Tips och hjälp med resa till Sydafrika

Av Annl
25 sep. 2011 10:24
Visningar: 5001
Hej,

Jag vet att ni är många medlemmar här på RG som varit i Sydafrika och nu hoppas jag att ni kan hjälpa mig med lite tips och synpunkter på en resa till Sydafrika som jag håller på att snickra ihop. Alla tips mottages med tacksamhet.

Resan är tänkt att vara ungefär tio dagar och skall gå till Kapstaden med omnejd. Det är inte aktuellt med safari på denna resa. Så här ser resrutten ut för närvarande:

Efter att vi landat i Kapstaden plockar vi ut en bil och reser till Hermanus där vi stannar två dagar för att kolla på valarna och strutsfarmer.

Sen reser vi till Franschoek och bor där i två nätter.

Sen reser vi till Cape Point (har fått tips om att det är mysigt att bo i Kalk Bay) och där är det tänkt att vi stannar tre nätter.

Och sen avslutas resan med ett sista stopp i Kapstaden med tre eller fyra övernattningar. Tanken är också - rätt eller fel - att vi inte skall ha någon hyrbil när vi kommer tillbaka till Kapstaden. Är det dumt eller är det bättre att ha hyrbil hela tiden?

Jag har kollat runt lite på boende men kom gärna med förslag om ni har bott på något bra boende. I Hermanus har vi som krav att det skall vara havsutsikt och i Franschoek har vi som krav att det skall vara ett boende som ligger inne i byn och som har pool.

Vad gäller Kapstaden har jag hört lite olika uppfattningar om var man bör bo med tanke på säkerheten; vissa säger att det är helt OK att bo inne i centrum medan andra säger att det är säkrast och bäst att bo i Waterfront. Vad säger ni? Säkerheten är viktig då vi reser med två barn.

Tack på förhand!
Av Desires
26 sep. 2011 23:02
Hej!
Vet inte om jag kan ge dig svar på dina frågor, men vill försöka alla fall. Du ger alltid alla andra så bra tips har jag sett, men har ännu inte fått något svar på dina frågor ang Sydafrika kan jag konstatera..

Vi var i Sydafrika i november -08. Vi lät Sydafrikaresor boka alla hotell/lodger + flygbiljetter den gången, vilket vi tyckte var väldigt skönt.

Under vår 2-veckors resa (vi bilade på egen hand) var vi supernöjda med boendet utom kanske just det i Kapstaden o i Hermanus, de var helt OK hotell, men eftersom jag inte var helt nöjd vill jag inte rekommendera något av dem.
Men Hermanus är jättemysigt, vi såg valarna där från hotellfönstret. Vi bodde på ett hotell med havsutsikt där som heter Windsor Hotel, det ser väldigt läckert ut på bild, men vårt rum var i alla fall ganska slitet o inte så fräscht, men utsikten var ju bra, eftersom vi också hade tur att få uppleva valarna från fönstret, vilket var underbart!

Vad gäller Kapstaden bodde vi i Waterfront på ett hotell som jag tyvärr heller inte tycker var så suveränt men jag tror nog alla fall det är bäst att bo nära/i Waterfront, då kan ni promenera ner till den mysiga hamnen på kvällarna för att äta en god middag där, enklare när man har barn med sig också tror jag.
.
En del tycker waterfront är för turistiskt, och jag förstår det också, men vi tyckte ändå det var mysigt att vistas där - många bra, trevliga restauranger som serverade jättegod mat o vin - (till låga priser, som det är där!) Och skönt att sitta nere vid hamnen med fin utsikt!

