hotel som hade ett bra läge, nära till medinan och nära den nya delen. Jag skulle inte kalla det fyrstjärnigt hotel men är man ute efter läge och definitivt bra pris så är detta ett bra alternativ.

Det enda negativa var att vi skulle till Ouzod(vattenfallet) men researrangören lurade oss genom att inte dyka upp, som tur är hade vi endast betalat lite i handpenning och jag har vänner från Marocko som ringde från Sverige till arrangören och bad de att komma och hämta upp oss, det gjorde dom också men då skulle vi istället till Ourika(atlasbergen) vilket jag blev väldigt irriterad över så jag bad de att dra åt skogen hehe.

Jag testade även haman vilket jag rekommenderar starkt, jag har varit på hamam i Turkiet men detta var inte närheten så bra som i Marrakech.
Jag kan verkligen rekommendera Marrakech om man gillar att testa på något ovant och se riktig kultur och inte dela semestern med tusentals andra svenskar med svenska matmenyer etc.

Ha det bäst!
28 apr. 2015 15:59
Tackar!
Hoppas vi kommer iväg inom en snar framtid!
Citerat från Basta:
Citerat från Gunillad:
Som sagt, återkom gärna när du kommit hem om erfarenheter!

Nyligen hemkommen från Marocko. Vi hade fem dagar i Marrakesh, med facit i hand så hade fyra dagar varit tillräckligt. Vi gjorde en 2-dagars trekking i Atlasbergen och det var fantastiskt! Turen utgick från Imlil, över ett bergspass och ner i Azzadendalen. Jag bokade vandringen ca 4 veckor i förväg med http://www.atlastrekshop.com. Vädret var toppen och regnkläderna förblev i ryggsäcken.
Av Goody
1 maj 2015 12:23
Hemkommen från Marocko igår, efter 3 veckor då vi bl.a. besökt Marrakesh och övernattat i öknen.
Vi startade vår resa i Tanger (2nätter) efter överfart från Spanien och fortsatte med buss till Chefchauen (2 nätter) därifrån med buss till Fes för en övernattning och vidare dagen efter till Meknés (1natt) följt av 3 nätter i Rabat (dags att tvätta). Vidare med tåg över Casablanca till Essaouira (2 nätter) följt av 4 nätter i Marrakesh (för mycket) och en för oss ordnad 3-dagars tur över Atlasbergen genom ett antal dalar till Erg Chabi, öknen där vi red kamel och sov i tält.
Vi är fyllda av intryck. De olika delarna av landet är väldigt olika, människorna beter sig olika och av de olika platser vi besökt var Marrakesh den vi tyckte sämst om. Alla vi mötte ville ha betalt, betalt för att svara på en fråga, betalt om man tog ett foto, betalt för allt. Jag skulle köpa mig en ny handväska men klarade inte av att överhuvudtaget titta på de väskor som fanns eftersom man då blev lovligt byte för den som med svada ville tala om vilka förträffliga varor de hade just i den shopen. Medinan är omgiven av mur som lär vara 19 km lång. När vi traskat in i fel port (Bab) och gått vilse på vår väg till Fna, stora torget där allt händer så frågade vi några grabbar och fick svaret från en av dem att vi skulle gå till vänster medan den andra var lika säker på att vi skulle gå till höger, sen dök en tredje upp som sa att det ligger häråt och vi gick dit. Han stannade till då och då och kollade att vi var med, kom med en kommentar som att nu är det bara 4 minuter kvar osv. När vi kom till en plats där vi kände igen oss avvek vi och han blev jättearg, han skulle ju ha betalt tyckte han och utbrast i ett Fuck You!
En annan händelse som gjorde att vi misstänkte att de samarbetar med varandra var när en kille undrade om vi var vilse och talade om hur vi skulle gå, vi kunde följa hans kompis som bodde där i de judiska kvarteren, där vi var. Vi försökte säga ifrån men grabben som annars studerade skulle iallafall hem, sa han och vi skulle inte behöva betala något så det var bara OK om vi följde honom, det var marknadsdag och en del att se. Vi trodde honom, han såg ju så ärlig ut, och följde med genom gränderna i en rasande fart tills vi kom till en av alla fantastiska "krydd"butiker där han presenterade oss för sin pappa. Sen blev det stora kryddgenomgången och inköp. Inköp i de här butikerna brukar sluta på 700 dirham, och hur de räknar är svårt att förstå. När vi lämnade butiken fanns lägligt nog en typ redo att ta över för att visa oss den judiska synagogan. Typen stannade utanför. Vi tittade på synagogan och lämnade ett bidrag. När vi kom ut igen var typen kvar och tog oss till den judiska kyrkogården. Där var en vakt som tog betalt. När vi sen gick ut därifrån ville typen ha mer ersättning än vi var villiga att betala. Någon annan vi talade med upplevde sig också som en bankautomat när hon gick runt i Marrakesh. Så för mig är Marrakesh en stad att både älska och hata. Det finns en Hop on Hop of buss som går genom staden och med den biljetten kan man sen också åka en tur till Palmerian, den turen var jättefin men den måste man passa då den bara gick några turer på eftermiddagen. Den stora turen gick däremot hela dagen. En buss saknade guiden så bara musik (samma musik om och om igen) hördes i lurarna. Vill man bli guidad behöver man kanske fråga om den fungerar.
