Tips!

Av Aiina
18 nov. 2017 19:28
Visningar: 305
Jag tänkte resa själv till Australien i början på mars nästa år men har aldrig rest själv. Vad är viktigt att tänka på, vad ska man ha med sig osv?
Min plan är att vara borta en månad och åka runt och upptäcka naturen, människorna och städerna. Har även en tanke på att ta mig till NZ när man ändå är så pass nära.
18 nov. 2017 22:46
Du ska ha visum (gratis på www.border.gov.au).
Vill du besöka NZ så lägg helst på en månad till.
Börja i södra Australien och sluta i norra.
19 nov. 2017 12:27
Som Marie säger, res Söder-Norr i mars, omkring nyår gäller det omvända. :-)

A) T ex Greyhound accepterar inte väskor/ryggsäckar över 20 kilo (Health and Safety Act) så överpacka inte utan ta med det du behöver. Allt finns att köpa, så släpa inte med dig onödiga "svenska" saker.

B) Oz kan vara dyrt, även för mat, men det finns många budgethak (nu vet jag ju inte din budget), men generellt kan man äta hyfsat billigt på "Hotels" och i asiatiska distrikt. Jag rekommenderar VERKLIGEN att inte hamna i nudelfällan, för det finns så mycket bra mat i Australien.

C) Du har sedan två val; 1) Du hamnar i backpackerfällan, kommer hem med 20 nationaliteter nya vänner på Facebook men inte en enda Bruce eller Sheila, 2) Du väljer din egen väg och får betydligt mer kontakt med lokalbefolkningen.

D) Ta mer än en halvdag i, t ex, Blue Mountains. Ta någon dag med trekking, någon dag med rock climbing eller abseiling etc. I QLD kan du testa Whitewater rafting på Tully River.

E) Personliga favoriter som kanske inte står på den vanliga backpacking-kartan; Port MacQuarie och Coff's Harbour.

F) Tja... Kan fylla utterligare 1,000 ord bara om Sydney. :-)
Av Aiina
19 nov. 2017 17:14
Citerat från Robbowan:
Som Marie säger, res Söder-Norr i mars, omkring nyår gäller det omvända. :-)

A) T ex Greyhound accepterar inte väskor/ryggsäckar över 20 kilo (Health and Safety Act) så överpacka inte utan ta med det du behöver. Allt finns att köpa, så släpa inte med dig onödiga "svenska" saker.

B) Oz kan vara dyrt, även för mat, men det finns många budgethak (nu vet jag ju inte din budget), men generellt kan man äta hyfsat billigt på "Hotels" och i asiatiska distrikt. Jag rekommenderar VERKLIGEN att inte hamna i nudelfällan, för det finns så mycket bra mat i Australien.

C) Du har sedan två val; 1) Du hamnar i backpackerfällan, kommer hem med 20 nationaliteter nya vänner på Facebook men inte en enda Bruce eller Sheila, 2) Du väljer din egen väg och får betydligt mer kontakt med lokalbefolkningen.

D) Ta mer än en halvdag i, t ex, Blue Mountains. Ta någon dag med trekking, någon dag med rock climbing eller abseiling etc. I QLD kan du testa Whitewater rafting på Tully River.

E) Personliga favoriter som kanske inte står på den vanliga backpacking-kartan; Port MacQuarie och Coff's Harbour.

F) Tja... Kan fylla utterligare 1,000 ord bara om Sydney. :-)
Tack så jätte mycket! Blir så taggad :)
Menar du östkusten från söder-norr eller?
Av Aiina
19 nov. 2017 17:14
Citerat från Worldofmarie:
Du ska ha visum (gratis på www.border.gov.au).
Vill du besöka NZ så lägg helst på en månad till.
Börja i södra Australien och sluta i norra.
Tack Så mycket!
19 nov. 2017 17:58 (redigerad)
Citerat från Aiina:
Citerat från Robbowan:
Som Marie säger, res Söder-Norr i mars, omkring nyår gäller det omvända. :-)

A) T ex Greyhound accepterar inte väskor/ryggsäckar över 20 kilo (Health and Safety Act) så överpacka inte utan ta med det du behöver. Allt finns att köpa, så släpa inte med dig onödiga "svenska" saker.

B) Oz kan vara dyrt, även för mat, men det finns många budgethak (nu vet jag ju inte din budget), men generellt kan man äta hyfsat billigt på "Hotels" och i asiatiska distrikt. Jag rekommenderar VERKLIGEN att inte hamna i nudelfällan, för det finns så mycket bra mat i Australien.

C) Du har sedan två val; 1) Du hamnar i backpackerfällan, kommer hem med 20 nationaliteter nya vänner på Facebook men inte en enda Bruce eller Sheila, 2) Du väljer din egen väg och får betydligt mer kontakt med lokalbefolkningen.

D) Ta mer än en halvdag i, t ex, Blue Mountains. Ta någon dag med trekking, någon dag med rock climbing eller abseiling etc. I QLD kan du testa Whitewater rafting på Tully River.

E) Personliga favoriter som kanske inte står på den vanliga backpacking-kartan; Port MacQuarie och Coff's Harbour.

F) Tja... Kan fylla utterligare 1,000 ord bara om Sydney. :-)
Tack så jätte mycket! Blir så taggad :)
Menar du östkusten från söder-norr eller?
Japp, trots fyra år i Australien "nådde" jag aldrig västkusten. På en månad är det inte ens någon idé att du ger dig på båda kusterna.

:-)
19 nov. 2017 18:32
Det spelar ingen roll vilken kust eller om du reser i inlandet, principen gäller alla tre.
22 dec. 2017 17:04
Hej! Jag ska också resa själv i Australien ca 1 månad från första mars-18. Hör av dig om du vill mötas upp eller resa en bit tillsammans :)

Mvh Gabriella