I Kapstaden hade vi inte bil, jag tycker inte man behöver det inne i den staden. Ni kan ta er runt med de suveräna bussarna jump on/off. Vi åkte med dem till Table Mountain, Camp Bay, m.m.
Här kan ni läsa o se foton från Kapstaden på min reseblogg, om ni vill: http://www.desires.se/#post45

2 bra sidor om Sydafrika
http://www.sydafrikaexperten.se/hem/sydafrika/
http://www.minna-sydafrika.blogspot.com/

Ledsen att jag inte kunde ge några direkta hotellrekommendationer, men hoppas du får fler svar från andra som kanske kan rekommendera bra hotell där

Lycka till, Sydafrika är fantastiskt!
Av Sierra
26 sep. 2011 23:29
Jag var i Sydafrika 1998 och bodde då en vecka på City Lodge som ligger nära Waterfront och centrum (Long Street). Gångavstånd till båda. Det var ett bra hotell som har byggts om en aning på senare tid kan jag se på bilderna. Rekommenderas. https://www.citylodge.co.za/cl10.php

Jag kan även rekommendera Mama Africa Restaurant på 178 Long Street Ett mysigt ställe med skön atmosfär där du njuter, förutom av maten, även av den levande musiken, afrikansk naturligtvis.
http://www.tripadvisor.in/Restaurant_Review-g312659-d1535949-Reviews-Mama_Africa-Cape_Town_Western_Cape.html
Av Annl
27 sep. 2011 08:03
Citerat från desires:
Hej!
Vet inte om jag kan ge dig svar på dina frågor, men vill försöka alla fall. Du ger alltid alla andra så bra tips har jag sett, men har ännu inte fått något svar på dina frågor ang Sydafrika kan jag konstatera..

Vi var i Sydafrika i november -08. Vi lät Sydafrikaresor boka alla hotell/lodger + flygbiljetter den gången, vilket vi tyckte var väldigt skönt.

Under vår 2-veckors resa (vi bilade på egen hand) var vi supernöjda med boendet utom kanske just det i Kapstaden o i Hermanus, de var helt OK hotell, men eftersom jag inte var helt nöjd vill jag inte rekommendera något av dem.
Men Hermanus är jättemysigt, vi såg valarna där från hotellfönstret. Vi bodde på ett hotell med havsutsikt där som heter Windsor Hotel, det ser väldigt läckert ut på bild, men vårt rum var i alla fall ganska slitet o inte så fräscht, men utsikten var ju bra, eftersom vi också hade tur att få uppleva valarna från fönstret, vilket var underbart!

Vad gäller Kapstaden bodde vi i Waterfront på ett hotell som jag tyvärr heller inte tycker var så suveränt men jag tror nog alla fall det är bäst att bo nära/i Waterfront, då kan ni promenera ner till den mysiga hamnen på kvällarna för att äta en god middag där, enklare när man har barn med sig också tror jag.
.
En del tycker waterfront är för turistiskt, och jag förstår det också, men vi tyckte ändå det var mysigt att vistas där - många bra, trevliga restauranger som serverade jättegod mat o vin - (till låga priser, som det är där!) Och skönt att sitta nere vid hamnen med fin utsikt!

I Kapstaden hade vi inte bil, jag tycker inte man behöver det inne i den staden. Ni kan ta er runt med de suveräna bussarna jump on/off. Vi åkte med dem till Table Mountain, Camp Bay, m.m.
Här kan ni läsa o se foton från Kapstaden på min reseblogg, om ni vill: http://www.desires.se/#post45

2 bra sidor om Sydafrika
http://www.sydafrikaexperten.se/hem/sydafrika/
http://www.minna-sydafrika.blogspot.com/

Ledsen att jag inte kunde ge några direkta hotellrekommendationer, men hoppas du får fler svar från andra som kanske kan rekommendera bra hotell där

Lycka till, Sydafrika är fantastiskt!
Hej igen,

Tack snälla för ditt svar.

Det låter helt fantastiskt att se valar från hotellfönstret!

Stort tack också för tipset om Minnas blogg - Minna har jag kontakt med (hittade henne här på RG) och det är hon som tipsat om Kalk Bay bland annat men däremot hade jag helt missat hennes blogg och det inser jag är synd - nu när jag kollade närmare på den.

Gott att höra att man inte behöver ha bil i Kapstaden - då tänkte jag inte helt galet där. Och sådana bussar är ju väldigt praktiska och någonstans läste jag att det är billigt med taxi.

det låter som om jag tänker lite som dig vad gäller boendet i Kapstaden - det verkar läge att köra på Waterfront.

