Tips från vår resa i nordöstra Malaysia

Av Yessie
21 apr. 2015 21:52
Visningar: 557
Hej!
Jag tyckte att det var svårt att hitta tips om speciellt hur man tar sig mellan redang, Lang tengah och perhentian innan vi åkte så jag tänkte att det kanske hjälper någon annan med samma planer med en kort redogörelse!

Vi bokade flyg från kul till kota terengganu på tiket.com kostade ca 500:- för båda med resväskor. Bäst att åka med air asia då de flyger från samma flygplats i kuala lumpur som man landar på. Räkna dock med ca tre timmar då man måste hämta ut bagage åka tåg till en annan terminal.

Vi kom fram sent på kvällen så vi hade bokat en natt i terengganu för 200:-. Färjan gick kl 9 morgonen efter till redang där vi bokat en paketresa med mat, boende, färja och snorklingturer (billigare än bara hotell) på redang beach resort. Jag mailade dem genom deras hemsida, gick smidigt och de pratade bra engelska. De drog tom av för färjan hem eftersom vi ville vidare till Lang tengah. Man fick scanna in visakortet för betalningen. Båten tog ca två timmar. Boendet var väldigt fräscht med pool och allt men maten är mer anpassad för asiater (vi var de enda européerna på hela ön). Vi bokade en tre nätter/fyra dagars paket, det ingick två snorklingturer per dag men vi följde bara med på två det räckte. Helt underbar ö! Alkohol var förbjudet på restaurangerna på resorten det ända minuset! Redan när vi checkade in hjälpte de oss att boka båt till Lang tengah, vi delade med en annan familj och det kostade ca 600:- för oss båda tog ca 45 min.

På Lang tengah bodde vi tre nätter på sari pacifica som vi bokat på booking.com hemifrån. Bra resort med alkohol och pool. Endast två resorter på den stranden så inte så mycket att välja på, vi åt bara på vår resort då den andra var svindyr. Litet minus att det vara massa döda koraller på stranden så den var inte lika vacker som på redang. De hjälpte oss att boka en båt här med till perhentian kecil, nästan samma kostnad som den reguljära så bättre att chartra själva. Ca 400:- och tog ca 30 min, väldigt höga vågor!

På kecil bodde vi lite lyxigare på bubu long. beach resort som vi också bokade genom booking fyra nätter. Väldigt höga vågor på denna strand så inte så barnvänligt. Tar ca 15 min att gå över till andra sidan för att äta där tex. Massa restauranger på stränderna att välja på, de flesta har dock inte öl men man kunde köpa av en gubbe på stranden och ta med in på restaurangerna. Båt över till besar fanns överallt och kostar bara ca 80:- och tar tio min.

På besar bodde vi på coral view resort som jag bokade genom mail från deras hemsida. De har inte alkohol men en kinesisk restaurang tio min därifrån har. De billigaste rummen ligger inne i djungeln och har inget varmt vatten samt att det är mycket mygg men mysigt! Vi bodde där tre nätter, superfint! Frukost ingår ej. Vi bokade båt till kuala besut genom boendet, kostade ca 400:- tog 30 min. Sen tog vi taxi för 150:- till flygplatsen i kota baru. Man har gott om tid om man tar åtta båten och flyget går kl 12 ca. 500:- ca för flyget tillbaka till kul tog en timma.

Vi bodde två nätter och hade tre dagar i kuala lumpur det räckte för denna gång. Vi bodde på melia, fint hotell men solen skiner bara några timmar per dag över poolen. Taxi till och från flygplatsen ca 200:- st.
Vi är så nöjda över vår resa! Resealbum och bilder kommer snart, ställ gärna frågor! Vi åkte 19 mars så början på säsongen, perfekt! Regn tre gånger nån timma och halv molnigt varje dag men supervarmt ändå. Ca 30 grader i vattnet och man blev brun ändå ;)

