TIPS: Bra vattentät kamera?

6 juni 2013 23:29
Visningar: 5794
Hej!
Jag ska åka till Australien i September. Till dess vill jag köpa en vattentät kamera! Men det är så svårt att veta vilka som tar bra bilder.

Har någon här haft en vattentät kamera?
- Vad tyckte ni om den?
- Blev bilderna bra på djupt vatten och på land?
- Om ni skulle köpa en ny idag, vilken skulle det vara?
- Har ni några bilder att lägga ut?

Jag vill inte bli besviken när jag sedan ska ta bilder på min resa, och inse att den tar suddiga och mörka bilder t.ex

Jag skulle kunna tänka mig att lägga 2000-3500 kronor på denna kamera.

Tack på förhand!! :)
Av Tubbe
7 juni 2013 21:50
Har haft vattentät kamera.
Blev inte bra på djup vatten, blev bra på land.
Ett undervattenhus till till min systemkamera.
Nej.

Är kanska säker på att du blir besviken om du lägger max 3,500.

Eftersom ljuset minskar redan efter 2-3 meter så blir autofokusen långsammare.
Ligger du i ytan och ska fota så har du svårt att hålla kameran still. Och lite längre ner har du strömmar som påverkar dig när du ska filma och fota. Inte lätt att ta bra bilder även om Du har en bra kamera.

Rent tekniskt ( tex ljuskänslighet )så är en vatten kamera något sämre är en "vanlig". (var så för några år sedan).

Men jag kan tycka att där är en stor fördel,men inte för att ta bra vattenbilder .
Den tål såklart mer stryk, kan var med på tex stranden utan problem, ska tåla att tappas.
Tidigare så var Olympos duktiga på att göra "vattenkameror"

/ Tubbe
Av Hkn
8 juni 2013 01:11
Citerat från J0rdenrunt:
Hej!
Jag ska åka till Australien i September. Till dess vill jag köpa en vattentät kamera! Men det är så svårt att veta vilka som tar bra bilder.
[sniiip!]
Jag skulle kunna tänka mig att lägga 2000-3500 kronor på denna kamera.

Tack på förhand!! :)
Hejsan JOrdenrunt,

jag tror inte att du ska förvänta dig ett bra undervattenshus för det priset. Vare sig nytt eller begagnat. Det finns en slags täta påsar till de flesta större systemkameror. De fungerar (d v s kameran blir inte blöt), men den optiska kvaliteten på plastbitarna man slår in sin dygrip i, lämnade en del att önska.

Såg att du redan fått tipset jag tänkte leverera:

GoPro.

Världens kanske mest spridda vattentäta kamera.
Den sägs vara tät ner till 60 meter, men mina dykande vänner säger att du inte bör gå lägre än 20 meter. Den är tät men inte SÅ tät.
GoPro Hero 3 (kostar runt 3600 kr på MediaMarkt) är en ruskigt bra, lätt och flexibel liten sak. Det finns en ganska aktiv begagnat-marknad dessutom.

Findings:

• Kameran använder en vidvinkeloptik som gör att skärpedjup och... ja, bildernas skärpa generellt blir mycket bra. Det enda du inte bör hoppas på är att komma nära saker. Det är så långt från ett teleobjektiv du kan komma.

- - -

(En parentes: Jag har två GoPro. En av första generationen och en Hero 2.
Tittar du på begagnade kameror bör du undvika allt som gjorts före Hero 2. Det är inte så att den första generationen är en dålig kamera – men den har en display med siffror som gör det svårt att hålla reda på vilka funktioner som används. Från generation Hero 2 är det begripliga symboler i den minimala displayen.)

- - -

• Hero 3 har WiFi så att du direkt kan plocka in bilderna i något annat än ett vattentätt kamerahus – och den kan styras via WiFi-kopplingen.

• Kamerorna har blivit lättare och optiskt bättre för varje generation. De filmar med lite bättre upplösning eller lite bättre hastighet om du vill filma i slo-mo. En Hero 3 fungerar i ljusförhållanden där den första generationen hade fått vika sig för länge sedan – linsen har idag en ljusstyrka på ƒ2.8.

