Tips mottages - Resa runt Vietnam

19 nov. 2018 21:58 (redigerad)
Visningar: 277
Hej! Vi är tidigare resvana i Asien och funderar nu på en rutt i Vietnam. Vi reser med 2 små barn (4år och 10 mån) och ryggsäckar :)

Om man sakta vill ta sig mellan Da nang och Ho chin minh med tåg så har jag sett att resan i ett sträck blir allt för lång.. så vi behöver stanna minst 1 gång på vägen o övernatta..

Eller så kan vi ta tåg mellan Hanoi - Da Nang och stanna på den sträckan om det passar bättre?

Finns det några pärlor på vägen? Vår rutt hittills är Bangkok - Hanoi - Da nang (hue & hoi an) - och sen vidare ner mot Ho chin minh... Vi har ca 5-6 veckor på oss.. kan alltså byta någon flyg rutt mot tåg med stopp..

Jag vet att man kan åka natt tåg - inte jätte förtjust i sån lång resa (jag är mer rastlös än barnen.. ) men får man då en egen kupé? Kan man låsa den?

Tacksam för svar.
20 nov. 2018 15:41
Hej, lite erfarenheter runt nattåg från oss här.. vi reste Jan -16 med nattåg HCM -DaNang. Vi är två 50+are med ryggsäck och små krav. Vi tyckte resan var jättehäftig, men skulle avråda resan med småbarn..vi köpte ’soft seat’ för 60 US-DOLLAR /st. Det var liggvagn med 4 bäddar, dörr att stänga men tror inte låsa. Jag blev strängt tillsagd att inte hänga min lilla ryggsäck på en krok vid fotänden av bädden, utan in under, varför undrade man ju men när tåget startade fatta man.. det ruskar och skakar i sidled och längsled så allt svischar runt typ hela resan. Och ett skapligt oväsen också, så jag tänker ungarna trillar ur bäddarna och får svårt att sova i oljudet. Toaletten (hål i golvet) var väl ok i början men efter 12 tim inte så mysig. Vi tyckte ändå det var en upplevelse!! men skulle välja kortare sträckor dagtåg eller sleepingbuses ( nattbuss med liggsäten) i erat fall.
Mui Ne, öster om HCM tyckte vi va fint, tillbringade de tre sista dagarna där med bara sol, promenader och bad. Da lat var också mysigt, lite högre beläget och svalare. Ha en toppenresa i ett underbart land med goa människor och fantastisk streetfood!
24 nov. 2018 18:49 (redigerad)
Ni har en fantastisk resa framför er! Vi reste runt i Vietnam en månad 2017 (med 6-åring) och två månader nu i år (med en 7-åring och en 1-åring).

Förra året åkte vi Hanoi-Hue med nattåg, Hue-Hoi An med bil, Hoi An (Danang)-Tuy Hoa med nattåg, Tuy Hoa-Whale island med bil/båt, därifrån med minibuss till Nha Trang för att ta nattåget till HCMC, Minibuss t/r HCMC-Cai Be (Mekonogdeltat) och vi har även tagit båt & minibuss på sträckan Phu Quoc-HCMC.

Funkar jättebra med nattåg och stor upplevelse tyckte vi, första gången tog vi den jättedyra turistklassen men det var helt onödigt, mycket bättre med vanlig 1:a klass, inte så kallt och bekvämare. Är man fyra har ni egen låsbar kupe men ta med egen frukost, den på tåget var inget vidare. Vi hade med bananer, kex och dricka och sen åt vi riktig frukost när vi kom fram istället.

Vi har skrivit jättemycket och fotograferat massor från vår långresa 2017, här är lite bilder från nattågen så ser ni hur det ser ut:
https://kapustafamilyontour.com/tag/nattag/

och här är alla inläggen från Vietnam:
https://kapustafamilyontour.com/category/resor/vietnam/

Ni får gärna fråga om ni undrar nåt om hur det är att resa med barn i Vietnam. Vi gillade alla ställen vi varit på förutom Nha Trang och Danang, där var på tok för mycket turister, alla skyltar på ryska, fylleri och fördärvat. Kan inte rekommendera att åka till någon av de städerna med barn. Har superbra tips på boende på alla ställen vi varit på, beroende på vad ni är ute efter alltså.