Tips och Priser Miami- south beach vs ft lauderdale? (Tänker nyligen inte flera år sedan)

26 jan. 2017 12:22
Visningar: 4185
Vi ska till USA 24 april och börjar 4 dagar i key west och har sedan planerat resten av resan (8 nätter) på south beach. Har dock fått höra på flera håll att sobe är extremt dyrt om man vill äta och dricka ute. Är det någon som har prisexempel på vad tex middag och drinkar kostar?/ var man kan gå om man vill hitta schysst man till ok pris? Om det stämmer att det är
Extremt dyrt har vi börjat fundera på om vi skulle ha några nätter någon annanstans också, tex ft lauderdale, är det lika där eller är det en mer "okej" prisbild?😊 Tack på förhand för svar!
26 jan. 2017 12:27
Lyckas inte ändra min egen tråd av någon anledning, men skriv gärna med fler aktuella tips om ni har!:)
26 jan. 2017 13:22
Yelp.com brukar ha bra och nya bilder upplagda av användare på menyer och portioner. Appen är kanonbra också när man väl är på resan :)
26 jan. 2017 14:01
Citerat från Roxettew:
Vi ska till USA 24 april och börjar 4 dagar i key west och har sedan planerat resten av resan (8 nätter) på south beach. Har dock fått höra på flera håll att sobe är extremt dyrt om man vill äta och dricka ute. Är det någon som har prisexempel på vad tex middag och drinkar kostar?/ var man kan gå om man vill hitta schysst man till ok pris? Om det stämmer att det är
Extremt dyrt har vi börjat fundera på om vi skulle ha några nätter någon annanstans också, tex ft lauderdale, är det lika där eller är det en mer "okej" prisbild?😊 Tack på förhand för svar!
Det är inte extremt dyrt men på Ocean Drive ska man se upp, där har utvecklats en konstig affärssed på många ställen där man döljer priserna som kan bli en överraskning när notan kommer. Detta har man planer att ta tag i, jag skrev ett inlägg på min Facebook om detta för ett tag sen där kan du även hitta länk till en artikel i ämnet https://www.facebook.com/Floridasidan/posts/1383281715022809
Vi brukar inte äta på Ocean Drive men där finns klart även seriösa ställen. Drinkar kan skilja massor i pris, vi drack senast för halva priset i den södra ändan mot vad de tog längre upp på gatan, CJS CRab shack tror jag det hette.
Ett ställe vi åt på som var prisvärt med god mat är https://www.decosandwich.com/full-menu/

Jag upplevde inte Ft. Lauderdale billigare och tänker ni bo där så fundera istället på trevligare Lauderdale by the Sea.
En sak man t.ex. sparar på där är parkering som man lätt hittar gratis på hotell där vilket inte existerar i South Beach. South Beach är dock det trevligaste stället i Florida enligt vår smak.
Av Birgere
26 jan. 2017 14:09
För oss är den stora grejen med South Beach just detta med att hänga runt Ocean Drive, fräckt, trendigt, makalösa individer osv.... priset för detta är kanske 30-50% extra på notan, men det är ju extra underhållning som man inte får på någon bakgata :-)
26 jan. 2017 15:28
Att hänga och uppleva Ocean Drive innebär inte att man måste äta där för oss, vi äter hellre på "bakgator" :-O som Washington Ave. Espanola Way, Collins Ave eller t.o.m. Lincoln Road fast godast och billigast är det alltid i egna köket så klart.....

Oavsett var i världen så är det i regel på enklare ställen vi blir mest nöjda, inte tillgjort, lägre kostnader för läget (som dessutom gör att de får in massor av folk utan att behöva anstränga sig) och allt runt maten ger ofta mer prisvärde och ofta bra mat i portioner man blir mätt av ;-)

Här är ett av inneställena "Mangos" som har menyn online http://www.mangos.com/miami/menu/ de har även i Orlando och jämför man menyerna så ser man att det faktiskt är billigare i South Beach (de rätter som är samma som jag råkade se iallafall) (Generellt upplever jag det dock som lättare att hitta prisvärd mat i Orlando).