• Det fiffiga med GoPro är att du inte bara köpt en kamera att dyka med. Du kan klämma fast den på valfri hjälm, cykel, bil eller vad du nu vill filma från. Det finns (onödigt dyra) fästen till nästan allt. Inklusive surfingbrädor.

Mitt enda stora tvivel kring GoPro är batteritiden. Man måste lära sig att hushålla med krämen + ha en grym disciplin när det gäller att ladda batteriet (görs via en usb-kabel – men det går förstås inte när kameran är inkapslad i sitt vattentäta skal).

Så. End of rant. Good luck!

:: hkn ::
9 juni 2013 17:15
Passar på att fråga jag också...

Om man inte dyker utan bara har tänkt använda kameran när man snorklar då?
Då borde det väl vara lättare att hitta en ok kamera till ett lägre pris?
Av Hkn
9 juni 2013 18:02
Citerat från Gunillad:
Passar på att fråga jag också...

Om man inte dyker utan bara har tänkt använda kameran när man snorklar då?
Då borde det väl vara lättare att hitta en ok kamera till ett lägre pris?
Vill du komma undan billigare så köper du en mer beskedligt prissatt GoPro-kamera.
(den motsvarar 2:a generationens kamera som jag själv har). Inte lika bra vid dåligt ljus,
lite lägre upplösning. Ganska mycket bättre pris: 1790 kr på t ex Scandinavian Photo.

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/9882241/gopro-hero-hd-surf-wide

Det finns ganska många versioner av GoPro-kameran. Kolla så att du verkligen får vad du vill ha om du köper online (kameran säljs ibland 'naken' – alltså utan vattensäkert skal).

Best,

:: hkn ::
Av Marulk
9 juni 2013 19:54
vi har en sk "hobby-kamera" Canon D10 som vi är mycket nöjda med - funkar fint både under o över vatten. Håller sig inom den prisklassen du nämner. Jag har lagt lite bildsmakprov här på RG om du vill kika.
Canon D10 (har nog kommit en uppgraderad version sen vi köpte vår), den är i princip helt oöm, tappar du den i sanden så är det bara att skölja av, vattentät till 10m så den räcker långt om man "bara" ska snorkla.
Men vi har som sagt även använd den ovan ytan o det med nöjda resultat. Visserligen har jag senare köpt mig en systemkamera (eftersom jag gillar att fotografera) men på senaste resan till Egypten hade vi enbart den lilla kameran med = smidigt!
Ta gärna en titt på USA bilder - några fotade genom vindrutan körandes i ca 120km/h men ändå i mitt tycke ganska knivskarpa bilder ...
9 juni 2013 21:33
Jag har en gammal Pentax Optio W20 och det har gått utmärkt att fota under vatten med den och även filma.
Den kostade väl då ca 2500:- för 5 år sedan men den häger med än och funkar bra.
Mvh
Av Krezz
10 juni 2013 09:18
Citerat från J0rdenrunt:

Har någon här haft en vattentät kamera?
- Vad tyckte ni om den?
- Blev bilderna bra på djupt vatten och på land?
- Om ni skulle köpa en ny idag, vilken skulle det vara?
- Har ni några bilder att lägga ut?

Jag vill inte bli besviken när jag sedan ska ta bilder på min resa, och inse att den tar suddiga och mörka bilder t.ex
Hallå!

Det finns många bra kameror både billiga och dyra men det är oftast fotografen själv som är "den svaga länken" för det är inte helt lätt att ta bra bilder under vattnet speciellt inte om man snorklar, som nån annan dessutom nämnde här ovan. Är man duktig på att fridyka eller dyker med apparat så blir det genast lite lättare därmed inte sagt att man som snorklare inte kan ta bra och fina bilder.

