Tips o råd infor resa

22 maj 2018 21:29
Visningar: 608
Hej alla glada, jag har nu bokat en tripp till Japan 18 okt till 1 nov. Min dotter 14 år gammal har sin högsta dröm att åka till Japan. Så nu behöver jag all input och råd om vad man bör göra och inte göra.Hon vill besöka Tokyo, mount Fuji,Kyoto och Hirosima/Nagasaki.Om jag färståt saken rätt är ett railpass bästa sättet att ta sig runt. Funkar det bra att betala med kort över allt eller måste man ha kontanter? När jag kuskar runt USA brukar jag boka hotell dag för dag när jag reser, funkar det i Japan eller bör man boka allt nu? Som sagt bomba med förslag, jag vet inget om Japan typ bara vart det ligger så HJÄLP
23 maj 2018 06:42 (redigerad)
Japan är ett helt fantastiskt resmål. Var nyss där i två veckor och hade en helt fantastisk resa. Det är det mest välfungerande landet jag varit i. Allt fungerar, allt är helt och rent och snyggt och prydligt. Det finns offentliga, rena och fräscha toaletter i varenda tunnelbana och i varje park, i stort sett överallt. Taxichaufförerna kör med uniform med mössa och vita handskar, folk är otroligt trevliga och artiga, bockar och bugar och när man lämnar en restaurang vinkar hela personalen adjö och tackar så hjärtligt för besöket. Brottsligheten är försumbar, på gränsen till icke existerande. Jag har aldrig upplevt ett tryggare land att vistas i. Det spelar ingen roll om man är i ett litet samhälle på landsbygden eller i Tokyo, mitt i natten. Det är helt tryggt och säkert och det fanns inte något som gjorde mig orolig någon gång under de dryga två veckor som jag var i Japan.

Maten varierar mellan utsökt och helt fantastisk och aldrig dålig. (Ät japanskt och hoppa över annan mat som du kan äta hemma. Det finns så otroligt mycket fantastisk japansk mat att det är dumt att ödsla någon måltid på något annat.)

Det största problemet var annars bristande engelskkunskaper hos många japaner. Men det skiftar ganska mycket, från ingenting till utmärkt engelska. Men generellt är det färre som kan engelska än i Europa. Men det gör ofta inte så mycket. Alla anstränger sig för att kommunicera och gör sitt bästa för att göra sig förstådda och hjälpa till. Man pekar och gestikulerar lite när språket inte räcker till, så brukar det ordna sig.

Tokyo är ju ett måste (så klart!). Mount Fiji är nog dessvärre för kallt att bestiga i november, i alla fall om ni tänkt gå hela vägen upp, men det går kanske att uppleva det utan att gå hela vägen upp. Kyoto är en mycket vacker och trevlig stad, som jag varmt kan rekommendera. Hiroshima och Nagasaki besökte jag dock inte, så där får någon annan tipsa.

Det är väldigt bekvämt att resa med tåg i Japan. De går exakt i tid, de kommer fram i tid och allt är helt och rent och fungerar. Ett rail pass kan du köpa för 7 eller 14 dagar och gäller i hela Japan, men det kostar en del och om man inte åker långt eller många sträckor så kan det löna sig att bara köpa enkelbiljetter. Alla biljetter kostar samma, oavsett när du köper dem, de går alltså inte upp i pris före avgång, som SJ:s vansinniga priser. Samma med inrikesflyg, för övrigt. Man betalar en grundavgift för sträckan och sedan är det ett tillägg om man vill åka med snabbtågen (Shinkansen), om man vill ha platsreservation eller om första klass. Här kan du räkna på om ett rail pass lönar sig: https://www.japan-guide.com/railpass/

Försök få in alla resdagarna under en 7 dagarsperiod, om det går. Det blir billigast. Annars kan ni ju använda railpass mellan Tokyo och Hiroshima under 7 dagar, och sedan flyga tillbaka till Tokyo. Att flyga inrikes i Japan (flög med ANA) är förövrigt som en dröm av effektivitet och trevligt bemötande. Tänk på att de flesta inrikesflygen går till/från Haneda och de flesta internationella flygen går till/från Narita, som kan vara bra att hålla koll på om ni funderar på att anpassa inrikesflyg till hemresan.

Du måste absolut ha kontanter i Japan. Det är inte alls som i USA där kort fungerar nästan överallt idag. Det är bara vissa restauranger (få) och vissa butiker samt hotellen som tar kort, i övrigt är det kontanter som gäller. Många uttagsautomater tar bara Japanska kort, men alla 7-Eleven, Family Mart och Lawson har ATM som tar internationella kort, samt på postkontoren. Ta ut där.

Hotell bokade vi innan vi åkte, men vi bokade om med kort varsel, så det ska nog funka att boka även när ni är på plats. Särskilt i november, som inte är högsäsong.

Ett tips är att om ni vill se vissa populära sevärdheter så gå dit tidigt. Det finns t.ex. ett tempel i utkanten av Kyoto som alla besöker (väl värt det, googla "shrine kyoto" och kolla på bilderna) så ser du vad jag menar. Klockan 9 på morgonen är det fullständigt smällfullt av turister, skolklasser och vanliga japaner. Vill man se de här ställena utan mängder av människor (det bor 127 miljoner i Japan) så måste man gå dit tidigt på morgonen. Runt 7-7.30 är bra att vara på plats, särskilt om man vill ta lite bilder utan tusentals andra människor.

Det finns hur mycket som helst att skriva om Japan. Men kolla på https://www.japan-guide.com, det är en bra start. Ni kommer få en fantastisk resa!
23 maj 2018 06:55
Javisst ja! Ni måste besöka en onsen, dvs ett traditionellt japanskt bad med heta källor.

Det här stället i Kyoto bodde vi på en natt. Det är boende i klassisk japansk stil (minimalistiskt med rismattor och madrasser på golvet), en bra och fin onsen och en restaurang med bra mat. Man glider runt i mogonrock och tofflor mellan rummet, onsen och restaurangen. Det är ett måste!

https://www.yunoyadosyouei.jp/ryokan-kyoto/index.html
23 maj 2018 21:21
Tack för ett bra svar nu har jag fått lite o gå på. Kommer du på mer så fyll gärna på med mer info
23 maj 2018 23:08
Citerat från Jensohlsson:
Javisst ja! Ni måste besöka en onsen, dvs ett traditionellt japanskt bad med heta källor.

Det här stället i Kyoto bodde vi på en natt. Det är boende i klassisk japansk stil (minimalistiskt med rismattor och madrasser på golvet), en bra och fin onsen och en restaurang med bra mat. Man glider runt i mogonrock och tofflor mellan rummet, onsen och restaurangen. Det är ett måste!

https://www.yunoyadosyouei.jp/ryokan-kyoto/index.html
Wow vilket utförligt svar. Tack för tipsen, jag planerar också en resa!
Medlemmen har tagit bort svaret
27 maj 2018 21:06
Har alldeles för många bilder. Tog 4500 stycken och håller på att gå igenom dem nu. Kan lägga en länk här när de är klara.
Medlemmen har tagit bort svaret
29 maj 2018 14:47
Behövs det något inresetillstånd/visum när man åker till Japan?
30 maj 2018 15:59
Citerat från Jensohlsson:
Inte som svensk medborgare, nej.
Tack för ett bra och snabbt svar