Vi bodde i utkanten av Medinan på ett litet italienskt hotell. Toppenläge, bara en liten gränd och sen några meter på vägen som slutar på torget.
I början av resan fick vi hjälp av en vänlig och som vi trodde, omtänksam man att ordna en tur över Atlasbergen till öknen. Det blev en toppentur till ett toppenpris, om man med toppenpris menar ett pris betydligt över vad det borde ha kostat. Men tittar man på nätet finns det många färdiga turer att köpa där till riktigt bra pris. Vår tur avslutades i Fes, och man hinner se väldigt mycket under vägen. Från Fes kan man sen ta sig med tåg eller buss till många destinationer. Vi tog vägen om Chefchauen och ytterligare en natt där innan vi fortsatte med buss tillbaks till Tanger och färjan till Malaga och vårt flyg.
Hoppas du kan ha någon nytta av dessa erfarenheter och har du frågor svarar jag gärna.
Gunilla
1 maj 2015 22:03
Vilken bra reseberättelse!

Ja, jag kan näsan tänka mig det, att Marrakesh var "sämst". Det brukar ofta vara så tycker jag, med de mest kända ställena.
Var Chefchauen så häftigt som jag tror att det är?
Vad var bäst på din resa?
Vad ska en typ 3 dagars tur genom Altasbergen upp till Fez kosta normalt?
Citerat från Goody:
Hemkommen från Marocko igår, efter 3 veckor då vi bl.a. besökt Marrakesh och övernattat i öknen.
Vi startade vår resa i Tanger (2nätter) efter överfart från Spanien och fortsatte med buss till Chefchauen (2 nätter) därifrån med buss till Fes för en övernattning och vidare dagen efter till Meknés (1natt) följt av 3 nätter i Rabat (dags att tvätta). Vidare med tåg över Casablanca till Essaouira (2 nätter) följt av 4 nätter i Marrakesh (för mycket) och en för oss ordnad 3-dagars tur över Atlasbergen genom ett antal dalar till Erg Chabi, öknen där vi red kamel och sov i tält.
Vi är fyllda av intryck. De olika delarna av landet är väldigt olika, människorna beter sig olika och av de olika platser vi besökt var Marrakesh den vi tyckte sämst om. Alla vi mötte ville ha betalt, betalt för att svara på en fråga, betalt om man tog ett foto, betalt för allt. Jag skulle köpa mig en ny handväska men klarade inte av att överhuvudtaget titta på de väskor som fanns eftersom man då blev lovligt byte för den som med svada ville tala om vilka förträffliga varor de hade just i den shopen. Medinan är omgiven av mur som lär vara 19 km lång. När vi traskat in i fel port (Bab) och gått vilse på vår väg till Fna, stora torget där allt händer så frågade vi några grabbar och fick svaret från en av dem att vi skulle gå till vänster medan den andra var lika säker på att vi skulle gå till höger, sen dök en tredje upp som sa att det ligger häråt och vi gick dit. Han stannade till då och då och kollade att vi var med, kom med en kommentar som att nu är det bara 4 minuter kvar osv. När vi kom till en plats där vi kände igen oss avvek vi och han blev jättearg, han skulle ju ha betalt tyckte han och utbrast i ett Fuck You!