Jag själv har en enkel Canon IXUS 70 Digitalkamera med ett Canon WP-DC13 Undervattenshus som har några år på nacken men den klarar gott och väl av att ta bra bilder framförallt då i vattnet. Denna kamera har jag dessutom pensionerat som "landkamera" och låter den enbart vara med vid snorkling och dykning.

Ration för riktigt bra bilder vs. dåliga kanske ligger på 1:100 då motiven sällan står still och vattenrörelserna ser till att man inte blir helt stadig i vattnet men med dagens digitalkameror ser man ju direkt resultatet. Man kan således ta många bilder och sedan ta bort de man misslyckats med och samtidigt lära sig av sina misstag.

Några av de bilder jag tagit kan du hitta här: http://www.dykarna.nu/fotoalbum/5721/

Som du kan se så försvinner mycket av ljuset (det röda) redan på någon meters djup så kan man få tag i en kamera som kan kompensera lite för det (t.ex. undervattensläge) så är det ju kanon men det blir aldrig så färggrant som vid ytan. Närbilder med blixt är det enda sättet att få färg på bildern men då har man ju kanske tagit ett steg från hur det verkligen såg ut när man tog den bilden, men detta är ju en smaksak. Mina bilder är dessutom tagna som minnen så även om de är blåaktiga så har de alla en speciell plats i mitt hjärta oavsett om de i vissa fall är av lite sämre kvalitet.

Jag har faktiskt på senare år filmat mer än vad jag fotograferat under vattnet och det blir faktiskt rätt bra videos t.o.m. med en sån enkel kamera som jag har.

Letar du efter en UV-kamera, och inte vill lägga en massa pengar på en ny så kanske, så kanske du kan hitta en här http://www.dykarna.nu/torget/torget.asp?lan=0&type=s&antal=25

Tänk på att om du skall dyka så ställer det högre krav på kameran/undervattenshuset än om du bara skall snorkla.

Lycka till med både resa och fotograferandet

MVH Krezz
10 sep. 2013 14:43
Hej alla!

Tack för alla bra svar!!
Jag sitter just nu och funderar på att beställa en GoPro Hero3. Frågan är den; Vad är det för skillnad på 11MP och 12MP? Priset skiljer sig med cirka 1500 kronor. Är det värt att betala 1500 kronor mer, eller får man samma sak för 2000 kronor, eller är jag dumsnål om jag inte betalar 3500 kronor för 1MP till?

Saken är den att Produktfaktan är bara siffror för mig. Jag förstår inte vad man ska titta efter och vad som inte har så stor betydelse.

Jag vill att den ska ta bra bilder när jag dyker och när jag åker snowboard! :)

Tack alla!! :)
Av Hkn
10 sep. 2013 15:23
Hejsan, kanske är det till nytta för fler att få svaret jag skickat till J0rdenrunt i ett PM:

Först och främst är jag kanske fel person att svara på detta eftersom jag använder mina GoPros professionellt. Då behöver man all upplösning man kan få. Jag använder dessutom kameran nästan uteslutande för rörliga bilder.

Att kunna se vilken bild som är tagen med 11 eller 12 MP är inte alltid så lätt.

Men... om vi tittar på vad som faktiskt skiljer dem åt utöver siffran 11 och 12 MP:

• fjärrkontroll ingår om du köper Black Edition.
• 10 vs. 30 bilders serietagning till Black Editions fördel.
• Black Edition har slow motion i bättre upplösning än Silver Edition.
• Och framför allt: Black Edition ger bättre bilder i dåligt ljus. Mina tidigare GoPros (jag har några stycken) har varit enbart vackert-väder-kameror.

Allt hänger förstås på vad du vill använda kameran till... Är det bara stillbilder som gäller, så skulle jag inte betala extra enbart för den högre upplösningen för stillbild men kanske för fjärrkontrollen och ljusegenskaperna.

Ska du filma (vilket jag tycker är kamerans reason-to-be) så är de bättre specarna lätt värda den extra tusenlappen. Slow-motion kan numera bli riktigt bra – framför allt om man i slutredigeringen använder appar som Twixtor eller Motion 5.