Vi har heller inget emot att t.ex. passa på att äta på t.ex. Bayside i Miami, där finns dyrare ställen men vi gillar t.ex. det Argentinska på andra våningen bland snabbmatsställena, de har en "finare" restaurang och ett "snabbmats" skillnaden är papptallrikar, självservice och lågt pris mot porslin, riktiga bestick, serveringspersonal, högre pris, och dricks .....
26 jan. 2017 16:17
Klart det är ngt dyrare men inget som gör att man skulle välja FtL utav den anledningen. Som alla är inne på bör man undvika OD, Lincoln Mall och Espanola Way som alla är mer eller mindre turistfällor med dålig och dyr mat. Finns såklart undantag. Detsamma gäller isf Las Olas i FtL.

Den stora skillnaden ligger nog i hotellpriserna och parkeringskostnader men jag tycker det är fel att planera en resa man gör nägon gång i livet efter lägsta pris.

Men visst. Att spendera 8 n på South Beach hade tröttat ut vem som helst. Kanske klokt att köra hälften någon annanstans även om man då förlorar en dag.
Av Birgere
26 jan. 2017 16:37
Nu tycker jag ni dissar Ocean Drive för mycket, ta det för vad det är.

Vissa vill gå o käka o titta på bensprattel....det kostar extra
Andra vill kolla på musse pigg character dining o det kostar extra
o till sist har vi Ocean drive där du kollar in diverse udda original, fotomodeller, stark musik o kändisar...o även det kostar extra. Men visst finns det även här riktigt bra ställen men då ska man sitta inomhus.

Ska man däremot bara äta så får man gå någon annanstans.
1 feb. 2017 12:46
Jag är nyss hemkommen från Miami och då jag varit i Miami minst 3 gånger per år de senaste 7 åren och testat det mesta så kan jag inleda med att säga att det egentligen inte gör mig till någon expert. Varje gång man kommer tillbaka så har nya ställen öppnats och andra försvunnit. Detta gör att det alltid är kul att komma till Miami Beach (för det är på Miami Beach och inte i Miami man skall bo).

Priserna på South Beach är i regel något dyrare än på andra ställen, det räcker att ta sig bara någon km därifrån så ändras priserna. Men detta gäller inte alla ställen, det finns vettiga priser på South Beach också.

Jag har ofta påtalat att jag uppskattar North Beach (framförallt området mellan 67e och 75e gatan på Miami Beach, samt Normandy Island), där är prisbilden bättre och maten är riktigt grym, då de lever mer på lokala stammisar än på turister där det kommer nya hela tiden. Här hittar man underbar sushi på Katana, fantastisk Thaimat på Sawadee Thai (den bästa thaimaten jag ätit untanför Thailand), underbara burgare på Burgers & Shakes och så vidare.
Åt för något år sedan Thaimat på Sawadee Thai och det kostade för 2 personer inte en $20, 2 dagar senare åt vi nere på South Beach och där gick notan på närmare $60. Mer eller mindre samma mat, men 3 gånger dyrare på South Beach, men samtidigt 3 gånger godare på det billigare stället. Underbara vattenhål finns det också gott om på North Beach och man springer faktiskt rätt ofta på folk som bor på hotell nere på South Beach som tar sig ut på kvällarna och då besöker North Beach, för de uppskattar atmosfären i det området bättre.

Det tar cirka 15 minuter ner till South Beach från North Beach, numera kan man åka gratis trolley hela vägen, så vill man inte ta den vanliga lokalbussen eller taxi/Uber/Lyft, så kan man ta sig ner med den.

Vad jag vill ha sagt är att ni skall inte missa Miami Beach, men missa inte heller de olika delarna av Miami Beach, se till att uppleva hela. Sedan behöver man inte tvunget bo på South Beach, men bo inte mellan typ 25e - 63e gatan för där är det dött.

Gillar ni uteliv så skall ni inte heller missa att spendera någon kväll i Wynwood i Miami, även barer som Blue Martini i stadsdelen Brickell (downtown) kan vara värt ett besök och en massa andra ställen!

