Tips för 11 dagar i övärlden (Split)

Av Devotee
10 juli 2014 21:38
Visningar: 2207
Hej!

Jag och min tjej åker till Split i slutet av juli. Vi gör lite research just nu och försöker lägga upp någon slags rutt - vilket vi gärna skulle vilja ha hjälp med!

Vi har bokat boende i Split de två första nätterna och efter det tänkte vi utforska öarna i närheten och sen avsluta med 2-3 dagar i Dubrovnik (vi åker hem därifrån). Vi vill gärna ha en rätt blandad upplevelse och undviker gärna de största turistmagneterna.

Vi efterlyser tips på vilka öar och platser som kan vara intressanta att besöka.
Hur enkelt tar man sig runt mellan öarna?
Hur enkelt hittar man boende? Måste man boka innan eller kan man bara dyka upp och ändå hitta något? Vad kostar boende på öarna?

När det gäller budget vet vi inte riktigt vad som är rimligt, vi vill inte glassa omkring på dyra hotell utan tänker oss bo rätt billigt men ändå unna oss ibland. Är 10-12 000 rimligt för boende/nöjen? Alltså totalkostnad utan flyg.

Mvh
Av Manqo
11 juli 2014 20:15
hej!
jag kom nyligen hem från 10 dagar i Kroatien så jag har lite färsk info!

- mellan öarna åker du med båtbolaget jadrolinija. Biljetterna kostar 30-90kr beroende på vart du åker. det är enklast att trilla ner till hamnen och köpa biljetten nån timme innan färjan går. Katamaranerna är smidigast och snabbast. Mellan vissa öar går inga färjor, då kan man i värsta fall få åka tillbaka till split och byta.

- boka inte boende i förväg! på alla ställen vi var stod människor utanför som hyrde ut rum för en billig peng! följ med valfri tant/gubbe och kolla på deras rum. Jag bodde i superfina rum/lägenheter med centralt läge på både korcula och brac för 100 kuna (120kr) per natt, finns inget hotell som är så billigt!

- ett tips om ni ska till hvar: utanför hvar stad finns pakleniöarna, hyr en egen båt eller hoppa på en taxibåt och åk dit! helt galet fint!!

- jag var borta i 10 dagar, totalt inklusive flyg, mat och boende och allt blev det 8900kr. Jag bodde för ca 200kr/natt och åt både lunch och middag på restaurang nästan varje dag. det finns bra supermarkets och massa bagerier där man kan köpa frukost :) så ni klarar er nog på er budget!

säg till om du har fler frågor! :)
12 juli 2014 21:30
Visst kan man boka boende på plats, men jag tycker det är skönt att ha allt ordnat i förväg och så vet man vad man får. http://www.booking.com t.ex. har massor av billiga privata boenden så man måste inte bo på hotell.

Hvar rekommenderar jag också, samt Korcula och Trogir (norr om Split, inte långt från flygplatsen). Har skrivit om några hotell på http://www.worldofmarie.com/reseguide under Mina Resor och Kroatien.
22 apr. 2015 19:38
Hej jag ska till hvar nu i juni. Hur mycket kostar det att hyra en båt om man ska ut till pakleniöarna? Och var hyr man den?
Av Ansun
22 apr. 2015 19:59
Båtturer som går ut till Pakleniöarna säljs och avgår nerifrån hamnen i Hvar stad.
1 feb. 2016 14:03
Citerat från Malinsofia:
http://vartskajagresa.blogg.se/2016/january/split-10-tips.html

Jag blev inte överförtjust i Split, om ni vill kan ni läsa mitt blogginlägg om resan. Rätt trist stad utan överraskningar, och lite väl "europeisk" för min smak....
Varför är det fel att en europeisk stad är just europeisk? Jäkligt trist om den blivit som en amerikansk eller asiatisk småstad. Jag älskar verkligen Europa och tycker inte våra vackra gamla och historiska städer ska förändras ett dugg.
Av Devotee
2 maj 2016 16:49
Tack för tipsen vi fick. Vi åkte till Split och bodde en natt där, sen åkte vi till Komitza på Vis. Detta var det bästa stället på hela resan för oss. Lugnt och skönt, inte så mycket turister, supergod mat och fin natur! Vi besökte också Hvar (för mkt unga partyprissar) och Dubrovnik (rekommenderas ej! Inga stränder, stekande varmt, ingenstans att ta vägen då det inte finns några öppna ytor, en riktig turistfälla).