Tips ang Langkawi - Koh Lipe

Av Alexa_b
28 jan. 2017 18:03
Visningar: 1903
Hej!

Vi tänker åka till Kuala Lumpur över jul 2017 och vill efter ett par dagar åka vidare ut till en sol/bad - ö. Ser att det är hög tid att boka boende då många redan är fullbokade.

Vår undran är var vi ska åka. Hade tänkte Langkawi men blir mer och mer sugna på Koh Lipe istället/också.

Vi kommer avsluta ett par dagar i Singapore då vårt flyg går via den flygplasten. Har förstått att vi kan flyga från KL till Langkawi och att man kan åka tillbaka från Langkawi direkt till SIngapore.
Tänker åka från Sverige 21 dec och åka hem från SIngapore 8 jan,
Vi tänker oss
22-27 dec KL
27-6 Langkawi eller Koh Lipe (eller delat?)
6-8 jan Singapore

Är det enkelt att åka mellan Langkawi - Koh Lipe?
Blir det för mycket att bo på båda om vi även bor i KL och Singapore?

Vi åker med barnen som är 16 och 11 år och det är inte helt enkelt hitta boenden. KL och SIngapore har vi hittat boende men har ni även tips på Langkawi och Koh Lipe är det välkommet!
Gärna pool men vi behöver absolut inget lyxigt boende då vi förhoppningvis kommer vara utomhus =)
Av Sierra
29 jan. 2017 11:43
Eftersom ni gillar bad skall ni åka till Lipe via Langkawi. På Lipe har ni fina beacher och kristallklart vatten vilket Langkawi tyvärr inte kan skryta med.

Läs mina guider och resealbum om Singapore, Langkawi och Lipe för mer info.

Flyg från KL till Langkawi tar 1 tim och det går många dagliga flyg och det är riktigt billigt.

AirAsia och Malaysia Airlines flyger från KLIA, den stora internationella flygplatsen.
http://www.airasia.com/ot/en/home.page?cid=1
http://www.malaysiaairlines.com/my/en.html

Firefly flyger rån Subang, den mindre flygplatsen som ligger närmare KL centrum.
http://www.fireflyz.com.my/

Till Singapore från Langkawi flyger AirAsia, Silkair och Tigerair. Det är 1,5 tim i luften.
http://www.silkair.com/en_UK/plan-and-book/your-booking/searchflight/
http://www.tigerair.com/sg/en/

Till Lipe från Langkawi åker ni färja som tar 1,5 tim: http://telaga-terminal.com/

Ang boende så har de flesta ännu inte släppt sina rum för nästa säsong.

På Langkawi kan Malibest Resort på Cenang Beach vara ett alternativ (dock ingår ej frukost).
http://www.malibestresort.com/

Det finns ett antal resorter på Lipe som har familjerum och här har du några av dem:

- Mountain Resort (pool), Sunrise Beach
- Wapi Resort, Sunrise Beach
- Bundhaya Resort, Pattaya Beach
- The Reef (ligger ej vid beachen)
- Z-Touch Resort (pool), Pattaya Beach
- Sita Resort (pool), Pattaya Beach
- Anda Resort (pool), Sunrise Beach
- Lipe Beach Resort, Sunrise Beach
- Blue Tribes Resort, Pattaya Beach
- Andaman Resort, Sunrise Beach
- Harmony Resort (ligger ej vid beachen)
- Varin Beach Resort, Pattaya Beach
- Idyllic Resort (pool), Sunrise Beach
Av Alexa_b
29 jan. 2017 16:53
Tack Sierra för svar!

Har redan läst dina guider och album och de flesta trådar i ämnet och det var efter det som vi började luta mer åt Koh Lipe.

När man kollar bokningssajter står det fullbokat på de flesta hotell/resorter men det kanske beror på att de inte är släppta ännu som du skriver. Det gjorde också att vi blev osäkra och känner oss lite stressade att boka. Vet att jul/nyår är populäraste tiden att åka förstås.
Tror ni det är så att det kommer mera bokningsmöjligheter framöver?
När vi åkte till Thailand för 5 år sen var det inga problem hitta boenden när vi bokade resan i augusti men då åkte vi inte över jullovet utan jan-feb.

Har frågat på Lipe Power Beach resort (är det samma som Lipe Beach resort?) om man kan få en extra säng i familjebungalow annars blir det The Reef. Enda ställena som inte står att det är fullbokat.
Det blir då 10 dagar på Lipe så iofs skulle man kunna dela det på 2 olika boenden. Men ön verkar liten - är det någon idé flytta på sej?
Tänker att man kan åka på Longtail -utflykter om man vill röra på sej. Koh Adang ser mycket fint ut tex =)

Vi kör på Kuala Lumpur - Koh Lipe - Singapore.
Av Sierra
29 jan. 2017 22:33
Lipe Power Beach Resort är inte samma som Lipe Beach Resort.
Lipe Beach ligger också på Sunrise Beach men ca 250 m längre norrut än Lipe Power.

Lipe Beach kan du endast boka på deras egen website och de har ett familjerum ledigt över jul just nu.
https://www.lipebeachresort.com/

Det är ingen mening att flytta på sig då du når alla beacher till fots inom 10-15 min.
Av Alexa_b
30 jan. 2017 20:13
Tack Sierra!

Åh nu blev det svårt... pool eller inte pool... LipeBeach eller PowerBeach... ??
Det var ju en viss skillnad i pris.
10 dagar med en 16- och en 11-åring som båda älskar att bada. Nog borde havet duga?

Vi läste recensionerna på Lipe Beach och nu är min man nervös att det verkar vara mycket mygg på Koh LIpe - någon som haft problem med det?
Vet sist vi var till Thailand köpte vi på oss myggmedel och var beredda men märkte aldrig av en enda mygga på 3 veckor... ?
Av Sierra
30 jan. 2017 22:39
Havet duger gott, och varken jag eller min fru har noterat att det skulle vara problem med mygg på Lipe. Jag har faktiskt aldrig sett eller känt någon.
31 jan. 2017 20:49
Spännande när man hittar någon som skall göra nästan samma resa som vi planerar. Vi är en familj på 4 st "barnen" är 18 och 15 år. Vi funderar resa ur runt 18-20 dec och hem 5 jan. Vår plan ser ut ungefär så här. Singapore 3 nätter, Kop lipe 5 nätter, Langkawi 6 nätter och sista natten i kuala lumpur.
Har med sett att flera sajter skriver att hotellen är fullbokade men tror som Sierra skriver att alla inte släppt sina rum än.
Vart ska man bo på Langkawi? Tänker att Koh lipe går man runt på rätt "fort" så där spelar det inte lika stor roll.
Visst är man sugen på att
Har ni bokat flyg än Alexa?

Anna
Av Alexa_b
31 jan. 2017 23:55
Ja det var väldigt lika resa vi planerar Annakalle - kul!

Vi har reserverat flygbiljetter 21dec - 8jan.
Har ni hittat bra biljetter?

Vår reserutt blir förmodligen Kuala Lumpur 22-27dec - Koh Lipe 27-5 och Singapore 5-7jan.
Har hört att Kuala Lumpur är roligt och särskilt över jul.
Vi tycker det verkar vara väldigt dyrt i Singapore så vi kommer nog åka morgonflyg från Langkawi - Singapore så får vi en dag där samt att flyget hem går 00.15 den 8jan så får man liksom en "gratis" dag där också = mindre hotellkostnader ;)

Vad har ni kollat för boende i städerna?
Vi har prelbokat Fraser Place i KL och Novotel Clarke Quay i Singapore. Kollade Marina Bay Sands men det var slutsålt båda de datumen och kanske ändå väl dyrt om man måste ha 2 rum...