En annan händelse som gjorde att vi misstänkte att de samarbetar med varandra var när en kille undrade om vi var vilse och talade om hur vi skulle gå, vi kunde följa hans kompis som bodde där i de judiska kvarteren, där vi var. Vi försökte säga ifrån men grabben som annars studerade skulle iallafall hem, sa han och vi skulle inte behöva betala något så det var bara OK om vi följde honom, det var marknadsdag och en del att se. Vi trodde honom, han såg ju så ärlig ut, och följde med genom gränderna i en rasande fart tills vi kom till en av alla fantastiska "krydd"butiker där han presenterade oss för sin pappa. Sen blev det stora kryddgenomgången och inköp. Inköp i de här butikerna brukar sluta på 700 dirham, och hur de räknar är svårt att förstå. När vi lämnade butiken fanns lägligt nog en typ redo att ta över för att visa oss den judiska synagogan. Typen stannade utanför. Vi tittade på synagogan och lämnade ett bidrag. När vi kom ut igen var typen kvar och tog oss till den judiska kyrkogården. Där var en vakt som tog betalt. När vi sen gick ut därifrån ville typen ha mer ersättning än vi var villiga att betala. Någon annan vi talade med upplevde sig också som en bankautomat när hon gick runt i Marrakesh. Så för mig är Marrakesh en stad att både älska och hata. Det finns en Hop on Hop of buss som går genom staden och med den biljetten kan man sen också åka en tur till Palmerian, den turen var jättefin men den måste man passa då den bara gick några turer på eftermiddagen. Den stora turen gick däremot hela dagen. En buss saknade guiden så bara musik (samma musik om och om igen) hördes i lurarna. Vill man bli guidad behöver man kanske fråga om den fungerar.
Vi bodde i utkanten av Medinan på ett litet italienskt hotell. Toppenläge, bara en liten gränd och sen några meter på vägen som slutar på torget.
I början av resan fick vi hjälp av en vänlig och som vi trodde, omtänksam man att ordna en tur över Atlasbergen till öknen. Det blev en toppentur till ett toppenpris, om man med toppenpris menar ett pris betydligt över vad det borde ha kostat. Men tittar man på nätet finns det många färdiga turer att köpa där till riktigt bra pris. Vår tur avslutades i Fes, och man hinner se väldigt mycket under vägen. Från Fes kan man sen ta sig med tåg eller buss till många destinationer. Vi tog vägen om Chefchauen och ytterligare en natt där innan vi fortsatte med buss tillbaks till Tanger och färjan till Malaga och vårt flyg.
Hoppas du kan ha någon nytta av dessa erfarenheter och har du frågor svarar jag gärna.
Gunilla
Av Goody
2 maj 2015 13:11
Du undrar om Chefchauen var så häftigt som du tror.
Vilka förväntningar man har och hur man upplever saker är ju väldigt olika. Jag hade hittat ett YouTube inslag från Chefchauen och blev såld, så för mig var det klart att vi skulle dit. Min man hade inte sett klippet och var inte så tänd på att åka dit som jag var så vi bestämde oss för att bara stanna en natt, det blev sen två och en extranatt på hemresan.
Första stoppet i Chefchauen skedde när marockanerna själva hade ledigt och det syntes för att det var många familjer där som strosade fram och tillbaks på torget och i det forsande vattnet.
På hemresan kom vi dit en måndag, marknadsdag, då det är lugnt i medinan så upplevelserna var olika. Båda gångerna fick vi uppleva den fantastiskt vackra vägen i RIF-bergen.
Det går inte att säga vad som var bäst på resan. Det är helheten. Varje ort är så olik den andra. Men vi åkte buss mellan Casablanca och Essaouria efter kusten och det var väldigt annorlunda. Där körde man omkring med hästar och åsnor spända framför sina vagnar med gods eller människor. Man plöjde med två mulor spända framför plogen . Det var som att flyttas bakåt i tiden. Vi stannade aldrig där mer än för den paus bussen gjorde för toabesök och fika.
De flesta städer vi sett har varit två städer i en. Den gamla, medinan och den nya staden. Vi har bott i medinan, eller i kanten av den överallt utom i Meknes och Rabat där vi valde hotell mitt i stan men nära medinan. Alla ställen vi bott på har varit väldigt rena och toaletterna har överträffat allt jag hade föreställt mig (bara på ett ställe efter vägen har jag fått huka på en "golvtoa") tom i vårt tältläger fanns en västerländsk vattentoa!
Var du än väljer att åka kan det inte bli fel. Du kommer att ha fler ställen du kommer att vilja besöka, så är det också för oss även om vi rest runt i tre veckor.
Kostnaden för en tredagarstur ifrån Marrakesh är som allting annat i ett land där allt förhandlas, svår att ange. Vi blev lovade en privat tredagarstur för 100€ per person och dag, alltså 600€ totalt, vilket verkade rimligt med tanke på vad vi sett på nätet innan vi for. Men när det väl var klart skulle det kosta oss 800€ (då skulle också lunchen var inräknad) vilket är på tok om man kollar de priser man kan se på nätet. Att åka i grupp är mycket billigare.
