Tips inför runtresa i Sydamerika på 4 månader

Av Limpis
10 nov. 2015 14:27
Visningar: 98
Hej alla globetrotters!
Nu sitter jag här hemma och drömmer mig bort till nästa resa som jag bestämt ska vara i Sydamerika. Min tanke är att åka i början av augusti -16 och komma hem strax innan jul. Så nu undrar jag om det är någon som har lite bättre koll på den delen av världen än mig? Om det är en bra tid på året att åka? Eller om det kanske är en bra tid i någon del av kontinenten medans det är en mycket sämre tid i någon annan del? Jag har ännu inte bestämt vilka länder jag ska besöka så jag skulle bli hemskt glad om jag fick tips från nån erfaren som har vart där! Vet att jag vill till Colombia, även rio är en självklarhet. Funderar eventuellt på att starta hela äventyret med en kombinerad surf och spanska kurs i Mexiko för att få lite grundläggande spanska, så har ni tips om mexiko så släng med dom också vettja! Sen vill man väl se en del av de klassiska grejerna man inte får missa, men skulle också va kul med lite små smultronställen dit inte alla åker! Var i Peru och gick inkaleden i oktober -14 så det behöver jag inte göra igen, men finns det mer jag borde göra i Peru så tips gärna om det! Glaciärer, sandstränder, regnskogar, vandringar, djurupplevelser, paradisöar, små byar, storstäder, jag vill helst få med allt! Skulle betyda allt om jag fick ta del av era tips! Så jag kan börja brainstorma och planera min resa!
Tack på förhand, Linnea
Av Jonas73
10 nov. 2015 21:11
Hej Linnea,

Kul att du planerar att åka till Sydamerika!

Då klimatet varierar mycket mellan olika delar är det svårt att säga när det är bäst att åka. Augusti och september innebär varm regnsäsong i Colombia och vinter i Rio, Argentina och Chile. Om du ska resa under perioden augusti – december så rekommenderar jag att du börjar i Cartagena i Colombia och reser hem från Buenos Aires.

Jag kom hem från Argentina i söndags. I oktober och november är det vår i södra Argentina och perfekt tid på året för djur- och naturupplevelser där. Jag kommer definitivt att åka tillbaka till Argentina och Sydamerika så fort som möjligt. Av det som jag har hunnit se och uppleva hittills kan jag definitivt rekommendera;

Colombia

Cartagena
Cabo de la vela (by med öde paradisstrand)
Barichara (by där tiden stått stilla)
Bogota
Zona Cafetera

Ecuador

Quito
Marknaden i Otavalo

Peru

Pacaya Samiria (naturreservat i Amazonas)
Titicacasjön

Brasilien

Lastbåt nedför Amazonasfloden från Tabatinga till Manaus
Rio de Janeiro

Argentina

Peninsula Valdes/Puerto Madryn (fantastiskt djurliv med valar, sjöelefanter, delfiner, pingviner m.m.)
El Calafate,(glaciärer)
Mendoza (centrum för vinodling)

Fråga gärna om det är något du undrar över!
/Jonas