Är väldigt osäker på Koh Lipe. Det verkar vara jättefint och lugnt men frågan är om det blir FÖR lugnt för ungdomarna i 9 dagar ?
Kanske man ska kombinera med Langkawi.

Vad gäller hotell så har jag försökt kontakta 2st för att fråga om det går att boka redan nu men inte fått något svar.
Jullovet är ju mycket folk i rörelse och jag vet inte om jag har is i magen att vänta eller om jag måste boka något nu för att vara säker.
Nu är vi dock inte beroende av familjerum längre - det fungerar ju att man bokar 2 vanliga rum/bungalows istället.
1 feb. 2017 21:36
Vi har hittat rätt bra biljetter men inte bokat än. De flesta sajter måste man betala med en gång. Hur har ni reserverat era?
Vi är mer sugna på Singapore än kuala lumpur. Har bokat hotell i KL, samma som er. 👍Är himla sugen på marina bay sands och det finns rum när vi är där. Ev blir det en överraskning för familjen om jag bokar där.
Jag tänker Koh lipe ett par dagar och några fler på Langkawi eftersom det finns mer att göra där. Både jag och sonen brukar bli rastlösa efter ett par dagar.
Vi åker skidor v 7 så jag tänkte ta tag i detta mer efter den resan.
4 feb. 2017 03:09
Vi åker exakt samma rutt fast om två veckor! Flyger ARN- Kuala Lumpur och Singapore-ARN med Emirates. 6 dagar i Kuala Lumpur för shopping, god mat och sightseeing, 5 dagar i Koh Lipe för strand, 1 dag i Langkawi och 3 dagar i Singapore för lite sightseeing innan hemfärd! Flyg Kuala Lumpur-Langkawi samt Langkawi-Singapore har vi bokat med AirAsia
Av Ally81
4 feb. 2017 08:55
Citerat från Newyorkchic:
Vi åker exakt samma rutt fast om två veckor! Flyger ARN- Kuala Lumpur och Singapore-ARN med Emirates. 6 dagar i Kuala Lumpur för shopping, god mat och sightseeing, 5 dagar i Koh Lipe för strand, 1 dag i Langkawi och 3 dagar i Singapore för lite sightseeing innan hemfärd! Flyg Kuala Lumpur-Langkawi samt Langkawi-Singapore har vi bokat med AirAsia
Så kul!
Var ska ni bo på de olika ställena?

Vi kommer flyga med Singapore Airlines från ARN. De börjar trafikera ARN först senare i vår. Kommer boka AirAsia också som ni mellan Langkawi och storstäderna.
5 feb. 2017 15:49
Citerat från Ally81:
Citerat från Newyorkchic:
Vi åker exakt samma rutt fast om två veckor! Flyger ARN- Kuala Lumpur och Singapore-ARN med Emirates. 6 dagar i Kuala Lumpur för shopping, god mat och sightseeing, 5 dagar i Koh Lipe för strand, 1 dag i Langkawi och 3 dagar i Singapore för lite sightseeing innan hemfärd! Flyg Kuala Lumpur-Langkawi samt Langkawi-Singapore har vi bokat med AirAsia

Visa mer
Så kul!
Var ska ni bo på de olika ställena?

Vi kommer flyga med Singapore Airlines från ARN. De börjar trafikera ARN först senare i vår. Kommer boka AirAsia också som ni mellan Langkawi och storstäderna.
Kuala Lumpur: 5 nätter på Le Apple Boutique Hotel @ KLCC
Koh Lipe: 4 nätter på Cabana Lipe Beach Resort (vi hade inget annat val då allt var uppbokat när vi kollade)
Langkawi: 1 natt på Holiday Villa Beach Resort & Spa Langkawi
Singapore: 2 nätter på Peninsula Excelsior Hotel - vi flyger hem ca 2-3 på natten så vi bokade inte sista natten då vi tänkte att vi kan dra till flygplatsen lite tidigare om vi skulle bli trötta.

Vi gillar storstäder och blir snabbt trötta på sol & bad så därför blev upplägget enligt ovan. Koh Lipe är, vad jag förstått, ganska litet utan några möjligheter till shopping och kvällsaktiviteter förutom gågatan så vi kände att vi inte ville vara kvar där för länge. När det kommer till Langkawi kändes inte vattnet så lockande, en eftermiddag/kväll räcker där för att upptäcka centrum.
Av Alexa_b
5 feb. 2017 16:45
Kuala Lumpur: 5 nätter på Le Apple Boutique Hotel @ KLCC
Koh Lipe: 4 nätter på Cabana Lipe Beach Resort (vi hade inget annat val då allt var uppbokat när vi kollade)
Langkawi: 1 natt på Holiday Villa Beach Resort & Spa Langkawi
Singapore: 2 nätter på Peninsula Excelsior Hotel - vi flyger hem ca 2-3 på natten så vi bokade inte sista natten då vi tänkte att vi kan dra till flygplatsen lite tidigare om vi skulle bli trötta.

Vi gillar storstäder och blir snabbt trötta på sol & bad så därför blev upplägget enligt ovan. Koh Lipe är, vad jag förstått, ganska litet utan några möjligheter till shopping och kvällsaktiviteter förutom gågatan så vi kände att vi inte ville vara kvar där för länge. När det kommer till Langkawi kändes inte vattnet så lockande, en eftermiddag/kväll räcker där för att upptäcka centrum.
Så spännande!
Du får väldigt gärna skriva om er resa när ni kommit tillbaka!
Kanske ni då har en del tips om vad man kan göra i storstäderna samt områden och boenden ute på öarna.
Åker ni med eller utan barn?
Nu är inte våra barn små men å andra sidan så stora att de är med och bestämmer =)
Vi gillar både och - både upptäcka städer och länder och att bara slappa i sol & bad en tid.
Vi tycker också Koh Lipe är mer lockande men då vi har 9 dygn att spendera i sol-och-bad på en ö så har vi börjat fundera på att kanske bo 2 nätter på Langkawi ändå. Ska liks flyga dit och därifrån så det blir ju ingen extra resa för det.

Är det någon som bott på eller vet något om Castaway beach resort på Lipe?
5 feb. 2017 17:05
Citerat från Alexa_b:
Kuala Lumpur: 5 nätter på Le Apple Boutique Hotel @ KLCC
Koh Lipe: 4 nätter på Cabana Lipe Beach Resort (vi hade inget annat val då allt var uppbokat när vi kollade)
Langkawi: 1 natt på Holiday Villa Beach Resort & Spa Langkawi
Singapore: 2 nätter på Peninsula Excelsior Hotel - vi flyger hem ca 2-3 på natten så vi bokade inte sista natten då vi tänkte att vi kan dra till flygplatsen lite tidigare om vi skulle bli trötta.

Vi gillar storstäder och blir snabbt trötta på sol & bad så därför blev upplägget enligt ovan. Koh Lipe är, vad jag förstått, ganska litet utan några möjligheter till shopping och kvällsaktiviteter förutom gågatan så vi kände att vi inte ville vara kvar där för länge. När det kommer till Langkawi kändes inte vattnet så lockande, en eftermiddag/kväll räcker där för att upptäcka centrum.

Visa mer
Så spännande!
Du får väldigt gärna skriva om er resa när ni kommit tillbaka!
Kanske ni då har en del tips om vad man kan göra i storstäderna samt områden och boenden ute på öarna.
Åker ni med eller utan barn?
Nu är inte våra barn små men å andra sidan så stora att de är med och bestämmer =)
Vi gillar både och - både upptäcka städer och länder och att bara slappa i sol & bad en tid.
Vi tycker också Koh Lipe är mer lockande men då vi har 9 dygn att spendera i sol-och-bad på en ö så har vi börjat fundera på att kanske bo 2 nätter på Langkawi ändå. Ska liks flyga dit och därifrån så det blir ju ingen extra resa för det.