Mvh jessica
22 apr. 2015 11:43
Jättebra!
Vilken ö gillade ni bäst då?
22 apr. 2015 18:29
Kul att läsa. Jag har själv varit lite sugen på att resa i det området.
Av Yessie
22 apr. 2015 19:07
Svårt att säga Gunilla, redang hade den finaste stranden men maten var ju inte så rolig där, besar hade också kanonfina stränder med lite fler folk på och inte så många restauranger att välja på, Kecil var bra då man kunde promenera runt på ön mer och det var riktigt bra utbud av restauranger, lang tengah var sämst pga korallerna på stranden. Men att kunna besöka alla fyra är den perfekta mixen och man behöver inte mer dn tre nätter på varje!
Av Chrlju
15 maj 2015 08:03
Hej.
Jag planerar att göra samma resa till våren och har ett par frågor. Hur enkelt är det att förflytta sig mellan Perhentian och Redang (har inte tänkt stanna på Tenga), är det båt man chartrar själv eller färjor? Vad tar det i tid och vet du priser?
Fint resealbum du har lagt ut.
Christer
Av Yessie
15 maj 2015 12:13
Hej!
När du anländer till boendet kan du fråga direkt om de kan ringa och kolla om det redan finns några beställda båtar den dagen du vill åka. Om det finns andra som ska charta så delar du med dem, då kan jag tänka mig att det kostar ca 2-300:- per person. Annars får man hyra själv och då var det ca 1200:-. Räkna med ca två timmar beroende på hur mycket vågor det är.
Tips annars att åka till perhentian först då det är mer turister där och lättare att hitta båtar och folk att dela med samt att det nog går att pruta till ett bra pris!
Ha en underbar resa!
Av Chrlju
16 maj 2015 06:43
Hej
Tack för svaret. Jag har tänkt att åka till Perhentian först, eftersom det passar bättre med vårt flyg att flyga till Kota Bharu när vi kommer till KL. Men ytterligare en fråga till dig. Vad kan det ta i tid att åka från redang beach resort till flygplatsen i Kuala Terengganu? Är det några problem att hinna med ett flyg som går 13.10?

MVH
Christer
Av Yessie
17 maj 2015 20:58
Hej!
Ja men det är ju bättre att börja åt det hållet, då är det lättare för er att få tag på billig båt till redang. Står skyltar överallt på stränderna med priser med taxi boat.
Jag tror att färjan gick 8:00 den första på morgonen från redang till terengganu och den tog 1 h och 40 min sen taxi till flygplatsen tog ca en timma tror jag så det ska vara lugnt. Då är ni framme ca 11:00. Se till att boka in er på den bara, om ni ska bo på long. Beach så finns det ingen pir där utan man får gå på en annan båt först och sen gå över till färjan lite längre ut, så rekommenderar ryggsäckar :)
Av Chrlju
17 maj 2015 21:06
Tack för svaret.
Jag tog det säkra och bokade ett flyg kl 17 och visst får det bli ryggsäckar.
Kan passa på och tipsa om ett boende i KL, Sarang Galloway B&B. Bodde där när vi var i KL i februari. Bästa BB jag bott på.
Christer
2 juni 2015 11:21
Åh vad bra med lite tips! Ska till Perhentian och Tioman nu i sommar och det är svårt att hitta information på nätet.

Då vi hittar så lite info om hur man tar sig fram i östra Malaysia blev det nu 10 dagar per ö, kan ju bli vansinnigt tråkigt men vi är samtidigt ena riktiga latmaskar i familjen. Snorkla, bada samt ligga och läsa böcker är rätt skönt. Vi brukar vara väldigt inaktiva på våra semestrar även när utbudet är stort så det ska nog gå bra.

Vi ska bo på Coral View på Besar, vad kostade middag ungefär på restaurangerna runt ikring? Finns det BBQ på stränderna med seafood etc?

Mitt enda bekymmer nu är hur vi ska ta oss från Perhentian till Tioman, infrastrukturen är ju verkligen lite si sådär :-). Verkar som att det smidigaste blir att ta en nattbuss från Kota Bharu, eller möjligen Kuala Besut, till Mersing à 9 timmar....
16 juni 2015 07:53
Åh så härligt det låter! Vi ska göra samma resa nu i sommar. Tar de kort på restauranger och hotellen? Läste någonstans att det inte var så vanligt.
/Nadja