Ni skall utan tvekan välja Miami Beach före Fort Lauderdale. Fort Lauderdale är underbart, men det slår inte Miami Beach.
1 feb. 2017 13:23
Det är inte generellt 3 ggr dyrare i South än North Beach och vi upplevde det inte heller billigare i Ft. Lauderdale eller egentligen någon annanstans heller. Dock är det ju väldigt svårt att jämföra restaurangpriser rakt av, egentligen är väl enda sättet om man jämför någon restaurangkedja med identisk mat på olika ställen. Man kanske kan säga att det finns fler restauranger med högre priser i South Beach men det finns också många fler restauranger totalt sett......

Jämför man t.ex. nämnda https://www.beyondmenu.com/45138/miami-beach/sawaddee-thai-and-sushi-restaurant-miami-beach-33141.aspx#group_1660179 med en av de bästa i South Beach http://www.masarusobe.com/ så ser man att priserna är väldigt lika ;-)
2 feb. 2017 09:09
En annan sak som klart också tillhör "prisbilden" (som tråden ju handlar om) är shoppingen.

Det är ju inte bara på boendesidan som utbudet är större i söder och man kan hitta billigare, ja det är billigare i south än north, bara att t.ex. titta på Hotels.com och justera prisspannet på sin sökning och se att det finns ett större utbud i South Beach, från billigast till dyrast.

I South Beach har man ett enormt utbud av shopping jämfört med North Beach och vill man fynda kläder mm. så är möjligheterna större nu än någonsin eftersom även Marshals öppnat, man har nu alla de tre stora "outletkedjorna" utöver Marshals som öppnat på Lincoln Road Mall (samma hus som Macy´s på Lincoln Lane) finns Ross Dress For Less och T.J Maxx på köpcentrat "5th and Alton" (som även är adressen). Utöver det finns i princip alla kedjor som H&M om någon nu handlar där på semestern ;-)

Det som är dyrare i South Beach är onekligen parkering, billigaste jag vet är $16/dygn på P-hus mitt i Sobe. Ska man inte använda bilen så mycket under tiden i Sobe (bilen behövs i princip bara för utfärder) så kan man göra sig omaket att parker en 20-30 minuters promenad (eller ta bussen) norrut för halva priset.... Hotellen erbjuder parkering men i regel är priset betydligt högre än i allmänna p-hus.

Tar för övrigt gärna emot förslag på lägenhetshotell även i North Beach som är ungefär likvärdigt med Tradewinds (precis utanför South Beachs gräns) som vi brukar bo på eftersom myten säger att det ska vara billigare norrut. (7 nätter i April 7-14, kostar oss på TW $1422,05).

Kraven är bara att det finns skapligt kök, pool och gratis Wi-fi och det ska inte vara mer än max 15 minuters promenad till stranden, självklart inget med usla recensioner, minst 3,5 av 5...
Jag har letat i flera år men hittar inget själv.
2 feb. 2017 09:48
Det här blir återigen en löjlig diskussion där man "tävlar" kring vad som är bäst och idiotförklarar alla andras synpunkter.

North och South är två olika resmål. I North bor man och lever man mer som amerikanerna och i South blir det mer turistigt och ett större utbud av detsamma. Samma förhållande har du om du väljer Ft Myers Beach eller CWB vid pirerna istället för i villa- eller condokvarteren.

Det finns billiga OCH dyra restauranger över hela Florida. De dyraste ställena att semestra på i Florida totalt sett är SoBe och KW, ingen kan säga något annat.

Frågan måste återigen gälla vad resenären anser är prisvärt och vilken inriktning man vill ha på sin vistelse.
Av Birgere
2 feb. 2017 10:40
Citerat från Marcus_p:
Det här blir återigen en löjlig diskussion där man "tävlar" kring vad som är bäst och idiotförklarar alla andras synpunkter.

North och South är två olika resmål. I North bor man och lever man mer som amerikanerna och i South blir det mer turistigt och ett större utbud av detsamma. Samma förhållande har du om du väljer Ft Myers Beach eller CWB vid pirerna istället för i villa- eller condokvarteren.