Är det någon som bott på eller vet något om Castaway beach resort på Lipe?
Ja men absolut kan jag göra det! Nej vi är två vuxna som åker, men det som skiljer i storstäderna är att ni förmodligen kommer vilja åka till Sentosa Island i Singapore och besöka Universal Studios där samt Sunway Lagoon Theme Park i Kuala Lumpur! Jag har redan besökt Universal Studios två gånger i USA så vi skippar Sentosa i Singapore då det finns annat vi vill hinna med.
11 feb. 2017 17:13
Hej
Vi ska oxå åka samtidigt som er. 20 dec. Till 8 jan. Fast via Kuala Lampur. Vi startar med en vecka på Langkawi och sedan blir det 8 dagar på Lipe. Vi har oxå 2 barn 12 och 14 år så vi är lite intresserade av om ni hittat något bra boende på Lipe. Vi söker oxå familjerum och har väl bara krav på att det är ac och juste standard. Har ni bokat och vad kostade i sågade familjerum. Svårt att hitta priser då det inte släppts i bokningen ännu.
Av Alexa_b
11 feb. 2017 18:13
Citerat från Lindaandersson:
Hej
Vi ska oxå åka samtidigt som er. 20 dec. Till 8 jan. Fast via Kuala Lampur. Vi startar med en vecka på Langkawi och sedan blir det 8 dagar på Lipe. Vi har oxå 2 barn 12 och 14 år så vi är lite intresserade av om ni hittat något bra boende på Lipe. Vi söker oxå familjerum och har väl bara krav på att det är ac och juste standard. Har ni bokat och vad kostade i sågade familjerum. Svårt att hitta priser då det inte släppts i bokningen ännu.
Kul! =)

Vad har ni kollat på för boenden?

Vi har bokat nu mest för att veta att vi har något. Jag skrev meddelanden direkt till flera av boendena på Lipe och tydligen så är mycket redan fullt över nyår.

Vi ska bo första veckan i Kuala Lumpur och där blir det Fraser Place.

Sedan blir det Lipe Power Beach resort 1 vecka på Koh Lipe - där hittade vi familjerum för 4 pers dock väldigt litet i ytan - för 10000kr /7 dagar. Hade kollar på Lipe beach men de rummen tog slut innan vi hann boka tyvärr.
2 nätter på Malibest resort på Langkawi - family deluxe - 350kr/natt

Avslutar med Clarke Quay i Singapore.

Det är svårt leta boenden och få en uppfattning om hur de är tycker jag.
Skiljer massor i pris fast på bilderna ser det inte ut att vara en sådan himla stor skillnad vilket det förmodligen ändå är.
Vi är inte kräsna på boendet så det blir säker kanonbra ändå - man lär ju få sol och det är vårt huvudmål =)
Är supernöjd med flygbiljetterna vi fick tag på. Hoppas Singapore Airlines inte är pest nu bara ;)
22 feb. 2017 08:20
Citerat från Alexa_b:
Citerat från Lindaandersson:
Hej
Vi ska oxå åka samtidigt som er. 20 dec. Till 8 jan. Fast via Kuala Lampur. Vi startar med en vecka på Langkawi och sedan blir det 8 dagar på Lipe. Vi har oxå 2 barn 12 och 14 år så vi är lite intresserade av om ni hittat något bra boende på Lipe. Vi söker oxå familjerum och har väl bara krav på att det är ac och juste standard. Har ni bokat och vad kostade i sågade familjerum. Svårt att hitta priser då det inte släppts i bokningen ännu.

Visa mer
Kul! =)

Vad har ni kollat på för boenden?

Vi har bokat nu mest för att veta att vi har något. Jag skrev meddelanden direkt till flera av boendena på Lipe och tydligen så är mycket redan fullt över nyår.

Vi ska bo första veckan i Kuala Lumpur och där blir det Fraser Place.

Sedan blir det Lipe Power Beach resort 1 vecka på Koh Lipe - där hittade vi familjerum för 4 pers dock väldigt litet i ytan - för 10000kr /7 dagar. Hade kollar på Lipe beach men de rummen tog slut innan vi hann boka tyvärr.
2 nätter på Malibest resort på Langkawi - family deluxe - 350kr/natt

Avslutar med Clarke Quay i Singapore.

Det är svårt leta boenden och få en uppfattning om hur de är tycker jag.
Skiljer massor i pris fast på bilderna ser det inte ut att vara en sådan himla stor skillnad vilket det förmodligen ändå är.
Vi är inte kräsna på boendet så det blir säker kanonbra ändå - man lär ju få sol och det är vårt huvudmål =)
Är supernöjd med flygbiljetterna vi fick tag på. Hoppas Singapore Airlines inte är pest nu bara ;)
Vi har bokat boende nu och det blir lite omvänd rutt mot er.
Vi årker direkt ut till Langkawi kvällen den 21:e och kommer bo på Malibest i 7 nätter.
Sedan åker vi till Lipe och bor 5 nätter på Bundhaya resort och sedan avslutar vi med 4 nätter på Lipe Power resort.
Vi kanske springer på varandra på Lipe de sista dagarna....
Avslutar med 2 nätter i Kuala Lampur.
Håller med om att det var svårt att hitta boende/familjerum på Lipe och de känns rätt dyra.
Av Alexa_b
26 feb. 2017 16:07
Citerat från Lindaandersson:
Citerat från Alexa_b:
Citerat från Lindaandersson:
Hej
Vi ska oxå åka samtidigt som er. 20 dec. Till 8 jan. Fast via Kuala Lampur. Vi startar med en vecka på Langkawi och sedan blir det 8 dagar på Lipe. Vi har oxå 2 barn 12 och 14 år så vi är lite intresserade av om ni hittat något bra boende på Lipe. Vi söker oxå familjerum och har väl bara krav på att det är ac och juste standard. Har ni bokat och vad kostade i sågade familjerum. Svårt att hitta priser då det inte släppts i bokningen ännu.

Visa mer
Kul! =)

Vad har ni kollat på för boenden?

Vi har bokat nu mest för att veta att vi har något. Jag skrev meddelanden direkt till flera av boendena på Lipe och tydligen så är mycket redan fullt över nyår.

Vi ska bo första veckan i Kuala Lumpur och där blir det Fraser Place.

Sedan blir det Lipe Power Beach resort 1 vecka på Koh Lipe - där hittade vi familjerum för 4 pers dock väldigt litet i ytan - för 10000kr /7 dagar. Hade kollar på Lipe beach men de rummen tog slut innan vi hann boka tyvärr.
2 nätter på Malibest resort på Langkawi - family deluxe - 350kr/natt

Avslutar med Clarke Quay i Singapore.