Mina 2 cents!

:: hkn ::
10 sep. 2013 16:05
När jag jämförde GoPro Hero3 11MP och 12MP på internet så verkar skillnaden vara;

Videoinspelning (upplösning) 1440p VS 1080p
Stillbildsupplösning (megapixel) 12,00 VS 11,00
Fjärrkontroll Ja VS Nej

Hur mycket använder man fjärrkontrollen, och hur stor skillnad gör 360p på videoinspelningen (upplösningen)?

Någon som har bilder eller vet någon hemsida som jämför dessa två Hero3 kameror, t.ex med en video? :)

Hur ser man hur stor skillnad det är på ljusupptagningen?
Av Hkn
10 sep. 2013 17:29
Hejsan, vi provar med några länkar.

GoPro Silver har samma sensor som GoPro Hero 2 – därför är det här testet intressant:
http://youtu.be/tnpcJLJyAbw – det finns dock en viktig skillnad; Silver har ett hus med flat lins, vilket gör att saker och ting inte blir rundare i onödan. Hero2 har ett hus med sfärisk form.

http://youtu.be/GbNTzel5vVg – kolla särskilt vid ca 0:54 – där börjar en split screen-sekvens där man jämför Hero2 med Black Edition.

http://youtu.be/CswZhRaS8kw – jämförelse mellan slomo 30 fps, 60 fps och 120 fps – ingen efterbearbetning

http://youtu.be/U7NE54bp0UI – jämförelser mellan White, Silver och Black Edition.
Frågar du mig så vinner Silver i de här jämförelserna, men... jag vet också att Black Edition har fått en firmware-uppdatering ganska nyligen (själv har jag bara använt Black den senaste månaden, så jag har bara provat Black med den senaste versionen av mjukvara – och den versionen ska ha fixat de problem man tidigare haft i dåligt ljus).

Så. Det här blev lite kamera-nördigt, men jag hoppas att det hjälper en bit på vägen. Annars är det bara att googla "GoPro Black vs Silver side-by-side comparison" eller liknande. Det finns MASSOR av tester av den här sorten på YouTube.

All the best,

:: hkn ::
Av Tubbe
11 sep. 2013 09:31
Hej

Nu har jag inte läst igenom hela tråden så det blir kanske någon dubbelinfo.

Har kört film med både 2-an och black.
Nu är jag glad amatör och min uppfattning är att skillnaden är svår att se.
Kanske beror på att jag inte har kört actionfilmer med black men min uppfattning är att slowmotion med 2 –an är inte tillräckligt bra när det gäller snabb film.

Fjärrkontrollen är inget som jag använder p.ga batteritiden är urdålig utan det blir mobilen som är ett riktig bra verktyg till Go pro.
Således…om du är glad amatör, filmar inte riktig action, ej slowmotion ..så kanske silver är
ett bättre alternativ. Men då kanske det inte går att köra genom mobilen…….passar därför vidare till dig Håkan………….

/ R
Av Hkn
11 sep. 2013 10:56
Citerat från Tubbe:

Fjärrkontrollen är inget som jag använder p.ga batteritiden är urdålig utan det blir mobilen som är ett riktig bra verktyg till Go pro.
Således…om du är glad amatör, filmar inte riktig action, ej slowmotion ..så kanske silver är
ett bättre alternativ. Men då kanske det inte går att köra genom mobilen…….passar därför vidare till dig Håkan………….

/ R
Tack Tubbe. Tar bollen:

Så här:
• Såväl GoPro White, Silver som Black fungerar med mobil-appen. Appen är makalöst användbar. Bara det faktum att du får se vad kameran ser i telefondisplayen – visserligen inte live medan du filmar, men ändå – du får en snapshot av vad kameran ser, vilket ofta är ovärderligt. Det går förresten att styra flera GoPro-kameror via telefon-appen (upp till 50 st!).
• Samtliga Hero3-kameror fungerar med fjärrkontrollen.
• Skillnaden mellan Silver och Black i detta sammanhang är att fjärrkontrollen ingår då du köper en Black.
Jag som mest filmar action i ogästvänliga miljöer med mina GoPros tycker om fjärren. Den är vattentät.

