Tips! Florens och Venedig

Av Yvve68
12 apr. 2016 09:21
Visningar: 1682
Hej!
I mitten av juni beger vi (två vuxna och en 7-åring) till Rom för ett par dagar innan vi åker på kryssning i en vecka. Väl tillbaka har vi tänkt att ta tåget från Rom till Venedig med ett dygns stopp i Florens. Har redan bokat de tre avslutande dygnen i Venedig och vi flyger även hem därifrån.
Tåg mellan Rom och Venedig? Smidigt? Något att tänka på?
Är det värt att stanna ett dygn i Florens?
Något tips på ett okej boende nära tågstationen i Florens?
Vad ska vi undvika?
Vad ska vi inte missa?
Väl framme i Venedig bor vi intill Grande canale och vad ska vi inte missa i Venedig?
Vad ska vi undvika?
Vår dotter är res-van och är van att hänga med på det mesta även om hon kanske inte vill springa på museum hela dagarna.
Tacksam för alla svar!
13 apr. 2016 06:37
Jag åkte tåg mellan Rom o Florens ganska nyligen. Väldigt smidigt med snabbtåget, tar bara 1h 20min. Florens är en fin och mysigt stad.

Om ni bor centralt kan man se allt på relativt kort tid men det är mycket fint att titta på. Vi bodde på palazzo castri.
14 apr. 2016 07:34
Florens är en fantastisk stad. Är dessutom bara det minsta intresserade av mat och vin finns det mycket att göra (läs äta).

Att äta en hel florentinsk måltid - Bisteca Fiorentina självklart huvudnummer - är ett måste.

De olika Chianti-distrikten dessutom nära.
Av Desires
14 apr. 2016 14:50 (redigerad)
Både Florens och Venedig är ju otroligt vackra och sevärda städer!

Jag själv blev helt hänförd av Venedig! - Underbar stad, kändes som att vara med i en film (det säger nog många!), när man flanerade runt där i denna sagolikt vackra stad! Och trots alla varningar om att det ej går att hitta restauranger som serverar god mat till normala priser - så gjorde vi faktiskt det! Går man bara utanför de vanligaste turistområdena, kan man hitta små mysiga tavernor med god italiensk mat.

- Det första ni ska göra i VENEDIG (helst om det är bra väder!) är att ta Nr1 ”sightseeing vaporetto” från Piazzale Roma och åka längs med hela Canale Grande som flankeras av idel historiska palats, vackra byggnader,broar, kanaler, båtar. Det är verkligen DET BÄSTA sättet att uppleva Venedig, helt underbart!
Jag tog massor med foton från den turen! Vi gick inte på några museum här, utan ägnade oss bara åt att njuta av läckra Venedig - Det finns SÅ mycket!

- Missa ej området Castello - som är Venedigs äldsta stadsdel med shoppinggatan Via Garibaldi från 1800-talet. Här kändes det venetianska vardagslivet nära, det var betydligt lugnare, och mindre folk på gator och torg.

Massor m foton o tips från sagolika VENEDIG här http://www.desires.se/#post156

Av Yvve68
14 apr. 2016 17:49
Tack så jättemycket för trevlig information och härliga bilder! Känns fantastiskt att jag snart ska få uppleva detta. Ha det gott//Yvonne
Av Yvve68
10 juli 2016 13:58
Hej! Nu har vi återvänt från vår fantastiska resa och jag tycker att det känns bra att återkoppla till mina frågeställningar "start av tråden". Venedig var helt fantastiskt och vi nyttjade vårt "busskort" med vaporetton flitigt. Återvänder gärna till Venedig. Vår endagsvistelse i Florens var också bra och vi bodde centralt. Vill ni veta mer går det bra att läsa mer på min blogg: http://yvonnefredriksson.blogspot.se/
Ha det gott:-)