Det finns billiga OCH dyra restauranger över hela Florida. De dyraste ställena att semestra på i Florida totalt sett är SoBe och KW, ingen kan säga något annat.

Frågan måste återigen gälla vad resenären anser är prisvärt och vilken inriktning man vill ha på sin vistelse.
Tycker nog du tar i lite mycket här, inte har väl något/någon blivit idiotförklarad. ;-)
Men i övrigt har du helt rätt och man måste skilja på rena pengar i antalet dollar och om något är prisvärt. Är man bara ute efter att undvika utgifter så ska man ju definitivt undvika att bo i SoBe och KW, ... för den delen även inne på DisneyWorld Resort. Men beroende på intressen och behov så kan ju boende på $4-500/natt vara riktigt prisvärt på dessa ställen.
Ett annat sätt att spara rena pengar är ju att inte gå i Orlandos parker samt att undvika att äta på restauranger och att inte hyra bil.
Men hoppar man över allt detta så blir ju inte Floridaresan mer spektakulär än charter till Mallis.
2 feb. 2017 10:44
Tack för alla kommentarer! Har gett mig/oss en hel del att tänka på! Känns bättre också att det inte riktigt stämt helt med skräckhistorierna jag hittat när jag letat runt efter tips😊 Att vi funderade på ft lauderdale är såklart inte bara för att det är billigare utan för att vi funderat på om 8 nätter i sobe skulle kännas för mycket😜 Så om man ville ha lite lugnare solsemester någon dag så tänkte vi passera sawgrass Mills på vägen till ft lauderdale😃 (Ja shopping är intressant för mig!) men egentligen skulle vi kunna bo varsomhelst som har en härlig avkopplande känsla:) (om vi nu skulle ändra antalet nätter i sobe)

Vad säger ni andra, tröttnar man på sobe efter 8 nätter/dagar eller är det bra antal dagar? Har tillsvidare bokat ett hotell i wynwood rätt nära stranden!

Alltså, vi är ute efter en semester med det mesta: avkoppling (lär vi å andra sidan få i key west!), sol och bad, shopping, schyssta uteställen och restauranger med god mat! Är inte ute efter en "billig" semester, men vill inte betala 50 dollar för en drink som jag har fått höra folk som gjort!
2 feb. 2017 10:45
Citerat från Garmonbozia:
Yelp.com brukar ha bra och nya bilder upplagda av användare på menyer och portioner. Appen är kanonbra också när man väl är på resan :)
Perfekt! Har bara använt tripadvisor förut! Ska definitivt kolla denna!
2 feb. 2017 11:17
Citerat från Roxettew:
Tack för alla kommentarer! Har gett mig/oss en hel del att tänka på! Känns bättre också att det inte riktigt stämt helt med skräckhistorierna jag hittat när jag letat runt efter tips😊 Att vi funderade på ft lauderdale är såklart inte bara för att det är billigare utan för att vi funderat på om 8 nätter i sobe skulle kännas för mycket😜 Så om man ville ha lite lugnare solsemester någon dag så tänkte vi passera sawgrass Mills på vägen till ft lauderdale😃 (Ja shopping är intressant för mig!) men egentligen skulle vi kunna bo varsomhelst som har en härlig avkopplande känsla:) (om vi nu skulle ändra antalet nätter i sobe)

Vad säger ni andra, tröttnar man på sobe efter 8 nätter/dagar eller är det bra antal dagar? Har tillsvidare bokat ett hotell i wynwood rätt nära stranden!

Alltså, vi är ute efter en semester med det mesta: avkoppling (lär vi å andra sidan få i key west!), sol och bad, shopping, schyssta uteställen och restauranger med god mat! Är inte ute efter en "billig" semester, men vill inte betala 50 dollar för en drink som jag har fått höra folk som gjort!
Än en gång, Ft. Lauderdale är inte billigare ;-) och ska ni fundera på FT. Lauderdale så titta på Lauderdale By The Sea, mycket mysigare men en helt annan grej än South Beach, det finns helt enkelt inte i närheten så mycket att göra i närområdet, på de flesta sådana orter är det en eller två gator (i regel en längs stranden och en eller två tvärgator där det finns lite restauranger och butiker (ofta av turistversionen, efter ett par dagar har man sett allt mer än en gång, det gör man aldrig i Miami Beach...
Vet inte varför allt ska hårdras i diskussionerna här, för att man gillar ett ställe bättre innebär det inte att man sågar eller tycker illa om de andra, ibland är det marginella skillnader men ibland kan det finnas specifika ställen man aldrig skulle vilja rekommendera.