Slut på föreläsningen.

:: hkn ::
11 sep. 2013 11:36
Hej! Tack för alla svar!
Jag beställde en GoPro Hero3 silver igår! Jag hade 30% rabatt på cdon.com på den så slog till! Så den kostade endast 1800 kronor. Dvs halva priset av en black!

Tack för all bra respons och videosar! Jag tror jag kommer bli hur nöjd som helst. Sen när jag inser alla finesser och vill utvecklas så kan jag alltid köpa en mer avancerad GoPro kamera! :D

Ha det bra! Lycka till med allt i livet! ;)
Jag ser framemot att börja försöka förstå kameran när jag får hem den. :)

Tack igen! :)
Av Hkn
11 sep. 2013 11:53
Citerat från J0rdenrunt:
Hej! Tack för alla svar!
Jag beställde en GoPro Hero3 silver igår! Jag hade 30% rabatt på cdon.com på den så slog till! Så den kostade endast 1800 kronor. Dvs halva priset av en black!
Woo... du har gjort ett kap. Tror inte att du blir missnöjd. Min Hero2 är samma kamera som din (samma processor och samma sensor), fast i ett större skal och utan WiFi. Det är en riktigt bra kamera. Grattis!

:: hkn ::
Av Tubbe
11 sep. 2013 13:21
Citerat från J0rdenrunt:
Hej! Tack för alla svar!
Jag beställde en GoPro Hero3 silver igår! Jag hade 30% rabatt på cdon.com på den så slog till! Så den kostade endast 1800 kronor. Dvs halva priset av en black!

Tack för all bra respons och videosar! Jag tror jag kommer bli hur nöjd som helst. Sen när jag inser alla finesser och vill utvecklas så kan jag alltid köpa en mer avancerad GoPro kamera! :D

Ha det bra! Lycka till med allt i livet! ;)
Jag ser framemot att börja försöka förstå kameran när jag får hem den. :)

Tack igen! :)
Vi väntar med spänning på resultatet....;O))

/ R
26 nov. 2013 16:38
Hoppar in här

Jag och sambon åker snart till Sydosiasien och har sedan tidigare en vanlig Canon Ixus kamera. Men då vi ska ta dykcert så vill vi gärna ha en undervattenskamera och har förstått att GoPro är bäst för detta. Men tanken var att denna kamera också skulle fungera som vanlig stillbildskamera på land (så att vi har varsin), hur fungerar GoPro i detta syfte?

Undrar också om GoPro har någon skärm eller något så att man kan "se bilden" innan man tar den som andra vanliga kompaktkameror har? Eller måste man ta bilden "på ett ungefär" om man vill ta bild på något speciellt?

Tack!
Av Tubbe
26 nov. 2013 17:00
Citerat från Steffiie:
Hoppar in här

Jag och sambon åker snart till Sydosiasien och har sedan tidigare en vanlig Canon Ixus kamera. Men då vi ska ta dykcert så vill vi gärna ha en undervattenskamera och har förstått att GoPro är bäst för detta. Men tanken var att denna kamera också skulle fungera som vanlig stillbildskamera på land (så att vi har varsin), hur fungerar GoPro i detta syfte?

Undrar också om GoPro har någon skärm eller något så att man kan "se bilden" innan man tar den som andra vanliga kompaktkameror har? Eller måste man ta bilden "på ett ungefär" om man vill ta bild på något speciellt?

Tack!
Go pros styrka är film. Själv tycker inte jag att själva kameran duger till något. Möjligen om du vill kunna dokumentera en plats utan att ställa krav, men inget som blir så vackert att titta på.
Som du är inne på så har du ingen sökare men det finns sökare att köpa till som fästes på baksidan.
Du kan även köra vi app och det fungerar bra, men det blir rätt jobbigt och när smidigheten försvinner så brukar det bli mindre bilder. Tänkvärt är att film ska redigeras för att de ska bli trevligt att titta på vilket innebär...........efterarbete.