Det är svårt leta boenden och få en uppfattning om hur de är tycker jag.
Skiljer massor i pris fast på bilderna ser det inte ut att vara en sådan himla stor skillnad vilket det förmodligen ändå är.
Vi är inte kräsna på boendet så det blir säker kanonbra ändå - man lär ju få sol och det är vårt huvudmål =)
Är supernöjd med flygbiljetterna vi fick tag på. Hoppas Singapore Airlines inte är pest nu bara ;)
Vi har bokat boende nu och det blir lite omvänd rutt mot er.
Vi årker direkt ut till Langkawi kvällen den 21:e och kommer bo på Malibest i 7 nätter.
Sedan åker vi till Lipe och bor 5 nätter på Bundhaya resort och sedan avslutar vi med 4 nätter på Lipe Power resort.
Vi kanske springer på varandra på Lipe de sista dagarna....
Avslutar med 2 nätter i Kuala Lampur.
Håller med om att det var svårt att hitta boende/familjerum på Lipe och de känns rätt dyra.
Ja då borde det bli så att vi bor 1 natt samtidigt på Lipe Power beach =)
Kanske vi får fira nyår tillsammans på ön. Undrar om man borde boka sånt?
Har läst lite och den del skriver att man måste boka om man ska få middag på jul och nyår medan en del menar att det är helt lugnt att välja när man går runt på ön... ?
Jag hoppas och tror vi alla kommer vara nöjda med våra resor i slutändan.
Roligt att jämföra och höra era funderingar!
6 mars 2017 11:20
Citerat från Alexa_b:
Kuala Lumpur: 5 nätter på Le Apple Boutique Hotel @ KLCC
Koh Lipe: 4 nätter på Cabana Lipe Beach Resort (vi hade inget annat val då allt var uppbokat när vi kollade)
Langkawi: 1 natt på Holiday Villa Beach Resort & Spa Langkawi
Singapore: 2 nätter på Peninsula Excelsior Hotel - vi flyger hem ca 2-3 på natten så vi bokade inte sista natten då vi tänkte att vi kan dra till flygplatsen lite tidigare om vi skulle bli trötta.

Vi gillar storstäder och blir snabbt trötta på sol & bad så därför blev upplägget enligt ovan. Koh Lipe är, vad jag förstått, ganska litet utan några möjligheter till shopping och kvällsaktiviteter förutom gågatan så vi kände att vi inte ville vara kvar där för länge. När det kommer till Langkawi kändes inte vattnet så lockande, en eftermiddag/kväll räcker där för att upptäcka centrum.
Så spännande!
Du får väldigt gärna skriva om er resa när ni kommit tillbaka!
Kanske ni då har en del tips om vad man kan göra i storstäderna samt områden och boenden ute på öarna.
Åker ni med eller utan barn?
Nu är inte våra barn små men å andra sidan så stora att de är med och bestämmer =)
Vi gillar både och - både upptäcka städer och länder och att bara slappa i sol & bad en tid.
Vi tycker också Koh Lipe är mer lockande men då vi har 9 dygn att spendera i sol-och-bad på en ö så har vi börjat fundera på att kanske bo 2 nätter på Langkawi ändå. Ska liks flyga dit och därifrån så det blir ju ingen extra resa för det.

Är det någon som bott på eller vet något om Castaway beach resort på Lipe?
Nu är vi hemma från en alldeles underbar resa! Jag är väldigt nöjd med vårt upplägg men om man är mer för sol och bad skulle jag ta bort 1-2 dagar från KL och lägga i Koh Lipe. Ön saknar kvällsaktiviteter men vattnet var så fantastiskt och det fanns många möjligheter till god mat på kvällen. Langkawi fascinerade oss inte så mycket, precis som vi förutspådde. Vattnet var inte alls lockande med manetvarningar överallt så vi underhöll oss med shopping hela dagen i Cenang vilket var helt ok det med. Så 1 natt räckte för oss innan vi drog iväg till Singapore som var alldeles över förväntan!
Av Alexa_b
6 mars 2017 15:33
Citerat från Newyorkchic:
Citerat från Alexa_b:
Kuala Lumpur: 5 nätter på Le Apple Boutique Hotel @ KLCC
Koh Lipe: 4 nätter på Cabana Lipe Beach Resort (vi hade inget annat val då allt var uppbokat när vi kollade)
Langkawi: 1 natt på Holiday Villa Beach Resort & Spa Langkawi
Singapore: 2 nätter på Peninsula Excelsior Hotel - vi flyger hem ca 2-3 på natten så vi bokade inte sista natten då vi tänkte att vi kan dra till flygplatsen lite tidigare om vi skulle bli trötta.

Vi gillar storstäder och blir snabbt trötta på sol & bad så därför blev upplägget enligt ovan. Koh Lipe är, vad jag förstått, ganska litet utan några möjligheter till shopping och kvällsaktiviteter förutom gågatan så vi kände att vi inte ville vara kvar där för länge. När det kommer till Langkawi kändes inte vattnet så lockande, en eftermiddag/kväll räcker där för att upptäcka centrum.
Så spännande!
Du får väldigt gärna skriva om er resa när ni kommit tillbaka!
Kanske ni då har en del tips om vad man kan göra i storstäderna samt områden och boenden ute på öarna.
Åker ni med eller utan barn?
Nu är inte våra barn små men å andra sidan så stora att de är med och bestämmer =)
Vi gillar både och - både upptäcka städer och länder och att bara slappa i sol & bad en tid.
Vi tycker också Koh Lipe är mer lockande men då vi har 9 dygn att spendera i sol-och-bad på en ö så har vi börjat fundera på att kanske bo 2 nätter på Langkawi ändå. Ska liks flyga dit och därifrån så det blir ju ingen extra resa för det.

Är det någon som bott på eller vet något om Castaway beach resort på Lipe?
Nu är vi hemma från en alldeles underbar resa! Jag är väldigt nöjd med vårt upplägg men om man är mer för sol och bad skulle jag ta bort 1-2 dagar från KL och lägga i Koh Lipe. Ön saknar kvällsaktiviteter men vattnet var så fantastiskt och det fanns många möjligheter till god mat på kvällen. Langkawi fascinerade oss inte så mycket, precis som vi förutspådde. Vattnet var inte alls lockande med manetvarningar överallt så vi underhöll oss med shopping hela dagen i Cenang vilket var helt ok det med. Så 1 natt räckte för oss innan vi drog iväg till Singapore som var alldeles över förväntan!
Åh va roligt att ni är så nöjda!
Låter som att vi lagt upp vår resa bra då =)
Ja tror du vi ska korta ner KL ? Koh Lipe låter ju onekligen som vårt drömställe på jorden =D
Tänkte att det blir bra stanna där i Kuala Lumpur över julhelgen men det kanske blir väl länge...?
Vi har ju pool på hotellet så tänkte nästan man kunde chilla där sista dagen om man sett sej mätt på staden.
Av Chassel
6 mars 2017 16:00
Citerat från Alexa_b:
Tack Sierra!

Åh nu blev det svårt... pool eller inte pool... LipeBeach eller PowerBeach... ??
Det var ju en viss skillnad i pris.
10 dagar med en 16- och en 11-åring som båda älskar att bada. Nog borde havet duga?

