Tips, bra/dåligt med Mexico!

Av Moamk
27 juli 2009 10:42
Visningar: 47185
Hej!
Jag har i flera års tid velat resa till Mexico och är nästan lite förälskad i landet trots att jag aldirg varit där! Men funderar nu på att sticka iväg med min sambo i januari februari. Eller när är bästa årstiden för det perfekta vädert, jag älskar värmen?
Den enda långresa jag har gjort var till Thailand i 3 veckor och sedan har jag varit runt mycket i Eurpoa och andra turistställerna runt omkring där. Jag har bara rest med charter och det passar mig perfekt, tyvärr brukar det bli lite dyrare men jag tycker om att ha det bekvämt när jag reser.

Vilket ställe ska man satsa på att resa till i Mexico? Vi vill sola, bada och åka på dags utflykter. Tycker om att träffa människor och gå ut nån gång men föredrar lugna stillsamma kvällar också. Lite av varje som sagt!
Och blir det bättre att boka flyg och boende separat, någon som har någon erfarenhet av detta? Billigare?
Jag älskar att snorkla och bada och skulle även vilja simma med delfiner, något man kan göra där? Jag har hört att det ska finnas nån golfbana runt Playa del carmen är det något att rekomendera? Min sambo brukar bli väldigt rastlös av att ligga på stranden och han tycker om att spela golf så det kanske skulle vara ett bra altenativ för honom.
Jag har även funderat på att kanske boka all inclusive på hotellet, är det någon som vet om det är bra mat och värt pengarna. Något bra hotell ni kan tipsa om? Vad jag fått höra blir det nästan billigast att göra så eftersom vid turistorterna brukar de vara ganska dyrt att gå ut och äta etc!

Oj oj nu blev det långt, som ni förstår är jag intresserad av allt som har med Mexico att göra både bra och dåligt. Jag vill jätte gärna åka dit så kom med alla tips ni har till mig så skulle det uppskattas.
En sista sak, vågar jag åka i vinter trots svininfulensan??

Vänligen Moa
27 juli 2009 12:06
Hej Moa!
Jag är själv sugen på Mexico. Har fått lite tips i andra mexicotrådar som du oxå kan hitta.

Jag har fått svaret att mars är en bra månad att åka då det är tillräckligt varmt utan att man dör ;)

Jag har dessutom fått rekommendationer att undvika Acapulcoområdet just nu p g a knarkkrig - men det lugnar väl ner sig tids nog.
30 juli 2009 16:12
hejhej!! Det är bara att åka til mexico du kommer inte att ångra dig det är ett underbart land. Vackrare stränder har jag aldrig sett! första gången jag va i mexico så bodde jag på en allinclusive resort i Cancun,vilket känndes väldigt prisvärt justdå då det är otroligt amerikaniserat i cancun och också vädligt dyrt!! Andra gången så var jag i Playa del carmen och bodde då på ett mellanklasshotell. Det finns jätte många prisvärda hotell att bo på där så boka flyg och hotell separat det tjänar du på!! personligen så tycker jag att playa del carmen är så otroligt mycket mysigare och genuint. det finns mycket puls men samtidigt så får man känslan av det riktiga mexico!! Du kan äta billigt där också om man bara vet vart man ska gå. ALLT på 5 avenyn är ganska dyrt. fast det är ändå billigare att äta uten på en "fin" restaurang i mexico om man jämför med sverige. Jag tycker ni ska resa till Playa och då har ni nära till Tulum som är otroligt vackert! åk dit någon gång i mars-april då får ni kanon väder vill jag lova!! tycker inte ni ska vara rädda för att åka jag planerar själv att åka tillbaka i vår faktiskt. är småförälskad i landet. det kommer ni också bli=)=) kolla gärna på min sida har masso rmed bilder därifrån fårn mina resor!'
kan rekkomendera ett av hotellen jag bodde på http://www.hotellatortuga.com/ om du vill ha det bekvämt så är detta rätt för dig =)=)
30 juli 2009 17:33
karrokarro - vilken tid på året har du varit där? Hur varmt har det varit? Regn? Blåsigt?
1 nov. 2009 15:10
Hej! Jag och min kompis ska också åka till mexico, vi åker i Januari! Tror att det är en ganska bra tid att åka, på vintern/våren, annars blir det alldeles för varmt! Vi åker direkt ner till Puerto Escondido, som är en jättefint surfarställe! Jag var i mexico en stund samma tid förra året, så jag har väl lite koll, men jag var bara på samma ställe då, till skillnad från nu, när vi ska resa runt lite. Så vi är också ute efter lite tips!
Mvh Andrea
17 jan. 2010 17:44
Hejsan