8 nätter är för lite, inte för mycket ;-)
Sawgrass Mills behöver man inte passera, dit kör man varifrån som helst i området men avsätt många timmar (gärna en hel dag) om ni vill se allt där och som vanligt, missa inte ett besök en helg (helst Söndag) på Swap Shop heller. Bayside Marketplace inne i Miami ska man inte heller missa, inte så mycket för shoppingen som stämningen och chansen till en båttur därifrån.

Det finns några bilder från Lauderdale By The Sea i mitt fotoalbum, även Ft. LAuderdale och så klart många fler från Miami Beach. http://foto.floridasidan.se/#!album-74-220

Bara en person tar upp epitet som idiotförklaringar och liknande, andra framför sina erfarenheter och personliga preferenser och fortfarande, nej det är inte dyrare om man inte vill att det ska vara det.
Som alltid är det en fråga om smak och tycke var man vill bo men det är väl egentligen inte det tråden handlar om.
Ganska tråkigt att missuppfattningar och myter ska cementeras trots att fakta visar att de inte stämmer.

Folk lever t.ex. fortfarande med bilden av Miami Beach som ett gangsterparadis med fallfärdiga byggnader och blodbad a´la 80 talets filmer och tv-serier men som Miamitravel skriver så förändras det från gång till gång man kommer dit och skillnaden mot de första besöken vi gjorde i början av 90-talet är väldigt stor, då kunde man delvis prata om ruffigt och förfallet men då kom också den stora upprustningen igång och hotellen renoverades i en rasande takt. På ett sätt var det ännu roligare då när det fanns mer av det riktigt enkla och lite ruffiga, som endollarsaffärer och småskojare med elektronikbutiker och skitiga kubanska restauranger, det har blivit mer städat både på gott och ont, fortfarande är det ändå det bästa resmålet vi besökt, det är väl därför man gärna rekommenderar andra att själv se hur det är, alla tycker inte som oss men de flesta jag hört gillar det.....

Ska bli intressant att se vilka hotellförslag som matchar "vårt" hotellval som dyker upp :-)
Av Birgere
2 feb. 2017 11:44
Citerat från Floridasidan:
Ska bli intressant att se vilka hotellförslag som matchar "vårt" hotellval som dyker upp :-)
Lite som du svär i kyrkan när du säger att du letar boende norrut i Miami Beach ;-)
Tycker du ska kika lite på condos eller varför inte mindre hus. Då det är påsk så kanske det mesta redan är uthyrt men det gäller ju även hotell. När vi kikat på privat boende tidigare så verkar det till skillnad från dom flesta andra ställen i Florida finnas en del lycksökare som hyr ut risiga skrubbar för hutlösa priser, vet inte heller om all uthyrning är laglig i Miami Beach, sådant brukar ju vara strängt reglerat i USA.
2 feb. 2017 12:01
Citerat från Birgere:
Citerat från Floridasidan:
Ska bli intressant att se vilka hotellförslag som matchar "vårt" hotellval som dyker upp :-)

Lite som du svär i kyrkan när du säger att du letar boende norrut i Miami Beach ;-)
Tycker du ska kika lite på condos eller varför inte mindre hus. Då det är påsk så kanske det mesta redan är uthyrt men det gäller ju även hotell. När vi kikat på privat boende tidigare så verkar det till skillnad från dom flesta andra ställen i Florida finnas en del lycksökare som hyr ut risiga skrubbar för hutlösa priser, vet inte heller om all uthyrning är laglig i Miami Beach, sådant brukar ju vara strängt reglerat i USA.
Tack vare dig så ser jag att jag i exalteringen skrev helt galet, vi åker ju i Mars inte April så efterlysningen/utmaningen kan ju få gälla en vecka närsomhelst kan vi säga....

