Tips för en barnfamilj som ska åka till Mellieha

13 mars 2016 00:13
Visningar: 770
Vi åker till Malta (Mellieha) i slutet av Juni. Är det någon som har tips på vad man kan ha hitta på och som är värt att se. Söker man på google hittar ju man en massa men är det verkligen värt att ta sig dit? Funderar även på att hyra bil. Är det helt galet? Har hört att man ska undvika att köra på Malta. Min man är yrkeschaufför och har kört några gånger i England men räcker det? Tar gärna emot tips på restauranger i Mellieha och shopping på ön:-)
Tack på förhand!
13 mars 2016 10:01
Sevärt: Valetta, Mdina, Marsaxlokk, Gozo t.ex.

Hyra bil kan man absolut göra om man känner sig säker på vänstertrafik i ganska intensiv trafikrytm.
Annars är det relativt lätt att ta sig fram med buss också.

Vi har på Malta /Gozo för två år sedan och verkligen älskade öarna.
Jag har skrivit en reseberättelse med massor av tips och inspirationsbilder.
Kolla gärna om du vill:
http://4000mil.se/index.php/malta-och-gozo/
Av Cattta
14 mars 2016 20:49
Hej vi var på Malta sista veckan i juni och 2 dagar in i juli förra året. Det var varmare än vanligt där då, har vi förstått, hela 33-35 grader och helt vindstilla.
Vi ville inte köra bil pga vänstertrafiken, men det tror jag att ni fixar. Tänk på att det inte körde nga bilar i mellanklass där utan bara Picantos etc, de allra mista i Sverige. Kolla hur säkert barnen sitter i dem. Taxi bilarna var Picantos samtliga. Några Volvobilar osv såg vi inte röken av. De körde snabbt både taxin och bilisterna på vägarna till o fram flygplatsen i alla fall, och parkerade lite hur som helst i Qawra/Bugibba där vi var.

Vi hyr bil nästa gång vi kommer dit, vi pratade med svenskar som åkt buss mellan Qawra och Sliema och det tog 2 timmar isf 30-40 min som det skulle.

Tror det är värt att ta med bilen till över till Gozo...

Ha en bra semester och hoppas att ni inte får mer än 27-28 grader som verka vara en normal medeltemperatur där då.
23 mars 2016 20:47
Hej hej!
Tack för tips:-) Nu är bil bokad så vi satsar på det. Ska bli jättekul och spännande att åka till Malta.