Vi läste recensionerna på Lipe Beach och nu är min man nervös att det verkar vara mycket mygg på Koh LIpe - någon som haft problem med det?
Vet sist vi var till Thailand köpte vi på oss myggmedel och var beredda men märkte aldrig av en enda mygga på 3 veckor... ?
Lägger in en rad om pool eller inte på Lipe.... var där i feb 2016 och har en pooltokig tonåring, bokade Mali Resort på Pattaya beach, ett underbart helt fantastiskt ställe utan pool, det var ingen i sällskapet som saknade poolen. Vattnet är som en pool, kristallklart och Lipe är helt galet bra! ÅK, bara åk ;-)
Av Alexa_b
8 mars 2017 07:37
Citerat från Chassel:
Lägger in en rad om pool eller inte på Lipe.... var där i feb 2016 och har en pooltokig tonåring, bokade Mali Resort på Pattaya beach, ett underbart helt fantastiskt ställe utan pool, det var ingen i sällskapet som saknade poolen. Vattnet är som en pool, kristallklart och Lipe är helt galet bra! ÅK, bara åk ;-)
Menåh det låter ju helt underbart! =)
Bara 41 veckor kvar... =D
Av Ischaaa
8 mars 2017 16:58
Jag gjorde nästan en identisk resa dec-jan -16, kolla här för mina tankar och tips: https://www.reseguiden.se/diskussioner/thailand-malaysia-singapore-tips-45029

Jag rekommenderar några dagar på Langkawi för att det ska hända nåt, Koh lipe är väldigt lugnt! Men Koh lipe är så fantastiskt fint :D
Vi bodde på A plus hotel på Koh Lipe i fem nätter, superfräscht och häftigt hostel. Bodde även två nätter på Sunset beach resort, fina bungalows och en fin liten strand.
Av Ischaaa
8 mars 2017 16:58
Jag gjorde nästan en identisk resa dec-jan -16, kolla här för mina tankar och tips: https://www.reseguiden.se/diskussioner/thailand-malaysia-singapore-tips-45029

Jag rekommenderar några dagar på Langkawi för att det ska hända nåt, Koh lipe är väldigt lugnt! Men Koh lipe är så fantastiskt fint :D
Vi bodde på A plus hotel på Koh Lipe i fem nätter, superfräscht och häftigt hostel. Bodde även två nätter på Sunset beach resort, fina bungalows och en fin liten strand.
Medlemmen har tagit bort svaret
16 mars 2017 11:35
Citerat från Alexa_b:
Citerat från Newyorkchic:
Citerat från Alexa_b:
Kuala Lumpur: 5 nätter på Le Apple Boutique Hotel @ KLCC
Koh Lipe: 4 nätter på Cabana Lipe Beach Resort (vi hade inget annat val då allt var uppbokat när vi kollade)
Langkawi: 1 natt på Holiday Villa Beach Resort & Spa Langkawi
Singapore: 2 nätter på Peninsula Excelsior Hotel - vi flyger hem ca 2-3 på natten så vi bokade inte sista natten då vi tänkte att vi kan dra till flygplatsen lite tidigare om vi skulle bli trötta.

Vi gillar storstäder och blir snabbt trötta på sol & bad så därför blev upplägget enligt ovan. Koh Lipe är, vad jag förstått, ganska litet utan några möjligheter till shopping och kvällsaktiviteter förutom gågatan så vi kände att vi inte ville vara kvar där för länge. När det kommer till Langkawi kändes inte vattnet så lockande, en eftermiddag/kväll räcker där för att upptäcka centrum.
Så spännande!
Du får väldigt gärna skriva om er resa när ni kommit tillbaka!
Kanske ni då har en del tips om vad man kan göra i storstäderna samt områden och boenden ute på öarna.
Åker ni med eller utan barn?
Nu är inte våra barn små men å andra sidan så stora att de är med och bestämmer =)
Vi gillar både och - både upptäcka städer och länder och att bara slappa i sol & bad en tid.
Vi tycker också Koh Lipe är mer lockande men då vi har 9 dygn att spendera i sol-och-bad på en ö så har vi börjat fundera på att kanske bo 2 nätter på Langkawi ändå. Ska liks flyga dit och därifrån så det blir ju ingen extra resa för det.

Är det någon som bott på eller vet något om Castaway beach resort på Lipe?
Nu är vi hemma från en alldeles underbar resa! Jag är väldigt nöjd med vårt upplägg men om man är mer för sol och bad skulle jag ta bort 1-2 dagar från KL och lägga i Koh Lipe. Ön saknar kvällsaktiviteter men vattnet var så fantastiskt och det fanns många möjligheter till god mat på kvällen. Langkawi fascinerade oss inte så mycket, precis som vi förutspådde. Vattnet var inte alls lockande med manetvarningar överallt så vi underhöll oss med shopping hela dagen i Cenang vilket var helt ok det med. Så 1 natt räckte för oss innan vi drog iväg till Singapore som var alldeles över förväntan!
Åh va roligt att ni är så nöjda!
Låter som att vi lagt upp vår resa bra då =)
Ja tror du vi ska korta ner KL ? Koh Lipe låter ju onekligen som vårt drömställe på jorden =D
Tänkte att det blir bra stanna där i Kuala Lumpur över julhelgen men det kanske blir väl länge...?
Vi har ju pool på hotellet så tänkte nästan man kunde chilla där sista dagen om man sett sej mätt på staden.
Det beror på vad man föredrar! Vi är nöjda med vårt upplägg då vi gillar storstad och shopping och blir lätt rastlösa på stranden. Vi såg alla sevärdheter och hann med otroligt mycket shopping. Vi spenderade de första 2-3 dagarna på sightseeing och sedan intensiv shopping resterande dagar. Men det blev dock lite tungt att dra i så mycket bagage när vi skulle vidare till Lipe vilket kan vara bra att tänka på om ni ska shoppa.
Av Asa7805
20 mars 2017 18:54
Hej! Tror ni att alla boenden är släppta på koh lipe över nyår?
Av Sierra
20 mars 2017 22:42
Asa7805,

Nej, det är de inte. Det är mer bokat över jul.

Det finns resorter som inte finns på bokningssajter, t ex Lipe Beach Resort som ligger fint vid Sunrise Beach.
https://lipebeachresort.com/

Kolla även på agoda.com som har många rum över nyår lite beroende på vilka datum du väljer.
Av Alexa_b
5 apr. 2017 21:07
Vi börjar tveka om de 2 nätterna på Langkawi - ska vi skippa dem och lägga dem i Singapore?
Vad kommer vi hinna på Langkawi på 2 dagar? Om det inte går bada i havet pga maneter (och att man kommer från Koh Lipe och har vant sej vid bästa badvattnet) och helst inte vill åka omkring i taxi - vad gör man där då?
Eller är det värt att bo 1 natt och se Cenang?
Tänker hur jobbiga är resorna med färja och flyg? Är det mycket väntande och trångt?
Av Sierra
5 apr. 2017 22:44
Det är inte jobbigt att resa från Lipe till Singapore samma dag. Färjan till Langkawi tar 1,5 tim och flyg till Singapore ca 1,5 tim.

Du bör lämna Lipe med morgonfärjan 10.30 och ta ett flyg från Langkawi med Tigerair.
AirAsia och Silkair flyger också på Singapore men de startar innan färjan inkommit. Dock flyger inte Tigerair varje dag.

Stanna en natt på Langkawi så har du större valmöjligheter när det gäller flyg till Singapore....som är en härlig stad :-)
Av Alexa_b
10 apr. 2017 19:57
Citerat från Sierra:
Det är inte jobbigt att resa från Lipe till Singapore samma dag. Färjan till Langkawi tar 1,5 tim och flyg till Singapore ca 1,5 tim.

Du bör lämna Lipe med morgonfärjan 10.30 och ta ett flyg från Langkawi med Tigerair.
AirAsia och Silkair flyger också på Singapore men de startar innan färjan inkommit. Dock flyger inte Tigerair varje dag.

Stanna en natt på Langkawi så har du större valmöjligheter när det gäller flyg till Singapore....som är en härlig stad :-)
Tack Sierra!
Det är tur du finns här och kommer med kloka råd =)
Det blir Air Asia både till och från Langkawi.
Nu känns det helt perfekt =)
22 apr. 2017 12:01
Citerat från Alexa_b:
Citerat från Sierra:
Det är inte jobbigt att resa från Lipe till Singapore samma dag. Färjan till Langkawi tar 1,5 tim och flyg till Singapore ca 1,5 tim.

Du bör lämna Lipe med morgonfärjan 10.30 och ta ett flyg från Langkawi med Tigerair.
AirAsia och Silkair flyger också på Singapore men de startar innan färjan inkommit. Dock flyger inte Tigerair varje dag.