Go pro för film och under vattnet = riktigt bra. Annars inte.

/ R
26 nov. 2013 23:36
Min gopro 3 silver har ingen display där man ser filmerna, men man kan koppla den via wifi till mobilen. Jag har dock sätt flera med en display på själva gopro kameran. Antar att man kan köpa till en?

Bilderna blir ovala (konvex lins tror jag) för att kunna få med så mycket som möjligt. Jag har en systemkamera som jag använder på land för annars blir husen, träden osv böjda typ bananformade.. om du förstår vad jag menar. Inte så jätteroligt enligt mig.
Om alla linser till gopro kameran är så vet jag tyvärr inte. Iaf min gopro hero3 silver.

Du marulk med hobby kameran Canon D10. Den är alltså vattentät till 10 m utan skydd? Eller har ni köpt påsar och har på? Jag har en Canon 600D. Den tar grymt bra bilder! Jag har bara mig själv att skylla om bilderna blir dåliga. Ska gå in och titta på dina bilder! Vad har du mer för kamera? :)

Jag har en blogg www.madeleneborg.blogg.se där jag lagt upp bilder. Dock ingen film från gopro kameran än, men ska dyka inom kort så filmer kommer!

Lycka till med köpet!
Av Tubbe
27 nov. 2013 09:31
Det går att ändra "vinklarna" Den nya har tre vinklar

Den äldre har två......... 170 och 128

/ R
28 nov. 2013 17:04
Tack för svar!

Hm, ja vi är nog ute mer efter stillbilder, även om det är väldigt kul med rörliga bilder också. Men att det krävs efterarbete på filmerna känns lite klumpigt också.

Det får nog bli en annan kamera som får följa med på snorkling men stanna hemma vid dykning antar jag.

Har ni förövrigt något tips på hur man kan göra med sina bilder när man reser under lång tid? Kan man genom internetcaféer spara dom på usb eller är det bäst att ta med många minneskort?
Av Tubbe
28 nov. 2013 20:56
Citerat från J0rdenrunt:
Jasså? Hur gör man det Tubbe? :)
Svårt att förklara, det gåt på rutin.
Vilken go pro har du...
28 nov. 2013 23:42
Denna kan jag rekommendera PANASONIC Lumix DMC-FT5
3 dec. 2013 12:01
Citerat från Tubbe:
Citerat från J0rdenrunt:
Jasså? Hur gör man det Tubbe? :)
Svårt att förklara, det gåt på rutin.
Vilken go pro har du...
Jag klarade det själv. Kopplade bara upp kameran på mobilen och ändrade inställningarna. Nu blir inte träden snea. Dock ska jag dyka imorgon. Kanske är dumt att ha "smal" bild då? Eller kommer fiskarna också bli snea?

Försöker kolla på andra videosar och se om konvex lins eller rak är bäst.. Hm.. :)

Tack iaf!
Av Tubbe
3 dec. 2013 12:26
Citerat från J0rdenrunt:
Citerat från Tubbe:
Citerat från J0rdenrunt:
Jasså? Hur gör man det Tubbe? :)
Svårt att förklara, det gåt på rutin.
Vilken go pro har du...
Jag klarade det själv. Kopplade bara upp kameran på mobilen och ändrade inställningarna. Nu blir inte träden snea. Dock ska jag dyka imorgon. Kanske är dumt att ha "smal" bild då? Eller kommer fiskarna också bli snea?

Försöker kolla på andra videosar och se om konvex lins eller rak är bäst.. Hm.. :)

Tack iaf!
De blir inte snea ( om du inte kommer för nära så de blir förbannade/snea ;O) )

Låter som du har den senaste varianten som har 3 "vinklar" och att du har valt Narow.
Vilket är bra, men om du ska använda slow motion så är den inte bra.

Sen kan du även välja vilken upplösning du vill ha...för bästa resultat.

/ R