Tips inför vår resa till Brasilien

27 juli 2009 09:08
Visningar: 3314
Hej,
Vi är ett par på 57 år som ska åka till Brasilien i vinter för första gången. Själv är jag uppvuxen i Mexico och vi har viss resvaran (Thailand, Cypern, Kanaris, Mallis, Rom). Vi åker reguljärt och ska vara i Rio några dagar först och sedan vidare till Buzios. Mina frågor är:
1. Ska man beställa upphämtning på flygplatsen av bil från hotellet eller kan man lika gärna ta en taxi från flygplatsen. Vi anländer på förmiddagen.
2. Hur väl fungerar bankomaterna i Rio? Har hört att de ofta krånglar och man istället bör ha med sig kontanter? Ska man i så fall dela upp i BRL och dollar? Är tacksam för alla tips när det gäller smartaste sättet att hantera pengar för 'driften'.
3. Har läst att det finns bussar som kör runt turister i favelas. Vi kommer inte att göra det eftersom min uppfattning är att det måste kännas kränkande för de personer som bor där. Eller är jag helt fel ute???

Vi kommer att ha fler frågor som dyker upp efterhand och är tacksam för alla tips vi kan få.

Vi hörs säkert igen :-)
/Gittan
27 juli 2009 10:58
Hej Gittan!

Jag har varit i Brasilien några gånger och sist förra vintern under karnevalen. Oftast tar resebolagen ut en högre avgift även att man bokar resa + transfer via dem. Om ni väljer att inte boka transfer via bolaget var då uppmärksamma på att ta reda på vilka taxichaufförer som är registrerade (oftast finns det en vakt vid perrongen som ni kan tala med) då vissa har liknande skyltar och kan försöka köra upp i en favela och råna er. Har vänner som råkade ut för det.

Bankomaterna fungerar utmärkt! BRL är bäst att handla med. Det finns två sätt att komma upp i en favela. Antingen med turistbussarna eller så kan ni få ett namn och tfn nummer till en man som vi åkte med privat och som var suverän som guide. Han tog oss till ställen som vi aldrig hade besökt om vi hade åkt med turistbussarna. Det var verkligen en upplevelse och mycket billigare. Jag tänkte likadant första gången jag var nere, att här kommer vi från I-länderna och åker och tittar på lokalbefolkningen som apor i en djurpark men så är det inte. Det är flera av de guider på turistbussarna som är bosatt i en favela och som kan områderna utan och innan.

/lycka till!

MVH
Danne
Av Zappe50
15 aug. 2009 11:17
Hej Gittan.
Taxi från flygplatsen och till Copacabana bör inte kosta mer än 60 Real !
Min fru och jag hade en förbeställd taxi när vi kom dit. Den kostade 80 Real, och det var väl inget att säga om det.
Chauffören var dessutom fantastiskt trevlig och pratade flytande engelska.
Men när vi skulle resa hem så tog vi en taxi "på gatan" utanför hotellet och han tog 60 Real, trots att vi reste hem en "röd" dag.
Så, max 60 Real, alltså.
Lycka till !
Urmas
8 sep. 2009 03:40
Hej Gittan.
1. Det finns ett bra alternativ på taxi som förbokas i ankomsthallen på flygplatsen i Rio de Janeiro. Ni betalar då ett fast pris och får en licencierad taxi som kör er till ert mål.
Det finns flera företag som erbjuder denna tjänst, de kändaste är Coopertramo, Transcoopass och Transcootur.

2. Ibland kan det vara lite klurigt att hitta bankomater som tar internationella kort. Brasilianarna har ett eget VISA-kort så även bankomater med VISA-logon på tar endast brasilianska VISA-kort. Men de flesta större banker har en eller två automater som tar internationella kort. Vanligen finns det personal som kan hjälpa er till rätt automat. Även på flygplatserna är det automater som tar internationella kort. De banker som oftast har denna typ av automater är Banco Brasil, Bradesco och HSBC. Det finns också en hel del bankomater på supermarkets och bensinmackar som heter Banco 24h vilka accepterar internationella kort. Så tipset är att växla till er en mindre summa Brasilianska Real i Sverige och ta ut resten på plats.

3. Det finns som du läst organiserade turer in i Favelorna. Om ni reser med någon av de större arrangörerna så görs turerna med respekt och fungerar också som en inkomst för områdena ni besöker. Avsikten med turerna är inte att visa fattigdom och misär utan att visa att Favelorna också är fungerande samhällen med skolor, småföretag och "vanligt folk" samt den kraft och önskan om förändring som finns hos många av dem som bor i favelorna. De flesta som varit med på dessa turer är mycket positiva efteråt och tacksamma att de fått besöka även denna del av Rio de Janeiro. Ni bör förstås undvika att resa in i favelorna på egen hand eller med okända guider/turoperatörer.

Buzios är också ett mycket fint resmål med 21 stränder att välja mellan och en trevlig by med mysiga restauranter, barer och små butiker. Här finns också mycket att göra om ni vill aktivera er som inte bör missas. Båtturer, trekking in i den tropiska Atlantskogen som fortfarande finns kvar i området. Här finns också en golfbana som är öppen för icke-medlemmar.

Om ni vill ha mer information så gå in på SambaTravels hemsidor www.sambatravel.com där ni kan läsa om bägge resmålen.