Vi har ju bokat Tradewinds för kanske ett halvår sen men har ju öppet för alternativ om det skulle vara mycket billigare, vi avstår ju inte South Beach för något annat om det inte verkligen är skillnad och vi har ju trots allt även bott på annat håll också ;-) Vi har aldrig rest till Florida och endast bott i SoBe.

Condos har vi tittat på och t.o.m. bokat men det funkade inte, de avbokade för att de inte kunde ta bokningar så långt i förväg trots att de hade öppet för bokning. Nej det verkar ju inte lagligt om man inte har en hotellrörelse som hyr ut, det jagas visst ganska febrilt och böterna är nog ganska saftiga för uthyrarna.
Vi har ju inte använt oss av Airbnb och liknande mer än några gånger och jag är lite skeptisk, vi har haft samma dåliga erfarenhet i Spanien, avbokade p.g.a. dubbelbokning, och ett par gånger har det funkat bra. Det som mest avskräcker är de dåliga villkoren, uthyrarna kan i princip avboka precis innan resan, då står man där, men själv har man i regel ganska stränga villkor och inte gratis avbokning. Ska vi boka Airbnb och liknande så kommer vi i.s.f. boka ett alternativ med Hotels.com som kan avbokas i sista stund men det känns inte riktigt juste mot det hotellet, minst sagt.

Att hyra hus är knappast aktuellt för oss som par och att hitta hus i läge med strand, affärer, restauranger mm. är inte lätt, ska priset dessutom konkurrera med lägenhetshotell så blir det nog omöjligt
Av Birgere
2 feb. 2017 12:50
Citerat från Floridasidan:
Condos har vi tittat på och t.o.m. bokat men det funkade inte, de avbokade för att de inte kunde ta bokningar så långt i förväg trots att de hade öppet för bokning. Nej det verkar ju inte lagligt om man inte har en hotellrörelse som hyr ut, det jagas visst ganska febrilt och böterna är nog ganska saftiga för uthyrarna.
Googlade fram zonkartan i Miami Beach och den var faktiskt generösare än jag trodde
http://miamibeachfl.gov/WorkArea/DownloadAsset.aspx?id=89053
Men uppenbarligen så finns det dom som fuskar o böterna ligger på upp till $80.000, här är en lista på fuskare för några månader förra året:
http://miamibeachfl.gov/WorkArea/DownloadAsset.aspx?id=88785
Tror ändå att man med sunt förnuft kan hitta något bra på den privata marknaden även i Miami Beach.
2 feb. 2017 13:11
Citerat från Birgere:
Citerat från Floridasidan:
Condos har vi tittat på och t.o.m. bokat men det funkade inte, de avbokade för att de inte kunde ta bokningar så långt i förväg trots att de hade öppet för bokning. Nej det verkar ju inte lagligt om man inte har en hotellrörelse som hyr ut, det jagas visst ganska febrilt och böterna är nog ganska saftiga för uthyrarna.

Visa merGooglade fram zonkartan i Miami Beach och den var faktiskt generösare än jag trodde
http://miamibeachfl.gov/WorkArea/DownloadAsset.aspx?id=89053
Men uppenbarligen så finns det dom som fuskar o böterna ligger på upp till $80.000, här är en lista på fuskare för några månader förra året:
http://miamibeachfl.gov/WorkArea/DownloadAsset.aspx?id=88785
Tror ändå att man med sunt förnuft kan hitta något bra på den privata marknaden även i Miami Beach.
Det kan man säkert, vi har tittat på många objekt men är de billigare än hotellet vi bokat så är de i regel mycket små, utan riktigt kök, pool eller ser allmänt taskiga ut. Har ju nästan 1000:- stående på Airbnb så helt främmande att boka genom dem, trots deras ganska rejäla avgifter är vi inte fast vi blivit lite stukade. Till denna resan hittar vi antagligen inget men vi får se framöver.....

Det blev ju rejält off topic här. Om någon klarar utmaningen så går det ju att skicka förslaget i ett PM också så inte tråden spårar totalt.......