Stanna en natt på Langkawi så har du större valmöjligheter när det gäller flyg till Singapore....som är en härlig stad :-)
Tack Sierra!
Det är tur du finns här och kommer med kloka råd =)
Det blir Air Asia både till och från Langkawi.
Nu känns det helt perfekt =)
Hej
Nu har vi med bokat flyg. Det blev inte riktigt så som jag hade tänkt från början då de biljetterna jag såg i feb har gått upp så mycket i pris. Nu blir det ut den 20 dec från Köpenhamn till Singapore och hem 6 jan från Singapore. Vi hoppar över Kuala Lumpur. Vi stannar 2 nätter i Singapore innan vi åker till Koh Lipe och är där 5 nätter. Efter det blir det Langkawi 7 nätter för att avsluta 2 nätter i Singapore.

Någon som vet om det brukar köra samma tidtabell på båtarna mellan Langkawi-Koh Lipe varje säsong eller om det kan ändras? Tänker boka ett plan som landar ca 12,15 på Langkawi och hoppas så man hinner med båten som går runt 14.30 till Koh lipe.
När kan man boka biljetter för denna båttur?

Anna
Av Alexa_b
22 apr. 2017 17:47
Citerat från Annakalle:
Citerat från Alexa_b:
Citerat från Sierra:
Det är inte jobbigt att resa från Lipe till Singapore samma dag. Färjan till Langkawi tar 1,5 tim och flyg till Singapore ca 1,5 tim.

Du bör lämna Lipe med morgonfärjan 10.30 och ta ett flyg från Langkawi med Tigerair.
AirAsia och Silkair flyger också på Singapore men de startar innan färjan inkommit. Dock flyger inte Tigerair varje dag.

Stanna en natt på Langkawi så har du större valmöjligheter när det gäller flyg till Singapore....som är en härlig stad :-)
Tack Sierra!
Det är tur du finns här och kommer med kloka råd =)
Det blir Air Asia både till och från Langkawi.
Nu känns det helt perfekt =)
Hej
Nu har vi med bokat flyg. Det blev inte riktigt så som jag hade tänkt från början då de biljetterna jag såg i feb har gått upp så mycket i pris. Nu blir det ut den 20 dec från Köpenhamn till Singapore och hem 6 jan från Singapore. Vi hoppar över Kuala Lumpur. Vi stannar 2 nätter i Singapore innan vi åker till Koh Lipe och är där 5 nätter. Efter det blir det Langkawi 7 nätter för att avsluta 2 nätter i Singapore.

Någon som vet om det brukar köra samma tidtabell på båtarna mellan Langkawi-Koh Lipe varje säsong eller om det kan ändras? Tänker boka ett plan som landar ca 12,15 på Langkawi och hoppas så man hinner med båten som går runt 14.30 till Koh lipe.
När kan man boka biljetter för denna båttur?

Anna
Härligt Anna! =)
Ska bli kul sen att höra om er resa!
För oss blir det endast 1 dag och natt på Langkawi efter gemensamma överrenskommelser i familjen.

Jag har redan köpt våra biljetter på https://telaga-terminal.com och det går en färja 14.30.
Av Ivan
22 apr. 2017 20:57
Citerat från Sierra:
Eftersom ni gillar bad skall ni åka till Lipe via Langkawi. På Lipe har ni fina beacher och kristallklart vatten vilket Langkawi tyvärr inte kan skryta med.

Läs mina guider och resealbum om Singapore, Langkawi och Lipe för mer info.

Flyg från KL till Langkawi tar 1 tim och det går många dagliga flyg och det är riktigt billigt.

AirAsia och Malaysia Airlines flyger från KLIA, den stora internationella flygplatsen.
http://www.airasia.com/ot/en/home.page?cid=1
http://www.malaysiaairlines.com/my/en.html

Firefly flyger rån Subang, den mindre flygplatsen som ligger närmare KL centrum.
http://www.fireflyz.com.my/

Till Singapore från Langkawi flyger AirAsia, Silkair och Tigerair. Det är 1,5 tim i luften.
http://www.silkair.com/en_UK/plan-and-book/your-booking/searchflight/
http://www.tigerair.com/sg/en/

Till Lipe från Langkawi åker ni färja som tar 1,5 tim: http://telaga-terminal.com/

Ang boende så har de flesta ännu inte släppt sina rum för nästa säsong.

På Langkawi kan Malibest Resort på Cenang Beach vara ett alternativ (dock ingår ej frukost).
http://www.malibestresort.com/

Det finns ett antal resorter på Lipe som har familjerum och här har du några av dem:

- Mountain Resort (pool), Sunrise Beach
- Wapi Resort, Sunrise Beach
- Bundhaya Resort, Pattaya Beach
- The Reef (ligger ej vid beachen)
- Z-Touch Resort (pool), Pattaya Beach
- Sita Resort (pool), Pattaya Beach
- Anda Resort (pool), Sunrise Beach
- Lipe Beach Resort, Sunrise Beach
- Blue Tribes Resort, Pattaya Beach
- Andaman Resort, Sunrise Beach
- Harmony Resort (ligger ej vid beachen)
- Varin Beach Resort, Pattaya Beach
- Idyllic Resort (pool), Sunrise Beach
Hej Alexa!
Håller med Sierra. Han är ju närmast mantalsskriven på Langkawi - Koh Lipe.
Langkawi har mycket att erbjuda. Säkert också Koh Lipe om man tar sig vidare på ön från själva platsen där speedbåten lägger till.
Av Piam
17 aug. 2017 09:53
Citerat från Newyorkchic:
Citerat från Alexa_b:
Kuala Lumpur: 5 nätter på Le Apple Boutique Hotel @ KLCC
Koh Lipe: 4 nätter på Cabana Lipe Beach Resort (vi hade inget annat val då allt var uppbokat när vi kollade)
Langkawi: 1 natt på Holiday Villa Beach Resort & Spa Langkawi
Singapore: 2 nätter på Peninsula Excelsior Hotel - vi flyger hem ca 2-3 på natten så vi bokade inte sista natten då vi tänkte att vi kan dra till flygplatsen lite tidigare om vi skulle bli trötta.

Vi gillar storstäder och blir snabbt trötta på sol & bad så därför blev upplägget enligt ovan. Koh Lipe är, vad jag förstått, ganska litet utan några möjligheter till shopping och kvällsaktiviteter förutom gågatan så vi kände att vi inte ville vara kvar där för länge. När det kommer till Langkawi kändes inte vattnet så lockande, en eftermiddag/kväll räcker där för att upptäcka centrum.
Så spännande!
Du får väldigt gärna skriva om er resa när ni kommit tillbaka!
Kanske ni då har en del tips om vad man kan göra i storstäderna samt områden och boenden ute på öarna.
Åker ni med eller utan barn?
Nu är inte våra barn små men å andra sidan så stora att de är med och bestämmer =)
Vi gillar både och - både upptäcka städer och länder och att bara slappa i sol & bad en tid.
Vi tycker också Koh Lipe är mer lockande men då vi har 9 dygn att spendera i sol-och-bad på en ö så har vi börjat fundera på att kanske bo 2 nätter på Langkawi ändå. Ska liks flyga dit och därifrån så det blir ju ingen extra resa för det.