Hoppa över Cancun, det är så turistigt och bara amerikanare. Åk till Tulum, Isla de murjes eller Isla de Holbox så får du fina stränder lite mer mexico. Tycker själv att Playa de carmen är på gränsen till för turistigt, klarade bara av 2 dagar sedan åkte vi vidare till tulum.
/Maja
Av Satguru
17 jan. 2010 19:57
Oaxaca är fint att utgå ifrån. Monte Alban kan man gå till därifrån. Fråga någon lokalbo. :) Puerto Escondido är också fint.

Mexico City är häftigt och kring staden finns bl.a. Teotihuacan och Tepoztlan.

Lite längre från Mexico City finns Guanajuato och Taxco.

Vid västkusten var Zihuatanejo fint. Acapulco var så klart lite vulgärt, men intressant.

Mexiko är sannerligen fantastiskt!
Av Msdr
17 jan. 2010 22:55
Hej!

Ja Mexiko var verkligen ett riktigt härligt land att turista i!

Är man intresserad av ruiner finns det ju massor av sådant, som är riktigt häftigt.

Vi flög till Cancun på restplats och tillbringade en dag i Playa del Carmen, vilket man dock kan hoppa över tycker jag, det finns visserligen allt man som turist kan behöva, men det är också väldigt turistigt. Jag skulle hålla mig till Yucatanhalvön för där finns så mkt att se och så får man ju bada i ett underbart turkosblått Karibiskt hav :)

Tulum som ligger strax söder om Playa del Carmen är verkligen att rekommendera, finare strand har jag aldrig sett! Nackdel dock att hotellen ligger vid stranden men de flesta restauranger ligger i byn som man får åka taxi till... Finns en hög ruiner som man kan gå till från flera av hotellen, inte fantastiska men väl värda ett besök,

Riktigt idylliskt var Punta Allen som ligger ännu längre söderöver. Extremt lugnt, helt oexploaterat i princip. Man kan göra fantastiska båtutflykter, snorkla etc. Lite trixigt att ta sig dit och därifrån, går en minibuss typ en gång om dagen och det är en stor fördel att kunna lite spanska. Vi liftade när vi skulle tillbaka därifrån...

Alla ruiner får ej missas, visst är Chichen Itza exploaterat som tusan och mängder av turister framåt dagen, men det är så av ett skäl... Går gott om bussar dit från olika ställen. Coba, Palenque, Uxmal ä'r andra väl sevärda ruiner. Är lätt att ta sig till samtliga bara över dagen, meed buss. Vi bodde några dagar här och där på mindre orter inåt landet på väg till/från olika ruiner.

Vill man hålla sig i närheten av Cancun rek jag Isla Mujeres precis utanför Cancuns kust. Det är riktigt mysigt och lugnt och skönt.

Mexiko har bra priser, god mat och jag förstår om du vill åka dit, hittills är det nog min bästa resa, just med tanke på blandningen av saker att se/göra. Vädret är jätteskönt nu, vi var där i februari, kanon!

Extra plus var att vi råkade få tag på sista-minuten flygstol på Ving för bara 2500 t/r inkl en natt i Playa del Carmen, så det kan vara ett tips om du är flexibel med när du kan åka! Vi bokade allt på plats och det var inga problem.

Trevlig resa!!
Är du vaccinerad mot svininfluensan så ska det absolut inte vara något problem att åka dit!!
Av Vasadu
5 feb. 2010 13:00
Jag skulle rekommendera Tulum och Isla Mejures. Skippa Cancun för guds skulle, hemskt ställe.

Tips är att kolla www.tripadvisor.com för hotell. Vi bode på ett bra både i Tulum och på Isla Mejures. Kolla in vår resblogg www.pavag.wordpress. Hör av dig när så kan jag hjälpa dig vidare om du undrar något mer!

/E
18 apr. 2011 23:33
Jag rekommenderar Oaxaca, Tulum och Isla Mejures. Det var först i Oaxaca jag upplevde "riktiga" Mexico med böneparad på kvällen, Mole och lokala små resturanger.