Tack snälla!
Av Annl
27 sep. 2011 08:05
Citerat från sierra:
Jag var i Sydafrika 1998 och bodde då en vecka på City Lodge som ligger nära Waterfront och centrum (Long Street). Gångavstånd till båda. Det var ett bra hotell som har byggts om en aning på senare tid kan jag se på bilderna. Rekommenderas. https://www.citylodge.co.za/cl10.php

Jag kan även rekommendera Mama Africa Restaurant på 178 Long Street Ett mysigt ställe med skön atmosfär där du njuter, förutom av maten, även av den levande musiken, afrikansk naturligtvis.
http://www.tripadvisor.in/Restaurant_Review-g312659-d1535949-Reviews-Mama_Africa-Cape_Town_Western_Cape.html
Sierra, Tack snälla!

Ditt hotell ser väldigt fint ut och en trevlig restaurang är ju aldrig fel. Låter jättemysigt!
Av Minna_n
27 sep. 2011 15:03
Hej Annl,
Jag tycker också att City Lodge är HELT ok. Inget lyx men läget är bra med kort gångavstånd till Waterfront som det ju nu verkar luta mot för er skull.
Ett annat alternativ är Southern Sun Waterfront : http://www.southernsun.com/hotels/waterfront-cape-town/pages/overview.aspx
som också ligger på bekvämt gångavstånd.

Kul förresten att du även hittat min blogg :) Vet inte om du sett det, men vi lottar ut biljetter till taffelberget den här veckan :) Och dessa kan användas när det själv passar er...

Hör av dig om du vill ha fler förslag

Mvh
Minna
www.minna-sydafrika.blogspot.com
Av Annl
27 sep. 2011 16:12
Citerat från minna_n:
Hej Annl,
Jag tycker också att City Lodge är HELT ok. Inget lyx men läget är bra med kort gångavstånd till Waterfront som det ju nu verkar luta mot för er skull.
Ett annat alternativ är Southern Sun Waterfront : http://www.southernsun.com/hotels/waterfront-cape-town/pages/overview.aspx
som också ligger på bekvämt gångavstånd.

Kul förresten att du även hittat min blogg :) Vet inte om du sett det, men vi lottar ut biljetter till taffelberget den här veckan :) Och dessa kan användas när det själv passar er...

Hör av dig om du vill ha fler förslag

Mvh
Minna
www.minna-sydafrika.blogspot.com
Minna,

Vi kommer definitivt att höra av oss till dig - nu ligger jag och väntar på att de skall släppa flygbiljetterna samt att jag rekar med dem som varit i Sydafrika och samlar på mig tips och rekommendationer.

Beträffande tävlingen skall jag genast gå in där - jag läste lite slarvigt och trodde att biljetterna bara gällde i relativ nutid.

Jag måste även ge dig en eloge för din resebyrås hemsida - den är riktigt bra och jag surfade runt där en bra stund i morse - snacka om att man blir sugen på att komma till Sydafrika, Tänk att alla som kommer dit blir helt sålda....
Av Jes1blu
3 nov. 2011 15:59
Hej, Annl!

Verkar vara en trevlig rutt ni skall ut och åka på!
Men, NÄR skall den äga rum? Valarna är inte i Hermanus hela tiden!
Detta faktum kan omkull kasta hela eran planering.......
Dessutom så vill ni se strutsfarmer m.m....det är 36 mil till Oudtshoorn från Hermanus, som är struts-mekkat nr:1 i världen! Ni bör då sova över i byn. Hermanus i all ära, men vore det inte bättre att sova över i Knysna,kanske? (bra utgångsplats för div dagliga utfärder)
Bara lite funderingar runt eran planering.
Sedan skulle jag nog rekommendera att ha hyrbil hela tiden. Skall ni utanför centrum, så kör själv.Det finns inga allmänna kommunikationer som hemma.Och ofta långa sträckor mellan de saker som jag vet ni skall se. Och om du inte vill dö i förtid, så åk inte med de sk taxibilar som folk säger man kan åka med! Fullständigt tokiga förare, som ofta är påverkade av dagga eller annat. Undermåliga bilar, utan bromsar m.m, du förstår vad jag menar när du ser dem! Minna, du får rätta mig om jag har fel här! PS! När ni åker till Hermanus eller Knysna, åk inte väg
N2 utan ta kustvägen R44 som börjar i Gordon`s bay. Underbart vacker väg!! Får icke missas! DS!