Är det någon som bott på eller vet något om Castaway beach resort på Lipe?
Nu är vi hemma från en alldeles underbar resa! Jag är väldigt nöjd med vårt upplägg men om man är mer för sol och bad skulle jag ta bort 1-2 dagar från KL och lägga i Koh Lipe. Ön saknar kvällsaktiviteter men vattnet var så fantastiskt och det fanns många möjligheter till god mat på kvällen. Langkawi fascinerade oss inte så mycket, precis som vi förutspådde. Vattnet var inte alls lockande med manetvarningar överallt så vi underhöll oss med shopping hela dagen i Cenang vilket var helt ok det med. Så 1 natt räckte för oss innan vi drog iväg till Singapore som var alldeles över förväntan!
Hej! Vilket boende rekommenderar du på Koh Lipe?
28 nov. 2017 20:30
Hej

Drar igång denna tråd igen då det nu är 22 dagar tills vi åker. (Singapore/Koh lipe/Langkawi och sedan hem via Singapore)
Har letat och läst men känner mig ändå osäker på om man behöver läkarintyg på receptbelagda mediciner till dessa resemål. Visum tolkar jag att man får om man inte stannar ”för länge”

Du som gjort resan, känner du till detta?

Tacksam för svar

Anna
Citerat från Ischaaa:
Jag gjorde nästan en identisk resa dec-jan -16, kolla här för mina tankar och tips: https://www.reseguiden.se/diskussioner/thailand-malaysia-singapore-tips-45029

Jag rekommenderar några dagar på Langkawi för att det ska hända nåt, Koh lipe är väldigt lugnt! Men Koh lipe är så fantastiskt fint :D
Vi bodde på A plus hotel på Koh Lipe i fem nätter, superfräscht och häftigt hostel. Bodde även två nätter på Sunset beach resort, fina bungalows och en fin liten strand.
Av Alexa_b
29 nov. 2017 08:40
Hej Annakalle!

I Singapore måste man ha läkarintyg på engelska på receptbelagda mediciner.
Sen har jag inte läst vidare utan fixade bara intygen så har vi dem med - numera är det ju så smidigt när allt går lösa via webben :)
Jag har också fattat det som att man inte behöver fixa med visum i förväg.

Snart dags :)
Citerat från Annakalle:
Hej

Drar igång denna tråd igen då det nu är 22 dagar tills vi åker. (Singapore/Koh lipe/Langkawi och sedan hem via Singapore)
Har letat och läst men känner mig ändå osäker på om man behöver läkarintyg på receptbelagda mediciner till dessa resemål. Visum tolkar jag att man får om man inte stannar ”för länge”

Du som gjort resan, känner du till detta?

Tacksam för svar

Anna
Citerat från Ischaaa:
Jag gjorde nästan en identisk resa dec-jan -16, kolla här för mina tankar och tips: https://www.reseguiden.se/diskussioner/thailand-malaysia-singapore-tips-45029

Jag rekommenderar några dagar på Langkawi för att det ska hända nåt, Koh lipe är väldigt lugnt! Men Koh lipe är så fantastiskt fint :D
Vi bodde på A plus hotel på Koh Lipe i fem nätter, superfräscht och häftigt hostel. Bodde även två nätter på Sunset beach resort, fina bungalows och en fin liten strand.
Av Ischaaa
29 nov. 2017 09:57
Citerat från Annakalle:
Har letat och läst men känner mig ändå osäker på om man behöver läkarintyg på receptbelagda mediciner till dessa resemål. Visum tolkar jag att man får om man inte stannar ”för länge”

Du som gjort resan, känner du till detta?
Citerat från Ischaaa:
Jag gjorde nästan en identisk resa dec-jan -16, kolla här för mina tankar och tips: https://www.reseguiden.se/diskussioner/thailand-malaysia-singapore-tips-45029

Jag rekommenderar några dagar på Langkawi för att det ska hända nåt, Koh lipe är väldigt lugnt! Men Koh lipe är så fantastiskt fint :D
Angående läkemedel har jag ingen aning, vi hade inte med några. Det stämmer även det du skrev om visum, vi stannade 5 dagar och behövde inget sådant :) Ha en trevlig resa!
Av Sierra
29 nov. 2017 10:36
@Annakalle,

När du besöker Thailand, Malaysia och Singapore får du som svensk medborgare uppehållstillstånd med ett visst antal dagar (in- och utresedagar inräknade) utan kostnad per automatik enligt följande:
Thailand: 30 dagar
Malaysia: 90 dagar
Singapore: 90 dagar

Det thailändska uppehållstillståndet kan förlängas med ytterligare 30 dagar på ett Immigration Office i landet. Pris 1900 THB.

(Visum får man inte utan det skall ansökas om på respektive lands ambassad innan man kommer till landet i fråga).
Av Piam
29 nov. 2017 22:05
Citerat från Annakalle:
Tack alla för svar.
Hej!
Vi kom precis hem från en underbar semester på Koh Lipe och lyssna på Sierra! Langkawi var inget att hänga i granen, så därifrån åkte vi efter bara 24 tim. Vi tog båten direkt till Koh Lipe och bara älskade stället. Vi hade inte bokat något i förväg, men då vi åkte när högsäsong började så var det inte fullbokat överallt. Vårt älsklingsställe blev Z-touch, då de hade pool samt Bundhaya Resort. Vi älskade Pattaya-delen. Där händer det mer, men var ändå inte för mycket. Vi bodde också några dagar på Andaman Resort och det var en vacker del av stranden (där denna resort var), men däremot högre vågor än det lugna fina på Pattaya Beach. Utanför Z-touch Resort hade du underbart vackra rev, där vi i stort sett "bodde" i flera dagar. Gjorde flera egna utflykter med longtailbåt och såg andra fina öar, men apor på bl.a. Tycker man om snorkling, sol & bad är Koh Lipe en underbar ö! Dock fick vi inget positivt syn vad gällde Sunset Beach...Smutsigt och eländigt. Dit gick vi bara någon dag, för snorklingens skull. Inte boendet eller stränderna. Har man tur så har Trash Hero varit där innan ni har kommit dit....Trash Hero = frivilla människor som städar stränderna runt om Koh Lipe (och ibland Koh Lipe med), som samlas varje måndag på Pattaya Beach för att göra en hjälteinsats. Härliga människor! Ha en trevlig semester!
30 nov. 2017 21:41
Hej

Tack för utförligt svar
Då vi åker över jul och nyår så har vi redan bokat hotellen och vi har bokat både på Koh Lipe och på Langkawi.

Måste fråga, hur var vädret?
Har kollat väderprognosen och ser har inte sett kul ut och ska fortsätta så framöver