Prisnivån är så mycket lägre än i Sverige. Okvalificerad arbetskraft tjänar ungefär en 100-lapp om dagen. Vår chaufför hade en lön på 2000DH i månaden, sen fick han betala parkeringsavgifter och annat själv. Man räknar med att de får den dricks vi vant oss av med att betala. Det visar också att den som vill ha en 50-lapp, en halv dagsinkomst, för att visa vägen till stället tvärs över gatan är helt fel ute. Se till att ha småpengar tillgängliga. Det mesta betalas med kontanter och om man någon gång betalar med kort tar banken ut en avgift som gör att beloppet ökar med, för oss, i ett fall 3,5% och i ett annat fall 5%.
Vet inte om du har Lonely Planets bok Morocco, den är väl värd sina 200 kr tycker jag, mycket fakta för pengarna, t.ex. att taxi från busstationen i Marrakesh inte ska kosta mer än 20DH och inte de 70DH per person som vår första taxi ville ha. Redan där var en tredjedel av boken betald .
Tåg och bussar är billiga och fungerade bra. I Chefchauen ger de rådet att köpa biljett till fortsatt resa när man anländer eftersom bussarna kan vara fulla då de kommer från andra orter då de passerar Chefchauen.
Av Basta
6 maj 2015 13:06
Min upplevelse av Marrakesh är helt annorlunda. Jag var förberedd på anstormningen av mänskor som vill "hjälpa", och man ska ha klart för sig att om man tackar ja till vägvisare, så förväntar de sig en slant. Ett vänligt men bestämt "la shukran" (nej tack) räckte oftast för att bli av med oönskad "hjälp". Ett annat knep då man rör sig på gatorna och folk kommer fram, är att säga att man bara promenerar utan mål och att man inte vill ha en guide. Om man verkligen behöver hjälp är det mycket bättre att gå in i en butik el.dyl. och fråga.
En del av charmen med Marrakesh att gå vilse i medinan. Och det trevligaste av allt är att gå utanför turiststråken. Vi gick i områden helt tomt på övriga turister och där vardagslivet präglade gatubilden. I dessa områden kom det aldrig fram självutnämnda guider.
Av Goody
6 maj 2015 14:10
Basta, problemet med de självutnämnda guiderna är att man inte alltid uppfattar att man fått en. De är luriga. Jag vet inte hur gammal du är, men vi är pensionärer, visserligen med många års erfarenhet av resor, men ser kanske mer lättlurade ut. Iallafall var det inte likadant i de andra städer vi besökte. Jag kan ärligt säga att jag föredrog dessa även om man inte kan hoppa över Marrakesh.
Av Basta
6 maj 2015 16:38
Goody, jag hade nog läst mycket om de självutnämnda guiderna i förväg, och visste att man måste vara proaktiv. Så om någon ville visa vägen och började gå med oss, så sa jag alltid "nej tack, vi behöver ingen guide och tänker inte heller betala". Men jag har också förstått att dessa "guider" är mest aktiva i Marrakesh.
Av Izzn
30 jan. 2018 10:18 (redigerad)
Hej Shishagirl!!
Jag tänkte fråga dig om chems hotell. Är den bra eller dålig .är den nära till souk.
Tack
30 jan. 2018 10:51
Hej!
Den är bra och mysig hotell. Ligger ca 5-10 min från souken och har relativt bra läge och har en mysig innergård med pool. Tyckte det var grymt bra frukost då de gjorde marockansk frukost som var väldigt god :) Men enda nackdelen är väl att folk röker inomhus överallt!
Av Izzn
30 jan. 2018 15:57
Tack för svaret!! Och ursäkta att jag stör dig!!
Rekommendera du några bra resturang / fiskresturang?
Finns några park i närheten av hotellet i marrakesh?
Om man ska åka taxi är taxi dyr?
Hur kan jag ta mig från flygplatsen till hotellen?buss eller taxi?
Vilka ställa rekommendera du att vi besöka i Marrakesh?
Tack
Citerat från Shishagirl:
Hej!
Den är bra och mysig hotell. Ligger ca 5-10 min från souken och har relativt bra läge och har en mysig innergård med pool. Tyckte det var grymt bra frukost då de gjorde marockansk frukost som var väldigt god :) Men enda nackdelen är väl att folk röker inomhus överallt!