Mvh/ Lars
Av Annl
3 nov. 2011 18:30
Lars,

Tack snälla för ditt svar.

Ja jag tror också att det kommer att bli en kanonrutt. Det är tänkt att vi skall resa nästa höstlov, dvs. i slutet av oktober 2012/början november 2012. Oc h vad jag förstått och läst så är detta en perfekt period för att se valarna.

Av ditt svar att döma låter det som om vi får spara strutsarna till en annan resa. Och det är ju inte så dumt det heller eftersom alla man pratar med är lyriska när de pratar om Sydafrika. Låter som om strutsarna får bli en annan resa tillsammans med Garden Route och kanske bad i Durban.

Ok, jag tar med mig infon om att det är bra att ha hyrbil hela tiden - det kommer maken att gilla; han vill köra överallt.

Och vad gäller rutten för den planerade resan så är tanken två nätter hos valarna i Hermanus, två nätter i Franschoek, två nätter i Kalk Bay och de resterande tre eller fyra nätterna i Kapstaden. Expertisen - dvs. Minna på Sydafrikabloggen - har bekräftat detta upplägg.
Citerat från jes1blu:
Hej, Annl!

Verkar vara en trevlig rutt ni skall ut och åka på!
Men, NÄR skall den äga rum? Valarna är inte i Hermanus hela tiden!
Detta faktum kan omkull kasta hela eran planering.......
Dessutom så vill ni se strutsfarmer m.m....det är 36 mil till Oudtshoorn från Hermanus, som är struts-mekkat nr:1 i världen! Ni bör då sova över i byn. Hermanus i all ära, men vore det inte bättre att sova över i Knysna,kanske? (bra utgångsplats för div dagliga utfärder)
Bara lite funderingar runt eran planering.
Sedan skulle jag nog rekommendera att ha hyrbil hela tiden. Skall ni utanför centrum, så kör själv.Det finns inga allmänna kommunikationer som hemma.Och ofta långa sträckor mellan de saker som jag vet ni skall se. Och om du inte vill dö i förtid, så åk inte med de sk taxibilar som folk säger man kan åka med! Fullständigt tokiga förare, som ofta är påverkade av dagga eller annat. Undermåliga bilar, utan bromsar m.m, du förstår vad jag menar när du ser dem! Minna, du får rätta mig om jag har fel här! PS! När ni åker till Hermanus eller Knysna, åk inte väg
N2 utan ta kustvägen R44 som börjar i Gordon`s bay. Underbart vacker väg!! Får icke missas! DS!

Mvh/ Lars
28 jan. 2012 09:05
Hej Anni!
Kanske har du redan bokat er resa, annars kommer lite tips här! Vi har rest i Sydafrika vid några tillfällen, senaste gången med barn. Om du vill kan du kika in på min blogg för restips; www.bokcafeetibyn.blogspot.com, klicka sedan på Sydafrika så kommer en rad foton och inlägg.
Du är välkommen att höra av dig om du har ngn fråga!
Mvh Anna
28 jan. 2012 09:30
Hej igen!
Tänkte bara att jag skulle nämna att vi bott i såväl Kalk Bay som Simonstown(strax söder om Kalk) och att jag med barn föredrar Simonstown (Boulders Beach när det finns söta pingviner att bada med eller titta på). Upplevde Kalk Bay som lite för busy. Mkt bilar och lite trångt. Men smaken är olika!
Websidan: www.capestay.co.za är suverän att leta boende på eller bara att inspireras! Har ni små barn kan self catering vara bra. Jag tycker Stellenbosch är mysigare än Franschhoek som jag fann lite bäl "upmarket" men vackert är där förstås! Vi hyrde stuga en vecka på vingård sist vi var där. Super mysigt!

I kapstaden bor man mysigt i såväl Gardens som tamberskloef. De ligger alldeles under Taffelberget. Mysiag caféer, vackra townhouses och skön stämning.
Mvh Anna
3 mars 2019 09:18
Läs gärna om vår resa på
Www.evas-restips.se