Anna
Citerat från Piam:
Citerat från Annakalle:
Tack alla för svar.
Hej!
Vi kom precis hem från en underbar semester på Koh Lipe och lyssna på Sierra! Langkawi var inget att hänga i granen, så därifrån åkte vi efter bara 24 tim. Vi tog båten direkt till Koh Lipe och bara älskade stället. Vi hade inte bokat något i förväg, men då vi åkte när högsäsong började så var det inte fullbokat överallt. Vårt älsklingsställe blev Z-touch, då de hade pool samt Bundhaya Resort. Vi älskade Pattaya-delen. Där händer det mer, men var ändå inte för mycket. Vi bodde också några dagar på Andaman Resort och det var en vacker del av stranden (där denna resort var), men däremot högre vågor än det lugna fina på Pattaya Beach. Utanför Z-touch Resort hade du underbart vackra rev, där vi i stort sett "bodde" i flera dagar. Gjorde flera egna utflykter med longtailbåt och såg andra fina öar, men apor på bl.a. Tycker man om snorkling, sol & bad är Koh Lipe en underbar ö! Dock fick vi inget positivt syn vad gällde Sunset Beach...Smutsigt och eländigt. Dit gick vi bara någon dag, för snorklingens skull. Inte boendet eller stränderna. Har man tur så har Trash Hero varit där innan ni har kommit dit....Trash Hero = frivilla människor som städar stränderna runt om Koh Lipe (och ibland Koh Lipe med), som samlas varje måndag på Pattaya Beach för att göra en hjälteinsats. Härliga människor! Ha en trevlig semester!
Av Piam
30 nov. 2017 22:05
Hej Anna!
Du behöver inte oroa dig! Vi var där i 2 veckor och enligt väderleksprognosen då så var det 100% regn och att det regnade varje dag. Detta stämde INTE alls! Vi hade moln, klarblå himmel, fantastiskt väder och regn EN gång under en f.m! Så lita ej på dessa prognoser - jag tror de har fastnat med knappen....:-). Ni kommer säkert att få det lika fint som vi hade :-).
Av Zoega
6 dec. 2017 10:34
Det som är så roligt med att resa, är att vi alla tycker olika.
Vi tyckte mycket bättre om Langkawi än Koh lipe. Hyrde moppe och for runt, vattenskoterutflykt, mycket mer att se och göra helt enkelt.
Koh lipe hade kristallklart och lite svalare vatten men inte så mycket mer.
Om (när) vi åker tillbaka till Langkawi kommer vi självklart åka över till Lipe några dagar eftersom det är så nära.
6 dec. 2017 10:55
Tack @zoega för ditt svar. Jag tror med vi kommer trivas på båda ställena och vi gillar omväxling så detta blir nog bra.
Vet du hur det är med uttagsautomat på Koh Lipe? (eller om man kan betala med kort?)

Anna
Av Sierra
6 dec. 2017 11:12
Det finns många ATM (Bankomater) på Lipe. Du kan betala med kort på större resorter och på travelshops. Räkna dock med att du får betala ca 5% extra när du använder kort.
Av Alexa_b
19 dec. 2017 09:33
En till fråga ang Koh Lipe
Var kommer man iland och hur kommer man vidare till sitt boende?
Är det Longtail och sandstrand eller pir och bryggor?
Kan man ha vanliga resväskor eller rekommenderas ryggsäckar?
Finns taxi eller promenerar man med sin packning över ön?
Av Sierra
19 dec. 2017 10:33
- Färjan från Langkawi angör en ponton (plattform) ca 150 m från Pattaya Beach. Där kliver ni av och äntrar en longtail som tar er in till immigration bredvid Bundhaya Resort.
- Resväskor fungerar bra och det är personalen på pontonen och grabbarna som kör longtail som tar hand om ert bagage. Ni får dem levererade upp på beachen.
- Antingen promenerar ni eller också har ni meddelat er resort/boende när ni anländer. Har ni meddelat att ni vill ha pick up vid immigration blir ni hämtade. Ni kan även ta en moppetaxi vi början av Walking Street som ligger ca 200 m från immigration.
19 dec. 2017 10:36
Hej

Vi har mailat hotellet som vi skall bo på så de skall möta upp oss vid stranden och jag antar då att de hjälper till med väskorna

Skall bli så skönt, åker i morgon :-)

Anna
Citerat från Alexa_b:
En till fråga ang Koh Lipe
Var kommer man iland och hur kommer man vidare till sitt boende?
Är det Longtail och sandstrand eller pir och bryggor?
Kan man ha vanliga resväskor eller rekommenderas ryggsäckar?
Finns taxi eller promenerar man med sin packning över ön?
19 dec. 2017 11:30
Ha det så grymt på Lipe! Undrar om killarna som säljer nå slags munkar är kvar? De står alltid på kvällarna och sjunger "Coconut donut ten baht ten baht cocooo" som värsta mantrat, kommer aldrig bli av med den ramsan ur skallen, tänker på den jämt när jag hör talas om Koh Lipe ^^
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Alexa_b
19 dec. 2017 15:39
Åh så härligt Annakalle!
Ha en riktigt skön semester - God Jul & Gott nytt år!

Vi åker tidigt torsdagmorgon.
Citerat från Annakalle:
Hej

Vi har mailat hotellet som vi skall bo på så de skall möta upp oss vid stranden och jag antar då att de hjälper till med väskorna

Skall bli så skönt, åker i morgon :-)

Anna
Citerat från Alexa_b:
En till fråga ang Koh Lipe
Var kommer man iland och hur kommer man vidare till sitt boende?
Är det Longtail och sandstrand eller pir och bryggor?
Kan man ha vanliga resväskor eller rekommenderas ryggsäckar?
Finns taxi eller promenerar man med sin packning över ön?
Av Alexa_b
19 dec. 2017 15:42
Tack så mycket Sierra!

Då blir det resväska. Passar bäst på de andra ställena vi ska också.

Ha en god jul & gott nytt år!
Citerat från Sierra:
- Färjan från Langkawi angör en ponton (plattform) ca 150 m från Pattaya Beach. Där kliver ni av och äntrar en longtail som tar er in till immigration bredvid Bundhaya Resort.
- Resväskor fungerar bra och det är personalen på pontonen och grabbarna som kör longtail som tar hand om ert bagage. Ni får dem levererade upp på beachen.
- Antingen promenerar ni eller också har ni meddelat er resort/boende när ni anländer. Har ni meddelat att ni vill ha pick up vid immigration blir ni hämtade. Ni kan även ta en moppetaxi vi början av Walking Street som ligger ca 200 m från immigration.
20 dec. 2017 11:36
Hej igen
Kom och tänka på en sak. Finns det någon restaurang vid terminalen på Langkawi? Blir lång tid utan mat annars med tanke på att vi åker fr Singapore strax innan 11 och båten går 14,30
Anna
Av Alexa_b
20 dec. 2017 13:13
Ja Sierra har informerat om att det finns en typ gas station bredvid där man kan köpa sånt som finns på mackarna här hemma - drickor & mackor & sånt.
https://www.google.com/maps/place/Telaga+Harbour+Marina/@6.3653229,99.6867108,17z/data=!4m5!3m4!1s0x0:0xe2d7454ee7d7bfc6!8m2!3d6.3659946!4d99.685713

Ha en trevlig resa!
Citerat från Annakalle:
Hej igen
Kom och tänka på en sak. Finns det någon restaurang vid terminalen på Langkawi? Blir lång tid utan mat annars med tanke på att vi åker fr Singapore strax innan 11 och båten går 14,30
Anna
Av Erik777
20 dec. 2017 13:13
Citerat från Annakalle:
Hej igen
Kom och tänka på en sak. Finns det någon restaurang vid terminalen på Langkawi? Blir lång tid utan mat annars med tanke på att vi åker fr Singapore strax innan 11 och båten går 14,30
Anna
Åker ni från Kuah så defintivt ja, färjeterminalen är också ett köpcenter.
Åker ni från Telaga harbour kan jag inte lova något. Jag har bara åkt förbi där, men finns det liv finns det mat i Malaysia. Enligt Google maps verkar det finnas en bensinstation och en indisk restaurang åtminstone. Finns säkert mer i verkligheten.
20 dec. 2017 13:53
Tack Erik
Vi åker dock från Telaga men det löser sig säkert
Anna
Citerat från Erik777:
Citerat från Annakalle:
Hej igen
Kom och tänka på en sak. Finns det någon restaurang vid terminalen på Langkawi? Blir lång tid utan mat annars med tanke på att vi åker fr Singapore strax innan 11 och båten går 14,30
Anna
Åker ni från Kuah så defintivt ja, färjeterminalen är också ett köpcenter.
Åker ni från Telaga harbour kan jag inte lova något. Jag har bara åkt förbi där, men finns det liv finns det mat i Malaysia. Enligt Google maps verkar det finnas en bensinstation och en indisk restaurang åtminstone. Finns säkert mer i verkligheten.